Permalänk
Medlem

NFC implantat - chip i handen

Hej!

Förra helgen postade jag en bild på forumet om att jag NFC chippat mig.

Bild:

Dold text

Det verkar finnas ett intresse för det och diskussionerna kring ämnet kan bli extremt intressanta.
Jag tänker att det också kan vara en mötesplats för fler som chippat sig. Där man kan dela med sig av erfarenheter och användningsområden.

Här kan ni se lite av själva ingreppet från dustin expo och hur chippet används för att t.ex. låsa upp dörren hemma.
https://www.youtube.com/watch?v=8ZaFoawcB5I

  • Kostnad? Chip implantatet gjordes på Dustin Expo för 1125kr (25% rabatt). Priser på nätet verkar ligga kring 1000-2000. Det går också att beställa egna kit har jag sett för ca 1000kr.

  • Gör det ont? Nej, som ett nyp, lite svullen 1-2 dagar efter.

  • Chip fakta: Jag fick ett NTAG216 chip för 13.56 MHz-frekvensen(NFC). Det finns också en del som chippar för 125 khz.

  • Programmera chippet: Med hjälp av en app som heter TagWriter kan jag skriva taggar så som visitkort, URL-länkar, wifi, launch applications, sms och lite till som sen kan läsas av på chippet. (Fungerar inte med Iphone).

  • Vad jag använder chippet till? Visitkort, SATS (gym) och som passerkort på jobbet. Letar för fullt efter fler användningsområden, ska försöka få till upplåsning av datorn.

  • Ta bort chip eller uppdatera sig: Hur gör jag för att ta bort eller uppdatera mig? Det ska vara väldigt lätt, ett litet snitt och sen klämma ut den.

Mycket bra information för att komma igång med sitt chip och för svar på lite andra funderingar hittade jag här:
http://biohacking.se/allt-om-rfid-implantat/

Så hur går era tankar kring detta? För? Emot? Dela med er!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar onekligen häftigt men jag känner mig rätt allergisk mot så stora nålar och i kombination med relativt få användningsområden är det inget jag är intresserad av just nu. Säg att du byter jobb, är det då lika enkelt att ta bort dig ur systemet som att ta bort vilket kort som helst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det verkar onekligen intressant men jag känner mig rätt allergisk mot så stora nålar och i kombination med relativt få användningsområden är det inget jag är intresserad av just nu. Säg att du byter jobb, är det då lika enkelt att ta bort dig ur systemet som att ta bort vilket kort som helst?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju inte optimalt ifall man är rädd för nålar, kan jag hålla med om. Gillar inte nålar vanligtvis men var så hypad så att jag glömde tänka på det..

Ja det är lika lätt ifall du byter jobb. Chipets ID precis som kortets ID är registrerat i systemet på servern/molnet. (Beror självklart på vad jobbet använder för typ av passersystem. Men vanligtvis är det den lösningen man har.)

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Småcoolt, blir nog en stor grej av detta i framtiden, bankkonto id m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Småcoolt, blir nog en stor grej av detta i framtiden, bankkonto id m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag absolut, läste någonstans att någon lyckats programmera någon betalningsmetod på sitt chip.
Alla nyare bankkort börjar ju komma med NFC.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Kul att du startade en tråd! Otroligt spännande teknik. Vet inte om jag vill chippa mig ännu, men i framtiden kan jag definitivt tänka mig det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Småcoolt, blir nog en stor grej av detta i framtiden, bankkonto id m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Få till en spårningsfunktion också, sen är nog regeringen med och sponsrar implantatet....

Mer seriöst, jag skulle lätt kunna tänka mig ett chip om jag kunde komma på något relevant användningsområde. Hur ser det ut med betalningar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jobbigt att bli rånad och få armen avhuggen bara

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Har en snubbe på jobbet som också har chip i handen. Han låser upp sin cykel med det, och dörren hemma också. Vet inte direkt om det är något som lockar mig, men onekligen ganska att se vad det kan leda till.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hur får elektroniken i armen sin strömförsörjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vekar1:

Hur får elektroniken i armen sin strömförsörjning?

Det är ett chip, det behöver väl ingen strömförsörjning?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av Vekar1:

Hur får elektroniken i armen sin strömförsörjning?

Behövs ingen ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vekar1:

Hur får elektroniken i armen sin strömförsörjning?

Genom induktion. Läsaren strömförsörjer taggen.

Skrivet av svalle:

Det är ett chip, det behöver väl ingen strömförsörjning?

Skrivet av Alligatorn:

Behövs ingen ström.

För det går på magi eller?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

För det går på magi eller?

Exakt!

Permalänk
Inaktiv

Inget för mig, ser inte riktigt vitsen i dagsläget men ändå rätt kul och intressant att en del fått intresse för det hela. Och i vilken riktning det nu leder.

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Jävlar vad jag blev sugen på det här!! Anmälde mig direkt Finns det fler ställen man kan göra det på, utan att behöva vänta tills tillräckligt många anmält sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Kul att du startade en tråd! Otroligt spännande teknik. Vet inte om jag vill chippa mig ännu, men i framtiden kan jag definitivt tänka mig det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det behöver väl mogna lite. Det kommer mer och mer tror jag. Träffade många som haft sina chip i över ett år.

Skrivet av scienta:

Få till en spårningsfunktion också, sen är nog regeringen med och sponsrar implantatet....

Mer seriöst, jag skulle lätt kunna tänka mig ett chip om jag kunde komma på något relevant användningsområde. Hur ser det ut med betalningar?

Haha måste finnas lättare sätt för staten att spåra dig i så fall;) däremot tror jag att gps chip behöver batteri.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sl-vill-gora-det-mojlig...
Har läst lite kommentarer här det är rätt kul att höra hur folk resonerar. Bibeln osv.

Försöker hitta mer om hur den går att använda för betalning.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Absolut emot detta. Ingenting jag någonsin ens skulle överväga att göra. Min åsikt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Dekkan: Jävlar vad jag blev sugen på det här!! Anmälde mig direkt Finns det fler ställen man kan göra det på, utan att behöva vänta tills tillräckligt många anmält sig?

Jowan från biohax international gjorde mitt. Tips är att du mailar honom. Schyst kille som sa att han hänvisar en till rätt person.
jowan@biohaxsweden.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Vilken gauge är det på nålen?

Om konceptet får starkare fäste så är jag med.

Skrivet av septembro:

Absolut emot detta. Ingenting jag någonsin ens skulle överväga att göra. Min åsikt.

Varför?

Permalänk
Medlem

Kan nog tänka mig detta i framtiden men då ska det funka med bankkort samt SL.

Permalänk
Medlem

jag chippade mig själv med en kapsel som har både nfc och rfid.
beställde hem ett kitt, körde in nålen mellan tumme och pekfinger, så var det klart ( trodde jag)
Då jag inte hittade någon som ville hjälpa mig att lyfta skinnet så slutade det med att min dotter gjorde det, Då jag inte ville riskera att sticka henne så stack jag alldeles för djupt och lyckades med konststycket att montera chippen i muskeln i stället för under huden som det ska vara.
(fördelen är dock att det inte syns ett skit nu) Tydligen är det jäkligt dumt att få chippet i muskeln och det måste bort direkt enligt dom "kunniga" jag frågade, Så jag ringde till vårdcentralen som aldrig hört eller varit med om något liknade, Även att jag skulle vidare till sjukhuset fick jag åka förbi VC då läkarna där ville se det (dom trodde inte på det) Väl inne på sjukan blir det samma reaktioner, Med kommentarer som du skojar/ljuger, helt dum i huvudet för att skifta över till fan vad häftigt,vad köper man det, hur fungerar det. Efter en röntgen konstaterades det att det satt i muskeln,
kirurgen jag träffade var extra kinkig han skulle prompt ta bort det och ville göra ett snitt på 10-15cm för det skulle vara svårt att hitta i muskeln. hans humör blev inte bättre när jag tyckte han kunde lägga det på rätt ställe när han ändå skulle in och gräva, det ville han inte.... slutsumman blev att jag skit i att ta ur det, efter ca 3 veckor märker jag inte av den längre och den fungerar kanon till att låsa upp låsen mm Jag vill dock varna er för att vara så slarviga som jag var, för det första träffar du muskeln gör det ont, Det var en av anledningarna till att dom inte trodde mig först, jag visade för lite smärta, (har hög smärttröskel) tydligen ska smärtan vara väldigt hög om du går in i muskeln det andra är att det kan bli infekterat, sker det i muskeln kan det sluta med att du förlorar handen. (enligt kirurgen)
så håll koll så du inte får någon feber. Träffar du rätt när du monterar det, ska du kunna se /känna chippet när du knyter handen, samt ska det bara kännas som ett blåmärke någon dag. I mitt fall tappade jag styrkan och fick stickningar och skit, med andra ord får du det har du nog klantat till det.

Så skulle jag rekommenderar det, Absolut om du har användning för det tex buss/tåg eller som i mitt fall dörrlås. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Dekkan: Jävlar vad jag blev sugen på det här!! Anmälde mig direkt Finns det fler ställen man kan göra det på, utan att behöva vänta tills tillräckligt många anmält sig?

går att göra själv, var dock försiktig så du inte gör som jag

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Framtiden onekligen, tänk vad skönt när man inte längre kan glömma nycklarna, plånboken eller mobilen

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@aragon: Wow, läste ditt inlägg! Hur mycket läste du på innan du gjorde det? Antar att du valde mellan flera olika modeller och ställen att beställa ifrån?

Permalänk
Medlem

@aragon fy fan. Skulle som sagt aldrig våga ge mig på något sånt själv.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Absolut emot detta. Ingenting jag någonsin ens skulle överväga att göra. Min åsikt.

Vill du utveckla?

Skrivet av lorgix:

Vilken gauge är det på nålen?

Om konceptet får starkare fäste så är jag med.

Varför?

Skrivet av PlogarN97:

Kan nog tänka mig detta i framtiden men då ska det funka med bankkort samt SL.

Ja men desto fler som har det. Desto större tryck på företagen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Väntar på att Google chippet kommer xP

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Vill du utveckla?

Ja men desto fler som har det. Desto större tryck på företagen.

Absolut. Men är ändå inte sugen på å vara early adopter

Men bra av er som är det och driver utvecklingen framåt

Permalänk
Medlem

Jag hade känt mig rätt så utblottad, ifall jag hade haft ett sånt här chip i mig.