Hittar inte min HDD

Permalänk
Medlem

Hittar inte min HDD

Hej,

Har precis införskaffat mig en ny hårddisk en Toshiba 2TB 7200rpm 64MB. Hittar inte den i diskhanteraren eller i BIOS. Några tips?

Permalänk
Medlem

Vad för moderkort, samt i vilken port är den inkopplad på moderkortet?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad för moderkort, samt i vilken port är den inkopplad på moderkortet?

Har en Gigabyte z97p-d3. Har en SSD samt en toshiba på 1GB inkopplad. Tog SATA kabeln från 1GB för att se om något var fel på kabeln.
Hör att hårddisken är igång iallafall. Den klickar typ eller något.

Permalänk
Medlem

Kontrollera att strömkabeln fungerar och prova sedan alla SATA-uttag på moderkortet.
Om den inte dyker upp i BIOS så är den nog DOA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Kontrollera att strömkabeln fungerar och prova sedan alla SATA-uttag på moderkortet.
Om den inte dyker upp i BIOS så är den nog DOA.

Tog bort min andra hårddisk och använde den strömkabeln. Jag kan höra att den är igång. SATA-uttagen har jag alla testat.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du prova disken i en annan dator ? Finns det nån biosuppdatering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt klart är nästa del i felsökningen som mrqaffe skriver förutsatt att det är lättare att prova i en annan dator än att lägga in ny version av UEFI. Jag har dock själv inte varit med om att en disk inte hittas av UEFI (råkade skriva BIOS innan av gammal vana) i en modern dator om den fungerar.

Permalänk
Medlem

Nja tryckte i den i min 10 år gamla stationära och hittade inte den. Inet supporten sa att jag skulle ta mig till Inet butik så får jag en ny så får vi se då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

Har en Gigabyte z97p-d3. Har en SSD samt en toshiba på 1GB inkopplad. Tog SATA kabeln från 1GB för att se om något var fel på kabeln.
Hör att hårddisken är igång iallafall. Den klickar typ eller något.

Om den klickar konstant så troligen DOA.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300