Använda Rpi som tunn klient för Windows 10?

Permalänk

Använda Rpi som tunn klient för Windows 10?

Jag har installerat esxi 6.5 på en server och funderear på om det är möjligt att installera windows 10 på servern på något lämpligt sätt så att jag kan använda en raspberry pi som en tunn klient för att komma åt windows systemet.

Jag googlade lite och fick upp några lovade resultat men det verkade som om dessa bara gav tillgång till ubuntu.

Jag skulle vilja installera Windows 10 på servern och sedan koppla in en raspberry pi 1/2/3 i ungarnas rum med tangentbord/mus/skärm/nätverk och sedan kör dom typ en egen instans av windows 10.

Permalänk
Medlem

rdesktop fungerar för att logga in på Windows-VM:n via RDP, men du kommer inte få någon hårdvaruacceleration av till exempel videouppspelning (även om du mot förmodan skulle ha det i din VM). Sådant körs bäst native direkt på Pi:n.

Ungarna lär ju lära sig Linux ganska snabbt så vanlig RDP-inloggning till Windows för sådant som eventuellt inte går att göra på PI:n bör väl räcka?

Spel och annan rörlig bild över nätverket har jag svårt att tro att du kommer få att fungera väl, men jag har gärna fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

På min arbetsplats använder vi rdesktop från raspbian till Windows server 2012, vilket fungerar hjälpligt för enklare administrativt arbete, men det är ingen hållbar lösning och man kan definitivt inte se på YouTube. Man ser bokstavligt talat hur bilden laddas när man exempelvis öppnar Microsoft Word.

Citirx tillhandahåller en mjukvara Citrix HDX Xendesktop eller något liknande. Men eftersom den är anpassad för företag antar jag att den kostar en slant.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Rekordmedlem

Teamviewer har gjort en pajversion som kanske är intressant
https://pages.teamviewer.com/published/raspberrypi/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.