Windows 10 Creators Update släpps 11 april

Permalänk

Windows 10 iso-verktyget har nu Version 15063.0 av Build 1703 så man kan skapa installationsmedium för Creators update:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Windows 10 Update Assistant har jag inte testat nu - tidigare idag ville den inte uppdatera längre än till version 1607.

Permalänk
Medlem

nu gick det med senaste update verktyget med

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Har precis installerat Creators Update på en gammal Asus ZenBook UX32VD. Uppdaterade direkt ifrån Windows 8.1 Pro och det gick smärtfritt till 10:an. Aktiverad och allt

Permalänk

Efter uppgradering och installation av senaste patch är det version 15063.13 av Build 1703 enligt winver. Iso-verktyget laddar hem RTM-versionen 15063.0.
So far so good. En dator uppdaterad. Den andra får vänta några dagar tills jag testat lite. Ingen brådska egentligen.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har precis installerat Creators Update på en gammal Asus ZenBook UX32VD. Uppdaterade direkt ifrån Windows 8.1 Pro och det gick smärtfritt till 10:an. Aktiverad och allt

Visst blir man glad när allt funkar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andylindy:

Windows 10 iso-verktyget har nu Version 15063.0 av Build 1703 så man kan skapa installationsmedium för Creators update:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Windows 10 Update Assistant har jag inte testat nu - tidigare idag ville den inte uppdatera längre än till version 1607.

Den inre nörden vill ju bara uppgradera på direkten p.g.a... NYTT NYTT NYTT!
Men hjärnan säger att jag behöver en stabil dator de närmsta dagarna

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Den inre nörden vill ju bara uppgradera på direkten p.g.a... NYTT NYTT NYTT!
Men hjärnan säger att jag behöver en stabil dator de närmsta dagarna

Samma här, måste hålla mig lugn.

Permalänk
Medlem

Powershell istället för Command prompt i Win+x-menyn...spännande

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Powershell istället för Command prompt i Win+x-menyn...spännande

Jag har kvar Command prompt här, men körde iofs inte en clean install. Ska även vara lätt att ändra tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har kvar Command prompt här, men körde iofs inte en clean install. Ska även vara lätt att ändra tillbaka.

Jupp, fanns att ändra bland inställningarna

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har kvar Command prompt här, men körde iofs inte en clean install. Ska även vara lätt att ändra tillbaka.

Jag har inte kvar Command prompt o jag körde inte heller en clean install.... märkligt det här

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte kvar Command prompt o jag körde inte heller en clean install.... märkligt det här

Uppgraderde en annan dator igår, en Linx Vision 8 tablet, där Command prompt försvann. Även ett par andra inställningar nollställdes, men fick ingen bloatware denna gången.

Av någon anledning slutade även nätverkskortet att fungera (även borta ifrån Device Manager). Visar jag dolda enheter, så syns det, men hårdvaran kan inte hittas. Gick dock att lösa genom att installera om drivrutinerna ifrån Intel och sedan aktivera enheten manuellt.

Det dök även upp en app med namnet "Wireless Display Media Viewer" som bara har en vit ikon och inte verkar gå att använda till något.

Nästan lite ironiskt att jag fick mer problem med att gå ifrån Anniversary Update till Creators Update, medan det gick fint direkt ifrån Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Uppgraderde en annan dator igår, en Linx Vision 8 tablet, där Command prompt försvann. Även ett par andra inställningar nollställdes, men fick ingen bloatware denna gången.

Av någon anledning slutade även nätverkskortet att fungera (även borta ifrån Device Manager). Visar jag dolda enheter, så syns det, men hårdvaran kan inte hittas. Gick dock att lösa genom att installera om drivrutinerna ifrån Intel och sedan aktivera enheten manuellt.

Det dök även upp en app med namnet "Wireless Display Media Viewer" som bara har en vit ikon och inte verkar gå att använda till något.

Nästan lite ironiskt att jag fick mer problem med att gå ifrån Anniversary Update till Creators Update, medan det gick fint direkt ifrån Windows 8.1.

Finns visst en inställning för den saken

För övrigt, både min HP Elitebook 8470p samt min stationära dator uppgraderades utan problem. Dock så fick jag problem med grafikdrivrutinen på en HP Probook 6450b men jag hade problem med den datorn när Windows 10 kom ut också med just drivrutinen, för när skärmen släcks, o man tänder skärmen, så fick man upp att grafikdrivrutinen har återställts varje gång skärmen tänds efter att skärmen släckts

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Uppgraderat nu. Efter att ha kört ett tag så tog jag bort allt gammalt (med disk cleaner). Fungerar utmärkt. Nya Windows Defender är väl sisådär med sitt nya UI - tycker allt blev svårare hitta och mer scrollande/klickande. Varför måste allt vara så stort med 95% vit luft yta?

Skrivet av jnsson:

Finns visst en inställning för den saken
http://i.imgur.com/wz71MGR.png

MS Dark App mode gillar jag inte alls, helt fel färgval och bildbalans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

MS Dark App mode gillar jag inte alls, helt fel färgval och bildbalans.

O jag gillar inte den i vitt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

O jag gillar inte den i vitt

Jag gör inte det heller, men föredrar den trots allt. Lustigt att Microsoft lyckats göra två dåliga officiella teman. Kunde de inte anställa ett par duktiga grafiska designers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag gör inte det heller, men föredrar den trots allt. Lustigt att Microsoft lyckats göra två dåliga officiella teman. Kunde de inte anställa ett par duktiga grafiska designers?

Jag tycker inte någon av temana är dåliga, mer att jag gillar o ha svart, o jag har inget o klaga på varesig vitt eller svart så, mer att det är skönare för ögonen med svart tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker inte någon av temana är dåliga, mer att jag gillar o ha svart, o jag har inget o klaga på varesig vitt eller svart så, mer att det är skönare för ögonen med svart tycker jag

Man har väl olika smak. Jag tycker det mörka temat är för mycket svart, och det ljusa temat för ljust.

Noterade att i Creator's Update så lägger Windows 10 upp alla bundlade tjänsteprocesser (svchost) separat istället som för tidigare. Så om man kollar i t.ex. Process Explorer eller liknande är det antagligen +50 processer i nya uppdateringen. Men de är samma som tidigare, bara det att tidigare versioner hade "paket" med flera processer i en. Men tydligen är det bara om man har mer än 4GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Man har väl olika smak. Jag tycker det mörka temat är för mycket svart, och det ljusa temat för ljust.

Noterade att i Creator's Update så lägger Windows 10 upp alla bundlade tjänsteprocesser (svchost) separat istället som för tidigare. Så om man kollar i t.ex. Process Explorer eller liknande är det antagligen +50 processer i nya uppdateringen. Men de är samma som tidigare, bara det att tidigare versioner hade "paket" med flera processer i en. Men tydligen är det bara om man har mer än 4GB RAM.

Yepp, Jag vet det där med svchost Läste om det innan CU kom ut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig