Permalänk
Medlem

Klarar min Acer Switch 4k @ 60 hz?

Hej!

Som rubriken säger så undrar jag om min gamle trotjänare, en Acer Aspire Switch, klarar av att driva min 49tums smart tv som går i 4K. Acern har 4 gb ram, HD 4200 grafik, och någon sorts i3 processor från intel. Den har en Micro HDMI anslutningsport. TVn har 2 stycken HDMI 2.0 på baksidan, så då ska det i teorin gå att få 4k @ 60 hz. Men vad tror ni, klarar den det?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn måste också ha HDMI 2.0 för att det ska gå och det verkar den alldeles för gammal för så nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razmion:

Hej!

Som rubriken säger så undrar jag om min gamle trotjänare, en Acer Aspire Switch, klarar av att driva min 49tums smart tv som går i 4K. Acern har 4 gb ram, HD 4200 grafik, och någon sorts i3 processor från intel. Den har en Micro HDMI anslutningsport. TVn har 2 stycken HDMI 2.0 på baksidan, så då ska det i teorin gå att få 4k @ 60 hz. Men vad tror ni, klarar den det?

Tack!

Nej, alldeles för klen. Och sen saknar den även en HDMI 2.0 port, vilket teoretiskt sätt behövs för 4K@60Hz.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Okej tack för bra svar! Jag ska kolla på en ny ultrabook, vi får se vad det blir.

Permalänk
Medlem

Asch det står ju inte om det är en 2.0 HDMI port de har. Hur ska jag gå till väga?

Permalänk
Avstängd

@Razmion: var kollar du, vilken sida? du kan ju ringa imorgon eller maila företaget om det inte framgår på sidan, eller leta efter modellen på nätet, typ prisjakt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razmion:

Asch det står ju inte om det är en 2.0 HDMI port de har. Hur ska jag gå till väga?

Garanterat 1.4 port, vilket 99% av alla bärbara har. Skulle det varit en bärbar med 2.0 port så hade tillverkaren skrivit ut dessa, då det är bra både som marknadsföring samt att de kan öka prislappen med närmare 3000kr.

Köp istället en bärbar med DP port, och sen en aktiv DP->HDMI adapter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Asch det står ju inte om det är en 2.0 HDMI port de har. Hur ska jag gå till väga?

Tumregeln brukar vara att om en dator har HDMI 2.0 så säger tillverkaren det. Om tillverkaren inte anger någon HDMI-version så är det med största sannolikhet HDMI 1.4 eller äldre som gäller.

När det gäller Ultrabooks så får du nog svårt att hitta någon med HDMI 2.0, eftersom Intels CPUer inte har stöd för det. De har en eDP-utgång som kan konverteras till HDMI 2.0 med lite extra kretsar, men det är nog inte särskilt vanligt på laptops (på moderkort för stationära datorer är det bara ganska dyra moderkort som har det). Man får nog leta efter en laptop med grafikkort från NVIDIAs 900-serie eller nyare. Prisjakt ger denna lista om man filterar efter HDMI 2.0, men jag vet inte hur tillförlitlig den är.

Ett alternativ är att köpa en dator med DisplayPort, vilket är betydligt vanligare på laptops, och sen använda en DP->HDMI 2.0-konverterare.

Permalänk
Medlem

Okej tack för riktigt bra svar hörrni! Att satsa på en DP laptop låter som det bästa alternativet. Som ett exempel, skulle den här fungera? Jag har en Mini DP sladd hemma, så det enda jag behöver är ju då en sån där DP->HDMI 2.0 konverterare. Ett 960m är väl rätt kraftfullt för att vara en bärbar dator, så den skulle kanske kunna driva tvn i 4K? Det kanske jag borde nämnt tidigare, men jag ska ju inte spela i 4k, utan bara surfa och kolla på film och Youtube.

Permalänk
Medlem

Eller jag ändrade mig, jag vill spela på den, men det behöver inte vara i 4K Här är en dator som verkar ge MYCKET för pengarna: https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/235784-...

Tog den från perosts lista över HDMI 2.0 datorer, och det står i dens beskrivning att den har HDMI 2.0. Vad säger ni, är det värt att satsa? Jag har inte kollat runt så mycket så kanske borde göra det först, men den här verkar ge mycket för pengarna som sagt. De har bara en på internetlagret, så den kanske försvinner snart..

Permalänk
Medlem

@Razmion: kolla på en bärbar med gtx 1050 eller 1060. Betydligt kraftfullare än 900-serien.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2