Minnesstandarden DDR5 spikas under 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hoppas de får ner latenserna, eller åtminstone slutar öka dem. I det avseendet saknar jag DDR1 lite grann...

2-2-2-5

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det är sällan hastigheten inte räcker till med DDR4 för konsumenter, så jag ser inget akut behov av att öka den. Att t.ex. Ryzen presterar bättre med snabbare minne beror inte på minnet i sig, utan det är främst p.g.a. anslutningen mellan de två CCX-klustren är låst till minneshastigheten.

Det som behövs är lägre priser och högre täthet, så man kan köra 32 eller 64 GB moduler och till ett rimligt pris. Sedan fick de gärna standardisera DDR4-hastigheter över 2400 MT/s. De minnen som idag säljs som 3000, 3200 o.s.v är egentligen fabriksöverklockade 2133-chip, eftersom det inte finns någon sådan hög hastighet i JEDEC-standarden.

Det finns säkert enstaka scenarion där en RAM disk är till nytta, men oftast är det inte optimalt. RAM disk är lite av ett "fulhack" när programmet själv inte fattar att det bör hålla den data det arbetar med i minnet. Ett bra skrivet program bör ha en egen cache-funktion samt se till att data skrivs till disk så det inte förloras vid t.ex. strömavbrott.

finns dock några spel, som tex Arma 3. Som älskar snabbt RAM. högt klockad processor också för den delen.

http://techreport.com/review/31179/intel-core-i7-7700k-kaby-l...

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vore ju asnice om man kunde köra en del av RAM som sin primära SSD, men då krävs också att kapaciteten ökar rejält.

Är ju något som började bli möjligt med DDR4, 16gb i en sticka är ju inte för lite, problemet just nu är ju att priser på RAM och SSD enheter inte går ner.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det slutar när det ersätts av en bättre standard, hur lång tid det tar får framtiden visa. Innan Double Data Rate SDRAM fanns ju Single Data Rate SDRAM, och konkurrenten RDRAM (med efterföljarna CRDRAM, DRDRAM och XRDRAM) som sedan dog ut. Nog lär det även komma något efter DDR SDRAM också kan jag ju tycka

Ja men jag tycker det har redan blivit lite fjantigt med att ha ett nummer efter.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja men jag tycker det har redan blivit lite fjantigt med att ha ett nummer efter.

Fjantigt? Varför? Det är ju femte generationen DDR som kommer standardiseras, som inte heller är kompatibel med fjärde generationen. Något måste de ju skriva för att visa att det är nytt och kräver kompatibel hårdvara?

Fjantigare tycker jag det är när man INTE följer sådan enkel numerisk ordning utan gör som exempelvis Xbox, Xbox 360 och därefter Xbox One. Eller Battlefield som döper spel nr 15 till Battlefield 1...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

När kommer GDDR-standarden till datorer? Jag kommer ihåg Rambus-ram det var riktigt bra minnen det men dyra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När kommer GDDR-standarden till datorer? Jag kommer ihåg Rambus-ram det var riktigt bra minnen det men dyra!

GDDR har hög bandbredd men även högre latens. För generellt arbetsminne som utför många små operationer är det viktigare med lägre latens, så då passar DDR bättre. Laddar du istället in stora mängder högupplösta texturer som till en grafikkrets vinner du mer med den höga bandbredden

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

GDDR har hög bandbredd men även högre latens. För generellt arbetsminne som utför många små operationer är det viktigare med lägre latens, så då passar DDR bättre. Laddar du istället in stora mängder högupplösta texturer som till en grafikkrets vinner du mer med den höga bandbredden

Tackar för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Shit, vad pysslar du med om du är uppe i 30GB ram som konsument, kan knappast anses normalt

Jag klarar mig på 20GB och då använder jag VM maskiner osv

Skickades från m.sweclockers.com

Och jag har inga problem med 8 GB, trots att jag använder en VM samtidigt som annat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med DDR3 och en Ivy Bridge. Nu vill man nästan vänta på DDR5 istället för att hoppa på DDR4 men 2020 är nog lite långt fram. Planerar uppgradera CPUn om ca ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Hoppas de får ner latenserna, eller åtminstone slutar öka dem. I det avseendet saknar jag DDR1 lite grann...

Latensen för en minnescell har varit pretty much samma sen DDR1 kom har jag för mig, anledningen till att CAS-latensen ökar för varje generation är för att minneskontrollern kommunicerar med minnena i högre frekvens. Därför hinner fler klockcykler passera innan operationen är utförd.

Läste nämligen nyligen att CL9 t.ex inte står för att latensen är 9 nanosekunder utan 9 Hz... Man är van vid att latens mäts i decimaler av en sekund, men inte här inte! X)

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Hastighet i all ära, men när ska latenserna blir bättre då?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.