Beslutsångest inför datorköp

Permalänk
Medlem

Beslutsångest inför datorköp

Hej på er!

Halkade nyligen på en isfläck och landade på min uråldriga dator som följaktligen äntligen gick i graven. Fick en liten slant för den i försäkring, men har redan spenderat allt på mat.
Ena sekunden sitter jag och funderar på om jag ska köpa någon slimmad ultrabook-variant, andra sekunden sitter jag och tittar på studenterbjudanden på mac. Just nu har jag typ 100 flikar uppe med diverse gaming-laptops.

Jag är universitetsstudent och har egentligen inget behov av ett prestandamonster, då jag har en bra stationär dator. Men jag känner ändå att det skulle vara synd att köpa något som inte det går att spela något alls på.

Kan ni komma med en objektiv synvinkel och kanske ett bra datorförslag för att möjligtvis stävja idioten inom mig?

Puss och tack

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Förslag:

Köp billigaste möjliga men tillräckliga Mac laptop. Köp sedan en hyffsad stationär dator att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Köp sedan en hyffsad stationär dator att spela på.

Skrivet av morotis:

Jag är universitetsstudent och har egentligen inget behov av ett prestandamonster, då jag har en bra stationär dator. Men jag känner ändå att det skulle vara synd att köpa något som inte det går att spela något alls på.

Han skrev ju att han redan har en stationär

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gaminglaptop... spelade kanske en timme totalt sett på den, sen var det inte roligt längre. Särskilt inte eftersom jag har har en stationär som var mycket bättre, samt skönare att spela på.

Visst, om man är på resande fot kanske en gaminglaptop är något att ha, men annars känns det bara som en dålig kompromiss.

Köp en ultrabook, spela på din stationära.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@morotis: XPS 15 är tunn och lätt men med dedikerad grafik som räcker till de flesta spel.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: XPS:en hade suttit fint, men jag lägger ned på tok för mycket pengar på mat för att det ska funka ekonomiskt med en dator i den prisklassen

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/as...

Vad tror ni om denna? Väger endast 2 kg, så även om den är stor så verkar det vara en rimlig kompromiss i vikt/pris/prestanda. Har en SSD över från den skrotade datorn.

Står lite olika om vikten på datorn verkar det som :S Amazon och siba skriver 2 kg och netonnet skriver 2.5...

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

@PointMan: Det är nog inte supernödvändigt för mig med en gaminglaptop, men jag försöker intala mig själv att det KAN behövas någon gång. Pluggar i Umeå, ifall jag åker hem till Stockholm under en längre period så kan det vara trevligt med en medioker laptop.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av morotis:

@Eric Hjalmarsson: XPS:en hade suttit fint, men jag lägger ned på tok för mycket pengar på mat för att det ska funka ekonomiskt med en dator i den prisklassen

Jag som tyckte du sade att du kollade på MacBook. Instegsmodellen av Apple MacBook 12" börjar ju på 13 490 kronor. Dell XPS 15 börjar på 14 990 kronor. Inte allt för stor prisskillnad....

Skrivet av morotis:

Står lite olika om vikten på datorn verkar det som :S Amazon och siba skriver 2 kg och netonnet skriver 2.5...

Har en 13" skoldator som väger ungefär 2,5Kg, kan säga att det är en del när man går och bär på den hela dagen i väskan.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Jag var lite otydlig i mitt flummiga förstainlägg, de macbooks jag kollade på var de billigare modellerna av air och pro, samtidigt som man får typ 10% studentrabatt.
Hursomhelst så jämförde jag XPS 15 med Asus-datorn jag länkade tidigare och de har ju typ samma dimensioner och vikt. Kollade på Asus hemsida och där stod det 2 kg. Sen att Asus datorn är sämre på alla fronter är något jag kan leva med då prisskillnaden mellan dem är en månadsinkomst för mig.
Så jag tror jag bestämt mig för Asusen ifall jag inte får höra att serien har något jobbigt värmeproblem eller liknande. Tack för tipsen

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av morotis:

Hursomhelst så jämförde jag XPS 15 med Asus-datorn jag länkade tidigare och de har ju typ samma dimensioner och vikt. Kollade på Asus hemsida och där stod det 2 kg.

XPS 15 kommer vara något mer kompakt på grund av den tunna besseln, dock kanske ingen visentlig skillnad då differensen är marginell.

Skrivet av morotis:

Då prisskillnaden mellan dem är en månadsinkomst för mig.

Jo, XPS serien är ju extremt påkostad och därmed mycket kostsam. MacBook och MacBook PRO å andra sidan är endast extremt överprissatta.

Jag skulle själv aldrig heller lägga så mycket pengar på en laptop, använder ju en lånad "skoldator" i dagsläget...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

jag köpte en asus rog gl702vm som jag tänkte ha till spel och till skolan hyffsat lätt gaming notebook för att vara 17" testat spela allt ifrån Battlefield 1 till diablo 3 och den har funkat super lite lite ram dock men de kostar inte så mycket med en sticka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

Min åsikt är att man inte ska överspendera på laptop och man sitter oftast inte bra och spelar så hade jag för min del varit på väg att köpa hade jag siktat på 5000kr modell med ssd 1080p upplösning och man kan få med 620 grafik eller så som duger att spela ganska mycket på om man kliver ner lite i inställningar och ganska tunga spel funkar i 720p eller så som inte är coolt men duger och är hyfsad i enklare spel i.a.f

Mac har bara överpris och inte något jag ens skulle tänka tanken att köpa även om dom kan ha trevlig skärm o.s.v så är det sånt jävla överpris så jag hade kört nån enkel ok dator med linux i så fall i stället

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w