Kolla upp folk innan man köper privat

Permalänk
Inaktiv

Kolla upp folk innan man köper privat

Vad är det bästa sättet att kolla upp folk när man köper privat? Vad behöver man för att kolla upp personen så att denne utger sig för att vara den hen är?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa något privat på SweClockers kan du kolla i marknadsreferens tråden. Den ger ett hum om människan är värd att ha att göra med.

#16770112

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Ska du köpa något privat på SweClockers kan du kolla i marknadsreferens tråden. Den ger ett hum om människan är värd att ha att göra med.

#16770112

sen kan man kolla hur länga accountet varit registrerat och hur aktiv dem är i forumet

Men om det är privat så är ju säkrast öga mot öga och om man är osäker kan man väl fråga om leg (skulle inte jag gjort men kanske folks som gör det?)

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Ta reda på så mycket info som möjligt.
Namn, adress, nummer etc. och kross-checka att det stämmer.

Permalänk
Medlem

Googla namnet
Kolla om telefonnummer är spårbart på Hitta.se/Eniro.se
Kika om adressuppgifter stämmer på Ratsit.se
Sök på mailadressen på FaceBook för att se om människan finns
Ska du använda Swish så ser du namnet på den som ska ta betalningen innan du godkänner. Stämmer inte namnet så var på din vakt.

Permalänk
Medlem

Man kan även Swisha en krona. Då får du fram telefonnummer och namn som du kan ha ifall att. Det är inte en fullständig garanti. Men bättre än inget.

Permalänk
Moderator
Moderator

Utöver tidigare nämnt - be dem plåta sin legitimation.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dassh:

Ska du köpa något privat på SweClockers kan du kolla i marknadsreferens tråden. Den ger ett hum om människan är värd att ha att göra med.

#16770112

Skrivet av DreinLifeOfYou:

sen kan man kolla hur länga accountet varit registrerat och hur aktiv dem är i forumet

Men om det är privat så är ju säkrast öga mot öga och om man är osäker kan man väl fråga om leg (skulle inte jag gjort men kanske folks som gör det?)

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ta reda på så mycket info som möjligt.
Namn, adress, nummer etc. och kross-checka att det stämmer.

Skrivet av el30:

Googla namnet
Kolla om telefonnummer är spårbart på Hitta.se/Eniro.se
Kika om adressuppgifter stämmer på Ratsit.se
Sök på mailadressen på FaceBook för att se om människan finns
Ska du använda Swish så ser du namnet på den som ska ta betalningen innan du godkänner. Stämmer inte namnet så var på din vakt.

Skrivet av Dassh:

Man kan även Swisha en krona. Då får du fram telefonnummer och namn som du kan ha ifall att. Det är inte en fullständig garanti. Men bättre än inget.

Skrivet av Daemon:

Utöver tidigare nämnt - be dem plåta sin legitimation.

Tackar för alla svar! Nej det är inte på Sweclockersmarknaden tyvärr.

Permalänk

Swish, du får ett nummer, skicka en krona, kolla namnet stämmer, ring upp och dubbelkolla om personen är den som påstås.

Stämmer inte något av det så skippa.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Swish, du får ett nummer, skicka en krona, kolla namnet stämmer, ring upp och dubbelkolla om personen är den som påstås.

Stämmer inte något av det så skippa.

Man ser namnet på personen i bankid-appen INNAN man godkänner en swishbetalning. Om det inte stämmer mot vad personen säger sig heta så bör man inte godkänna i bankid-appen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Såg detta igår, blev faktiskt lite mer benägen att dra åt mig öronen nu.

http://www.svtplay.se/video/13146635/dold/lurad-sasong-3-avsn...

Killen har personens namn, adress, telefonnr, foto utav leg och även en ren skär betjännelse utav personen i fråga att han blåst honom.
... Ändå gör polisen ingenting.

De får in 10ggr så mycket ärenden än vad de hinner titta på.
Att lösa privata eko-brott idag är mer eller mindre lönlöst verkar det som.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Flera bra tips ovanför. Jag brukar också tänka att "jag gör aldrig en deal jag inte överlever". Klarar jag mig utan X antal kronor om det skulle gå fel så behöver det inte vara mer än "surt!".

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Man ser namnet på personen i bankid-appen INNAN man godkänner en swishbetalning. Om det inte stämmer mot vad personen säger sig heta så bör man inte godkänna i bankid-appen

Vad bra, jag betalar knappt med swish överhuvudtaget så jag har något sämre koll

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Utöver tidigare nämnt - be dem plåta sin legitimation.

Skicka aldrig en bild på ditt leg till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

sen kan man kolla hur länga accountet varit registrerat och hur aktiv dem är i forumet

Men om det är privat så är ju säkrast öga mot öga och om man är osäker kan man väl fråga om leg (skulle inte jag gjort men kanske folks som gör det?)

Jag och flera andra blev blåsta av någon här som var medlem sedan 2006 och var rätt aktiv, så det är nog ingen jättestor trygghet egentligen

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Magkänslan är det viktigaste för mig, samt att inte göra allt för stora affärer på distans.

Skrivet av Daemon:

Utöver tidigare nämnt - be dem plåta sin legitimation.

Skrivet av PsychedelicZ:

Skicka aldrig en bild på ditt leg till någon.

Ja, det var ett skrämmande tips. Händer att vissa företag efterfrågar det, men privatpersoner - glöm det!

Skrivet av Flygman:

Jag och flera andra blev blåsta av någon här som var medlem sedan 2006 och var rätt aktiv, så det är nog ingen jättestor trygghet egentligen

Statistiskt sett är det nog det iaf, det finns undantag till allt.

Permalänk
Medlem

Lättaste är oftast att gå på "gut feeling", om något verkar för bra för att vara sant så utgå från att det är det.
Har du ett nummer du vet du kan nå personen på, gärna fast lina eller kopplat till swish så visst men kan säga rakt ut att skulle någon begära en bild på mitt körkort skulle jag aldrig gå med på det (Detta är en enorm säkerhetsrisk då detta används som identifikation för många online tjänster etc!!!), ja du kan googla lite snabbt m.m. men du kommer stöta på två "main"-typer av scammers.

1. Personer som inte bryr sig att du vet vem de är, de kommer ge dig all info m.m. men vet hur svårt det är att få fast dem så de bryr sig inte. De har oftast redan skulder och annat, dessa är kortvariga men svåra att upptäcka ibland då de verkar legitima på alla sätt tills de dragit på sig massor av folk som blivit lurade och blir omtalade online, tar extra lång tid om de gör vissa "ärliga" affärer men ibland blåser folk.

2. De som fejkar allt, dessa är oftast lätta att upptäcka genom saker som att de bara tar pengar på ett specifikt sätt, de bara skickar varan på det sättet de vill, de har enbart ett pre-paid mobilnummer etc.

Några råd;

  • Som sagt ovan så gör ingen deal du inte har råd att förlora på.

  • Var realistisk i bedömningen av erbjudandet och hoppa inte bara på det impulsivt.

  • Känner du dig minsta osäker, dra dig ur.

  • Om möjligt se till att hämta varan personligen, se även till att testa varan eller få se att den funkar innan du betalar.

  • Test när du inte är där personligen kan även vara en t.ex. mobil inspelad film med någon lapp eller så som iaf visar att personen har varan och att den funkar.

  • Om du inte kan hämta den personligen så be om t.ex. att det skickas med blocket-paket eller liknande, speciellt om du anar ugglor.

  • Blir du blåst, polisanmäl, det kan kännas värdelöst men med tillräckligt många som anmäler så tar polisen tag i det samt att online bedrägerier blir allt mer prioriterade.

Med sunt förnuft kommer du långt, ja du kan fortfarande åka på en blåsning men risken är betydligt mindre.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Skicka aldrig en bild på ditt leg till någon.

Vad tänker du att någon skulle kunna göra med det?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Såg detta igår, blev faktiskt lite mer benägen att dra åt mig öronen nu.

http://www.svtplay.se/video/13146635/dold/lurad-sasong-3-avsn...

Killen har personens namn, adress, telefonnr, foto utav leg och även en ren skär betjännelse utav personen i fråga att han blåst honom.
... Ändå gör polisen ingenting.

De får in 10ggr så mycket ärenden än vad de hinner titta på.
Att lösa privata eko-brott idag är mer eller mindre lönlöst verkar det som.

Helt åt helvete. Sverige börjar likna bananrepublik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad tänker du att någon skulle kunna göra med det?

Kanske inte vanligt ID men med ett körkort kan man ändra ägarbyte på bil via en app har jag för mig. Därför står det "TÄNK PÅ ATT aldrig låta någon fotografera ditt körkort. Knappa själv in dina körkortsuppgifter när du gör ett ägarbyte i appen."

Var något program om detta på tv. Har inte provat själv så vet inte vad på körkortet man behöver dock.

Nu kanske inte detta var så relevant men man ska iaf vara väldigt försiktig med ID handlingar nuförtiden när det finns så många digitala tjänster där man kan utnyttja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad tänker du att någon skulle kunna göra med det?

Skicka det till någon annan som man ska blåsa?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag och flera andra blev blåsta av någon här som var medlem sedan 2006 och var rätt aktiv, så det är nog ingen jättestor trygghet egentligen

Kan ju vara någon som blivit hackad med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Skicka det till någon annan som man ska blåsa?

Bara att täcka över valfria delar och lägga en lapp där man skriver vad ärendet gäller och datum?

Jag är helt för att man ska vara försiktig med vad man lämnar ut och när, men det börjar kännas som att paranoian har tagit överhanden här på forumet och folk blir dumförklarade för att de har ett VISA-kort kopplat till sitt lönekonto etc.

Att utbyta kort på sin ID-handling när man handlar med privatpersoner ser jag inte som direkt farligt eller korkat, använd lite sunt förnuft så känns det mest som en utökad säkerhet (men så klart ingen garanti).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan ju vara någon som blivit hackad med.

Det var det inte.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Det var det inte.

Hade personen bra marknadsreferenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Utöver tidigare nämnt - be dem plåta sin legitimation.

Inte alls bra att plåta sitt id leg, då bedragare kan göra id kapning och göra kriminella saker.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

alltså man blir ju mörkrädd hur långt köpare är villiga att gå.

Är det köp/sälj via sweclockers vi pratar om eller en illegal vapenaffär för 25 miljoner?

Man behöver kolla upp tre saker.
- Hur länge personen har varit medlem/aktiv
- Marknadsreferenser på sweclockers
- Din egna magkänsla

Att köpa via e-handel är inget riskfritt sätt, men med dessa 3 punkter ovan har du sållat bort 99% av alla bedragare.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Betala aldrig i förskott fast hur pålitlig han värkar vara, ifall varan måste skickas. Blev lurad förra månaden fast säljaren värkade hur trovärdig som helst.

Tur för min del så hade han många brottsallmäningar gällande detta, går till domstol. Så jag borde få tillbaka pengarna nån gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Administrativ avgift

Kan tipsa om blocketpaket :3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

alltså man blir ju mörkrädd hur långt köpare är villiga att gå.

Är det köp/sälj via sweclockers vi pratar om eller en illegal vapenaffär för 25 miljoner?

Man behöver kolla upp tre saker.
- Hur länge personen har varit medlem/aktiv
- Marknadsreferenser på sweclockers
- Din egna magkänsla

Att köpa via e-handel är inget riskfritt sätt, men med dessa 3 punkter ovan har du sållat bort 99% av alla bedragare.

Inget av alternativen: en privat affär utanför Sweclockers.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG