Permalänk
Medlem

Ryzen i spel, vad är begränsningen?

Inför släppet av Ryzen förväntade jag mig en högst medioker prestanda i många spel och ”usel” entrådsprestanda. Med facit i hand vet vi att Ryzen presterar likvärdigt med Intels bättre modeller, de skillnader som finns i bilduppdatering är marginella (utom i vissa specifika fall).

Många speltester har gått ut på att använda ett högpresterande grafikkort kombinerat med låg upplösning och minimalistiska kvalitetsinställningar, motiverat av att ”undvika GPU-begränsning”.
Om man under dessa förutsättningar studerar hur processorerna arbetar uppkommer en annan fråga: Var hamnar begränsningen i stället?

Kolla till exempel BF1: Filmklipp, frys bilden!
- En Core i7-7700K tuffar på med ~95% belastning på åtta trådar.
- En Ryzen 7 1700 kör 16 trådar med 25-70% belastning per tråd.
* De når samma framerate trots att CPU-belastningen är så olika. Kaby Lake verkar vara CPU-begränsad, men Ryzen har mer att ge. Var ligger dess begränsning?

Jag har inte hittat någon recension där Ryzen 7 presterar så dåligt (jämfört med i7-7700K) att man är tvungen att dra ner på detaljer eller upplösning för att få ett spel att flyta. Utgår man sedan från att spel kommer bli bättre optimerade för många trådar framöver är det, enligt min uppfattning, klart att en Ryzen 7 generellt är ett bättre val än Kaby Lake till en speldator, i alla fall om man vill behålla processorn och ha nöje av den i flera år.

Permalänk

vart ju många som var emot quad cpuerna "onödigt med 4 kärnor"...

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Det du skriver är inte riktigt hur det funkar. Att om en cpu är flaskhalsen så funkar det ej att dra ner på inställningar och upplösning. du kommer få ut lika hög framerate. Det är gpun som spelar roll om cpun är flaskhalsen, så att sänka kommer inte hjälpa dig. Om du ej drar ner på inställningarna som har med cpun kraften att göra.

Permalänk
Hjälpsam

@Olle P: Begränsningen finns antagligen i enkeltrådsprestanda, om en tråd belastar en kärna till 100% kommer det vara svårt att se detta eftersom Windows låter tråden hoppa mellan kärnorna, kanske 100 gånger per sekund.
Vad som visas i aktivitetshanteraren är ett slags medelvärde över tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Inför släppet av Ryzen förväntade jag mig en högst medioker prestanda i många spel och ”usel” entrådsprestanda. Med facit i hand vet vi att Ryzen presterar likvärdigt med Intels bättre modeller, de skillnader som finns i bilduppdatering är marginella (utom i vissa specifika fall).

Många speltester har gått ut på att använda ett högpresterande grafikkort kombinerat med låg upplösning och minimalistiska kvalitetsinställningar, motiverat av att ”undvika GPU-begränsning”.
Om man under dessa förutsättningar studerar hur processorerna arbetar uppkommer en annan fråga: Var hamnar begränsningen i stället?

Kolla till exempel BF1: Filmklipp, frys bilden!
- En Core i7-7700K tuffar på med ~95% belastning på åtta trådar.
- En Ryzen 7 1700 kör 16 trådar med 25-70% belastning per tråd.
* De når samma framerate trots att CPU-belastningen är så olika. Kaby Lake verkar vara CPU-begränsad, men Ryzen har mer att ge. Var ligger dess begränsning?

Jag har inte hittat någon recension där Ryzen 7 presterar så dåligt (jämfört med i7-7700K) att man är tvungen att dra ner på detaljer eller upplösning för att få ett spel att flyta. Utgår man sedan från att spel kommer bli bättre optimerade för många trådar framöver är det, enligt min uppfattning, klart att en Ryzen 7 generellt är ett bättre val än Kaby Lake till en speldator, i alla fall om man vill behålla processorn och ha nöje av den i flera år.

Ryzen är inte dålig i spel, den är bara sämre än Intel. Många kommer klara sig bra med Ryzen utan att bli begränsad av CPUn. Men det finns ett par lägen där en Ryzen kan hålla tillbaka dig, t.ex. om man använder sig av en skärm med hög refresh rate.
Du kan inte dra ner på upplösningen för att undvika CPU flaskhals, det är GPUn som belastas mindre då. Gällandes grafikinställningar så finns det vissa som belastar CPU medans andra är rent GPU baserade.

I just BF1 så är en 7700k ca. 33% snabbare än en 1700 i 720p.

Det finns dock lite hopp för Ryzen även i rena spelriggar. Enligt mindre kända recenscenter på Youtube så verkar Ryzen skala väldigt bra med minnesklock. Detta gör även Kaby Lake men det verkar som om Ryzen ökar ännu mer. Problemet just nu är att det är väldigt krångligt att komma upp i höga minneshastigheter med Ryzen. Det krävs många tweaks, speciellt utvalda minnen osv.
Lägg därtill att ingen av de etablerade sajterna har kunnat visa upp denna prestandaökning ännu så ta det med en nypa salt.

EDIT: Det fanns visst redan benchmarks från etablerade sajter så som Digital Foundry. 7700k dominerar fortfarande trots lägre klockat RAM-minne. Skillnaden är riktigt stor i vissa spel: https://www.youtube.com/watch?v=TDvk9_iTq6Y

Ryzen är bra CPUer, Intel är dock bäst för gaming än så länge. Jag gissar att de kommer kunna utmana Intel i spelprestanda i de lägre prisklasserna (R5/R3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ryzen är inte dålig i spel, den är bara sämre än Intel.

Min åsikt, baserad på det flertal recensioner jag kollat, är att sett till pris/prestanda så är Ryzen 7 (som processor för en speldator) i dagsläget likvärdig (dvs inte så mycket sämre att det märks) eller bättre än Intels toppmodeller. I äldre spel som trådar sämre blir den absoluta prestandan också mätbart sämre, men är fortfarande tillräckligt bra för att det inte ska vara ett problem.
På något års sikt förväntar jag mig att Ryzen 7 i flera fall överträffar Intels nuvarande Kaby Lake-processorer i ren prestanda i de senaste då släppta spelen, och den trenden kommer att öka över tiden.
Min spådom: Om fem år är en Ryzen 7 1700 fortfarande riktigt bra till de senaste spelen, men en Core i7-7700K kommer räknas som medioker.

Skrivet av anon12433:

... så verkar Ryzen skala väldigt bra med minnesklock.

Ja, det känns som att flaskhalsen sitter i RAM-minnet (och bussen mellan RAM och CPU). När det är många trådar som i princip samtidigt ska "rapportera" till RAM och hämta nya arbetsuppgifter blir det trångt på bussen.

Skrivet av anon12433:

Det fanns visst redan benchmarks från etablerade sajter så som Digital Foundry. 7700k dominerar fortfarande trots lägre klockat RAM-minne. Skillnaden är riktigt stor i vissa spel: https://www.youtube.com/watch?v=TDvk9_iTq6Y

Jag ska kolla den.