Cpu throttlar ner fast det är låga grader!!

Permalänk
Medlem

Cpu throttlar ner fast det är låga grader!!

Hejsan jag har precis köpt och installerat en ny corsair hydro h80i v2 vatten kylare till min amd fx 8350 8 core 4,0 ghz processor
och efter jag bytte ut stock kylaren till vattenkylning så har processorn börjat down throttla till 1,4ghz på alla cores i någon sekund och sen tillbaka till 4.0ghz även fast graderna inte går över 35 grader .
har stress testat med prime95 men processorn går inte över 35 grader alls även fast det är 100% load så jag undrar ifall det är något fel med moderkortet eller något liknande har kollat temperaturen med core temp corsair link och hwmonitor och alla säger samma sak.

moderkortet är en asus m5a78l-m usb
grafik kort msi r9 390 8gb
16 gb ram 1333 mhz
nätagg är cooler master cx 500w

har ingen aning om vad som är fel. vet bara att det var inte det innan jag bytte ut kylaren till processorn .
vill gärna veta vad jag behöver göra för att fixa felet.

vill också till lägga att jag har testat med att stänga av amd cool n quiet i bios och stängt av turbo boost och det hjälper inte heller

Permalänk

har du satt power options i windows att inte få klocka ner processorn?

tror den i balanced står att klocka pendla mellan 30-100% beroende på lasten.
och power save typ 10-100%

sätt den till min 100% och max 100% så kommer den inte sänka när lasten svackar ned

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: japp har testat det också
jag tror jag har löst problemet med att sänka volt till processorn från 1,4 till 1,25 vilket värkar ha löst problemet
måste ha vart att cpu överhettar men att alla programm säger fel grader av någon anledning