Konverterade mitt Siba-kort till NetOnNet, nu dubbla räkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

För en tid sedan försvann Siba från min stad. Har efter det handlat på NetOnNet. Fick när jag stod i kassan frågan om jag ville konvertera mitt Siba kort till ett NetOnNet kort.Det lät bra och jag sa ja. Men med det jag vet nu så skulle jag sagt nej. Att konvertera vad betyder det? Jag sitter nu med dubbla räkningar får en avi från NetOnNet och en från Siba vilket i mitt fall betyder dubbla betalningar. Ringde kundtjänst och fick svaret att jag fått fel information i kassan och att dom inte kunde förändra mina förutsättningar på något vis. Så min fråga är vad betyder en konvertering? Jag trodde i min enfald att det betyder att det som fanns på Sibakortet skulle överföras till NetOnNetkortet och att jag skulle få ett konto att betala till. För övrigt så tänker jag betala av mitt Siba kort och aldrig sätta min fot hos NetOnNet igen.

både Siba och Netonnet kör med samma system, varje inköp blir en ny avbetalning. om du nu måste köpa på avbetalning är det bättre med klarna.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Förutom bokföringsmässigt för de båda företagen. Blir en hel del extraarbete att bara föra över som du säger men det är saker folk inte alls tänker på.

Han tänker dock väldigt snett då han tror att bara för att två företag har samma ägare så går det att kasta summor hursom mellan dom. Revisorn hade sågat dom stenhårt om dom inte gör det rätt vilket är mycket mer jobb än att bara skicka ut två fakturor någon månad.
Tycker du det är så himla jobbigt att scanna två OCR-nummer kanske du ska sluta köpa elektronik på kredit?

Exakt vad är problemet bokföringsmässigt då?
Givetvis behövs det en del transaktioner, men det är ju knappast någon "kreativ bokföring" som behövs?
Därav "det borde inte vara så svårt" - men kanske tidskrävande då.

Jag sade aldrig att det inte innebar extra-arbete eller att man kunde kasta summor hursom. Men nog måste det underlätta att SIBA och NoN sitter under samma tak? När ett företag gör en sådan omfattande omställning som att stänga ner ett varumärke och satsa helhjärtat på ett annat kan jag tycka att extra arbete krävs för att vårda kunderna. Men det klart. Det är en marginaltuff bransch och alla kostnader måste så klart ses över, jag är bara en naiv konsument.

Även om jag har läst redovisning så har jag inte jobbat med bokföring, så ska väl inte gapa och skrika för mycket om detta.

Men grundpoängen kvarstår: Borde inte NoN och SIBA tillsammans kunna "gå den extra milen" för att göra det sömlöst och smärtfritt för sina kunder i en situation likt denna när flertal varuhus i hela landet byter varumärke?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

@lucifer579: Det rör sig om två skilda aktiebolag som sysslar med att sälja elektronik och erbjuder kredit via ett tredjeparts företag. Siba har alltså köpt varorna, sålt dessa och fått betalt. Du tycker alltså att NoN ska köpa en skuld från resursbank och ge sig in på ett helt annat område för en kund för att kunden inte orkar ha två fakturor istället för en under någon månad.

Nej även om ts är grinig så är det en enormt onödig kostnad för ett företag och inte försvarbart någonstans.

Permalänk
Avstängd

@Blomman90: Ja jag har säkert varit otydlig. Jag ställde en fråga i mitt första inlägg "vad betyder konvertera". Men får påhopp om saker som jag inte ens frågat om.

Slutar nu följa tråden.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.