Under 3 år har jag glömt ena cpu strömsladden.

Permalänk
Medlem

Under 3 år har jag glömt ena cpu strömsladden.

Som rubriken lyder har jag glömt att koppla i andra cpu strömsladden från psun. Är det varför fpsen i mina spel osv har varit dåliga samt att spel har gått segare än en snigel under live-streaming? Kan inte testa just nu då jag råkade bryta pinsen på processorn under tiden jag servade den och hittade kabelfelet.

Vet ej om detta är rätt del av forumet att posta i. Ändra om admin orkar.

Specs: gigabyte 990fxa ud5
Evga nex750B
Evga gtx 970 (superclocked acx 2.0 bla bla bla)
Amd fx 8320 black edition på 4.5ghz (köper en 9590 snart)

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Om du menar att du enbart har anslutit 4-pin till en 8-pin-anslutning på moderkortet, från PSU, så har det ingen som helst betydelse. Du kan köra vidare med endast 4-pin, om du så vill.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det beror nog snarare på en klen processor. Att streama spel är väldigt krävande av processorn, så ska du spela och streama har en i5:a eller helst en i7:a varit det du behövt. Hade nog avrått dig från att köpa en 9590 och istället satsa på ett nytt moderkort med en Ryzen-processor istället.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det beror nog snarare på en klen processor. Att streama spel är väldigt krävande av processorn, så ska du spela och streama har en i5:a eller helst en i7:a varit det du behövt. Hade nog avrått dig från att köpa en 9590 och istället satsa på ett nytt moderkort med en Ryzen-processor istället.

Jodå, det är klart. Men jag orkar inte installera om windows. Så jag kommer behålla samma moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Om du menar att du enbart har anslutit 4-pin till en 8-pin-anslutning på moderkortet, från PSU, så har det ingen som helst betydelse. Du kan köra vidare med endast 4-pin, om du så vill.

Verkligen? Varför finns det då 8 om 4 inte gör ett skit? Och ja, det var exakt vad jag menade. Hade bara en 4a inne i en 8a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Jodå, det är klart. Men jag orkar inte installera om windows. Så jag kommer behålla samma moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här kan vara bland den dummaste anledningen jag har läst på Sweclockers, någonsin.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Verkligen? Varför finns det då 8 om 4 inte gör ett skit? Och ja, det var exakt vad jag menade. Hade bara en 4a inne i en 8a.

Skickades från m.sweclockers.com

finns det kraftfullare CPUer i serien så kräver dessa.mer ström och dubbla kontakter.
men borde inte en CPU kunna strypas av för låg spänning? ligger den precis på gränsen för att starta med 1kontakt i så borde det strypa om CPU drar mer vid belastning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Verkligen? Varför finns det då 8 om 4 inte gör ett skit? Och ja, det var exakt vad jag menade. Hade bara en 4a inne i en 8a.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är endast nödvändigt för mycket hög överklockning, men för simpel lekman, kommer det inte göra någon skillnad och verkligen inte för din CPU.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Verkligen? Varför finns det då 8 om 4 inte gör ett skit? Och ja, det var exakt vad jag menade. Hade bara en 4a inne i en 8a.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du Ln2 överklockning? Enda gången du ens behöver titta på den 8-pin kontakten till cpu'n

Förresten undrar jag, är din Windows installation också 3 år ?? Eftersom du säger att du inte vill installera om den..

Du vet att det är bra att installera om Windows. Helst så ofta som möjligt. Dels får du bort virus och skit kod som samlas, och dels fixar du filer och register som kan ha blivit korrupta under åren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sunezata:

Som rubriken lyder har jag glömt att koppla i andra cpu strömsladden från psun. Är det varför fpsen i mina spel osv har varit dåliga samt att spel har gått segare än en snigel under live-streaming? Kan inte testa just nu då jag råkade bryta pinsen på processorn under tiden jag servade den och hittade kabelfelet.

Vet ej om detta är rätt del av forumet att posta i. Ändra om admin orkar.

Specs: gigabyte 990fxa ud5
Evga nex750B
Evga gtx 970 (superclocked acx 2.0 bla bla bla)
Amd fx 8320 black edition på 4.5ghz (köper en 9590 snart)

Nej det är inte fps relaterat sen är FX ganska bra på streama för dom är starka cpu men beror även på vilka spel då en del spel bara kan använda 25% av cpu´n kan dom storkna i vissa titlar men skulle säga att det till stor chans är värmerelaterat problem annars

Det kan i vilket fall vara bra att ha alla kontakterna i sen skulle inte jag heller köpa 9590 när du kan få en ryzen för samma pengar som är snabbare men behöver moderkort och minne iof så kostar ju mer men argumentet orkar inte formatera låter som ett case av fet i huvudet deluxe

i vilket fall 9590 är dåligt köp och en 8320 som är samma cpu och klocka den i stället för alla klarar 4700mhz som 9590 och är bara fråga om kylning som man även lär ha till 9590 och jag har inte sett en 8320 som inte klarat 4700mhz på bra moderkort trots jag lekt med ganska många och dåligt ex klarar 4700+ ett bra runt 5000 med alla kärnor rullande

Oavsett om man kör en 8320 med rejäl oc eller 9590 så måste man ha en riktigt bra kylning och ingen av processorerna är värd att köpa ny idag då dom är för dyr när dom fasas ut men du sitter iof med bra moderkort så då är det väll mer motiverat att köpa en cpu kanske

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Jodå, det är klart. Men jag orkar inte installera om windows. Så jag kommer behålla samma moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som säger att du måste installera om Windows?

Windows 8/10 (högst troligen även 7) fungerar finfint att flytta mellan moderkort. Du får i värsta fall ringa Microsoft och be dem att återaktivera ditt Windows, men en nyinstallation ska inte behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vad är det som säger att du måste installera om Windows?

Windows 8/10 (högst troligen även 7) fungerar finfint att flytta mellan moderkort. Du får i värsta fall ringa Microsoft och be dem att återaktivera ditt Windows, men en nyinstallation ska inte behövas.

Om TS köper nytt moderkort och CPU, som dessutom är från Intel, kan man nästa räkna med att man skall ominstallera.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Använd lite sunt förnuft.. Att begränsa din uppgradering för att du inte vill lägga 1 timme på att ominstallera och fixa till Windows... Det borde inte finnas på kartan som anledning :/

Permalänk
Medlem

Byt moderkort och även flyttat aktivering mellan datorer av Win10 åtminstånde utan att behöva installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Om TS köper nytt moderkort och CPU, som dessutom är från Intel, kan man nästa räkna med att man skall ominstallera.

Jag flyttade över från en 3930k till 5960x, helt olika processorer och moderkort, men behövde inte göra någon ominstallation.

Var har du fått det ifrån?

Man har inte behövt ominstallera p.g.a något sådant sedan XP-tiden vad jag vet. Drivrutiner har nya Windows väldigt bra koll på, så det inte blir lika enkelt konflikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Byt moderkort och även flyttat aktivering mellan datorer av Win10 åtminstånde utan att behöva installera om.

Inom samma chipset kan funka, men annars.. Huhu, är ju som att be om trubbel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Jodå, det är klart. Men jag orkar inte installera om windows. Så jag kommer behålla samma moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Fantastiskt argument. Får mig utsökt att tänka på det enda jag kan hylla Miljöpartiet för när det var folkomröstning för EMU.

"Gå med i EMU så slipper du växla pengar - Halshugg dig så slipper du tvätta håret."

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har man retail licens så kan du flytta windows till vilken dator du vill. OEM så är det ofta baserat på moderkortet när du aktiverade det första gången.
OEM licenser säljs löst med, kan köpas på tex inet också och brukar kosta 50% av retail.

Retail kostar mer men som sagt strular aldrig i gengäld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Inom samma chipset kan funka, men annars.. Huhu, är ju som att be om trubbel.

Skrivet av pa1983:

Har man retail licens så kan du flytta windows till vilken dator du vill. OEM så är det ofta baserat på moderkortet när du aktiverade det första gången.
OEM licenser säljs löst med, kan köpas på tex inet också och brukar kosta 50% av retail.

Retail kostar mer men som sagt strular aldrig i gengäld.

Chipset kan förstå men var dock två olika chipset i mitt fall, samt flyttat mellan datorer och haft OEM licens som flyttats via Microsoft egna tjänst mellan olika system (t ex MAC/PC) har gått problemfritt

Köpt mina OEM via Kinguin för några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Sa inte att det inte gick, jag har flyttat nycklar som inte ens ska gå. Men som sagt retail är inte bundet till ett system, OEM är normalt sett det därför kräver det merjobb.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Nej det är inte fps relaterat sen är FX ganska bra på streama för dom är starka cpu men beror även på vilka spel då en del spel bara kan använda 25% av cpu´n kan dom storkna i vissa titlar men skulle säga att det till stor chans är värmerelaterat problem annars

Det kan i vilket fall vara bra att ha alla kontakterna i sen skulle inte jag heller köpa 9590 när du kan få en ryzen för samma pengar som är snabbare men behöver moderkort och minne iof så kostar ju mer men argumentet orkar inte formatera låter som ett case av fet i huvudet deluxe

i vilket fall 9590 är dåligt köp och en 8320 som är samma cpu och klocka den i stället för alla klarar 4700mhz som 9590 och är bara fråga om kylning som man även lär ha till 9590 och jag har inte sett en 8320 som inte klarat 4700mhz på bra moderkort trots jag lekt med ganska många och dåligt ex klarar 4700+ ett bra runt 5000 med alla kärnor rullande

Oavsett om man kör en 8320 med rejäl oc eller 9590 så måste man ha en riktigt bra kylning och ingen av processorerna är värd att köpa ny idag då dom är för dyr när dom fasas ut men du sitter iof med bra moderkort så då är det väll mer motiverat att köpa en cpu kanske

Jag är lite skeptisk till att FX 83xx fortfarande är en bra CPU vad gäller streaming, Kikar man runt lite på Benchmarks så har 8350 problem att driva vissa nyare spel över 60fps, Och då är det utan en stream som sugen en hel del CPU kraft

Det är uppfattningen jag fått efter lite efterforskning, Sedan om det är hela sanningen kan jag inte svara på

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Som rubriken lyder har jag glömt att koppla i andra cpu strömsladden från psun. Är det varför fpsen i mina spel osv har varit dåliga samt att spel har gått segare än en snigel under live-streaming? Kan inte testa just nu då jag råkade bryta pinsen på processorn under tiden jag servade den och hittade kabelfelet.

Vet ej om detta är rätt del av forumet att posta i. Ändra om admin orkar.

Specs: gigabyte 990fxa ud5
Evga nex750B
Evga gtx 970 (superclocked acx 2.0 bla bla bla)
Amd fx 8320 black edition på 4.5ghz (köper en 9590 snart)

Gick den helt av? Annars kan du pröva att böja tillbaka den väldigt försiktigt.

4 eller 8-pin har inte stor betydelse med vanlig användning och mild överklockning, 8-pin är till hjälp om man ska överklocka extremt mycket.

Om du lyckas böja tillbaka den, börja sen med att:

- Nollställa bioset.
- virussök datorn.
- defragmentera.
- diskrensning.
- Installera senaste chipset drivrutiner till ditt moderkort, samt senaste drivrutin till grafikkortet.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Verkligen? Varför finns det då 8 om 4 inte gör ett skit? Och ja, det var exakt vad jag menade. Hade bara en 4a inne i en 8a.

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort med 8 pins på är väl för Intel cpu och 4 pins för AMD

Nätaggregats tillverkarna kan ju inte ha en sort för AMD och en för Intel..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

Jag är lite skeptisk till att FX 83xx fortfarande är en bra CPU vad gäller streaming, Kikar man runt lite på Benchmarks så har 8350 problem att driva vissa nyare spel över 60fps, Och då är det utan en stream som sugen en hel del CPU kraft

Det är uppfattningen jag fått efter lite efterforskning, Sedan om det är hela sanningen kan jag inte svara på

Är helt ok men beror även på spel och kommer ner till hur belastning fördelas i spelen för en fx i det här fallet klockad har multitrådat runt 4790k vanilla prestanda och runt gämbördig med klockad 4690k så dom är inte klena alls problemet kommer ner till hur spelen hanterar prestandan och om dom kan utnyttja den och är samma problem att man kan ha sämre fps i wow än man har i bf4 och Intel vinner pga dom är snabbare per tråd men finns alltid kraft kvar i en fx så stream på påverkar inte dom nämnvärt i avseende till fps.. Men kan oftast hålla 60fps i det mesta som är modernt än idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Chipset kan förstå men var dock två olika chipset i mitt fall, samt flyttat mellan datorer och haft OEM licens som flyttats via Microsoft egna tjänst mellan olika system (t ex MAC/PC) har gått problemfritt

Köpt mina OEM via Kinguin för några hundralappar.

Haft samma OEM licens i minst 10 system. Men, byter man chipset är det nästintill lag på att göra en format c:

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Moderkort med 8 pins på är väl för Intel cpu och 4 pins för AMD

Nätaggregats tillverkarna kan ju inte ha en sort för AMD och en för Intel..

8 pins kontakten började jag först använda med EPS12V nätag och moderkort med dubbla processorer. Dom är kompatibla med ATX2.x, har ofta lite extra kontakter för just Workstation/Server moderkort som ej återfinns på vanliga ATX agg.
Men 8 pins kontakten erbjöd kräm för 2st processorer, ofta med egna rails också.

ATX standarden har annamat detta med, men 4 pins räcker för typ det mesta, 8 pins är bra till dubbla processorer eller vid OC, och som sagt moderkorten folk på sweclockers köper är ofta riktade mot OC och därmed har dom lite dyrare korten 8pins istället för 4 pins.

Har aldrig varit med om att EN icke klockad processor behövt mer kräm en en 4 pins kontakt kan ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Byt moderkort och även flyttat aktivering mellan datorer av Win10 åtminstånde utan att behöva installera om.

Även om man inte märker av problem eller tar sig förbi dom så bruka den vara långsammare än vad den borde vara (seg) tills man installerat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Gick den helt av? Annars kan du pröva att böja tillbaka den väldigt försiktigt.

4 eller 8-pin har inte stor betydelse med vanlig användning och mild överklockning, 8-pin är till hjälp om man ska överklocka extremt mycket.

Om du lyckas böja tillbaka den, börja sen med att:

- Nollställa bioset.
- virussök datorn.
- defragmentera.
- diskrensning.
- Installera senaste chipset drivrutiner till ditt moderkort, samt senaste drivrutin till grafikkortet.

Ja, tyvärr. En pin bröts HELT av.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Sa inte att det inte gick, jag har flyttat nycklar som inte ens ska gå. Men som sagt retail är inte bundet till ett system, OEM är normalt sett det därför kräver det merjobb.

Öppna command prompt och tryck in: wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Och kör du powershell så är det: powershell "(Get-WmiObject -query ‘select * from SoftwareLicensingService’).OA3xOriginalProductKey"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

Öppna command prompt och tryck in: wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Och kör du powershell så är det: powershell "(Get-WmiObject -query ‘select * from SoftwareLicensingService’).OA3xOriginalProductKey"

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt sa jag att det INTE gick? Sa att det kräver merjobb och du bevisar ju bara min poäng.