Permalänk

nagios ubuntu core

Hej!

Jag har fått i uppdrag o försöka övervaka våra switch lite enkelt.

har installerat nagios core. fått en switch att funka. men jag förstår inte hur jag lägger till nr 2 till textfilen.

define service {
use generic-service ; Inherit values from a template
host_name linksys-srw224p ; The name of the host the service is associated with
service_description PING ; The service description
check_command check_ping!200.0,20%!600.0,60% ; The command used to monitor the service
normal_check_interval 5 ; Check the service every 5 minutes under normal conditions
retry_check_interval 1 ; Re-check the service every minute until its final/hard state is determined
}

är det "bara" att lägga till en likadan textfil och skriva rätt uppgifter?

fråga 2 kan man ändra dessa textfiler från en annan dator med grafisk texteditor? vim eller nano blir lite tunngjobbat i längden

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Rickar

Permalänk
Medlem

Kika på Icinga. Bygger på Nagios.

Om du inte ska ha med än 20 noder kan du köra OP5, gratis upp till 20 noder och enligt mig den absolut lättaste och bästa övervakningsmjukvaran som bygger på Nagios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard72:

define service {
use generic-service ; Inherit values from a template
host_name linksys-srw224p ; The name of the host the service is associated with
service_description PING ; The service description
check_command check_ping!200.0,20%!600.0,60% ; The command used to monitor the service
normal_check_interval 5 ; Check the service every 5 minutes under normal conditions
retry_check_interval 1 ; Re-check the service every minute until its final/hard state is determined
}

Det där är bara PING checken(tjänsten) som ligger på host objektet linksys-srw224p.

För att övervaka en till switch så måste ni lägga till en ny host först.
https://assets.nagios.com/downloads/nagioscore/docs/nagioscor...

Nagios kommer läsa in alla konfigurationsfiler från conf mappen, och man kan ha flera definitioner i samma .cfg fil.
Ska ni nu köra nagios så rekomenderar jag att ni skapar en konfigurationsfil för varje host som ni ska övervaka.

switch1.cfg:

define host { host_name switch1 <...add other settings...> } define service { host_name switch1 service_description PING <...add other settings...> } define service { host_name switch1 service_description SNMP check for Interface 1 status <...add other settings...> } define service { host_name switch1 service_description SNMP check for Interface 2 status <...add other settings...> }

Skrivet av HerrNilsson:

Om du inte ska ha med än 20 noder kan du köra OP5, gratis upp till 20 noder och enligt mig den absolut lättaste och bästa övervakningsmjukvaran som bygger på Nagios.

Tycker också att ni ska kolla på op5 monitor som ett alternativ till nagios.
op5 monitor kan scanna av era switchar med snmp, och ni kan då välja att lägga till status, traffic och error checkar på interfaces som är av intresse.

https://www.op5.com/op5-monitor/licensing/
De erbjuder även "7-days getting started support" på gratis versionen om ni behöver hjälp att komma igång.