Permalänk
Medlem

Pci-e x1 kabel

Hej Sweclockers! Jag köpte mig ett internt ljudkort då det integrerade i moderkortet saknade AMP som mina hörlurar kräver för att ljudet ska bli bra dock stötte jag på ett problem. Mitt grafikkort sitter så nära Pci-e x1 uttaget att när jag monterar ljudkortet så blockerar det fläktarna. Jag hade behövt en Pci-e x1 kabel så att jag kan montera ljudkortet längre ner i chassit men tycks inte hitta något någonstans.

Är det någon här som vet något ställe som säljer sådana tillbehör?

Tack på förhand!

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

@phyxii:
De heter PCI-E Riser, har för mig Dustin säljer sådana.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@phyxii:
De heter PCI-E Riser, har för mig Dustin säljer sådana.

De sålde en Verision av pci-e x1 riser. Går på 800kr Wtf? Ljudkortet kostade mig 400. Hahaha. Så jävla ovärt. Finns det inget billigare för en liten kabel? Känns ju sinnessjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Finns på ebay för cirka två tjugor inklusive frakt.

Om du har bråttom så lär webbhallen, inet eller kjell ha detta också.

Permalänk
Medlem

finns från kina för under 10 kr, med gratis frakt. men då är det tiden som får lida.

https://www.aliexpress.com/item/Raliable-2016-20cm-PCI-E-1X-S...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det handlar om att du behöver en hörlursförstärkare så finns det ju riktiga såna i en egen extern låda, de är tekniskt sett bättre, tex egen volymkontroll, lägre utgångsimpedans, kraftigare och har egen nätdel och det behöver inte kosta så mycket mer, du kan sedan lätt bygga ut med en dac.
Om man har så ont om plats som du verkar ha så kan det kanske vara ett bättre alternativ att skaffa tex en O2.
Det finns också externa ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vilket moderkort har du? du MÅSTE ju inte använda en pci-e x1 port bara för kortet är det, utan finns det någon ledig x4 eller x16 port som sitter placerad bättre så använd den

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns på ebay för cirka två tjugor inklusive frakt.

Om du har bråttom så lär webbhallen, inet eller kjell ha detta också.

Ja, jag vill inte vänta en månad på en kabel :/ tittade på Webhallen och hittade endast denna

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/261575-deepc...

Söker jag helt fel på hemsidan eller? Detta är ju ett x16 kabel. Jag behöver ju x1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

finns från kina för under 10 kr, med gratis frakt. men då är det tiden som får lida.

https://www.aliexpress.com/item/Raliable-2016-20cm-PCI-E-1X-S...

Aa, 40 dagar är inte riktigt aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vilket moderkort har du? du MÅSTE ju inte använda en pci-e x1 port bara för kortet är det, utan finns det någon ledig x4 eller x16 port som sitter placerad bättre så använd den

Står i mitt citat. Har endast en x16 och en x1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det handlar om att du behöver en hörlursförstärkare så finns det ju riktiga såna i en egen extern låda, de är tekniskt sett bättre, tex egen volymkontroll, lägre utgångsimpedans, kraftigare och har egen nätdel och det behöver inte kosta så mycket mer, du kan sedan lätt bygga ut med en dac.
Om man har så ont om plats som du verkar ha så kan det kanske vara ett bättre alternativ att skaffa tex en O2.
Det finns också externa ljudkort.

Okej. Synd att jag inte visste detta innan :/ förpackningen är bruten så jag kan ju tyvärr inte lämna tillbaka det till inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phyxii:

Okej. Synd att jag inte visste detta innan :/ förpackningen är bruten så jag kan ju tyvärr inte lämna tillbaka det till inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ska du montera ljudkortet för om du behöver en riserkabel så lär du väl inte kunna montera kortet internt i datorlådan heller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ska du montera ljudkortet för om du behöver en riserkabel så lär du väl inte kunna montera kortet internt i datorlådan heller ?

Om delarna i personens signatur stämmer är moderkortet mATX medan chassit klarar ATX så det går nog montera det i expansionsplatserna som är under där moderkortet tar slut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ska du montera ljudkortet för om du behöver en riserkabel så lär du väl inte kunna montera kortet internt i datorlådan heller ?

Har en mATX kort men ett stort chassi så det får plats längre ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:
Skrivet av PlogarN97:

.

Skrivet av Haptic:
Skrivet av Klubba:
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eller ska jag köpa en x16 kabel istället och flytta ner grafikkortet? jag har ett GTX980. klarar den att bara vara monterad fast i chassit vid uttagen eller bör den sitta i en 16 slot i moderkotet pga storleken och tyngden?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

.
Eller ska jag köpa en x16 kabel istället och flytta ner grafikkortet? jag har ett GTX980. klarar den att bara vara monterad fast i chassit vid uttagen eller bör den sitta i en 16 slot i moderkotet pga storleken och tyngden?

Jag skulle inte rekommendera detta, just p.g.a skälen du anger. Risken finns att kortet (PCB'n, d.v.s dess kretskort) blir ojämt belastat och knäcks.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack vare inets enastående goodwill gick de med på att ta emot ljudkortet trots att det var öppnat. (Köpt i butik). Så det slutade med att jag köpte ett asus Xonar U7 som är en liten extern låda med ljudkort och DAC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av XwayTomy:

Värt svar såhär en månad efter att TS redan löst problemet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |