Permalänk
Avstängd

2*8 gb mot 4*8 gb minne

Har 2*8 gb 1600Mhz Corsair i min burk, är det värt något vid spelande m.m att slänga i 2*8 gb till?

MB är MSI Z97-S02, är det kanske mer märkbart att stoppa i ett annat minne eller bara låta det vara som det är helt enkelt.

CPU är följande:Intel Core i7 4790K / 4 GHz processor

GPU: ASUS Nvidia GTX 980, funderar på att uppgradera även detta om det plus mer minne är smartare att ordna snarare än att bygga helt ny burk.

Bygger jag ny blir det nog en Ryzen-burk för skojs skull men med Nvidia GPU. Dock tänkte jag i första hand att det ska gå att uppgradera denna. Inte för att den fungerar dåligt, men lite teknik-nörd är man:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemaen:

Har 2*8 gb 1600Mhz Corsair i min burk, är det värt något vid spelande m.m att slänga i 2*8 gb till?

Generellt sett, nej inte direkt, såvida du inte kör något som är väldigt RAM hungrigt.
Däremot stöder moderkortet snabbare minne, dock så är allt över 1600Mhz OC (OverClock), vilket inte alltid är det lättaste att få till, då även processorn måste stödja hastigheten.
Minne som är XMP (ExtremeMemoryProfile) kan göra överklocking av RAM lättare om moderkortet har stöd för det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemaen:

Har 2*8 gb 1600Mhz Corsair i min burk, är det värt något vid spelande m.m att slänga i 2*8 gb till?

MB är MSI Z97-S02, är det kanske mer märkbart att stoppa i ett annat minne eller bara låta det vara som det är helt enkelt.

CPU är följande:Intel Core i7 4790K / 4 GHz processor

GPU: ASUS Nvidia GTX 980, funderar på att uppgradera även detta om det plus mer minne är smartare att ordna snarare än att bygga helt ny burk.

Bygger jag ny blir det nog en Ryzen-burk för skojs skull men med Nvidia GPU. Dock tänkte jag i första hand att det ska gå att uppgradera denna. Inte för att den fungerar dåligt, men lite teknik-nörd är man:-)

16GB räcker till alla dagens spel, skulle inte tro du tjänar ett skvatt på mer minne.

För andra saker som tex renderingar, videoredigering av 4K material mm ja då kan det vara bra med mer eller mycket mer RAM.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Ok, då är det oförändrat ännu då var inne på mer minne när jag skaffa denna dator men var samma sak då, att mer än 16GB var onödigt, 16GB är max vad spelen utnyttjar ännu alltså.

Då är det väl GPU:n bara som jag uppgraderar då, blir min CPU flaskhals på ngt sätt om jag stoppar i GTX 1080Ti Tycker inte den borde bli det men kan ha fel. Har en UHD-Tv och Nvidia SHIELD V2 så har tänkt lira lite på den emellanåt (4K), så därför jag är sugen på att uppgradera till 1080Ti annars skulle väl säkert även ett vanligt GTX 1080 duga fint även det.

Tack för era svar

Permalänk
Inaktiv

I nya trådade spel så kan datamängden öka och då kan minneshastighet göra skillnad, då bandbredd på ram flaskar istället för cpu, gäller dock endast i vissa spel tex Fallout 4 och då scenarion utomhus
Så om man har en skärm med högre hz tex144hz och 1080p ökar skillnaden i just dessa spel mer jämfört med en 60hz om man vill bibehålla sina högre hz. Men tror inte det märks i 9 av 10 spel, eller väldigt lite.
Kanske skulle du skulle få en liten fps boost i just de spelen med typ 2400hz stickor på 4790k. Även om du behöver backa hastigheten lite för att få det stabilt kan det vara värt det om du just spelar dessa spelen