åkte 28 mil och fick ingen telefon (netonnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

@Grumie: Jag bokar en biljett till Botswana då, och om en vara jag har hittat online inte stämmer får de ersätta resan? Ungefär så?

Ja, om ÅF uppmanar dig till att göra det efter att ha lovat saker de inte kan hålla som du upptäcker när du kommer hem.

Har rättat mig nedan eftersom jag gjorde några antaganden som inte stämde.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men han åkte ju inte hem? Han såg det ju utanför butiken och gick in igen som jag förstår det?

Tycker att du gör en del märkliga antaganden.

Ja, hela mitt resonemang bygger på att han upptäckte skadan när han kom hem. Jag tyckte att jag hade läst tillräckligt men antar att jag har missförstått TS. Om han upptäcker det direkt så kanske han ska ha några promillen av ett öre för slitage på skorna?

Svår situation. jag förstår TS men tycker att det är aningen godtroget att sticka iväg 28 mil för att köpa en lur men om det stod på nätet (ett antagande som jag också tar nu då) att varan var utan defekter och endast öppnat så tycker jag ändå att TS har rätt till milersättning - dock endast då.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Resan kostar mig personligen cirka 190 kr snål bil och billig diesel
[...]
Sen när jag kommer tillbaka 10 minuter senare så säger killen att vi tar en retur på telefonen och du ska få milersättning.

Som jag fattar det är det alltså mindre än 200kr du känner dig försnuvad på?
Känner att antalet mil är helt irrelevant om det är pengarna du gnäller över, snyggt sätt att blåsa upp situationen.

Du skriver att du frågar över disk varför den är en fyndfara och sedan går tillbaka 10 minuter senare, jag skulle räkna det som sträckan de ska ersätta. Det var ju trots allt bara i 10 minuter du trodde att den var i toppskick utan att den var det?

Ponera att du åkte 14 mil och frågade över disk varpå de svarade att den var öppnad och hade några repor på baksidan, vad hade hänt då?
Skulle du köpt den då också för att sedan kräva dem på pengar? Skulle du avstått från att köpa den och krävt dem på pengar?

Missen de gjorde när de klargjorde för dig varför det var en fyndvara påverkar en ytterst liten del av hela den här historien, du lär ju ha tappat MAX 20 minuter på att hinna köpa den och sedan lämna tillbaka den i förhållande till att inte köpa den för att han sa rätt från början..
..och din tid verkar ju inte vara värd så mycket med tanke på bilresan du gör för att spara någon hundralapp hit eller dit.

Det enda problemet jag kan se är att du lyckades frysa dina pengar, det är helt och hållet deras fel och jag håller med om att det är surt, du skulle använt det som argument för att pusha en bättre deal eller dylikt i butiken och förmodligen fått någon ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, hela mitt resonemang bygger på att han upptäckte skadan när han kom hem. Jag tyckte att jag hade läst tillräckligt men antar att jag har missförstått TS. Om han upptäcker det direkt så kanske han ska ha några promillen av ett öre för slitage på skorna?

Svår situation. jag förstår TS men tycker att det är aningen godtroget att sticka iväg 28 mil för att köpa en lur men om det stod på nätet (ett antagande som jag också tar nu då) att varan var utan defekter och endast öppnat så tycker jag ändå att TS har rätt till milersättning - dock endast då.

Också felaktiga antaganden, det står klart och tydligt i första posten vad det stod på hemsidan.

Är det inte lättare om du bara läser?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Också felaktiga antaganden, det står klart och tydligt i första posten vad det stod på hemsidan.

Är det inte lättare om du bara läser?

Ok

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

1. Kunden har åkt genom hela landet på eget bevåg för att köpa en fyndvara.
2. Kunden blir innan köp lovad att varan endast har varit öppnad
3. Kunden accepterar detta och köper.
4. Kunden åker hem
------------------ Än så länge är allt kunden ansvarig för sitt resande.
5. Kunden packar upp varan och varan lever inte upp till löftet.
6. Kunden måste nu ta sig hela vägen tillbaka för att lämna tillbaka den efter överenskommelse med ÅF.

Om återförsäljaren själva har uppmanat kunden att komma tillbaka med varan så ska kunden självklart också ha milersättning för denna resan då det är deras jäkla ansvar att dom sjabblat upp det. Dock - antar - jag att kunden själv har tagit detta initiativ utan att först höra med ÅF (?) och ska därför inte ha milersättning då detta lätt hade kunnat göras på något vettigare sätt (typ post)?

Så ser jag det iallafall utan att vara kunnig inom det juridiska samt saknar förmåga att tänka.

TS hade ju max 10min resa till butiken(om han hade lämnat butiken) när han upptäckte skadan, enligt text här. Alltså behövde han i princip inte röra på sig för att lämna tillbaka varan. Man behöver alltså inte vara kunnig av det juridiska för att inse att ÅF inte har gjort något fel.

Permalänk
Medlem

Hahaha, att någon skulle få för sig att köra 28 mil bara för att spara 110kr är ju helt absurt. Är din tid inte värt något? Är väl enklare att jobba en timme extra istället för att sitta i bilen i tre timmar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Alltså hela grejen med fyndvaror är att de har varit ÖPPNADE och de kan därför ha skador/repor/kosmetiska fel.

Permalänk

28 mil för en telefon...
Man kan ju räkna bilkostnad med uppemot 30 kr mil med allt inräknat (bränsle, däck, slitage mm mm).
Så säg att kostnaden fram och tillbaka då blev runt 8-900 kr (+2-3 timmars färd).

Så telefonen måste ju ha varit MINST 8-900 kr billigare än ny, kanske ännu mer för att det skulle ha varit värt?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det jag roas mest över, förutom den snåla missen att köra 28 mil för att spara några spänn, är att folk tror att bränsleförbrukning = milkostnad. Hahahahahaha...

Det andra är att man kan slösa bort timmar för småpengar. Vad är min tid värd ? På jobbet är den iaf värd över tusen spänn per dag efter skatt, så att slösa en halvdag för småpengar och dessutom ha bilkostnaden på 500 spänn, då är det bättre affär att jobba över några timmar och köpa på dyraste stället

När man äger en bil så är det inte lika intressant att räkna med de utgifter som man får betala oavsett om man använder bilen eller bara låter den stå hemma i garaget.

Bränslet är den största utgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När man äger en bil så är det inte lika intressant att räkna med de utgifter som man får betala oavsett om man använder bilen eller bara låter den stå hemma i garaget.

Bränslet är den största utgiften.

Fast värdeminskning och slitage måste man ju räkna med, även eventuell trängselavgift i Göteborg är en tillkommande kostnad i detta fallet.

Permalänk
Inaktiv

Jag som är känd för att vaa ekonomisk skulle inte köpa en fyndvara där det skiljer 400 kr. Visserligen har jag fått rabatt när kartongen har fått en smäll, men jag skulle aldrig köra så långt då tid är pengar för min del. Att köra 3 timmar är helt enkelt inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

56x30?

vad är de där 30 för något?

en liter soppa kostar ju typ under 15:- så med slitaget på bilen kanske 16:- milen totalt.

så 56mil x 16:- = 896:-

sen tveksamt att bilen drog 1L/mil heller såvida det inte var nån gammal törstig volvo 740 eller nått.

men håller med får vara bra mycket nedsatt för att motivera nästan 1000:- resa.

En sån bil vill jag ha!
En som bara kostar 1:-/mil i slitage...
Gratis värdeminskning, gratis räntekostnad, gratis...etc etc

Permalänk
Skrivet av Stig45:

En sån bil vill jag ha!
En som bara kostar 1:-/mil i slitage...
Gratis värdeminskning, gratis räntekostnad, gratis...etc etc

håller man ordning på bråten kör lugnt och metodiskt så inget går sönder och gör sina egna servicear så är de inga problem.

jag räknade givetvis inte in någon värdeminskning i det är bilen betald kostar den ju inget utöver service var 1-2år och soppa typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När man äger en bil så är det inte lika intressant att räkna med de utgifter som man får betala oavsett om man använder bilen eller bara låter den stå hemma i garaget.

Bränslet är den största utgiften.

Det blir ju dock ett mindre värde i och med att han kör 28mil totalt, det blir 28mil extra på räknaren. Slitage som sagts innan är även det en faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller man ordning på bråten kör lugnt och metodiskt så inget går sönder och gör sina egna servicear så är de inga problem.

jag räknade givetvis inte in någon värdeminskning i det är bilen betald kostar den ju inget utöver service var 1-2år och soppa typ.

Kör du runt som tant Agda i en 140 och slår i lite Biltemaolja vartannat år, så blir kanske inte själva milkostnaden stor.

Men har du en bil som är värd lite pengar så kostar den självklart även värdeminskning oavsett hur betalad den är.

Permalänk
Medlem

28 mil för en s7a? Lite offtopic, men var bor du?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

TS satte sig i bilen och körde 28 mil för att köpa något vars skick var okänt.
Väl framme sa någon av outgrundlig anledning att varan va i toppskick. Fel, visade det sig. Men TS hade redan bekostat resan på eget bevåg.

Är ungefär som att beställa rek på postorder men sen inte lösa ut paketet.
Dom har ju fått igen paketet så då ska man inte behöva betala något, eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska man göra dagens lättkränkta personer glada så skulle alla gå i konkurs...

28 mil för att hämta en fybdvara?? Det är, väldigt lågt räknat och förutsatt att han skulle hem igen, 56 * 30 = 1680 kr. Hela storyn luktar osann eller extremt saltad...

om man kör 56 mil så blir det väl 56 tillbaka också, eller 112 mil ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

56x30?

vad är de där 30 för något?

en liter soppa kostar ju typ under 15:- så med slitaget på bilen kanske 16:- milen totalt.

så 56mil x 16:- = 896:-

sen tveksamt att bilen drog 1L/mil heller såvida det inte var nån gammal törstig volvo 740 eller nått.

men håller med får vara bra mycket nedsatt för att motivera nästan 1000:- resa.

Jo förr i tiden fanns det värde på pengarna. Man hade ettöringar t.ex. som dessutom hade värde. Men 1 kr milen för en bil måst vara 2 hjuligt fordon utan motor.
En försäkring ligger på 1 - 3 kr/mil. Service så är 2 - 3 kr/mil inte helt fel. Kapitalförluster/reparationer som fördelas per mil ligger säkert på 5 - 20 kr/mil.

Fast om säljaren saknar 10 kr så vill han ha lika mycket till för sitt besvär.
Skulle kunden sakna 10 kr i affären så får han i bästa fall 10 kr och en del okvädningsord.
Så säljarens omkostnader är oftast skyhöga medans kundens kostnader är försumbara eller obefintliga.

Ta upp försäljningen via konsumentvägledaren eller skicka en anmälan till konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Sitter och garvar här. Vem fan ringer inte i förväg och dubbelkollar innan man sätter sig i bilen?

En del gör sånt. Pratar man med försäljarens så är naturligtvis allt helt tipp topp. Förmodligen är bara sigillet brutet.
Fast när man kommer fram så får man se att den är spräckt, laddaren borta mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det jag roas mest över, förutom den snåla missen att köra 28 mil för att spara några spänn, är att folk tror att bränsleförbrukning = milkostnad. Hahahahahaha...

Det andra är att man kan slösa bort timmar för småpengar. Vad är min tid värd ? På jobbet är den iaf värd över tusen spänn per dag efter skatt, så att slösa en halvdag för småpengar och dessutom ha bilkostnaden på 500 spänn, då är det bättre affär att jobba över några timmar och köpa på dyraste stället

Din tid som privatperson ?
Av typ tingsrätter uppskattas den till 0 kr/tim. Fast är du besvärlig så kan du få betala lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, hela mitt resonemang bygger på att han upptäckte skadan när han kom hem. Jag tyckte att jag hade läst tillräckligt men antar att jag har missförstått TS. Om han upptäcker det direkt så kanske han ska ha några promillen av ett öre för slitage på skorna?

Svår situation. jag förstår TS men tycker att det är aningen godtroget att sticka iväg 28 mil för att köpa en lur men om det stod på nätet (ett antagande som jag också tar nu då) att varan var utan defekter och endast öppnat så tycker jag ändå att TS har rätt till milersättning - dock endast då.

Om man vänder på det här och det varit NetOnNet som åkt 14 mil och inte fått den vara de velat hade det kommit en faktura på runt 2000 - 3000 kr. Bars en lite fingervisniong om hur saker är. Privatpersoner anses som värdelösa. Personer som jobbar åt företag är guld värda. Samma sak men olika värde beroende på vem som betalar.

Permalänk
Inaktiv

Fast butiken hade ju klart varit smidig om de hade sålt en ny Samsung-telefon till fyndpriset. Badwill för 400 kronor är ju inte riktigt värt det.