Permalänk
Medlem

Kondens & björkpollen i cpu kylaren?

Hej jag har dragit in ventilationsinsuget som släpper in friskluft med en dammsugarslang in i fronten på datorn.
se temps: http://imgur.com/byxKa0g

som jag ser det är inte luften fuktigare möjligtvis kanske lite mer småpartiklar från pollen och gräs o sånt som kan fastna i fläktar. annnars är det väl en genialiskt bra och fin lösning?

http://imgur.com/a/qEYyz edit: bild (det är bra tryck i inluften!)

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd

Onödigt om du inte klockar till max och kylaren inte räcker till! Onödigt att riskera nått för lite lägre temps.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Du skrev nackdelar men inga fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Du skrev nackdelar men inga fördelar.

Tror han menar att temperaturerna blir lägre medans det är svalare ute

Permalänk
Medlem

Sätt filter på slangen, som är lätt att rengöra.

Bra på vintern (när det är torr luft), mindre bra övriga årstider.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Proffsmobbare

Kondens skapas när varmare luft möter kallare ytor. Om din CPU-kylare inte är kallare än luften runt om behöver du inte oroa dig.

Problem med kondens brukar uppstå först när datorn varit avstängd och sedan värms upp.

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Hej jag har dragit in ventilationsinsuget som släpper in friskluft med en dammsugarslang in i fronten på datorn.
se temps: http://imgur.com/byxKa0g

som jag ser det är inte luften fuktigare möjligtvis kanske lite mer småpartiklar från pollen och gräs o sånt som kan fastna i fläktar. annnars är det väl en genialiskt bra och fin lösning?

hur fungerar kondens? varm luft som "innehåller" mycket vattenånga träffar en kall yta,
eller att temperaturen sjunker i ett rum så luften inte kan hålla så mycket vattenånga.

din dator är väl varmare än övrigt?
har du några bilder på vad du gjort ?

du får givetvis använda filter om du ska ta luft utifrån.
sen vad spelar det för roll om datorn är 30C eller 40C ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur fungerar kondens? varm luft som "innehåller" mycket vattenånga träffar en kall yta,
eller att temperaturen sjunker i ett rum så luften inte kan hålla så mycket vattenånga.

din dator är väl varmare än övrigt?
har du några bilder på vad du gjort ?

du får givetvis använda filter om du ska ta luft utifrån.
sen vad spelar det för roll om datorn är 30C eller 40C ?

Precis det du säger.
Varmluft, speciellt under fuktiga vårar innehåller mycket vatten i gasform speciellt när solen lyser och vatten avdunstar.
När varm luft kyls ner snabbt så omvandlas vattnet som burits av luften ifrån gas till flytande form.
Basic kunskap.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Okej så kondens slipper jag men fukt och filter för smuts kanske jag ska kika på. tack!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur fungerar kondens? varm luft som "innehåller" mycket vattenånga träffar en kall yta,
eller att temperaturen sjunker i ett rum så luften inte kan hålla så mycket vattenånga.

din dator är väl varmare än övrigt?
har du några bilder på vad du gjort ?

du får givetvis använda filter om du ska ta luft utifrån.
sen vad spelar det för roll om datorn är 30C eller 40C ?

Lagt till [img]-taggar /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

+ Headroom för CPU clock/GPU clock
+ Längre livslängd på kondesatorer och VRM på moderkort/gfx
+ Tystare för fläktarna behöver inte gå knappt alls förutom när jag benchar.

Tack till er med en hjärna. men va fan

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd

Det blir kondens i slangen och det kommer att rinna neråt, ha datorn ovanför insuget.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

om du vill kan du ju dessutom sätta en stor köttig fläkt vid väggen, som du kapslar in i en ljudisolerad låda. Då kan du få mycket luft till datorn utan oljud från fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det blir kondens i slangen och det kommer att rinna neråt, ha datorn ovanför insuget.

det sitter toappersrulle som är ihopknycklad längst fram på mitt utsug, så det suger upp mkt vätska

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@ISbit: smart. men det är utsug i lägenheten så det är undertryck så jag har dämpat av insuget i de övriga intagen och försökt att få den mesta luften att flöda igenom det intaget jag satte i datorn. fick samma temp och ventilation som innan i lägenheten. det är gamla 60-tals fönster så det mesta åker bara rakt igenom fönsterna iaf lol

edit: blev så glad över lösningen att slippa chassifläktar som blåser och för liv och få ned temps i hela chassit "gratis" samtidigt som jag teoretiskt sätt kan få det lite varmare på vintern då jag kan "värma upp" den kalla luften i datorn

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Lär ju vara renare ute än inne i rummet om man säger så så nedsmutsning är väll inget att oroa sig över.
Har du bara lagt slangen vid väggventil eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lär ju vara renare ute än inne i rummet om man säger så så nedsmutsning är väll inget att oroa sig över.
Har du bara lagt slangen vid väggventil eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

exakt. det är vanligt bostadsområde inga bilar här i så det är bra luftkvalité.
ja, såna där insug som sitter ovanför elementen, jag tejpa in farmors gamla dammsugarslang i den

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

@ISbit: smart. men det är utsug i lägenheten så det är undertryck så jag har dämpat av insuget i de övriga intagen och försökt att få den mesta luften att flöda igenom det intaget jag satte i datorn. fick samma temp och ventilation som innan i lägenheten. det är gamla 60-tals fönster så det mesta åker bara rakt igenom fönsterna iaf lol

edit: blev så glad över lösningen att slippa chassifläktar som blåser och för liv och få ned temps i hela chassit "gratis" samtidigt som jag teoretiskt sätt kan få det lite varmare på vintern då jag kan "värma upp" den kalla luften i datorn

Du ska inte meckla med lägenhetens ventilation.
Den är inte din, blir det fel pga kan du få stå för påföljder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtnsko:

det sitter toappersrulle som är ihopknycklad längst fram på mitt utsug, så det suger upp mkt vätska

men jag kan e.v fixa en förhöjning till chassit så slangen går uppåt den sista sträckan

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

gjorde samma sak när jag var yngre men jag körde en slang från en ac som passade perfekt över 120mm insugsfläkten till datorn. körde på vintern och den blev rätt kall, så klockningen fungerade bra :).
kondens är nog något att ha i åtanke. trä en strump byxa över slangen eller linande så kommer inget skit in. se upp på vintern om det snöar mkt. min satt klämd genom fönstret i en hållare man får med till sin AC och snöade det kraftig så kunde mer en 1 flinga leta sig in och fastna i strumpbyxan som tur va, kanske ha en på utsidan oxå?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du ska inte meckla med lägenhetens ventilation.
Den är inte din, blir det fel pga kan du få stå för påföljder

Skickades från m.sweclockers.com

det finns gott om luft som faller rakt in p.g.a fönster från andra världskriget. vad jag gör med insuget påverkar max 30% av totala in och ut luften. finns två utsug i lägenheten, ett i badrummet, och ett i köket. om jag stänger dörren till badrummet så är 50% av luftgenomströmningen borta och det drar inte längre kallt på vintern. det är alltså ett större ingrepp att stänga badrumsdörren eller ha den öppen än om jag skruvar på varenda jävla pryl i hela sidan av väggen. det är mögel i fönsterna och dragit på vintern, det finns absolut ingen som helst jävla "inställd optimal funktion" i denna lägenheten

jag käänner bra till vad som händer om du stänger av in-luft då får du problem med fuktig luft i lägenheten och kan få mögel och svamp. jag läser allt tro inte att jag gör saker jag inte förstår.

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

det finns gott om luft som faller rakt in p.g.a fönster från andra världskriget. vad jag gör med insuget påverkar max 30% av totala in och ut luften. finns två utsug i lägenheten, ett i badrummet, och ett i köket. om jag stänger dörren till badrummet så är 50% av luftgenomströmningen borta och det drar inte längre kallt på vintern. det är alltså ett större ingrepp att stänga badrumsdörren eller ha den öppen än om jag skruvar på varenda jävla pryl i hela sidan av väggen. det är mögel i fönsterna och dragit på vintern, det finns absolut ingen som helst jävla "inställd optimal funktion" i denna lägenheten

jag käänner bra till vad som händer om du stänger av in-luft då får du problem med fuktig luft i lägenheten och kan få mögel och svamp. jag läser allt tro inte att jag gör saker jag inte förstår.

Det kanske inte påverkar nått men händer det nått så kan ju hyrasvärden skylla på den som mecklat med ventilationen i första hand än ta tag i det verkliga problemet.

§1/urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kanske inte påverkar nått men händer det nått så kan ju hyrasvärden skylla på den som mecklat med ventilationen i första hand än ta tag i det verkliga problemet.

Jag gör inget utan noga överväganden eller empiriska tester i mtit liv. det är exakt samma flöde som innan. skillnaden är ju bara att luften går igenom min dator och ut på baksidan... fönsterna släpper igenom luft så det sjunger om det också så.

§1/urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

tack till alla som svara i tråden tar med mig era idéer

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Vad har du för fläkt till den där damsugarslangen? CPU fläktar är extremt DÅLIGA på att flytta luft om de statiska motsåndet är högt vilket damsugarslangar just brukar skapa.

Permalänk
Medlem

Hjälper det kanske att ha HEPA filter + Kol filter på början av slangen? Eller någon typ av vattenavskiljare för att hindra kondens?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ch1llone:

Jag gör inget utan noga överväganden eller empiriska tester i mtit liv. det är exakt samma flöde som innan. skillnaden är ju bara att luften går igenom min dator och ut på baksidan... fönsterna släpper igenom luft så det sjunger om det också så.

Hoppas du har någon sorts filter för pollen osv kan nog bli ett problem, speciellt vid den här årstiden, lika så diverse småkryp som spindlar. Det funkar säkert under de kallare dagarna men tänker du montera ner alltihopa under sommaren? Det är ju inte ovanligt att det blir varmare ute än inne. Åt vilket väderstreck vetter hela härligheten?

Skickades från m.sweclockers.com

§1/urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad har du för fläkt till den där damsugarslangen? CPU fläktar är extremt DÅLIGA på att flytta luft om de statiska motsåndet är högt vilket damsugarslangar just brukar skapa.

vad menar du? dammsugarslangen bara ligger där ansluten till en toarulle som sprutar in luften i fronten bara som sedan matas runt och håller ner ambient-tempen. jag fick 10-15 grader kallare komponenter. men på sommaren kommer det ju bara funka på natten eller morgon / kväll och jag kommer få ta bort slangen på dagarna, men på vintern kommer jag kunna klocka hur mkt som helst! allt blev svalare. kör en gammal noctua.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hoppas du har någon sorts filter för pollen osv kan nog bli ett problem, speciellt vid den här årstiden, lika så diverse småkryp som spindlar. Det funkar säkert under de kallare dagarna men tänker du montera ner alltihopa under sommaren? Det är ju inte ovanligt att det blir varmare ute än inne. Åt vilket väderstreck vetter hela härligheten?

Skickades från m.sweclockers.com

***bort/mod***

från början är det egentligen bara ett hål rakt i genom väggen med en plast-bit framför. det insuget jag låna te datorn hade förlorat sina luftfilter helt o hållet. det fanns alltså inget i det. för det är väldigt sliten o gammal lägenhet. jag kommer nog placera in något filter så man stoppar upp lite partiklar så det inte sätter sig i fläktarna. spindlar är nog ingen höjdare att ha i datorn heller men då är den bristfälliga avloppsinstallationen (renoverad 2016) där de kryper silverfiskar på utsidan av rören upp i badrummet ännu sämre då alla i den här tråden betala för den... (kommunalt bolag!)

insuget ligger åt nordväst, eller ja hålet ut i min trädgård...

edit: glömde, jag "avmonterar" genom att bara flytta ur slangen med handen, går på 1 sek

i vintras rasa avloppen ihop så de gjorde stambyte mitt i vintern så alla fick skita i en husvagn i 1 vecka!

§1/urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion: Hejsan, angående filtrering så behöver du inte anväda hepa filter då dom billiga på marknaden har för högt motstånd för att vara värt att sätta in till ditt system. Det räcker om du köper något basic filter som F7-F9. Är du endast orolig för pollen så räcker det med ett skrim som brukar sitta på en del fläktar då dessa partiklar är otroligt "stora". Kolfiltrering är onödigt att lägga till om du inte har många industrier eller bor i en stad med mycket avgaser mm.

Visa signatur

Moderkort: Asus Prime X370Pro - CPU: Ryzen 7 1700 3.5Ghz - RAM: TridentZ 3000MHz 16GB - SSD: 600GB - HDD: 1x 1TB - GPU: gtx 1060 6gb STRIX Gaming - Chassi: Mission SG GGX 3.5