be quiet! Pure Rock-kylflänsen inte helt fastkilad

Permalänk

be quiet! Pure Rock-kylflänsen inte helt fastkilad

Jag installerade nyss en be quiet! Pure Rock-kylare. När jag skulle sätta fast själva kylflänsen på monteringsramen så tycker jag att kontaktytan gled lite väl mycket fram och tillbaka över processorn fastän jag skruvade fast den ovanliggande stödbalken så gott jag kunde. Jag undrar: Ska kylflänsen sitta helt solitt eller är det meningen att den ska ha lite "glidmån"? Kunde jag kanske ha fått fast stödbalken på plats mot kylflänsens skåror ännu bättre? När jag väl hade kommit till den där punkten så ville jag inte ta loss allt igen eftersom jag är rädd för att sjabbla med kylpastan (första gången jag installerar en sån här kylare och andra gången jag över huvud taget installerar kylare).

Temperaturen nu när jag bara är på internet är kring 40 grader, har inte vågat göra nåt mer prestandakrävande än.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

De Pure Rock jag haft har inte gått att rubba när dom varit monterade så frågan är ju varför din gör det.
Vad har du för cpu och vilka av monteringsdelarna har du använt?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd

@Överklockad_gasklocka: Det är en definationsfråga, personligen anser jag att kylaren ska sitta som berget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Ok jag hann inte vänta på svar, när jag testade pressa processorn så hoppade temperaturen upp till 98-100 grader direkt. Jag stängde av datorn illa kvickt och skruvade bort flänsen igen. Jag märkte att jag helt hade missat att det fanns vissa utmätta skåror i fästbalken till kylflänsen så jag hade säkert satt den någon skåra fel. Jag såg sedan avtrycket av processorn i kylpastan på kontaktytan att det var placerat väldigt off centre. Nu såg jag till att balken var helt i mitten av flänsen och när jag nu skruvade fast den så kändes den stabil.

Jag hoppas och tror att jag inte sjabblat något nu, det här med kylpasta är en sån där grej jag helt enkelt inte är ingenjörsmannamässig nog att instinktivt förstå mig på. Torde det gå bra nu fastän jag varit där och tagit bort och satt dit kylflänsen igen? Kylpastan såg ... "bra" .... ut ... där den låg enligt mig.

Nu är den gudskelov på 27 grader.

Jag har i7-4790k, som någon gång vore kul att testa överklocka, men börjar ju bli temperaturrädd nu efter allt det här.

Fläkten till kylaren är förresten mer eller mindre ovanpå mitt vänstra ramminne nu (använder alla fyra platser). Är det dumt?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Använder du kylaren för en AM4 system (eller en AMD)? I så fall har Pure Rock dåligt fäste på AMD system.

EDIT: Såg nu att det var en Intel system i fråga.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Problemet med att ta bort kylaren och inte byta kylpastan är att det kan bli luftbubblor i pastan som försämrar kontakten och ger högre temp men annat än det så är det inget farligt som kan hända.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Kylaren ska sitta åt ordentligt. Det verkar ju ha gått bra trots allt du beskriver. Man lär sig utav misstagen. 27 grader i idle samt 65 grader vid belastning är helt okej. Du märker snabbt vid belastning om temperaturerna skjuter i höjden. Om allt det här med kylpastan så är det faktiskt inte mycket svårare än att tillsätta lite kemisk ren bensin på ett oblekt kaffefilter och ta bort den gamla kylpastan. Efter det applicerar man ny men det behövs alltså inte mer än storleken utav ett kokt riskorn. När du sedan fixerar processorkylaren på nytt så trycks helt enkelt kylpastan ut. Du behöver alltså inte försöka jämna till den. Angående minnet behöver du inte oroa dig så länge det helt enkelt får plats. Det kan bli lite tight om man inte använder sig utav låg profil minnen.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Problemet med att ta bort kylaren och inte byta kylpastan är att det kan bli luftbubblor i pastan som försämrar kontakten och ger högre temp men annat än det så är det inget farligt som kan hända.

Jag använde nu bara pastan som redan fanns på kylaren (har ingen annan hemma). Hade igång datorn 10 minuter med dåliga monteringen, stängde av och justerade. Kändes som att det blev ganska snabbt in och ut i alla fall.

Då jag gjorde stresstest med CPU-Z med stockkylaren så hamnade jag på 89 grader efter 3-4 minuter. Med nuvarande sits så hamnade den på 65 grader. Så jag får förmoda att det är någorlunda gott ställt! Vet inte hur bra det där testet är dock, lät aldrig som att fläkten ändrade rpm under tiden.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag använde nu bara pastan som redan fanns på kylaren (har ingen annan hemma). Hade igång datorn 10 minuter med dåliga monteringen, stängde av och justerade. Kändes som att det blev ganska snabbt in och ut i alla fall.

Då jag gjorde stresstest med CPU-Z med stockkylaren så hamnade jag på 89 grader efter 3-4 minuter. Med nuvarande sits så hamnade den på 65 grader. Så jag får förmoda att det är någorlunda gott ställt! Vet inte hur bra det där testet är dock, lät aldrig som att fläkten ändrade rpm under tiden.

65 grader låter helt normalt så det verkar som det gått bra, det är ju alltid värt att kolla lite då och då hur tempsen är men det ska nog inte vara några bekymmer nu

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

65 grader vid belastning är ok. Du kan testa detta : Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU) Stresstesten går alldeles utmärkt att använda. Råder dig att inte använda dig utav överklockningsfunktionen, mycket bättre att göra det manuellt i BIOS.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Mac83:

65 grader låter helt normalt så det verkar som det gått bra, det är ju alltid värt att kolla lite då och då hur tempsen är men det ska nog inte vara några bekymmer nu

Jo jag känner att jag kan pusta ut lite

Anledningen till att jag satte in den här kylaren är följande:

När jag körde Fallout 4 i går med ett nyinstallerat begagnat gtx 970 så hade jag spelat i en timme och var i en loading screen, som av någon anledning satte en enorm press på datorn. Fläktarna gick på högvarv och grafikkortet la av en stund (tappade signalen till skärmen (hdmi till tv) men ljudet hördes). Jag tänkte, grafikkortet sägs ska ha mycket bra kylning (gigabyte geforce gtx 970 windforce 3x) och gick inte mycket över 60 grader när jag stresstestade det. Dock visade sig processorn bli mycket varm. Så jag började nu med att byta ut dess kylare. Även om det ju faktiskt just var bilden som rök när den där plötsliga ansträngningen inträffade, så trodde killen på Inet att det möjligen kunde ha ett samband med processorns överhettning. I alla händelser så behövde den ju kylas bättre. Hoppas incidenten med bilden är ett minne blott. Nu passade jag även på att ta bort damm från de små utblåshålen på chassifrontens sidor, som jag märkte var ganska igendammade.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av septembro:

65 grader vid belastning är ok. Du kan testa detta : Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU) Stresstesten går alldeles utmärkt att använda. Råder dig att inte använda dig utav överklockningsfunktionen, mycket bättre att göra det manuellt i BIOS.

Ok, ska kolla in det! Nu har jag CPU-Z och en grej som heter Core Temp, för jag hittar ingenstans i CPU-Z där man faktiskt ser temperaturen(?). I det där programmet kanske man både kan monitorera temperaturerna bra samt göra tester?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jo jag känner att jag kan pusta ut lite

Anledningen till att jag satte in den här kylaren är följande:

När jag körde Fallout 4 i går med ett nyinstallerat begagnat gtx 970 så hade jag spelat i en timme och var i en loading screen, som av någon anledning satte en enorm press på datorn. Fläktarna gick på högvarv och grafikkortet la av en stund (tappade signalen till skärmen (hdmi till tv) men ljudet hördes). Jag tänkte, grafikkortet sägs ska ha mycket bra kylning (gigabyte geforce gtx 970 windforce 3x) och gick inte mycket över 60 grader när jag stresstestade det. Dock visade sig processorn bli mycket varm. Så jag började nu med att byta ut dess kylare. Även om det ju faktiskt just var bilden som rök när den där plötsliga ansträngningen inträffade, så trodde killen på Inet att det möjligen kunde ha ett samband med processorns överhettning. I alla händelser så behövde den ju kylas bättre. Hoppas incidenten med bilden är ett minne blott. Nu passade jag även på att ta bort damm från de små utblåshålen på chassifrontens sidor, som jag märkte var ganska igendammade.

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Ok, ska kolla in det! Nu har jag CPU-Z och en grej som heter Core Temp, för jag hittar ingenstans i CPU-Z där man faktiskt ser temperaturen(?). I det där programmet kanske man både kan monitorera temperaturerna bra samt göra tester?

Fallout 4 har lite såna buggar så det behöver nödvändigtvis inte varit tempens fel men att ligga så högt är inte bra.
Inget av cpu-z eller ibt har så det mäter temperaturerna, core temp eller hwmonitor brukar fungera bäst att mäta med.
Jag brukar köra hwmonitor för att kolla när jag spelar för den har mycket olika man kan kolla på medans jag kör med core temp när jag stresstestar för hwmonitor brukar sluta uppdatera under just stresstestet för mig men det är bara cpun jag är intresserad av vid det tillfället ändå så det gör inget för min del.

Vid klockning så skulle jag säga så länge du inte går över 90 grader under testet så är det okej och inte över 80 grader vid tungt spelande (lägre är givetvis bättre), det finns gott om guider både här på swec om klockning och på andra sidor så hitta något som passar dig lär säkert gå bra men som septembro sa så undvik bios eller något programs egen överklockning för dom brukar göra ett ganska dåligt jobb tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning