Datorn vill inte alltid starta med Powerknapp?

Permalänk

Datorn vill inte alltid starta med Powerknapp?

Hej.

Ibland när jag trycker på Powerknappen på chassit vill datorn inte starta hur många gånger jag än trycker på den. För att få igång måste jag snabbt stänga av och sätta på switchen på nätagget några gånger innan den "tänds". Någon som vet vad som är felet?

Permalänk
Medlem

Låter som kablarna till power knappen i chassi har torkad sönder, eller börja bli dåliga, hade samma problem med ett gammalt chassi också kablarna hade gjort sitt så fick ingen effekt när man klickade fick använda knappen på moderkortet för starta den köpte nytt cassi montera in och allt fungera fint.

Permalänk

@UMJ:

Det är inte sladdarna. Chassit är ett nytt Define C. Den var också så innan bytet. Moderkortet har en powerknapp, men den funkar lika kasst som powerknappen. Jag tror det är antingen mobo eller nätagg.

Permalänk
Medlem

Att man får hålla på och fippla med strömknappen på nätagget brukar vara ett tecken på att det är just nätagget som är på väg att ge upp, troligtvis någon kondensator eller något som börjar bli dålig.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för ett antal år sen.
Efter nätaggsbyte var problemet ur världen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg du har?

Som andra har sagt redan, troligtvis nätaggregatet.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

@UMJ:

Det är inte sladdarna. Chassit är ett nytt Define C. Den var också så innan bytet. Moderkortet har en powerknapp, men den funkar lika kasst som powerknappen. Jag tror det är antingen mobo eller nätagg.

Båda delarna har kondensatorer som kan bli dåliga. Var dock många år sedan jag såg någon få det felet.

Skulle vara bra att veta hela namnet och ca ålder på nätagget. Vissa nätagg är kända för att vara av lägre kvalite som man vill byta ut. Särskilt om man har ett bra grafikkort.

Permalänk

Aha så det är troligtvis nätagget. Nätagget jag har nu är nån Semipassiv modulär 400-600W Seasonic variant ur X serien tror jag. Jag som kämpat så mycket med kabeldragningen till nya chassit. -_-

Mobot är MSI Z77 Mpower.