Spotify ger Premium-användare förtur till nya musikalbum

Permalänk
Melding Plague

Spotify ger Premium-användare förtur till nya musikalbum

Svenska Spotify kliver ned från barrikaderna och ingår ett nytt licensavtal med Universal Music Group, vars artister får möjligheten att blockera nya album för gratisanvändare två veckor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Spotify bör först av allt sparka varenda UI designer de har och anställa några kompetenta. Deras appar börjar bli imponerande oanvändbara.

Permalänk
Medlem

Way to go. Är ju inte direkt svårt att få tag på musik på annat håll så det lär inte öka antalet betalande kunder. Det blir bara ett irritationsmoment.

Jag har ju själv min musik på Spotify men ser ingen vits i att begränsa tillgången till nya album. Det verkar bara drygt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@anon127948: Kan hålla med om att det finns vissa frågetecken kring designval där, kan klart bli bättre!

Sen tycker jag några relativt grundläggande funktioner saknas, visualisator, inbyggda lyrics och ett bättre sätt att sortera spellistor på, exempelvis färgkodning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Makes perfect sense.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra. Spotify är ett otroligt enkelt och BILLIGT sätt att få hur mycket ny musik man vill. Tycker man att 99 spänn i månaden är dyrt finns det billigare alternativ.
Ju mer skillnad det är mellan gratis och betalade abonnemang, desto mer anledning får man att betala för sig. Så enkelt är det.

Förr köpte jag 2-3 CD skivor i månaden för 130 kr st och tyckte det var helt ok. När Spotify kom var det rena julafton för mig. 99 spänn och ett enormt utbud! Jag behövde inte åka iväg till musikaffären för att lyssna på nyheter eller nya artister, sparar massor av bensin. Vet inte hur mycket pengar jag SPARAT på grund av Spotify..men det är tusenlappar.

Nä, Spotify, ta mina pengar, det är ni värda!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att detta är fullt acceptabelt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tycker det är bra. Spotify är ett otroligt enkelt och BILLIGT sätt att få hur mycket ny musik man vill. Tycker man att 99 spänn i månaden är dyrt finns det billigare alternativ.
Ju mer skillnad det är mellan gratis och betalade abonnemang, desto mer anledning får man att betala för sig.fildela Så enkelt är det.

Fixed.

Alltså de har provat innan, med begränsningar på antalet timmar man kunde lyssna och så... Det gick inte hem. Det är först när enda skillnaden var reklam som folk på allvar ens övervägde spotify. Att slippa reklamen kan vara nog anledning att välja Premium, men om gratistjänsten blir allt för dålig jämfört med betalalternativet så byter folk tjänst eller fildelar istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inte mig emot.
Jag har sen jag skaffa Spotify 2008 alltid betalat och tycker det är en helt faktiskt tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Känns som ett steg bakåt. Anledningen till att piratkopieringen av musik har minskat är att tjänster som Spotify erbjuder gratis (reklamfinansierad) tillgång till den på ett enkelt sätt. Vad blir nästa steg? Premium Plus för dubbla priset för att få tidig tillgång till ny musik?

Nu kommer piratkopieringen av nysläppta album att öka. Musikbolagen kommer att dra slutsatsen att det krävs fler rättegångar och mer övervakning av Internetanvändare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Way to go. Är ju inte direkt svårt att få tag på musik på annat håll så det lär inte öka antalet betalande kunder. Det blir bara ett irritationsmoment.

Jag har ju själv min musik på Spotify men ser ingen vits i att begränsa tillgången till nya album. Det verkar bara drygt.

Vitsen är ju att *raderat* artister som t.ex Taylor Swift faktiskt ska få insentiv till att tjäna lite mer pengar via Spotify så att Spotify fortfarande kan erbjuda sina kunder största möjliga utbud.

Spotify själva verkar ju inte så jävla glad för detta men har i mina ögon lyckats göra en grymt bra kompromiss, eftersom de flesta gratisanvändare antagligen inte bryr sig så mycket om två ynka veckor. Kan tänka mig att de flesta ser två veckors väntetid som en bra lösning på att slippa dels ladda ner albumet och tjafsa med filer och dels slippa betala för det.

Tråkigt att Spotify måste ge storföretagen ett ben här, men den går inte ut över konsumenterna nämnvärt, vilket är som sagt en bra kompromiss.

§1
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inte mig emot, har haft Spotify sen 2012 och slutade då helt att piratkopiera.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

har betalat för premium i flera år, och det är redan så jävla billigt så förstår inte varför någon myndig person väljer att köra gratisalternativet med dryga reklamavbrott.

sen @ozzed vem fan fildelar mp3:or 2017? det var kung när alternativet var fysiska media som cd-skivor, men knappast på 2010-talet med alla streamingtjänster som nu finns att tillgå.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vitsen är ju att pengakåt....arbetande hor....artister som t.ex Taylor Swift faktiskt ska få insentiv till att tjäna lite mer pengar via Spotify så att Spotify fortfarande kan erbjuda sina kunder största möjliga utbud.

Spotify själva verkar ju inte så jävla glad för detta men har i mina ögon lyckats göra en grymt bra kompromiss, eftersom de flesta gratisanvändare antagligen inte bryr sig så mycket om två ynka veckor. Kan tänka mig att de flesta ser två veckors väntetid som en bra lösning på att slippa dels ladda ner albumet och tjafsa med filer och dels slippa betala för det.

Tråkigt att Spotify måste ge storföretagen ett ben här, men den går inte ut över konsumenterna nämnvärt, vilket är som sagt en bra kompromiss.

Mer pengar?? Taylor Swift har förmodligen ett bättre avtal än mig, och jag får ca $0.0035 per stream. Anta att hon har samma avtal, och multiplicera hennes streams med 0.0035 så har du en fingervisning om hur mycket hon faktiskt håvar in på bara Spotify. Att användare skall behöva gå med på sämre vilkor för att mycket vill ha mer är anskrämligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

sen @ozzed vem fan fildelar mp3:or 2017? det var kung när alternativet var fysiska media som cd-skivor, men knappast på 2010-talet med alla streamingtjänster som nu finns att tillgå.

Uttryckte mig väl klumpigt, menar inte "fildelning" på det viset utan "alternativa" streamingtjänster som artister och bolag inte tjänar ett öre på. Kan knappast vara det de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hur blir det för oss unlimited användare då? Tycker inte det är okej att man sen ett tag tillbaka blir överkörd av reklam när man lyssnar på sin surfplatta som betalande kund!

Hög tid för Spotify att göra något för oss med unlimited abonnemang och inte låtsas som att det inte finns längre.

Tycker det är tråkigt på en annars mycket bra onlinetjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Spotify bör först av allt sparka varenda UI designer de har och anställa några kompetenta. Deras appar börjar bli imponerande oanvändbara.

Håller med. får starta och stänga av sen starta appen varje gång jag ska lyssna.

Permalänk
Medlem

Är det så svårt att vänta i två veckor, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mer pengar?? Taylor Swift har förmodligen ett bättre avtal än mig, och jag får ca $0.0035 per stream. Anta att hon har samma avtal, och multiplicera hennes streams med 0.0035 så har du en fingervisning om hur mycket hon faktiskt håvar in på bara Spotify. Att användare skall behöva gå med på sämre vilkor för att mycket vill ha mer är anskrämligt.

Jag håller med dig helt. Det ändrar inte faktum att Taylor Swift drog ur sina låtar från Spotify för att hon ansåg att hon tjänade för lite. Och ska vi nu vara helt objektiva så behöver faktiskt Spotify henne i sitt sortiment om de vill växa.

Spotify ligger i det dilemmat att de antigen inte kan erbjuda t.ex Swifts låtar till sina kunder, eller så måste de finna sätt att ge henne mer pengar. Båda två kommer att slå på kunder oavsett. Därför ser jag detta som en väldigt bra kompromiss från Spotifys sida, då det inte kräver mer betalning från sina kunder, och i ärlighetens namn så är två veckors väntetid väldigt lite, speciellt med tanke på att det endast gäller album och inte singlar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Way to go. Är ju inte direkt svårt att få tag på musik på annat håll så det lär inte öka antalet betalande kunder. Det blir bara ett irritationsmoment.

Jag har ju själv min musik på Spotify men ser ingen vits i att begränsa tillgången till nya album. Det verkar bara drygt.

Varenda en som jag känner som gillar musik och som bryr sig om nya musicsläpp har premium. De som har gratisvarianten är de som lyssnar på rix fm på radion

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Jag håller med dig helt. Det ändrar inte faktum att Taylor Swift drog ur sina låtar från Spotify för att hon ansåg att hon tjänade för lite. Och ska vi nu vara helt objektiva så behöver faktiskt Spotify henne i sitt sortiment om de vill växa.

Spotify ligger i det dilemmat att de antigen inte kan erbjuda t.ex Swifts låtar till sina kunder, eller så måste de finna sätt att ge henne mer pengar. Båda två kommer att slå på kunder oavsett. Därför ser jag detta som en väldigt bra kompromiss från Spotifys sida, då det inte kräver mer betalning från sina kunder, och i ärlighetens namn så är två veckors väntetid väldigt lite, speciellt med tanke på att det endast gäller album och inte singlar.

Ibland fantiserar jag om en värld där människor utvecklade en ryggrad och helt enkelt sa "dra åt helvete" till företag/artister/whatever som utnyttjar de och beter sig som svin.

Vore trevlig ändring från dagens ryggradslösa mänsklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ibland fantiserar jag om en värld där människor utvecklade en ryggrad och helt enkelt sa "dra åt helvete" till företag/artister/whatever som utnyttjar de och beter sig som svin.

Vore trevlig ändring från dagens ryggradslösa mänsklighet.

Du menar som Swift gjorde när hon ansåg att Spotify lurat henne på pengarna hennes låtar hade dragit in?

Jag kan inte detaljerna eller hur avtalet såg ut men hon ansåg att Spotify betalade henne för lite och bad dem dra åt helvete. Så där har du din fantasi.

Permalänk
Medlem

Två veckor är väldigt lite, så det spelar nog ingen roll för de flesta.
Är ändå premium, så man "drabbas" inte av det vilket fall som helst
Är väl bra detta antar jag.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Varenda en som jag känner som gillar musik och som bryr sig om nya musicsläpp har premium. De som har gratisvarianten är de som lyssnar på rix fm på radion

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gratisvarianten. Tycker det funkar bra. Jag har inget emot reklamen och den "sämre" ljudkvaliteten. Jag lyssnar inte på vanllig radio.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Varenda en som jag känner som gillar musik och som bryr sig om nya musicsläpp har premium. De som har gratisvarianten är de som lyssnar på rix fm på radion

Skickades från m.sweclockers.com

Så ser det tydligen ut i din bubbla.

Personligen tycker jag inte att det är rimligt att lägga 1200 per år på musik. Hade jag köpt ny musik som jag upptäcker varje år så hade det kostat kanske 300 kr, och den musiken är min för alltid. Lyssnar f.ö. inte heller på radio.

Gällande nyheten är så känns det som ett mindre problem. Då lyssnar jag väl på nya album någon annanstans de första veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fixed.

Alltså de har provat innan, med begränsningar på antalet timmar man kunde lyssna och så... Det gick inte hem. Det är först när enda skillnaden var reklam som folk på allvar ens övervägde spotify. Att slippa reklamen kan vara nog anledning att välja Premium, men om gratistjänsten blir allt för dålig jämfört med betalalternativet så byter folk tjänst eller fildelar istället.

Skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka med böket som fildelning innebär för att spara ynka 99 kr.

Men alla är vi olika osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka med böket som fildelning innebär för att spara ynka 99 kr.

Men alla är vi olika osv.

Skickades från m.sweclockers.com

1200Kr per år.

Det där är ett farligt tänk... Var går gräsen? 109Kr, 159Kr? Om folk bara "betalar och håller käften" kan de ju göra tjänsten hur dyr (och dålig) som helst och ändå få in pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@AxMi-24: Kan hålla med om att det finns vissa frågetecken kring designval där, kan klart bli bättre!

Sen tycker jag några relativt grundläggande funktioner saknas, visualisator, inbyggda lyrics och ett bättre sätt att sortera spellistor på, exempelvis färgkodning.

Lyrics fanns ju ett tag men försvann.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1200Kr per år.

Det där är ett farligt tänk... Var går gräsen? 109Kr, 159Kr? Om folk bara "betalar och håller käften" kan de ju göra tjänsten hur dyr (och dålig) som helst och ändå få in pengar.

Ja även 1200 per år är väldigt lite.
Osäker på var gränsen går men 99 per månadär helt klart värt för mig.

Tror jag inte har något annat fritidsnöje som hr så låg timkostnad.

Kanske är mitt spelintresse billigare per timme då jag spelar väldigt få spel men väldigt mycket. Dock så kräver de att jag köper dyr datorhårdvara så det är nog ändå dyrare.

Men! Om man tycker 99 kronor är för mycket så bör man inte betala. Men att klanka ned på hur andra prioriterar tycker jag är fel. Särskilt när de är medvetna om sina prioriteringar.

Skickades från m.sweclockers.com