Permalänk
Medlem

Grafik kort hittas ej

Hej!

Jag har haft min dator nu i 2 år och har kört med 2 skärmar utan problem. Imorse när jag satte på datorn så var den ena skärmen kvar i power save, jag har bytt mellan skärmarna så det är inget fel på någon utav dem. Hittar även bara ett av grafik korten i enhetshanteraren. Det är Nvidia gtx 780 jag använder. Kan grafik kortet lägga av sådär över natten bara? Jag har på senaste tiden inte ens använt datorn mer än till lite slösurfande och betala räkningar. Är inte jätteduktig på sånt här så min förhoppning är att någon av er kan hjälpa mig.

Mvh,
Viktor

Permalänk
Avstängd

Testa ett grafikkort var för sig.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Har testat nu, det är bara det undre av dem som fungerar när jag kopplar in skärmar. Men bägge korten går ju igång (fläktarna kör o.s.v.).. Kan det vara någon inställning i datorn eller nvidia? Känns bara orimligt att det skulle gå sönder hipp som happ.

Permalänk
Inaktiv

Testa och byt PCI-e strömkablarna med varandra och se om det är nätagget som strular

Permalänk

Kopplar du in skärmar i båda korten?

Testa att koppla in alla i samma om du kan isåfall.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Jag har bytt PCI-e strömkablarna med varandra nu och det är samma resultat som tidigare, samma skärm som fungerar. Japp kopplar in en skärm i varje kort. Har bara en DVI port på grafik varje kort (och en hdmi, men har ingen kabel för det till skärmen) så kan inte sätta bägge i samma.

Permalänk
Inaktiv

@Banai: pröva en systemåterställning till förra veckan eller nåt.. Är det grafikkortets hårdvara som är bov så hjälper det inte

Permalänk
Medlem

måste inte båda skärmkablarna vara från första grafikkortet? eller minns jag fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

System restore hjälpte inte det heller :/ Är det att anta att grafik kortet är väck då? Vet att jag har tragglat förut med att få två skärmar att fungera, men har ändå alltid sett 2 grafik kort i enhetshanteraren. @Adnerhill jag har 4 kablar från nätagget till korten, bytte bara plats på dem och fick samma resultat som tidigare. Skulle jag gjort på något annat sätt?

Permalänk
Inaktiv

@Banai: Skulle provat några saker bara för att vara säker på att det är kortet som är kasst.

- rensa alla drivisar med ddu och installera om

- plocka bort sli bryggan och se om kortet dyker upp i enhetshanteraren

- bara starta med det trasiga kortet i den pci-e port som du vet funkar

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar. Då jag fortfarande har garanti på burken så beslutade jag mig för att sluta försöka lösa det själv och skicka iväg den. Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

Det var tydligen vattenkylaren som hade gått sönder och läckt vätska på moderkort samt grafikkort och förstört dessa... Men nu är det ordnat. Tack igen för all hjälp!