Permalänk
Medlem

Får inte ut full hastighet (Fiber)

För cirka 1 vecka sedan så uppgraderade jag vårat internet här hemma till 250/100 fiber, innan så hade vi 100/10. Internet leverantören vi har är GavleNet. Problemet nu är att ingen i huset får ut full hastighet ibland. Min pappa får aldrig ut 250/100 utan bara 96/96, han har fått ut 250/100 en gång. Och jag kan ha 250/100 några dagar sen helt plötsligt kan det gå ner till 96/96.

Det jag har undersökt är att routern klarar av gigabit hastigheter (routern är en asus RT-AC68U), alla datorer i huset klarar av gigabit hastigheter samt att Speed&Duplex i nätverksadaptern står på auto.

Jag har pratat med GavleNet och dom säger att felet inte kan ligga hos dom eftersom vi har fått ut rätt hastighet 1 gång.
Det jag kanske tror är problemet är att nätverkskablarna som är dragen till varje dator är av typ Cat 5, inte Cat 5e utan vanlig Cat 5.
Vissa säger att Cat 5 ska klara gigabit hastigheter osv, vad tror ni om de eller finns det nått annat problem ?

Permalänk
Medlem

Ahem, testa utan routern?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Kopplade direkt till modemet nu istället för routern men får fortfarande 96/96

Permalänk
Medlem
Skrivet av moller1:

@Lodisen: Kopplade direkt till modemet nu istället för routern men får fortfarande 96/96

du kan inte testa direkt ifrån väggen?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

@BadNewsBrod: Har kommit fram nu till att det är kablarna det är fel på. Hitta en nyare Cat 5e kabel och testa först från modemet till datorn fick då 250/100, sen testa jag från routern till datorn och fick också 250/100. Det knepiga var att dom kablarna jag har nu är Cat 5e fast det står category 5e på dom och Cat 5e på den nyare. Så kablarna måste förmodligen va gamla och slitna eller nått.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moller1:

@BadNewsBrod: Har kommit fram nu till att det är kablarna det är fel på. Hitta en nyare Cat 5e kabel och testa först från modemet till datorn fick då 250/100, sen testa jag från routern till datorn och fick också 250/100. Det knepiga var att dom kablarna jag har nu är Cat 5e fast det står category 5e på dom och Cat 5e på den nyare. Så kablarna måste förmodligen va gamla och slitna eller nått.

Du behöver Cat 5e eller bättre för gigabitfart. Så det är inga slitna kablar, det är fel kablar. Sedan kan det funka ibland ändå, men Cat 5 är inte testade för Gigabit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det uttag ni har eller patch-kablar dragna? Oavsett hur det står om det står 5e så ska det klara det. Men sedan är det så att kablar kan vara skadade eller installationen dåligt gjord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du behöver Cat 5e eller bättre för gigabitfart. Så det är inga slitna kablar, det är fel kablar. Sedan kan det funka ibland ändå, men Cat 5 är inte testade för Gigabit.

Det står ju category 5e på kablarna, är inte det Cat 5e då? Eller är det nån äldre version av Cat 5e som inte stödjer gigabit fart ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moller1:

Det står ju category 5e på kablarna, är inte det Cat 5e då? Eller är det nån äldre version av Cat 5e som inte stödjer gigabit fart ?

Ah, läste inte så noga. Nej, står det 5e ska det vara 5e. Men hjälper ett kabelbyte så byt kablarna och njut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@jocke92: Hur menar du uttag eller patch kablar dragna? Är inte så haj på de här. Tog en bild allafall på hur det ser ut om det kan vara till någon hjälp! https://gyazo.com/4ba189a36acc572c17603ee1fd64d4a9

Permalänk
Medlem

@giplet: När jag byter ut kablarna ska jag köra med Cat 6 då eller räcker det med Cat 5e, tänkte om man endå ska byta ut allt och passa på att ta de senaste? Tänkte köpa från biltema också, är de en dum idé ? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av moller1:

@jocke92: Hur menar du uttag eller patch kablar dragna? Är inte så haj på de här. Tog en bild allafall på hur det ser ut om det kan vara till någon hjälp! https://gyazo.com/4ba189a36acc572c17603ee1fd64d4a9

Ena verkar vara ett uttag som sitter på väggen och några verkar vara patchkablar, men crimpta kontakter.

Skrivet av moller1:

@giplet: När jag byter ut kablarna ska jag köra med Cat 6 då eller räcker det med Cat 5e, tänkte om man endå ska byta ut allt och passa på att ta de senaste? Tänkte köpa från biltema också, är de en dum idé ? ^^

Det bästa är att köpa uttag och en patchpanel/patchbox med installationskabel. Bra guider finns hos Kjell o Co. Ingen koll på kvalitén hos biltema. Ofta kostar inte cat6 så mycket mer så kör på det, men 5e räcker annars också

Kolla på statusen för datorn länkhastighet till routern. Du kan få upp rutan genom nätverks och delningcenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ena verkar vara ett uttag som sitter på väggen och några verkar vara patchkablar, men crimpta kontakter.

Det bästa är att köpa uttag och en patchpanel/patchbox med installationskabel. Bra guider finns hos Kjell o Co. Ingen koll på kvalitén hos biltema. Ofta kostar inte cat6 så mycket mer så kör på det, men 5e räcker annars också

Kolla på statusen för datorn länkhastighet till routern. Du kan få upp rutan genom nätverks och delningcenter.
https://www.vistax64.com/attachments/tutorials/4406d1212954859-network-connection-status-shortcut-status-jpg

Har 100.0 Mbps där, när jag bytte förut där till den nya kabeln hade jag 1 gbit.

https://gyazo.com/ed82fe0f3afbb0d7da85a690fcffa2a0

Permalänk
Medlem
Skrivet av moller1:

Har 100.0 Mbps där, när jag bytte förut där till den nya kabeln hade jag 1 gbit.

https://gyazo.com/ed82fe0f3afbb0d7da85a690fcffa2a0

Jo då är det kabeln, eller kontakterna/uttagen i ändarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo då är det kabeln, eller kontakterna/uttagen i ändarna.

Okej det här är väldigt konstigt. Köpt Cat 6 kabel nu men får fortfarande 100/100, och där det står speed på ethernet status har jag fortfarande 100 mbit och inte gigabit. Testade med en annan kabel och får 250/100. En grej jag kan komma att tänka på är att det finns Cat 6 RJ45 kontaker, jag har använt en vanlig. Måste jag ha en RJ45 kontakt för Cat 6 för att få ut full hastighet?

Permalänk
Medlem

@moller1: Där det står speed är den max hastighet som nätverkskortet i din dator är inställd på. Du kan aldrig få ut mer än 100Mbps om du inte byter nätverkskort eller om det går att ändra inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@moller1: Där det står speed är den max hastighet som nätverkskortet i din dator är inställd på. Du kan aldrig få ut mer än 100Mbps om du inte byter nätverkskort eller om det går att ändra inställningen.

Nätverkskortet jag har klarar av gbit hastigheter. Modekortet jag har är asus z170 pro gaming så tror knappast att nätverkskortet i den inte klarar gbit hastigheter. Står till och med på specsen att den gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moller1:

Okej det här är väldigt konstigt. Köpt Cat 6 kabel nu men får fortfarande 100/100, och där det står speed på ethernet status har jag fortfarande 100 mbit och inte gigabit. Testade med en annan kabel och får 250/100. En grej jag kan komma att tänka på är att det finns Cat 6 RJ45 kontaker, jag har använt en vanlig. Måste jag ha en RJ45 kontakt för Cat 6 för att få ut full hastighet?

Lägger du trådarna i rätt ordning i kontakten? https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...
Om du är säker på ordningen är det nog kontakten du behöver byta till 5e/6.

/Knight

EDIT: Notera också att ordningen måste vara rätt för gigabit. Det räcker inte att det är samma ordning i båda ändarna.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

EDIT: Nevermind. Kolla hur uttagen är kontakterade.

Permalänk
Medlem

Supervanligt när folk skaffar >100 Mbps att de bara får ut 100 fortsatt. Detta beror i stort sett alltid på att kablarna är för dåliga (om man inte råkat missa att utrustning likt router bara är 100Mbps).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Lägger du trådarna i rätt ordning i kontakten? https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...
Om du är säker på ordningen är det nog kontakten du behöver byta till 5e/6.

/Knight

EDIT: Notera också att ordningen måste vara rätt för gigabit. Det räcker inte att det är samma ordning i båda ändarna.

Skrivet av HerrNilsson:

EDIT: Nevermind. Kolla hur uttagen är kontakterade.

Skrivet av Yomster:

Supervanligt när folk skaffar >100 Mbps att de bara får ut 100 fortsatt. Detta beror i stort sett alltid på att kablarna är för dåliga (om man inte råkat missa att utrustning likt router bara är 100Mbps).

Nu funkar det äntligen. Var till kjell och köpte Cat 6 UTP kontakter samt en dibotech kabeltestare. Dom här kontakterna var mycket bättre för cat 6 då dom är lite bredare, och kabeln för cat 6 har ju ett litet "plast rör" som går igenom hela kabeln. Detta gjorde att det vart otroligt trångt i RJ45 kontakten för cat 5 och vissa trådar nuddade då inte stiften längst in.

Kabeltestaren visade att det var bara tråd 1,2,3 och 6 som hade kontakt. Jag trodde att antingen så har man anslutning genom kabeln eller så har man inte. Trodde inte att man kunde få internet med bara tråd 1,2,3 och 6. Så nu nuddar alla trådarna stiften i den nya kontakten och jag får 255/109 på bredbandskollen. På nätverkskortet står det nu också att jag har gbit hastighet och inte 100 mbit.

Dock funkar det inte på pappas dator, men där har jag inte dragit Cat 6 kabeln än. Men Cat 5e ska ju klara gbit hastigheter på korta avstånd. och den kabeln är inte så värst lång men det kan ju ändå vara så att det är för långt. Kontakten till den kabeln har jag testat och alla funkar som det ska. Så antingen är det kabeln eller så är det nått som stör. Han på kjell sa att antenn kablar osv kan störa riktigt mycket. Men jag ska börja med att byta ut kabeln om det inte är det så är det förmodligen nått som stör.

Permalänk
Medlem

@moller1:
För 100Mbit så räcker det att 4 trådar är anslutna.
1Gbit kräver alla 8.

Rätt vanligt när man klämmer kabel själv att att nåt stift inte blir rätt och då får man 100Mbit.
Så en kabeltestare som du nu har skaffat är ett måste om man gör egna kablar/uttag.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av moller1:

Nu funkar det äntligen. Var till kjell och köpte Cat 6 UTP kontakter samt en dibotech kabeltestare. Dom här kontakterna var mycket bättre för cat 6 då dom är lite bredare, och kabeln för cat 6 har ju ett litet "plast rör" som går igenom hela kabeln. Detta gjorde att det vart otroligt trångt i RJ45 kontakten för cat 5 och vissa trådar nuddade då inte stiften längst in.

Kabeltestaren visade att det var bara tråd 1,2,3 och 6 som hade kontakt. Jag trodde att antingen så har man anslutning genom kabeln eller så har man inte. Trodde inte att man kunde få internet med bara tråd 1,2,3 och 6. Så nu nuddar alla trådarna stiften i den nya kontakten och jag får 255/109 på bredbandskollen. På nätverkskortet står det nu också att jag har gbit hastighet och inte 100 mbit.

Dock funkar det inte på pappas dator, men där har jag inte dragit Cat 6 kabeln än. Men Cat 5e ska ju klara gbit hastigheter på korta avstånd. och den kabeln är inte så värst lång men det kan ju ändå vara så att det är för långt. Kontakten till den kabeln har jag testat och alla funkar som det ska. Så antingen är det kabeln eller så är det nått som stör. Han på kjell sa att antenn kablar osv kan störa riktigt mycket. Men jag ska börja med att byta ut kabeln om det inte är det så är det förmodligen nått som stör.

Varför klämmer du kabel själv? Det är alltid bättre att köpa prefab-kablar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Varför klämmer du kabel själv? Det är alltid bättre att köpa prefab-kablar!

Inte alltid, skall man igenom en vägg så är det inte så roligt att borra hål så att RJ45 kontakten kommer igenom.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moller1:

Nu funkar det äntligen. Var till kjell och köpte Cat 6 UTP kontakter samt en dibotech kabeltestare. Dom här kontakterna var mycket bättre för cat 6 då dom är lite bredare, och kabeln för cat 6 har ju ett litet "plast rör" som går igenom hela kabeln. Detta gjorde att det vart otroligt trångt i RJ45 kontakten för cat 5 och vissa trådar nuddade då inte stiften längst in.

Kabeltestaren visade att det var bara tråd 1,2,3 och 6 som hade kontakt. Jag trodde att antingen så har man anslutning genom kabeln eller så har man inte. Trodde inte att man kunde få internet med bara tråd 1,2,3 och 6. Så nu nuddar alla trådarna stiften i den nya kontakten och jag får 255/109 på bredbandskollen. På nätverkskortet står det nu också att jag har gbit hastighet och inte 100 mbit.

Dock funkar det inte på pappas dator, men där har jag inte dragit Cat 6 kabeln än. Men Cat 5e ska ju klara gbit hastigheter på korta avstånd. och den kabeln är inte så värst lång men det kan ju ändå vara så att det är för långt. Kontakten till den kabeln har jag testat och alla funkar som det ska. Så antingen är det kabeln eller så är det nått som stör. Han på kjell sa att antenn kablar osv kan störa riktigt mycket. Men jag ska börja med att byta ut kabeln om det inte är det så är det förmodligen nått som stör.

Billiga kabeltestare visar bara om det är kontakt mellan rätt stift eller inte, de visar inte om kabeln håller ihop paren på rätt sätt.
Det är kritiskt viktigt att paren hålls ihop på rätt sätt och inte bara att det blir kontakt eftersom överföringen sker med differentialsignaler och partvinningen är det som skyddar kabeln mot störningar.
Får man bara kontakt på de 2 mittersta paren så blir det hårdvarumässigt en 100Mbitlänk, alla 4 paren behövs för Gbit.

Skrivet av Prelatur:

Inte alltid, skall man igenom en vägg så är det inte så roligt att borra hål så att RJ45 kontakten kommer igenom.

Man ska aldrig använda patchkabel för fasta installationer, patchkablar är väldigt billiga att köpa kontakterade och man ska aldrig ta loss kontakterna på dem utan då ska man fundera på om man egentligen borde använt installationskabel för att göra det på rätt sätt.
Använder man rätt kabel och kontakt typ på rätt ställe fungerar det så mycket bättre än när man fuskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Varför klämmer du kabel själv? Det är alltid bättre att köpa prefab-kablar!

Skulle igenom 2 väggar så tyckte det var lite onödigt att borra hål lika stort som kontakten. Sen är det ju svårt med längden på kabeln om jag skulle köpa en färdig. Om jag sätter på kontakterna själv kan jag ju rulla ut exakt så mycket kabel jag behöver.

Permalänk
Medlem

För övrigt får jag tacka för alla tips jag fått, guldvärt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moller1:

Skulle igenom 2 väggar så tyckte det var lite onödigt att borra hål lika stort som kontakten. Sen är det ju svårt med längden på kabeln om jag skulle köpa en färdig. Om jag sätter på kontakterna själv kan jag ju rulla ut exakt så mycket kabel jag behöver.

Du skall inte bygga så vi fast installation! Du avslutar kabeln med ett uttag, såsom https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/insta...
eller
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/insta...

Sen sätter du patchkabel sista biten mot datorn!

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Du skall inte bygga så vi fast installation! Du avslutar kabeln med ett uttag, såsom https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/insta...
eller
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/insta...

Sen sätter du patchkabel sista biten mot datorn!

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

ahaaa förstår! jaja.. det funkar ju nu allafall!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite har samma problem som Ts får ut 96/96 av 250/100. Problemet uppstod när jag uppgraderade datorn använder samma internetkabel som tidigare när jag hade ut 250mbit