Permalänk
Medlem

NSG S0, tankar?

Vad tror ni om detta?
https://www.kickstarter.com/projects/1489140137/nsg-s0-worlds...
Phase-change cooling är imponerande, jag är minst sagt sugen, men kanske lite väl saftigt pris?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro

Hm tror inte riktigt på det. Själva idén med passiv kylning är jag väldigt förtjust i. Har själv provat på det.

Problemet med "NSG S0" är att man använder sig av fasbyte öht. Om rören inte är flexibla nog kan det bli svårt att använda olika sorters gpuer. Tänk om man vill köra en dubbelmacka eller ett kort där grafikprocessor sitter på ett lite annorlunda ställe. Läckor och skador på värmeledningsrören kan totalförstöra all kylförmåga. Förvisso säkert för hårdvaran för den kommer ju inte skadas vilket den hade gjort av en vattenläcka. Med det sagt så händer vattenläckor väldigt sällan. Har varit med om en o-ring i en roterande 90gradare som läckte. Hade jag inte haft backplate på grafikkortet så hade det slutat tråkigt. Men roterande fittings är typ det "mest riskabla" man kan ha också och inte något man behöver egentligen.

Dold text

Det där känns som en väldig massa överdrifter för att lura folk som har dålig koll och är lättimponerade.

Dold text

Det här är en dator jag hade som nu är nerplockad. Det var mest för att testa vattenkylning utan fläktar. Det satt en Thermochill PA 3.120 och en Watercool MO-RA 360 på utsidan av ett Fractal Design R2. De kylde en AM3 955 BE och ett Radeon R9 290. Den enda aktiva komponenten var pumpen. En D5/VPP655 med EK x-res. Pumpen gick väl i läge 2 typ om ens det, ej hörbar (overkill som fan). Det enda som hördes var det gamla nätaggregatet från Corsair. Ickemodulärt och jobbig fläktkurva. Gick helt banans i OCCTs powersupply-test

Hur som helst. Det var oklockade komponenter. Strömförbrukningen var cirka 250W för GPU och förmodligen 150W för CPU så kring 400W som skulle kylas väck. Gick utmärkt. Förvisso blev radiatorerna ordentligt varma. I stresstestet nådde GPUn 60c och CPU lite över 50c (lite ej på den sista siffran dock). Jag hade ingen mätare för vattentemperatur tyvärr men uppskattar att vattnet kan ha varit kring 50c. Det rymdes stora mängder vatten i systemet. Cirka 3-4 L kopplat med stora radiatorer gjorde systemet väldigt värmetrögt. Tog lång tid att nå maxtemperatur och lika lång tid för allt att svala av, ganska kul och inget man ser i aktiva system.

Detta kostade inga 579€ att bygga. Radiatorerna gick väl på 200€, pump 125€, cpu block 50€, gpu 75€ och 25€ för lite anslutningar. 475€ om det är helt nya grejer typ.

Skulle säga att ett system med vatten är mycket bättre än deras med värmeledningsrör. Visst du har vatten men det kan komma färdigfyllt med snabbkopplingar och instruktioner för påfyllnad. Med mjuka slangar är det lätt att installera om saker/byta komponenter. Det är förmodligen mycket bättre också.

Deras prototyp har äkta passiv-radiatorer. Mina var gjorda för att ha fläktar på sig! FPIn måste varit runt 10 versus deras 3-4! Plus att deras är vertikalt orienterade; sånt hjälper verkligen när ingen aktiv luftförflyttning sker. En endaste fläkt hade gjort stoooor skillnad på mitt system.

Hade de lanserat ett system baserat på passiv vattenkylning så hade det varit mer intresssant.

En sista sak jag skulle vilja nämna men som kanske inte är så aktuell med modern hårdvara är VRM och minnen. När man kör passivt då kan det bli ordentligt varmt på dessa bitar eftersom vi har eliminerat allt luftflöde över moderkort och grafikpcb. För 955an blev VRM/nordbrygga supervarm så det behövdes en fläkt där. Kanske inte ett problem med moderna plattformar. Grafikkortet kommer må mycket dåligt om bara kärnan kyls. Jag hade fullcover-block. Det är ganska dyrt jämfört med ett som bara tar hand om kärnan. Men fullcover tar även minnen och VRM. Särskilt vrm kan bli skitvarm även med luftkylning på kort som drar 200-250W. Jag tror inte på några småflänsar utan en fläkt också vilket går emot syftet lite. Lösningen är fullcover-block men vill man hålla det billigt så....

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag har pledgat pengar. Ska bli spännande att se vad chassit går för, levereras väl någon gång till hösten. Får uppdatera då.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av ett tiotal kickstart projekt, om de säger leverans hösten 2017, så får du det tidigast jan 2019... dvs över 12 mån förseningar på i stort sett alla teknik projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Min erfarenhet av ett tiotal kickstart projekt, om de säger leverans hösten 2017, så får du det tidigast jan 2019... dvs över 12 mån förseningar på i stort sett alla teknik projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Just den här gången så tror jag att de kommer att leverera i tid.

Permalänk
Medlem

Det här finns redan som färdiga produkter för servrar. Det har sålt sin kyllösning i ett par år iaf. Rören ska vara ganska stryktåliga och man kan böja dom ganska hårt. Linus har testat en prototyp. Kolla tuben. Det verkar som produktinsplanerna redan är igång så leveranstid kommer nog hållas ganska bra. Blocken till gpu är fullcover. Man fäster en Kopparplatta som leder värmen från vrm till kylplattan. Plattor ska finnas för det flesta vanliga korten nu i början. Enligt Linus techtips stämmer deras temps med verkligheten. Hur som ska det bli spännande när lådorna börjar dyka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Just den här gången så tror jag att de kommer att leverera i tid.

Någon uppdatering?

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem

Intressant, hoppas det innoveras och blir bättre/billigare. Riktigt coolt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

Någon uppdatering?

Senaste budet är leverans september 2018. Ärligt talat så räknar jag inte med att man kommer få något chassi, går längre och längre tid mellan uppdateringarna och de vekar ha problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Senaste budet är leverans september 2018. Ärligt talat så räknar jag inte med att man kommer få något chassi, går längre och längre tid mellan uppdateringarna och de vekar ha problem.

Tack för svar

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Just den här gången så tror jag att de kommer att leverera i tid.

Alltså inte för att vara elak, men det där får mig att tänka på denna Dilbert:

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

Tack för svar

Beräknad leverans har alltså gått från September 2017 -> December 2017 -> September 2018.

De verkar har svårt att hitta någon kinesfabrik som kan tillverka grejerna till det utlovade priset. De kan säkert få sakerna gjorda men då lär de gå back på projektet.

Skrivet av Djhg2000:

Alltså inte för att vara elak, men det där får mig att tänka på denna Dilbert:
http://assets.amuniversal.com/6446841005a8013291fa005056a9545d

jo hade något liknande i tanken då jag skrev det.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Senaste budet är att chassit ska levereras i juni 2019. Jag litar på att de denna gång kommer att leverera i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Uppdatering!

Senaste budet är att chassit ska levereras i juni 2019. Jag litar på att de denna gång kommer att leverera i tid.

Haha, vi håller tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Min erfarenhet av ett tiotal kickstart projekt, om de säger leverans hösten 2017, så får du det tidigast jan 2019... dvs över 12 mån förseningar på i stort sett alla teknik projekt.

Skrivet av lindahlj:

Just den här gången så tror jag att de kommer att leverera i tid.

Skrivet av lindahlj:

Uppdatering!

Senaste budet är att chassit ska levereras i juni 2019. Jag litar på att de denna gång kommer att leverera i tid.

Ouch! Räkna på minst 6 månader utöver det där.
Så tidigast Jan 2020. Inget projekt har lyckats hålla sina planer.
De komner behöva QA testa grejerna, göra justeringar, fixa paketering, logistik mm mm
Och inte ens när de säger att de börjat skeppa saker så brukar det ta mindre än ett par månader innan man får prylarna.

Hoppas innerligt att jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Ouch! Räkna på minst 6 månader utöver det där.
Så tidigast Jan 2020. Inget projekt har lyckats hålla sina planer.
De komner behöva QA testa grejerna, göra justeringar, fixa paketering, logistik mm mm
Och inte ens när de säger att de börjat skeppa saker så brukar det ta mindre än ett par månader innan man får prylarna.

Hoppas innerligt att jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror faktiskt att just den här gången så kommer de att leverera i tid. Kanske till och med före utsatt datum då det känns som att de "tog i" lite med det nya datumet.

Leveransdatum hittills:

September 2017
December 2017
September 2018
Juni 2019

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Chassit kom inte i juni, ingen ny uppdatering än.

Jag är 100% säker att de kommer att leverera chassit innan årsskiftet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Uppdatering! Chassit kom inte i juni, ingen ny uppdatering än.

Jag är 100% säker att de kommer att leverera chassit innan årsskiftet i alla fall.

Ny uppdatering!

Chassit kom in i år heller. Måste ha blivit någon miss.

Men jag är 100% säker på att de kommer att leverera chassit inom tre månader i alla fall. Så räknar med att ha det innan mars månad är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ny uppdatering!

Chassit kom in i år heller. Måste ha blivit någon miss.

Men jag är 100% säker på att de kommer att leverera chassit inom tre månader i alla fall. Så räknar med att ha det innan mars månad är slut.

Jag är 100% säker på att du har rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag är 100% säker på att du har rätt!

Tackar!

Har ju väntat på att få chassit levererat sedan hösten 2017 så det borde ju dyka upp snart.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Nästan läskigt att gå in på Kickstarter och läsa kommentarerna. Kickstarter som företag borde gå in och göra något åt alla dessa projekt....

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Det tragiska nyheter. Något som ingen hade kunnat förutspå har hänt. Företaget som skulle tillverka chassit har meddelat att projektet är nedlagt. Pengarna är slut och det har inte lyckats få fram en färdig produkt.

Jag som hoppats och längtat så länge.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Får man pengarna tillbaka då? Eller är det en risk man tar när man är med och gräsrotsfinansiera ett företag?

Permalänk
Medlem

@Superolle: De som backat kickstarter kan inte räkna med några pengar. Men de som köpte chassin från fanlessfan.com bör ha rätt att få tillbaka pengarna enligt EU-lagstiftning.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Aj... Såg att du pledgat så jag har tryckt på "F".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@lindahlj: Aj... Såg att du pledgat så jag har tryckt på "F".

Jag överlever. Men mitt förtroende för mänskligheten i stort har fått sig en törn.

Permalänk
Medlem

Nytt år och fortfarande inget chassi. Får lite uppdateringar ibland om den påstådda utvecklingen, kanske får vi backers lite rabatt på det eventuella chassi som faktiskt blir producerat. Den som lever får se.

Permalänk
Medlem

Det kan ju hända någon gång, hoppet är det sista som överger människan

Permalänk
Medlem

Breaking news! Pengarna man lagt in i projektet kommer att återbetalas. Eller så får man läggs in lite extra pengar för att få chassit någon gång under första halvåret 2024.

Kan säga att jag starkt lutar åt återbetalning. Väntan, och längtan, efter detta chassit har legat som en våt filt över mig sedan 2017. Hur hade mitt liv sett ut om jag inte satsat över fem tusen kronor på detta projekt? Ja, det får jag aldrig veta.