Permalänk

Kan man köra 144hz på en laptop?

Hej! Jag har alltså en Asus G750J laptop. Vad jag tror den har är en minidp, hdmi och vga uttag. Vad jag läst går det inte att få 144hz på hdmi. Men minidp finns det olika sidor, vissa säger ja och vissa säger nej. Iaf så vill jag veta om jag kan köra en 144hz skärm med min laptop. Jag har intel quad core i7 - 4700hq 2,4ghz och geforce gtx 770m. Jag kör över runt 300fps på cs:go.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

@Valter2002:

Det bör gå, men du behöver en aktiv mini-dp > dp/dvi kabel

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Du skriver inte upplösningen som du vill köra i 144 Hz men HDMI kan, i vissa fall, fixa 144 Hz i 1920x1080 men då krävs att man kör lite utanför spec (custom resolution).
Prova 144 Hz och om det inte fungerar så kan du prova 120 Hz osv nedåt.

MiniDP klarar 144 Hz utan problem.

Du säger inte vad det är för skärm heller så det är svårt att ge bra svar.
Du ska så långt som möjligt undvika aktiv kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Du skriver inte upplösningen som du vill köra i 144 Hz men HDMI kan, i vissa fall, fixa 144 Hz i 1920x1080 men då krävs att man kör lite utanför spec (custom resolution).
Prova 144 Hz och om det inte fungerar så kan du prova 120 Hz osv nedåt.

MiniDP klarar 144 Hz utan problem.

Du säger inte vad det är för skärm heller så det är svårt att ge bra svar.
Du ska så långt som möjligt undvika aktiv kabel.

HDMI 1.4 och och framåt stödjer bara 120 hz i 1920 x 1080.

Varför bör man unvika aktiva kablar?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk

Jag har inte bestämt vilken skärm jag ska välja än, men jag undrade om det gick och köra 144hz 1920x1080. Det finns väll ingen 144hz skärm som hart minidp uttag? Då måste man köpa nog en adapter. Man jag har inte hittat någon adapter som stödjer 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valter2002:

Jag har inte bestämt vilken skärm jag ska välja än, men jag undrade om det gick och köra 144hz 1920x1080. Det finns väll ingen 144hz skärm som hart minidp uttag? Då måste man köpa nog en adapter. Man jag har inte hittat någon adapter som stödjer 144hz.

Mini-DP och DP är samma sak, bara olika kontakter. Så det är bara att köpa en vanlig mDP-DP-kabel (t.ex. en sån här eller en mDP-DP-adapter (t.ex. en sån här).

Se bara till att inte köpa en skärm som kräver DVI för 144Hz, t.ex. BenQ XL2411, eftersom du då behöver en aktiv signalomvandlare som klarar 144Hz. Såna är svåra att få tag på, och kostar minst en tusenlapp.

Permalänk

@perost: En sån här alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valter2002:

@perost: En sån här alltså?

Den skärmen har DP, så den är ok på den punkten. Om det sen är en bra skärm i övrigt har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

HDMI 1.4 och och framåt stödjer bara 120 hz i 1920 x 1080.

Varför bör man unvika aktiva kablar?

Därav "utanför spec".

Aktiva kablar hanterar signalen och lägger därmed på viss delay.
Inget att rekommendera om man ska spela spel.