AMD investerar i trådlös virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

AMD investerar i trådlös virtuell verklighet

Processor- och grafikkortstillverkaren AMD satsar på virtuell verklighet och förvärvar Nitero, som har tagit fram teknik för room scale-upplevelser i VR med låg fördröjning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har iallafall förstått vad som är problemet!
Hoppas bara att deras lösning lyckas och att det verkligen _är_ låga latenser. Annars kan det kvitta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Spännande! Man kanske sitter med ett AMD-VR på skallen så småningom

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Roligt att AMD satsar stenhårt för en comeback! Snart så tror jag vi har en äkta konkurrens på många olika delar av marknaden från AMD

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är också att Valve har investerat en "stor summa" i Nitero förra året.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Personligen stör jag mig faktiskt inte nämnvärt på kabeln när jag spelar på min Vive, betydligt mer störande är min brist på utrymme för att utnyttja roomscale i någon större utsträckning

Trådlöst är givetvis en trevlig bonus, men för egen del är nog en vettig mekanik för förflyttning det jag helst av allt vill se just nu. Om det sedan är något i stil med vad Virtuix Omni är inne på eller något helt annat vet jag inte, men något sätt att förflytta sig på som inte är begränsat av ens tillgängliga golvutrymme (eller involverar någon form av teleportering som känns onaturligt) vore minst sagt trevligt.

Permalänk
Medlem

mina AMD aktier för gärna klättra några 100% till innan man säljer dom

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Personligen stör jag mig faktiskt inte nämnvärt på kabeln när jag spelar på min Vive, betydligt mer störande är min brist på utrymme för att utnyttja roomscale i någon större utsträckning

Trådlöst är givetvis en trevlig bonus, men för egen del är nog en vettig mekanik för förflyttning det jag helst av allt vill se just nu. Om det sedan är något i stil med vad Virtuix Omni är inne på eller något helt annat vet jag inte, men något sätt att förflytta sig på som inte är begränsat av ens tillgängliga golvutrymme (eller involverar någon form av teleportering som känns onaturligt) vore minst sagt trevligt.

Något i stil med Wii's balansplatta kanske kunde funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Värt att nämna är också att Valve har investerat en "stor summa" i Nitero förra året.

Värt att notera är att valve även anställt utvecklare för att hjälpa till med AMD öppna drivrutiner i linux (steamOS) där ett av målen är just att förbättra VR.

Permalänk
Medlem

Jag antar att AMD inte är intresserade av att göra headset som sådana utan mer intresserade av att utveckla teknik som andra headset-tillverkare kan utnyttja (som då givetvis kan användas som argument för att köpa AMD CPU/GPU). Något liknande med hur de gjorde Freesync.

Permalänk
Medlem

Utvecklingen inom VR går sakta framåt. Lite väl långsamt kan man tycka. Har använt min Vive så pass mycket att den nu har betalat sig för länge sen under ett års tid. Övrig teknisk hårdvara har många gånger halverats i värde under samma tid. Ser verkligen fram emot uppdateringar inom detta område.

Permalänk
Medlem

Går det verkligen att få så responsiv koppling med trådlöst? Fördröjningstider är väl ett problem t.o.m med sladd?

Sen kan jag tycka att det vore bra ifall vr kunde anslutas med en kabel istället för 3-4st för att få det att fungera.

Aja, kul med utveckling och investeringar inom området.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Går det verkligen att få så responsiv koppling med trådlöst? Fördröjningstider är väl ett problem t.o.m med sladd?

Sen kan jag tycka att det vore bra ifall vr kunde anslutas med en kabel istället för 3-4st för att få det att fungera.

Aja, kul med utveckling och investeringar inom området.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Jag hade föredragit en enkel kabel istället för batteri/trådlöst. Eller kanske både så man kan välja beroende på applikation.

Eller så kanske de planerar att bygga in hela datorn i headsetet. Borde ju funka med tanke på att det är en laptop minus stor skärm, tangentbord och pekplatta.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

It's great that another company is getting on board with this. TPCast + Nitero + DisplayLink = more choice for consumers!