RetroLAN i Halmstad under hösten/vintern Intressecheck

Permalänk
Entusiast

RetroLAN i Halmstad under hösten/vintern Intressecheck

Halloj alla glada sweclockare.

Jag sitter och funderar på att arrangera ett större retroLan under hösten/vintern i Halmstad.
Vissa har säkert sett dettta galleriet.

http://www.sweclockers.com/galleri/14182-pii-3dfx-retrolan-i-...

Det var hur kul som helst. Man kan ju lugnt säga att man fick mersmak.
Så tankarna lutar år att göra något liknande modell större.
Hyra lokal 20-30 pers kanske. Så det jag undrar är om det finns något intresse.
Tanken är att man kommer till Halmstad med sin retroburk ala 1997-1999 med win98. Tjockskärm, kulmus osv.

Någon som vill vara med?

Permalänk
Medlem

Väldigt smalt spann i tid för hårdvaran tycker jag
Inte så konstigt att nästan alla datorer har "samma" stuk då.

Har själv ett skapligt gäng med retro maskiner jag kan snickra ihop, från tidig pentium upp till P4 (efter det så kan man väl inte kalla det retro?).
Men har sedan länge hystat alla CRT skärmar till förmån för en LCD från 2003.
Och enda kulmusen jag har är en Razer Boomslang, vilken går från noll till Karpaltunnelsyndrom på 45 sekunder blankt !.
Glöm inte att MS Intellimouse (optisk!) lanserades 1999 och fullständigt revolutionerade allt vad spelande hette.

Ett axplock:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419748-project-y2k
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1190698-det-har-pysslad...

W2K maskinen kör numera en gammal 80GB SSD via en SATA-IDE adapter.
Ett GeForce2 Ultra (släpptes 2000) , ansluter till skärmen med DVI (!).

Hursomhelst ett kul initiativ !

Permalänk
Entusiast

@Svensktiger: Egentligen så blir jag väl nöjd om burken är vit och att 98 funkar. Vita möss och tjockskärm är väl att föredra. Men hittar man ingen så hittar man ingen

Det enda absoluta kravet är win98

Permalänk
Avstängd

Ser riktigt skoj ut

Är det coax interface i token-ring som gäller för nätverket?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Entusiast

@WetWilly: Om du menar quaxialkabel så är svaret nej. Vi har 48 portars 100mb switchar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av necrodude:

@WetWilly: Om du menar quaxialkabel så är svaret nej. Vi har 48 portars 100mb switchar

Vad är quaxialkabel? LoL
Det ankor använder när de kör LAN? *quax quax*

Koaxial menade jag på svenska, förkortas coax på engelska.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Entusiast

@WetWilly: Kuax ja. quax😁 Ha ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@Svensktiger: Egentligen så blir jag väl nöjd om burken är vit och att 98 funkar. Vita möss och tjockskärm är väl att föredra. Men hittar man ingen så hittar man ingen

Det enda absoluta kravet är win98

Nu blir jag väldigt nyfiken !
Varför W98 ? =), är det själva "looken" ni är ute efter ?
Eller är det pusslandet med startdisketter och CD-keys för de oundvikliga ominstallationerna som lockar ?
Det fanns ju trots allt en del olika OS att leka med på den tiden !

Är det spöstraff om man dyker upp med en tidsenlig ?:

Ni verkar ha haft väldans mysigt förra gången !
Synd att man har så långt till Halmstad, nästan 60 mil =/

Permalänk
Entusiast

@Svensktiger: Det vi vill ha är ett retroLan ala sent 90-tal. Då var det 98:an som gällde. Sedan så undetlättar det enormt om alla sitter på samma OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@Svensktiger: Det vi vill ha är ett retroLan ala sent 90-tal. Då var det 98:an som gällde. Sedan så undetlättar det enormt om alla sitter på samma OS

Ska vi säga max PII / K6-2 klass?

Permalänk
Entusiast

@Joyride:Jag anser att om datorerna håller sig om rätt sida av milleniumskifftet så bör vi vara nöjda. Så PIII/Athlons upp till 1ghz Max. Neråt så är det pentium 133.

Lättare att hitta folk om vi gör så. Men PII:or rekomenderas

Permalänk

Kul mus måste ju vara ett krav med !

Jag är lätt på och kan förmodligen komma med 4 pers !

Visa signatur

Önskar DAOC still var DAOC

Permalänk
Medlem

Jag är på!

Släng gärna upp ett facebook event eller dylikt då många av oss inte är så aktiva på forumen

har en hel pall pentium 1-2-3 maskiner stående på jobbet om någon saknar burk. och servers ur samma generation, för skall de lanas anno 97 så måste väl switchar o allt vara från samma tid hoppas jag=)

kom inte Riva TNT2 typ 99? de måste väl funka kanoners till alla spel ever på 90 talet

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MagusPrime:

Kul mus måste ju vara ett krav med !

Jag är lätt på och kan förmodligen komma med 4 pers !

NAAAJS!!!!

Skrivet av TimmyQ:

Jag är på!

Släng gärna upp ett facebook event eller dylikt då många av oss inte är så aktiva på forumen

har en hel pall pentium 1-2-3 maskiner stående på jobbet om någon saknar burk. och servers ur samma generation, för skall de lanas anno 97 så måste väl switchar o allt vara från samma tid hoppas jag=)

kom inte Riva TNT2 typ 99? de måste väl funka kanoners till alla spel ever på 90 talet

facebook event var en riktigt bra ide. Jo vi är inne på att hårdvaran skall vara från sent 90tal- Helst 97-99

TNT2 är helt klart godkänt

Permalänk
Medlem

Jag är på
Saknar för tillfället tjockskärm, men det ska väl gå att ordna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

@saturday_sun: Trevligt. ☺
Vad har du för maskin?

Så som det verkar ikväll så kan vi skramla ihop ett Lan med minst 20 personer utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD K6-2 300 (socket 7). Allt tidsenligt utom hårddisk, kör med CF-kort. Behöver ett lite roligare grafikkort dock.

Men jag har en Pentium II 400-processor liggande och jagar lite delar till ytterligare en burk.

Annars är det 486 och runt den tiden jag samlar på.

Jag känner förresten @Anemic sen gymnasiet, så jag hörde från honom om ert LAN.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

@saturday_sun:JAg kör också med Cf kort i mina burtkar. Så det är lugnt.

Gött så du bor i Halmstad. Då kanske vi också känner varandra. Är det Tobias jag pratar med?

Permalänk
Medlem

Jag har lust att åka dit. Har bara 2 problem. 1 Har ingen gammal dator kvar. Pappa slängde allt som var gammal. 2. Det är långt för mig till Halmstad. Har 60 mil. Men det kanske går att samåka ner. Men ska se om jag kan skrapa ihop en dator med 98.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Jag har ingen dator från denna tidsepok

Men jag är intresserad om det finns möjlighet att låna en dator.
Som nämnt tidigare, lägg gärna upp ett facebook evenemang och länka till det.

Permalänk

Synd att jag inte har allt gammalt kvar, lät ju riktigt skoj detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@saturday_sun:JAg kör också med Cf kort i mina burtkar. Så det är lugnt.

Gött så du bor i Halmstad. Då kanske vi också känner varandra. Är det Tobias jag pratar med?

Yes det stämmer, fast jag bor i Gislaved numera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sandia:

Jag har lust att åka dit. Har bara 2 problem. 1 Har ingen gammal dator kvar. Pappa slängde allt som var gammal. 2. Det är långt för mig till Halmstad. Har 60 mil. Men det kanske går att samåka ner. Men ska se om jag kan skrapa ihop en dator med 98.

Jag har ett begränsat antal burkar att hyra ut vid behov. Så jag kan nog hjälpa ett par stycken

Skrivet av Darkraii:

Jag har ingen dator från denna tidsepok

Men jag är intresserad om det finns möjlighet att låna en dator.
Som nämnt tidigare, lägg gärna upp ett facebook evenemang och länka till det.

Kommer så småningom att lägga upp ett event

Skrivet av SwedenVirre:

Synd att jag inte har allt gammalt kvar, lät ju riktigt skoj detta

Det var sjukt kul förrförra helgen

Permalänk
Medlem

Finns intresse att köpa burkar tro? kan skruva ihop ett 10 tal tidiga pentium 3 (runt 600mhz) maskiner som jag aldrig kommer ha användning av själv.
bör även ha kulmöss och tgtbord så de räcker. men har bara 4st 17" CRT. så det får bli dispans på skärmarna (har dock 10tal 17" 4:3 LCD)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

@TimmyQ:

Det finns säkerligen en hel del intresse. skulle själv vara intresserad av en setup

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TimmyQ:

Finns intresse att köpa burkar tro? kan skruva ihop ett 10 tal tidiga pentium 3 (runt 600mhz) maskiner som jag aldrig kommer ha användning av själv.
bör även ha kulmöss och tgtbord så de räcker. men har bara 4st 17" CRT. så det får bli dispans på skärmarna (har dock 10tal 17" 4:3 LCD)

Det intresset finns säkerligen. Ska ju lägga upp facebook sida med eventet. Där kan man ju erbjuda maskiner.
Ellet här på marknaden på sweclockers

Vad är det för grafikkort till dina burkar? Ett vettigt 3dkort är ju ett måste

Permalänk
Permalänk
Entusiast
Permalänk
Entusiast

För er som blir sugna på att bygga en retroburk
Här får ni ett fett tips som underlättar enormt med att föra över filer från internet till den gamla burken.

köp ett sådant här nätverkskort. Tryck in det i retroburken
http://www.ebay.com/itm/142146319164?_trksid=p2060353.m2749.l...

drivrutiner
https://driverscollection.com/?file_cid=4191797850922824ada68...

installera vmware på eran primära dator.
Virtualisera win xp. Alltså du skapar en virtell dator med wmware. Sedan installerar du winXp på den.

Tanka hem allt ni behöver och kopiera över till winxp installationen. Dela ut det ni behöver få över till win98 i winXp installationen. Fullständing utdelning. Din sharekatalog i winxp måste vara fullständigt utdelad. Då winxp inte kommer år win10. Men det funkar tvärtom. Win10 kommer år winXp. Så du kopierar filer från win10datorn till winxp datorn.

Win 98 ser winxp i nätverket. Win10 ser winXp i nätverket.

Så Du letar upp det du behöver online med din moderna maskin. Tankar hem det. Sedan kopierar du över datan från den moderna maskinen till den virtuella winxp installationen. Sedan kopierar du via nätverket allt du behöver från winXp till 98.

Låter kanske lite krångligt, men det är det inte. Du behöver bara bränna ut en skiva en gång, och det är drivrutinerna till nätverskortet.

Permalänk
Medlem

Eller så kör man nollmodemkabel och tankar direkt från vilket OS som helst till vilket OS som helst över Rs232.

Med USB till Rs232 kör jag från Win10 till Win 3.1(1) eller MS-DOS eller what ever. Inte så snabbt men väldigt väldigt simpelt att få igång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.