Köpråd (Samsung S7 vs Samsung A5 2017)?

Permalänk

Köpråd (Samsung S7 vs Samsung A5 2017)?

Hej!

Min nuvarande Samsung J5 (duos) från 2015 har nu tyvärr lagt av...
Är/va supernöjd med denna telefon! Beställde den från eBay 2015 pga. stöd för dubbla SIM-kort.
Håller nu på att kolla lite efter en ny telefon.
Va ett tag inne på att beställa en till likadan med tanke på att jag va så nöjd med denna, men känns lite "tråkigt" att köpa ny-gammalt när man kan köpa ny modell.

Har tittat lite på Samsung A5 (2017) och Samsung S7. Ser både för- och nackdelar med dessa 2. Även vissa saker i jämförelse med J5 (dvs. utan 2016-2017-prime etc).
Tex. batteritid, utbytbar batteri, bakre kamera, vattentålig, stöttålig, processor mm.

Vilken skulle ni föredra? Vad har ni för erfarenheter av dessa telefoner? Eller förslag på en annan modell av Samsung (krav är just Samsung).

OBS! Nämnde inget om Dubbla SIM (duos) för att inte skapa förvirring. Dom flesta Samsung-telefoner finns med stöd för dubbla SIM-kort på eBay. Så detta behöver ni inte lägga fokus på...

Tack på förhand!

Mvh
TheBeerHunter

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Äh, släpp samsung och kör på oneplus 3T som också har dual sim. Mycket mysigare telefon (har ägt en s7 edge ) Om du envisas med samsung så är det rätt okej deals på s7 just nu.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
99:e percentilen

Jag har en S7 som jag är väldigt nöjd med.

Om det stämmer att A5 bara kan filma i 1080p30 är den ju utesluten redan där, och förutom det är S7:an mindre rent fysiskt (vilket jag tycker är bra) och den har högre upplösning. "Vadå då", invänder vän av ordning, "man behöver ju ändå inte mer än 424 ppi." Nej, inte med RGB stripe-pixlar, men med Samsungs värdelösa PenTile-subpixelmönster vill man ha alla pixlar man kan få. PenTile på 424 ppi ser inte bra ut. Vid 577 ppi störs jag däremot inte av det, även om det syns om man kollar noga.

En fördel med A5:an som jag saknar på min S7:a är förstås USB‑C.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tack för alla svar!
OnePlus har jag läst lite om, men jag är en inbiten Samsung-fan, så om OnePlus inte är EXAKT likadan som Samsung i appar, skrivning etc. så blir jag tokig...

Fortfarande kluven om vilken telefon jag väljer...
Jag ska ju ha den för jobbet + privat.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Tack för alla svar!
OnePlus har jag läst lite om, men jag är en inbiten Samsung-fan, så om OnePlus inte är EXAKT likadan som Samsung i appar, skrivning etc. så blir jag tokig...

Fortfarande kluven om vilken telefon jag väljer...
Jag ska ju ha den för jobbet + privat.

Den kommer vara exakt som Samsung fast bra

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6