Unity 5.6 släppt – lägger till stöd för Vulkan och Nintendo Switch

Permalänk
Melding Plague

Unity 5.6 släppt – lägger till stöd för Vulkan och Nintendo Switch

Efter en längre tid i betastadiet lanseras nu version 5.6 av spelmotorn Unity, där den största nyheten är officiellt stöd för grafikgränssnittet Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kollade igenom speltitlarna som kör med denna grafikmotor känner inte igen ett enda spel så det gör varken till och från för min del, men det är ju alltid välkomnande att grafikmotorer börja implantera vulkan, så man börja se allt fler speltitlar som är byggt på riktigt på vulkan etc, istället än bara en patch version av det. Ser dock ut gå tunt för DX12, har nog med att alla spel skulle bli endast för Windows 10 då.

Permalänk
Medlem

Det behövs, Unity har en jäkla overhead när man går över 60fps, vi snackar dubbla cpu% i 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Kollade igenom speltitlarna som kör med denna grafikmotor känner inte igen ett enda spel så det gör varken till och från för min del, men det är ju alltid välkomnande att grafikmotorer börja implantera vulkan, så man börja se allt fler speltitlar som är byggt på riktigt på vulkan etc, istället än bara en patch version av det. Ser dock ut gå tunt för DX12, har nog med att alla spel skulle bli endast för Windows 10 då.

Det finns en del större spel som kör med unity:
* Cities skylines
* Torment: Tides of numerera
* Blackguards
* Tyranny

Men de flesta spel är inget speciellt och motorn verkar inte vara så kraftfull och avancerad som Unreal engine eller cryengine.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Så säg om man snittar runt 85fps i ett spel med DirectX så kan man få runt 130fps istället med Vulkan?
Hyfsad skillnad om man använder 120Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Det finns en del större spel som kör med unity:
* Cities skylines
* Torment: Tides of numerera
* Blackguards
* Tyranny

Men de flesta spel är inget speciellt och motorn verkar inte vara så kraftfull och avancerad som Unreal engine eller cryengine.

Sa aldrig att det inte fanns utan spel jag inte känner igen och då syftar jag med spel jag inte spelar, Unreal engine är nice, och jag sa ju inte heller att det var dåligt att de infördes.

Permalänk
Medlem

Unity är ju lätt att bygga spel i. Men som sagt de verkar klagas på att det är tungdrivet.
Inte många stora titlar byggde med det om man jämför med Unreal Engine

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Det finns en del större spel som kör med unity:
* Cities skylines
* Torment: Tides of numerera
* Blackguards
* Tyranny

Men de flesta spel är inget speciellt och motorn verkar inte vara så kraftfull och avancerad som Unreal engine eller cryengine.

Hearthstone
Rust

5.6 ska tydligen vara stort för AI-logiken i rust

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så säg om man snittar runt 85fps i ett spel med DirectX så kan man få runt 130fps istället med Vulkan?
Hyfsad skillnad om man använder 120Hz skärm.

Förmodar att de räknar utifrån spel som inte kan köra med DirectX. Finns säkert något egenskrivet bibliotek i Unity som kan användas när DirectX inte är tillgängligt. I så fall kan jag gå med på att det ger en 60% prestandaboost.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag och många på jobbet knackar egna spel i Unity för att det är gratis och man kan tjäna $100000/år innan man behöver uppdatera till en betallicens. Så vill man göra något själv/mindre och inte pröjsa massa avgifter så är Unity riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Kollade igenom speltitlarna som kör med denna grafikmotor känner inte igen ett enda spel så det gör varken till och från för min del, men det är ju alltid välkomnande att grafikmotorer börja implantera vulkan, så man börja se allt fler speltitlar som är byggt på riktigt på vulkan etc, istället än bara en patch version av det. Ser dock ut gå tunt för DX12, har nog med att alla spel skulle bli endast för Windows 10 då.

Ganska många kända titlar som använder Unity. Cities Skylines, The Forest, Firewatch, Kerbal Space Program, Subnautica, Rust, The Long Dark, Never Alone, Ori and the Blind Forest och mycket mer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Förmodar att de räknar utifrån spel som inte kan köra med DirectX. Finns säkert något egenskrivet bibliotek i Unity som kan användas när DirectX inte är tillgängligt. I så fall kan jag gå med på att det ger en 60% prestandaboost.

Snarare så att OpenGL används om inte DX finns. Dock lär jämförelsen vara mellan typ dx9/10/11 och Vulkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Xyze: Jag kör Wasteland 2 ibland och det kör unity med. Det surrar i burken en del men ser egentligen inte mycket ut för världen.
Dock är det ett roligt spel, liknar en mix av fallout och dungeon siege.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det behövs, Unity har en jäkla overhead när man går över 60fps, vi snackar dubbla cpu% i 120hz.

Du inser att dubbelt så mycket fysik, kontrollinmatningar och liknande ska hanteras när du ska kunna rita upp dubbelt så många bilder va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Uibi:

Unity är ju lätt att bygga spel i. Men som sagt de verkar klagas på att det är tungdrivet.
Inte många stora titlar byggde med det om man jämför med Unreal Engine

Jag tänker att hur pass tungdrivet det är är något som förändras (förhoppningsvis till det bättre) i takt med att grafikmotorn utvecklas.

Grejen är att äldre spel (som utvecklades i en äldre version av Unity) nog sällan anpassas till en nyare Unity-version även om det kanske skulle kunna innebära ett lyft prestandamässigt. Har ingen djupare kunskap i Unity, men roddat lite med det och upplevde det som att en del förändring i skript ibland krävdes för att anpassa dem till en ny version. Med större projekt/spel är det knappast något som görs i en handvändning.

Vill också minnas att jag såg en jobbannons ute från Blizzard där de efterfrågade en person som skulle ansvara just för detta gällande spelet Hearthstone – att anpassa det för nya versioner av Unity.

Sen går det givetvis ofta att optimera ett spel även utan att gå till en ny version av en grafikmotor. Såg flera prestandaförbättringar göras av utvecklaren av spelet Chameleon. Kan absolut rekommendera det spelet för övrigt. http://www.chameleonrun.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Spelprogrammet här på högskolan gillar Unity vet jag. Enkelt att jobba med tydligen.

Permalänk

Bra att bolagen börjar statsa på Vulcan nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Hearthstone
Rust

5.6 ska tydligen vara stort för AI-logiken i rust

Ori and the Blind Forest
Firewatch
Pillars of Eternity
Superhot
Kerbal Space Program

Det finns så många bra och snygga spel i Unity att det är svårt att räkna upp alla. Men allt är ju tycke och smak som alltid. Vulkan kommer bli ett trevligt lyft i prestanda och förhoppningsvis innebära att ännu fler spel portas till Linux/Steamos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Men de flesta spel är inget speciellt och motorn verkar inte vara så kraftfull och avancerad som Unreal engine eller cryengine.

Umm, skulle nog säga att Unity och Unreal ligger på samma nivå, antar att du inte har sätt Unity Adam demo? (Renderat i realtid)

Eller ladda ner exe och kör / modifiera ljuset / flytta kemarean etc realtid är grymt najs, https://drive.google.com/drive/folders/0B7ZHQDBPVGpUalJ3SVJNM...

Vist jag är lite biased eftersom jag fick en t-shirt av Unity, och har inte fått en av Unreal eller CryEngine än, så till dess skulle jag nog säga att Unity är snäppet bättre (;

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Umm, skulle nog säga att Unity och Unreal ligger på samma nivå, antar att du inte har sätt Unity Adam demo? (Renderat i realtid)
https://www.youtube.com/watch?v=GXI0l3yqBrA

Jag skulle säga att Unity inte är ikapp Unreal Engine på grafikfronten, ännu iaf. Speciellt när man tar in faktumet hur snabbt prestandan går i botten med Unity. Nu är jag iofs inte så uppdaterad på Unity men senaste gången jag kollade iaf så var deras ljus, fysik och effekt system rätt långt efter Unreal. Med det sagt så har de självklart fördelar också över Unreal, men såvitt jag vet så är de fortfarande en rätt bra bit efter i "grafik per prestanda" sektionen. Det som får imo Adam demot exempelvis att se snyggt ut är inte dess grafik utan alla dess animationer, någonting som inte egentligen representerar spelmotorn så överdrivet mycket om man "hårdanimerar" allt vilket ser ut att vara fallet i Adam demot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag skulle säga att Unity inte är ikapp Unreal Engine på grafikfronten, ännu iaf. Speciellt när man tar in faktumet hur snabbt prestandan går i botten med Unity. Nu är jag iofs inte så uppdaterad på Unity men senaste gången jag kollade iaf så var deras ljus, fysik och effekt system rätt långt efter Unreal. Med det sagt så har de självklart fördelar också över Unreal, men såvitt jag vet så är de fortfarande en rätt bra bit efter i "grafik per prestanda" sektionen. Det som får imo Adam demot exempelvis att se snyggt ut är inte dess grafik utan alla dess animationer, någonting som inte egentligen representerar spelmotorn så överdrivet mycket om man "hårdanimerar" allt vilket ser ut att vara fallet i Adam demot.

Antar att senaste gången du kollade på unity var Unity 4? Unity 5 är på samma nivå som UE4...
Skillnaden mellan Unity 5 och Unreal Engine 4 är att Unity är mer programmerings orienterat och förlitar sig på att man använde extra plugins / programmerar sina egna shaders , effekter etc, medans Unreal är mycket nod baserat och mycket grejer fungerar "out of the box" som gör det enklare att använda, men om man är PRO kan man få båda att se ut och prestera exakt likadant eftersom man har tillgång till källkoden för både unity och unreal.

Unity 5
Ljus:

Fysik:

Effekter:

---------------
Lite Unity VR R&D som jag har gjort.

Gammal CryEngine Scene som jag har gjort.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Antar att senaste gången du kollade på unity var Unity 4? Unity 5 är på samma nivå som UE4...
Skillnaden mellan Unity 5 och Unreal Engine 4 är att Unity är mer programmerings orienterat och förlitar sig på att man använde extra plugins / programmerar sina egna shaders , effekter etc, medans Unreal är mycket nod baserat och mycket grejer fungerar "out of the box" som gör det enklare att använda, men om man är PRO kan man få båda att se ut och prestera exakt likadant eftersom man har tillgång till källkoden för både unity och unreal.

Du har verkligen rätt i att jag refererar till äldre versioner utav Unity, 3 & 4, har väldigt dålig koll på Unity 5. Var ett väldigt bra tag sedan jag använde Unity senast. Du har nog rätt i att med plugins så lyfts Unity rejält medans Unreal har mycket mer inkluderat direkt istället. Jämförde mestadels vanilla systemen vilket kanske inte är helt rättvist.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.