Permalänk
Medlem

Intel NUC NUC7i7BNH

Skulle vilja ha lite råd kring denna dator !

Ska köpa en ny dator till sommaren och denna gången blir det nog en Mini-PC.

Tanken bakom att köpa en Mini-PC är väl framförallt att jag kommer spela mest Minecraft och Counter-Strike: Global Offensive.

Jag skulle vilja veta lite kring vilka risker det finns med att köpa en NUC. Om FPS i spelen och hur den fungerar. Om den kör smooth med stabil FPS osv.

Nu kanske ni bli arga ute på forumet men det är så att jag har använt Windows i cirka 8 År nu och är nöjd. Men känner det att det kanske är dags att testa ett nytt operativ system. Så kommer att installera Linux (Ubuntu) på denna dator. Tror ni att det är möjligt med NUC'EN. ?

Med vänliga hälsningar,
Daniel (COLDYY1)

Permalänk
Medlem

NUC:en har ju inget dedikerat grafikkort, utan du använder processorns grafikkrets.
I detta fallet är det en "Intel Iris Plus Graphics 650"...

Citerar en artikel av Notebookcheck..
"The fastest chips are high-clocked Core i7 models like the Core i7-7567U. Depending on the game, the Iris Plus 650 will probably be on par with a dedicated GeForce 930M and can handle smooth gameplay in modern titles in low up to medium settings."

Det ska inte vara några problem att installera Linux på en NUC, så kör på..

Letade reda på några länkar..
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1324637-ubuntu-pa-intel...
https://developer.ubuntu.com/core/get-started/intel-nuc
https://arstechnica.com/gadgets/2014/02/linux-on-the-nuc-usin...
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/boards-and-kit...

Tänk på att du får köpa till en M.2 SSD och RAM-minne...

BTW: Välkommen till forumet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag försökte få igång Ubuntu på en I3 nuc men den ville inte ta mot det operativsystemet och jag försökte många gånger. Tro inte det finns stöd helt enkelt? Om någon slängt in Linux får väl hojta till...jag fixade win 10 och det gick direkt utan problem.

Förövrigt... Finns dessa spel till Linux?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Förövrigt... Finns dessa spel till Linux?

Ja...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Modellören: Jag har kört Linux uteslutande på 3 NUC från Intel. Inte denna dock, då jag inte sett den på lager ännu, kommer i maj skulle jag tro. Låter som felet är USB-stickan. Kan du boota med stickan på en annan dator?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tack till alla som har tagit tid att svara på mitt inlägg !

Minecraft och CS:GO borde finnas på Linux. Jag vet inte hur pass stort Linux är idag, men det är väl tillräckligt stort för att dessa spelen ska ha utvecklat stöd för operativ systemet.

Med vänliga hälsningar,
Daniel (COLDYY1)

Permalänk
Medlem

@COLDYY1:

Installera Steam, ett bra sätt att få ner spel till Linux. De flesta av Valves spel fungerar till Linux. Tänk på att den inbyggda grafiken i CPU:n kanske inte räcker till för t.ex. FPS-spel. Du måste också vara beredd att tweaka lite innan allt fungerar som det ska.

Linux är stort, men på skrivbordssidan är det fortfarande ganska litet. Den mesta av utvecklingen av linuxdistarna idag går till servertillämpningar m.m. och inte till skrivbordet tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Haha Det är ju grymt

Gillar skarpt hur Linux blir mer värt att använda och vet mjukvarufolket om att många har Linux så vill är ju fler benägna att satsa på plattformen.

Hur skiljer sig FPS om man jämför rakt av mellan OS? Är det någon som jämfört?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Dockland:

@Modellören: Jag har kört Linux uteslutande på 3 NUC från Intel. Inte denna dock, då jag inte sett den på lager ännu, kommer i maj skulle jag tro. Låter som felet är USB-stickan. Kan du boota med stickan på en annan dator?

Botar ja...
Använt samma på flera PC och flera olika OS bland annat Ubuntu.

Men just på den här nya NUCen så vill det sig inte alls... Varken Linux eller Win 7 som jag hellre vill köra. Försökte bara ett par gånger med ubuntu sen gav jag upp och höll på med Win 7 ett par timmar säkert hundra botningar och pill I BIOS... å jag provade alla BIOS versioner som finns.

Så nu slaskar Win 10 på den och det fungerar ju och orkar nog inte hålla på igen med det där.

Kör trotts allt mest Youtube och lite stremad film på en halvgammal TV. Så OS kvitter nästan..

Det är alltså samma NUC men den mindre med I3, fungerar superbra... Jag tror att det inte har kommit något riktigt stöd än för den här nya datorn. jag bokade den ju direkt när den fanns att boka så det är möjligt att dom fått fram drivrutiner nu. Eller om det är själva Nucen som har nått knas.

Märkte tillexempel att man var tvungen att använda USB tangentbord, det trådlösa fungerade inte i NUC vid installeringen, men när os är installerat så flyter det trådlösa helt utan problem. lite märkligt på en så pass ny produkt tycker jag...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Haha Det är ju grymt

Gillar skarpt hur Linux blir mer värt att använda och vet mjukvarufolket om att många har Linux så vill är ju fler benägna att satsa på plattformen.

Hur skiljer sig FPS om man jämför rakt av mellan OS? Är det någon som jämfört?

Här hittar du de spel som finns på Steam till Linux..
http://store.steampowered.com/linux#tab=ConcurrentUsers

Själv spelar jag mest på min iMac när jag har tid, så jag har ingen större koll på prestandaskillnader..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av COLDYY1:

Ska köpa en ny dator till sommaren och denna gången blir det nog en Mini-PC.

Hej Daniel!

Har du tänkt på alternativet att bygga själv?
Då får du fördelen att du själv kan uppgradera CPU när du känner för det utan att behöva köpa en helt ny PC.

Nucen använder även en Intel Core i7 7567U som är en mobil CPU.
Den har lägre klockfrekvens än motsvarande i7:a men har även endast två kärnor till skillnad från i7:ans fyra kärnor.
CPU-Monkey Intel Core i7-7700K vs. Intel Core i7-7567U

Dedikerad GPU är rekomenderad för CS:GO:

Dold text

Detta paketet skulle prestera likvärdigt NUC:en:

Medan detta paket skulle prestera signifikant bättre än NUC:en:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Intel NUC kräver ju att man köper till både RAM minne och SSD eller SATA.

Funkar dem här då:

Crucial SO-DIMM DDR4 PC17000/2133MHz CL15 2x16GB (CT2K16G4SFD8213)

Crucial MX300 M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av COLDYY1:

Intel NUC kräver ju att man köper till både RAM minne och SSD eller SATA.

Funkar dem här då:

Crucial SO-DIMM DDR4 PC17000/2133MHz CL15 2x16GB (CT2K16G4SFD8213)

Crucial MX300 M.2 1TB

Japp

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Är det någon av er som har nämnd modell av NUC och kan bekräfta om den är tyst? Jag läste någonstans (men har glömt var), att det efter senaste uppdateringen av BIOS, gick att ställa in fläkten (fläktarna?) i NUC:en på att knappt användas - om det inte behövs.

Drömmen vore att den blir ljudlös, om än ett mycket mycket mycket svagt susande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Är det någon av er som har nämnd modell av NUC och kan bekräfta om den är tyst? Jag läste någonstans (men har glömt var), att det efter senaste uppdateringen av BIOS, gick att ställa in fläkten (fläktarna?) i NUC:en på att knappt användas - om det inte behövs.

Drömmen vore att den blir ljudlös, om än ett mycket mycket mycket svagt susande...

Den är knappt släppt. Proshop hade den på lager för någon dag sedan, annars är det om någon vecka eller två den börjar rassla in i butikerna.

Tyst vid load är dessa (i7:or) aldrig. De väsnas rätt friskt. Irriterande fläktljud. Men vid idle och icke processorintensiva grejer är den tyst.

Skall köpa en så snart den landar i butik.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Den är knappt släppt. Proshop hade den på lager för någon dag sedan, annars är det om någon vecka eller två den börjar rassla in i butikerna.

Tyst vid load är dessa (i7:or) aldrig. De väsnas rätt friskt. Irriterande fläktljud. Men vid idle och icke processorintensiva grejer är den tyst.

Skall köpa en så snart den landar i butik.

Nej, så sant. Jag bevakar den som en hök. Den har snurrat in på Dustin ett par gånger också, men det känns som att det har varit en handfull exemplar.

Om jag främst kommer använda den för uppspelning av 1080p-material, då borde den väl typ vara nästan som idle, eller hur? Det kan inte vara mycket jobb för processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Nej, så sant. Jag bevakar den som en hök. Den har snurrat in på Dustin ett par gånger också, men det känns som att det har varit en handfull exemplar.

Om jag främst kommer använda den för uppspelning av 1080p-material, då borde den väl typ vara nästan som idle, eller hur? Det kan inte vara mycket jobb för processorn?

Det behöver du ingen i7 för. Då räcker i3 fullkomligt. Den däremot är knäpptyst

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Det behöver du ingen i7 för. Då räcker i3 fullkomligt. Den däremot är knäpptyst

Det låter ju lysande!

Har du lust att verifiera om följande kombination fungerar tillsammans?

Intel NUC NUC6CAYH:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4092202

Kingston HyperX Impact Black SO-DIMM DDR3 PC14900/1866MHz CL11 8GB (HX318LS11IB/8):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3117720

Samsung 960 EVO Series MZ-V6E250BW 250GB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939249

HGST Travelstar 7K1000 HTS721010A9E630 32MB 1TB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1702739

Till det, tangentbord, mus och Windows (eller Linux).

Borde klara även högupplösta och tyngre 1080p-filer utan att fläkten går igång. Läste för övrigt på NUC-bloggen att:

Fan Noise
The default BIOS settings kept the fan running at very low levels even during the CPU intensive benchmarks. There’s also an option to completely turn off the fan when the temperatures are below a certain limit. This is enabled by default as well. I’d say that the box was almost totally silent.

Det låter ju helt fantastiskt, om det fungerar - för uppspelning av högupplösta videofiler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Det låter ju lysande!

Har du lust att verifiera om följande kombination fungerar tillsammans?

Intel NUC NUC6CAYH:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4092202

Kingston HyperX Impact Black SO-DIMM DDR3 PC14900/1866MHz CL11 8GB (HX318LS11IB/8):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3117720

Samsung 960 EVO Series MZ-V6E250BW 250GB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939249

HGST Travelstar 7K1000 HTS721010A9E630 32MB 1TB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1702739

Till det, tangentbord, mus och Windows (eller Linux).

Borde klara även högupplösta och tyngre 1080p-filer utan att fläkten går igång. Läste för övrigt på NUC-bloggen att:

Fan Noise
The default BIOS settings kept the fan running at very low levels even during the CPU intensive benchmarks. There’s also an option to completely turn off the fan when the temperatures are below a certain limit. This is enabled by default as well. I’d say that the box was almost totally silent.

Det låter ju helt fantastiskt, om det fungerar - för uppspelning av högupplösta videofiler...

FullHD är inte så processorintensivt (och inte såååå högupplöst i dagens mått mätt, det brukar till och med gå bra att spela upp 4K material utan nämnvärd CPU-belastning. Skall du encoda/decoda däremot så blir det drag i proppen.

Jag vet inte kompatibiliteten på minnena dock, då jag aldrig haft den NUC:en.

Nya generationen har DDR4 låg voltsminnen. (1.2V) men hur det är för denna nuc du nämner har jag ingen koll på.

Driven funkar fint dock, det skall inte vara några problem.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Följer... Går i samma tankar.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Jag har beställt min. Det blev en NUC7i7BNH med en Samsung 960 PRO 512GB och 32GB 2133 (2*16GB) Kommer väl i veckan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

32gb ram minne? Förstår inte detta, hellre mer än mindre dock.

Permalänk
Medlem

Installerat Windows 10 (Creators Edition) och World of warcraft. Glad överaskning, den är väldigt mycket tystare än 5i7RYH. Den susar lite, men ingen jet-motor som på den gamla. Mycket bra.
Nöjd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland. Skulle du kunna rekommendera ditt inköp till andra. Jag har snuftat lite och varit inne på lite olika affärer men inte riktigt bestämt mig. Den är ju tänkt att användas framförallt i Counter-Strike: Global-Offensive och Minecraft. Lite läxor och hemma tema då och då. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av COLDYY1:

@Dockland. Skulle du kunna rekommendera ditt inköp till andra. Jag har snuftat lite och varit inne på lite olika affärer men inte riktigt bestämt mig. Den är ju tänkt att användas framförallt i Counter-Strike: Global-Offensive och Minecraft. Lite läxor och hemma tema då och då. ?

Javisst, men en i5 räcker nog gott. Den susar en del vid belastning, inte jättemycket, men det hörs när och om fläkten spinner upp.
i5:an är tystare. Har installerat Windows 10 på den och kör lite Wow, funkar helt okej. Men jag köpte den för att kunna ha windows när jag behöver jobba hemma.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Det låter ju lysande!

Har du lust att verifiera om följande kombination fungerar tillsammans?

Intel NUC NUC6CAYH:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4092202

Kingston HyperX Impact Black SO-DIMM DDR3 PC14900/1866MHz CL11 8GB (HX318LS11IB/8):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3117720

Samsung 960 EVO Series MZ-V6E250BW 250GB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939249

HGST Travelstar 7K1000 HTS721010A9E630 32MB 1TB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1702739

Till det, tangentbord, mus och Windows (eller Linux).

Borde klara även högupplösta och tyngre 1080p-filer utan att fläkten går igång. Läste för övrigt på NUC-bloggen att:

Fan Noise
The default BIOS settings kept the fan running at very low levels even during the CPU intensive benchmarks. There’s also an option to completely turn off the fan when the temperatures are below a certain limit. This is enabled by default as well. I’d say that the box was almost totally silent.

Det låter ju helt fantastiskt, om det fungerar - för uppspelning av högupplösta videofiler...

Är du nöjd med din NUC?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Är du nöjd med din NUC?

Hej!

Sent svar, såg frågan först nu.

Ja, jag är nöjd med NUC:en, men jag upplever den som lite långsam, trots SSD-minnet. Trots en ren Windows 10-installation, tar det några sekunder för endast Chrome att ladda Googles startsida. Trodde den skulle vara rappare. Detsamma gäller andra webbsidor eller t.ex. vissa program. Just hastigheten har dock inte varit det viktiga, för när programmen väl är startade, så fungerar allt klockrent.

Den fyller alltså sin funktion med bravur. Det jag var mest orolig för, var om den skulle väsnas, men det gör den absolut inte. Faktum är att den nu har tagits över av min mamma.

Jag siktar på en NUC7i7BNH med samma typ av minnen osv. MEN, jag blir nojig som tusan av följande omdöme:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4095132

Permalänk
Medlem

@sean.wiklund: Det kan finnas sådana exemplar, har läst på nätet om dylikt. Min är tyst. Susar lite vid belastning, men inte som en hårfön haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

@sean.wiklund: Det kan finnas sådana exemplar, har läst på nätet om dylikt. Min är tyst. Susar lite vid belastning, men inte som en hårfön haha

Skönt att höra. Då kanske det är "måndagsexemplar", vilket känns lite ruttet med tanke på priset.

Oavsett, är det inte i Kaby Lake-modellerna man ska kunna ställa in i BIOS att fläkten inte ska dra igång alls, eller motsvarande? Har du lust att kika på det åt mig?

Jag tänker så här, att om modellen ovan är i princip knäpptyst vid uppspelning av 1080p-material och diverse jobb i Word och Lightroom - då kan gör guds skull inte en i7:a låta mer? Det vore ju komplett galet.

EDIT: Jag har liksom inga problem med om fläkten skulle jobba lite om jag skulle redigera riktigt tunga bildmontage, eller klippa högupplöst film, en liten stund. Jag skulle dock få frispel om NUC:en står och susar konstant, utan att man knappt belastar den. Det är väl det jag är lite orolig för.

Permalänk
Medlem

Nyformaterad, Win10/64. NUC7i7 med en 960 M2 och 2x8GB. Allt uppdaterat men något ljud kommer inte. Drivrutiner och allt är senaste.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen