BIOS, hoppar omkring i menyerna (VIDEO)

Permalänk
Medlem

BIOS, hoppar omkring i menyerna (VIDEO)

Hej Sweclockers!

Har tidigare fått bra hjälp här så vänder mig till er än en gång för att se om någon har ett tips på hur jag ska gå vidare i mitt ärende.

Jag har ett Gigabyte P6A-UD4-B3 som "hoppar" omkring mellan de olika menyvalen i BIOS, detta gör det omöjligt för mig att kunna överklocka datorn vilket skulle behövas för att förlänga livet på den.

Videoklipp som visar problemet: https://www.youtube.com/watch?v=erto3C4PPng
Notera att jag under hela videon klickar på Piltangent uppåt (Förutom när den hoppar av sig själv).

Såhär ser det ut i CPU-z: http://imgur.com/a/3FMOb

Jag har testat följande:

1. Resettat BIOS
2. Clear CMOS (Tror jag det heter, tagit ut BIOS batteriet i 1 minut)
3. Uppdaterat BIOS (Hade tidigare F2, nu uppdaterat till F8 vilket ska vara det nyaste)
4. Rensat datorn på damm. Långskott. Fungerade inte men datorn blev ren iallafall!
5. ????

Skulle bli så otroligt glad om någon här varit med om liknande problem och har en lösning på det. Har testat att googla men inte hittat något, kan möjligtvis vara mina söktermer som sviker i detta läget.

Tack på förhand!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Har du testat ett annat tangentbord?

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv

Koppla ur allt utom tangentbord och mus (samt skärmkabel, eventuell nätverkskabel och ström förstås). Antar att du kan ha något anslutet som uppfattas som ett tangentbord, typ vad personen ovan är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Har du testat ett annat tangentbord?

Skrivet av anon5930:

Koppla ur allt utom tangentbord och mus (samt skärmkabel, eventuell nätverkskabel och ström förstås). Antar att du kan ha något anslutet som uppfattas som ett tangentbord, typ vad personen ovan är inne på.

Det glömde jag att nämna att jag testat. Har jag inget tangentbord inkopplat händer det inte, har jag ett tangentbord inkopplad (testat 1 Fnatic Gear RUSH och 1 Steelseries 6Gv2) så händer det. Testat olika USB-portar men samma problem.
Min teori är att det triggas när man klickar på en tangent.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sewerin:

Det glömde jag att nämna att jag testat. Har jag inget tangentbord inkopplat händer det inte, har jag ett tangentbord inkopplad (testat 1 Fnatic Gear RUSH och 1 Steelseries 6Gv2) så händer det. Testat olika USB-portar men samma problem.
Min teori är att det triggas när man klickar på en tangent.

Hm... det var ju det enkla svaret. Du råkar inte ha en PS/2-port och kompatibelt tangentbord (eller adapter) att prova med?
Jag förmodar att problemet inte uppstår när du väl når datorns operativsystem? Bara i BIOS? Verkligen udda alltså.

Antar att ditt moderkort är rätt gammalt, kan ju ha blivit något fel under alla år du haft den. Såvida det inte alltid varit så då. I värsta fall går det säkert att göra en del överklockning med Gigabytes överklockningsmjukvara, om den nu stödjer ditt moderkort då. Jaga ett annat moderkort är ju ett alternativ men med tanke på åldern på prylarna så finns det alltid risk för att andra problem uppstått med det man nu hittat. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm... det var ju det enkla svaret. Du råkar inte ha en PS/2-port och kompatibelt tangentbord (eller adapter) att prova med?
Jag förmodar att problemet inte uppstår när du väl når datorns operativsystem? Bara i BIOS? Verkligen udda alltså.

Antar att ditt moderkort är rätt gammalt, kan ju ha blivit något fel under alla år du haft den. Såvida det inte alltid varit så då. I värsta fall går det säkert att göra en del överklockning med Gigabytes överklockningsmjukvara, om den nu stödjer ditt moderkort då. Jaga ett annat moderkort är ju ett alternativ men med tanke på åldern på prylarna så finns det alltid risk för att andra problem uppstått med det man nu hittat. :/

God idé! Ska ge mig på att testa det. Nja alltså problemet har inte alltid varit där, med största sannolikhet är det någonting som har hänt med åren. Hade processorn överklockad första 3 åren sedan var den på standardklock tills jag för någon månad sedan skulle OC'a igen upptäckte jag problemet. I windows fungerar det utan problem.
Uppgraderade till ett Nvidia 970 för att jag ville använda Shadowplay, vilket inte fungerar speciellt bra i spel som CS:GO när jag ej överklockat processorn (Kör en Intel i5 2500K).

Men ja, jag är i uppgraderingstankar så det är inget jättestort problem för mig då datorn fungerar som sagt.
Endå väldigt tacksam för tipsen jag får av er! Guld värt.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sewerin:

God idé! Ska ge mig på att testa det. Nja alltså problemet har inte alltid varit där, med största sannolikhet är det någonting som har hänt med åren. Hade processorn överklockad första 3 åren sedan var den på standardklock tills jag för någon månad sedan skulle OC'a igen upptäckte jag problemet. I windows fungerar det utan problem.
Uppgraderade till ett Nvidia 970 för att jag ville använda Shadowplay, vilket inte fungerar speciellt bra i spel som CS:GO när jag ej överklockat processorn (Kör en Intel i5 2500K).

Men ja, jag är i uppgraderingstankar så det är inget jättestort problem för mig då datorn fungerar som sagt.
Endå väldigt tacksam för tipsen jag får av er! Guld värt.

Kan ju vara något fel som dyker upp ibland. Mitt gamla Asrock Z77 Extreme4-M tappar USB3 emellanåt vilket gör att ansluten USB3-stödd utrustning blir låst i USB2-läge. Väldigt kul när det är dags för en stor backup till extern hårddisk.

Får du ordning på systemet så kan det vara värt att skaffa lite snabbare minnen också: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...
2500K tjänar en hel del på just överklockning men också snabba minnen. När Sandy Bridge lanserades så var den allmänna uppfattningen att man inte behövde snabbare än 1600MHz men under åren så saker förändrats, även med dessa äldre, men fortfarande bra, processorer.