Permalänk

Konstig 7700k, ständigt 4,5ghz.

Hej jag vet och har läst de flesta 7700K trådar men hittar inget som passar mitt problem. Har en värmerelaterad fråga uppe i processor forum men detta angår klockning.

När jag sitter med chrome och discord uppe just nu och skriver detta så idlar den på ca 49-55c ibland rusar den till 70c. Men nu till problemet, den ligger ständigt på 4497-4501MHz i idle, jag tänker, ska den inte bara klocka så under "load"? Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen gå in på energialternativ och ändra energisparfunktioner för processorn.

Permalänk
Skrivet av Latka:

Kontrollpanelen gå in på energialternativ och ändra energisparfunktioner för processorn.

Provade att sätta den i "enegispar" för att se och den har droppat någon gång till 800mhz men ligger nästan hela tiden på 4,5 fortfarande.

Redigerat. 17% cpu load, 4502mhz och 72c när den söker efter uppdateringar. Fläkt slår på och av till och från.

Permalänk
Medlem

Nu får du kontrollera vad för processer som är igång. Något använder din cpu på ett icke godkänt vis.
Du verkar även ha väldigt dålig kylning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Laddar du ner? min går upp i 4,5 när jag laddar ner

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Nu har jag formatera och kör om allt, laddar ner just nu, 43c och 1 kärna på 3000-ish MHz och dem andra 3 på 800, men dem hoppar ju också ibland. Men när jag kör något, direkt så hoppar den till typ 70c tack för allt tips, nu återstår bara mitt värmeproblem, men inväntar en leverans på tis med vattenkylning.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Väldigt vanligt fenomen. Spikarna i idle finns för det flesta, även de som kör med delid. Finns trådar över hela forumet och vill du läsa mer kan du googla "temp spike" 7700k.

Finns inget direkt fix på detta. Jag själv undervoltade lite då moderkorten idag ofta matar processorn med betydligt mer volt än vad som krävs. Resultat: Fortfarande inte bra men bättre.

EDIT: Problemet löses inte av bättre kylning. Klart tempsen sjunker men dessa idle spikes är kvar. Jag själv kyler med en h115i

Permalänk
Medlem

Är inte detta en feature? En av nyheterna i 7-serien är väl just att de skall kunna nå max mhz extra fort för att maskinen skall bli rappare. Installerar man inte typ intel turbo boost 3.0 drivrutin för att windows och cpu skall jobba extra fint tillsammans?

// LZ

Permalänk

@anon276229: Hej, jag fick tips om undervolt idag men misslyckades att få till det. När jag sätter volten väljer jag manual mode men får ett till val som heter "cpu core voltage override" auto, men kan inte ändra den. Sen finns det "offset mode" och "adaptive mode" Ska jag leta på något annat ställe? Asus z270h

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Är inte detta en feature? En av nyheterna i 7-serien är väl just att de skall kunna nå max mhz extra fort för att maskinen skall bli rappare. Installerar man inte typ intel turbo boost 3.0 drivrutin för att windows och cpu skall jobba extra fint tillsammans?

// LZ

Kanske, har inte läst något om det men tvivlar inte på vad du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Är inte detta en feature? En av nyheterna i 7-serien är väl just att de skall kunna nå max mhz extra fort för att maskinen skall bli rappare. Installerar man inte typ intel turbo boost 3.0 drivrutin för att windows och cpu skall jobba extra fint tillsammans?

// LZ

Skrivet av Ghostairn:

Kanske, har inte läst något om det men tvivlar inte på vad du säger.

Speed Shift, introducerades i Skylake.
Behöver vad jag vet inte installeras manuellt, det bara finns där om man har rätt UEFI och hyffsat uppdaterad windows.

Permalänk
Inaktiv

@Ghostairn: Ska försöka förklara

Har satt min processor i ASUS Optimal. En automatiskt överklockning asus själv skapat via deras bios. Denna inställning har du också, detta gör så att processorn kör på i 4.6GHz men med högre volt än vad som krävs.

Därför jag satt moderkortet i offset mode för att sänka matningen av volt. Jag ändrade till CPU Core Voltage Offset -0.050.

Offset gör att moderkortet matar med volt när det behövs, dvs när du t.ex spelar och matar mindre när det krävs mindre power, t.ex vid surfing på nätet

https://gyazo.com/0c16e202ed3f488a2c0d0726a9286a9c 100% LOAD

Obsevera att du kan behöva annan voltage offset beroende på vad som är stabilt för dig men det är bara att testa sig fram

EDIT: Kontrollera också så att du kör senate bios versionen.

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z270H-GAMING/Help...

Permalänk
Skrivet av anon276229:

@Ghostairn: Ska försöka förklara

Har satt min processor i ASUS Optimal. En automatiskt överklockning asus själv skapat via deras bios. Denna inställning har du också, detta gör så att processorn kör på i 4.6GHz men med högre volt än vad som krävs.

Därför jag satt moderkortet i offset mode för att sänka matningen av volt. Jag ändrade till CPU Core Voltage Offset -0.050.

Offset gör att moderkortet matar med volt när det behövs, dvs när du t.ex spelar och matar mindre när det krävs mindre power, t.ex vid surfing på nätet

https://gyazo.com/0c16e202ed3f488a2c0d0726a9286a9c 100% LOAD

Obsevera att du kan behöva annan voltage offset beroende på vad som är stabilt för dig men det är bara att testa sig fram

EDIT: Kontrollera också så att du kör senate bios versionen.

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z270H-GAMING/Help...

Jäklar, det där måste jag försöka. Jag kan rätt mycket inne i windows. Men under ytan är jag kass. Jag läste och märkte att de flesta får problem med 0906? jag kör med 0801 för att inte få problem med div ljud och xmp fel. Bör jag uppdatera ändå?

Tack för intresset

Permalänk
Skrivet av anon276229:

@Ghostairn: Ska försöka förklara

Har satt min processor i ASUS Optimal. En automatiskt överklockning asus själv skapat via deras bios. Denna inställning har du också, detta gör så att processorn kör på i 4.6GHz men med högre volt än vad som krävs.

Därför jag satt moderkortet i offset mode för att sänka matningen av volt. Jag ändrade till CPU Core Voltage Offset -0.050.

Offset gör att moderkortet matar med volt när det behövs, dvs när du t.ex spelar och matar mindre när det krävs mindre power, t.ex vid surfing på nätet

https://gyazo.com/0c16e202ed3f488a2c0d0726a9286a9c 100% LOAD

Obsevera att du kan behöva annan voltage offset beroende på vad som är stabilt för dig men det är bara att testa sig fram

EDIT: Kontrollera också så att du kör senate bios versionen.

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z270H-GAMING/Help...

Nu har jag gjort som du sa. den gör just nu i 4.6 och VID hoppar mellan 1.224-1.300
Låter det rätt?

Edit. Körde ett game KOTK, VID låg ganska jämt på 1.279 men gjorde en peak på 1.304
Graderna låg först på 70 och gick sedan upp till en stadig 78-80 men peakade ett par gånger på 83.

Permalänk
Medlem

Din kylning verkar bedrövlig.

JAg kör min 6700k i 4.6ghz konstant (high performance,c states + speedstep avstängt) och manuellt satt 1.35v konstant, idlar i windows på ca 35c med vanliga saker igång som twitch, mpc osv.
Detta i ett ljuddämpat chassi define XL2 med 5 HDD också som är igång.

Under load som spel ligger den på under 70c oftast.

Jag kör en simpel noctua u14 med 3 140mm fläktar, alla på lågt rpm.

80+ låter väldigt varmt för låga 4.6ghz på en 7700k.

Permalänk
Inaktiv

@Ghostairn: Låter som sagt väldigt varmt. Tycker också din volt är hög? Sänk lite till samt ladda ner AIDA64 och Realtemp och testa istället för att testa med spel.

Vad kyler du med? In/ut fläktar i chassit finns right? Bios uppdaterad?

EDIT: Jag har inte speciellt mycket bättre temp men en h115i men tycker volten kan sänkas lite till. Dessa spikes över 80c vill vi inte ha

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Din kylning verkar bedrövlig.

JAg kör min 6700k i 4.6ghz konstant (high performance,c states + speedstep avstängt) och manuellt satt 1.35v konstant, idlar i windows på ca 35c med vanliga saker igång som twitch, mpc osv.
Detta i ett ljuddämpat chassi define XL2 med 5 HDD också som är igång.

Under load som spel ligger den på under 70c oftast.

Jag kör en simpel noctua u14 med 3 140mm fläktar, alla på lågt rpm.

80+ låter väldigt varmt för låga 4.6ghz på en 7700k.

Skrivet av anon276229:

@Ghostairn: Låter som sagt väldigt varmt. Tycker också din volt är hög? Sänk lite till samt ladda ner AIDA64 och Realtemp och testa istället för att testa med spel.

Vad kyler du med? In/ut fläktar i chassit finns right? Bios uppdaterad?

EDIT: Jag har inte speciellt mycket bättre temp men en h115i men tycker volten kan sänkas lite till. Dessa spikes över 80c vill vi inte ha

Jag citerar er båda, jag kör ju som sagt Hyper TX3i på cpu (Kass) Sen kör jag vatten på mitt grafikkort sen har jag ett corsair chassi, en fläkt som suger i fram, och 1st som blåser i toppen.

så 2 chassi fläktar och 1 cpu och vatten fläkt+aggregat i ett rätt litet chassi. Bios är inte det senaste, för den ska tydligen ställa till en hel del med ram samt ljud? Jag har sänkt lite grann, jag har nu - .050 och jag provade gå ner till - .075 men VID flaxxade fortfarance runt 1.223v -1.304v

Permalänk
Medlem

Låter som att du har Speed Step inaktiverat i bios. Detta kan hända antingen om du väljer att aktivt ställa SpeedStep till Disable, eller om du ändrat Bckl från 100 eller Strap från Auto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

@Ghostairn: Låter som sagt väldigt varmt. Tycker också din volt är hög? Sänk lite till samt ladda ner AIDA64 och Realtemp och testa istället för att testa med spel.

Vad kyler du med? In/ut fläktar i chassit finns right? Bios uppdaterad?

EDIT: Jag har inte speciellt mycket bättre temp men en h115i men tycker volten kan sänkas lite till. Dessa spikes över 80c vill vi inte ha

En tumregel vid överklockning är att följa Intel's rekommenderade 50°C .. Så länge cpu'n ligger under 50°C så är allt väl och man kan skjuta till mer volts för att uppnå högre clock-hastigheter.

Även om man har superlåg volt (1.2~1.4) så är det nog vettigt att sikta på 50°C för bästa prestanda och hållbarhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@xenom: Hoppas du menar 50c i idle för finns nog ingen i hela detta forumet med en överklock som har max temp 50c i 100%load.
Jag själv har som regel max 75-80c i stresstest 100% load.

Permalänk
Inaktiv

@Ghostairn: Okej om du provar att köra manual volt istället och försöker få så låg volt som möjligt sen kan vi börja prata offset.
Börja med t.ex 1.25v och jobba dig neråt. Stresstesta med AIDA64 i 10min varje gång du sänker volten, när du känner dig nöjd kör ett längre stresstest 1h så att vi får bekräftat att datorn är stabil.

Permalänk
Skrivet av xenom:

En tumregel vid överklockning är att följa Intel's rekommenderade 50°C .. Så länge cpu'n ligger under 50°C så är allt väl och man kan skjuta till mer volts för att uppnå högre clock-hastigheter.

Även om man har superlåg volt (1.2~1.4) så är det nog vettigt att sikta på 50°C för bästa prestanda och hållbarhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon276229:

@Ghostairn: Okej om du provar att köra manual volt istället och försöker få så låg volt som möjligt sen kan vi börja prata offset.
Börja med t.ex 1.25v och jobba dig neråt. Stresstesta med AIDA64 i 10min varje gång du sänker volten, när du känner dig nöjd kör ett längre stresstest 1h så att vi får bekräftat att datorn är stabil.

Hey boys, jag ställde vcore till 1.175v, den idlar på 43-ish c men rusar till 60 typ om jag öppnar tex chrome. Jag stängde av XMP för att få ner cpu's c till under 80 när den var under load. Med xmp så stod ram även i 1.350.

Ska köra ett stresstest och se hur den fungerar just nu med den låga volten.

Tack för info, och jag återkommer

Permalänk
Skrivet av xenom:

Låter som att du har Speed Step inaktiverat i bios. Detta kan hända antingen om du väljer att aktivt ställa SpeedStep till Disable, eller om du ändrat Bckl från 100 eller Strap från Auto.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm inget jag känner till, men ska kolla upp det genast

Permalänk

Bild på HWMonitor, AIDA och RealTemp

Saken är att jag ställde ner CPU Core/Cache Voltage till 1.175 men tycks ändå stå 1.240?

Kanske gjort något fel?

Permalänk
Inaktiv

@Ghostairn: I HWMonitor står VCORE på max 1.184 så det verkar ju rätt, men i aida vet jag inte

Permalänk
Skrivet av anon276229:

@Ghostairn: Okej om du provar att köra manual volt istället och försöker få så låg volt som möjligt sen kan vi börja prata offset.
Börja med t.ex 1.25v och jobba dig neråt. Stresstesta med AIDA64 i 10min varje gång du sänker volten, när du känner dig nöjd kör ett längre stresstest 1h så att vi får bekräftat att datorn är stabil.

Körde 10 min System stability Test och utan problem, men är osäker på om jag sänkt rätt sak= Vcore är ju 1.175 som jag ställde men VID 1.275? en peak på 81c

Ställde ner den till 1.155, och stängde av Multi core enhancement, men nu hoppar VID till 1.409 ibland...Är det farligt? Tempen verkar vara desamma, kanske 1-2c lägre i idle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ghostairn:

Körde 10 min System stability Test och utan problem, men är osäker på om jag sänkt rätt sak= Vcore är ju 1.175 som jag ställde men VID 1.275? en peak på 81c

Ställde ner den till 1.155, och stängde av Multi core enhancement, men nu hoppar VID till 1.409 ibland...Är det farligt? Tempen verkar vara desamma, kanske 1-2c lägre i idle

Om du ändrar tillbaka bios settings till normal istället för ASUS Optimal så bör i7an tuffa på med 1.2v i 4.2Ghz med boost på 4.5Ghz. Om vi provar sänka volten här istället. Ändra till manual volt igen, sänk lite o återkom.
Misstänker att din kylning inte hänger med när vi lägger på ASUS egna "optimala" settings dvs deras fabrikstestade XMP.

När det gäller core voltage tycker jag det är lättast att förstå i CPU-Z

Permalänk
Skrivet av anon276229:

Om du ändrar tillbaka bios settings till normal istället för ASUS Optimal så bör i7an tuffa på med 1.2v i 4.2Ghz med boost på 4.5Ghz. Om vi provar sänka volten här istället. Ändra till manual volt igen, sänk lite o återkom.
Misstänker att din kylning inte hänger med när vi lägger på ASUS egna "optimala" settings dvs deras fabrikstestade XMP.

När det gäller core voltage tycker jag det är lättast att förstå i CPU-Z

Gjorde som du sa, testade spela lite, kom på en peak på 72c vilket är grymt (med en trasig fläkt)som får vara tills min Deepcool Maelstrom 240T kommer så får man ställa upp den till vad den borde klara.

Permalänk
Inaktiv

@Ghostairn: Härligt, då är vi en bit på vägen. Med din nya kylning kommer tempen sänkas ytterligare

Nu när du är stabil med manual volt tycker jag du ska ändra till offset igen. T.ex - 0.050 igen.

Manual, som du har nu matar processorn med samma volt hela tiden trots vad den gör, dvs lika mycket volt vid spelande som vid surfing vilket är lite onödigt. Du kan spara både energi och delvis värmeutveckling genom offset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

@xenom: Hoppas du menar 50c i idle för finns nog ingen i hela detta forumet med en överklock som har max temp 50c i 100%load.
Jag själv har som regel max 75-80c i stresstest 100% load.

Menar maximal temperatur under full load! Om du har högre än 50c temperaturer ska du inte överstiga ursprungliga volten, och du kan då således inte överklocka särskilt mycket. (utan att förstöra din cpu på kort tid)
Desto mer kylning du har, desto mer volt kan du slänga på, desto högre överklockning får du.
Självklart finns det också en nedre gräns som brukar ligga omkring -170c beroende på chip.

Min spel-burk ligger på 6 cores (12ht) x 4.8Ghz @1.485v max load 45~50C (som mest har jag sett den på 51C efter en hel-helg Battlefield) sitter en 360 en 120 och en 480 radiator i den burken, men då sitter grafikkorten i den loopen också.

De temperaturerna gäller även firestrike, valley, catzilla, etc..

Skickades från m.sweclockers.com