Köpt nytt grafikkort, fick fruktansvärt lägre fps.

Permalänk
Medlem

Köpt nytt grafikkort, fick fruktansvärt lägre fps.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1461244-ska-byta-grafik...

Gick ifrån http://www.gigabyte.se/Graphics-Card/GV-R687OC-1GD#ov till https://www.inet.se/produkt/5402838/msi-radeon-rx-480-8gb-gam...

Med mitt gamla kort låg jag på 300-400 fps (max allt)
Nu med mitt nya MSI så ligger jag på 100 fps + att datorn låter väldigt konstig, låter som att något är fast i en fläkt med så är det inte (försökte spela in men får inte med det ljudet, man hör bara alla mina fläktar) det låter exakt som att en sladd sitter å slår mot en fläkt, när jag trycker ner mitt chassi lite lätt så dämpas ljudet så har en PET flaska med vatten ståendes där för tryck men det låter fortfarande och är rätt jobbigt när man ska kolla på film).

Och jag spelar League of legends, visst det spelar ingen roll med FPS'en eftersom människor inte ser mer än 60, men borde jag inte kunna köra på högre fps än 100?

Inge fel på något som jag har testat, inge höga temp på något, stresstester fungerar okej så som jag vet. Spelar även Overwatch och där är det samma sak som på League.

Några tips om vad jag kan göra eller om det bara är så?

Edit: Och det låter även när jag inte gör något med datorn. Så fort den är igång låter det, har testat kollat alla fläktar också men det hjälper inte. Låter fortfarande som att något slår i en utav fläktarna.
Men jag tycker inte att något fungerar segare eller snabbare eller något sånt

Permalänk
Avstängd

Jag hade ångrat köpet och beställt ett nytt kort alternativt gjort en RMA, låter väldigt skumt. Kan mycket väl bara va en kabel innan för kylaren som slår i fläkten och skapar ljudet. Vågar du och det är möjligt att ta bort kylaren utan att bryta mot garantin (förmodligen inte) så kan du chansa att det är fallet, men som sagt jag hade hellre bytt ut det personligen.

Permalänk
Medlem

@cider123: är dock inte säker på att det är grafikkortets fläktar, dom går inte igång förens något(vet ej vad) blir 60c, och det har inte hänt hitils, bara när jag stresstesta den. Men ljudet kom med grafikkortet när jag satte i det

Och om jag ska ångra det, då lär jag ju ha lådan som kortet kom i va? eller skickar inet en ny som jag kan stoppa ner det i bara jag har kvittot kvar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalapoo:

@cider123: är dock inte säker på att det är grafikkortets fläktar, dom går inte igång förens något(vet ej vad) blir 60c, och det har inte hänt hitils, bara när jag stresstesta den. Men ljudet kom med grafikkortet när jag satte i det

Och om jag ska ångra det, då lär jag ju ha lådan som kortet kom i va? eller skickar inet en ny som jag kan stoppa ner det i bara jag har kvittot kvar?

Angående FPS.. Du har inte råkat sätta igång v-sync?

Du måste ha kvar kartongen för att kunna göra återköp, angående om det är något annat än grafikkortet får du nog bara testa dig fram - kanske testa med att dra ut en chassi fläkt i taget och se om det är någon utav dom som krånglar - vet inte riktigt om det kan vara något annat än dessa eller cpu fläkten om grafikkortet är semi passivt

Permalänk
Medlem

@cider123: Näe har inte vsynk i, aldrig haft det.

Ska testa runt lite mer och kolla med en filur som är rätt säker med datorer han kanske vågar skruva isär och kolla runt lite haha.

Men är det farligt OM det är en sladd som ligger på? har en väldigt välkyld dator

Permalänk
Medlem

Du har ingen teknisk kunnig i din bekantskapskrets som kan titta på din dator?
För att utesluta fläktar som låter, öppna ditt chassi och stoppa vardera fläkt genom att sätta fingret på fläktens centrum. Sätt inte in fingrarna i fläktbladen.
För att utesluta hårddiskar som låter, stäng av datorn och koppla ur strömkablarna till hårddiskarna och starta sedan datorn igen.

Angående låg fps med ditt nya grafikkort. Avinstallerade du de gamla drivrutinerna innan du installerade nya?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Ang3r:

Du har ingen teknisk kunnig i din bekantskapskrets som kan titta på din dator? - Har bett en kompis ta en titt å se vad han hittar.

För att utesluta fläktar som låter, öppna ditt chassi och stoppa vardera fläkt genom att sätta fingret på fläktens centrum. Sätt inte in fingrarna i fläktbladen. - Ska ta och göra det när jag får tid.

För att utesluta hårddiskar som låter, stäng av datorn och koppla ur strömkablarna till hårddiskarna och starta sedan datorn igen. - Ska göra.

Angående låg fps med ditt nya grafikkort. Avinstallerade du de gamla drivrutinerna innan du installerade nya? - Jepp, körde i det nya och valde att ta bort alla gamla och sedan installerade jag det nya.

Men, låter det som att det är ett farligt fel? Inge höga temp som sagt, bara "låg" fps och ljudet. Tror ni datorn kan paja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

@Ang3r:

Du har ingen teknisk kunnig i din bekantskapskrets som kan titta på din dator? - Har bett en kompis ta en titt å se vad han hittar.

För att utesluta fläktar som låter, öppna ditt chassi och stoppa vardera fläkt genom att sätta fingret på fläktens centrum. Sätt inte in fingrarna i fläktbladen. - Ska ta och göra det när jag får tid.

För att utesluta hårddiskar som låter, stäng av datorn och koppla ur strömkablarna till hårddiskarna och starta sedan datorn igen. - Ska göra.

Angående låg fps med ditt nya grafikkort. Avinstallerade du de gamla drivrutinerna innan du installerade nya? - Jepp, körde i det nya och valde att ta bort alla gamla och sedan installerade jag det nya.

Men, låter det som att det är ett farligt fel? Inge höga temp som sagt, bara "låg" fps och ljudet. Tror ni datorn kan paja?

När du får tid? Tar inte längre tid att öppna datorn och använda dina sinnen än att posta på swec.
Har ingen aning om det är ett allvarligt fel. På frågan om datorn kan gå sönder, ingen aning. Stäng av den tills någon tittar på den om du är orolig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Testa att använda ddu, display driver installera och rensa bort alla grafik drivrutiner. Inte alltid de räcker att rensa med installationsprogrammet etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lalapoo:

@Ang3r:

Du har ingen teknisk kunnig i din bekantskapskrets som kan titta på din dator? - Har bett en kompis ta en titt å se vad han hittar.

För att utesluta fläktar som låter, öppna ditt chassi och stoppa vardera fläkt genom att sätta fingret på fläktens centrum. Sätt inte in fingrarna i fläktbladen. - Ska ta och göra det när jag får tid.

För att utesluta hårddiskar som låter, stäng av datorn och koppla ur strömkablarna till hårddiskarna och starta sedan datorn igen. - Ska göra.

Angående låg fps med ditt nya grafikkort. Avinstallerade du de gamla drivrutinerna innan du installerade nya? - Jepp, körde i det nya och valde att ta bort alla gamla och sedan installerade jag det nya.

Men, låter det som att det är ett farligt fel? Inge höga temp som sagt, bara "låg" fps och ljudet. Tror ni datorn kan paja?

Känns inte värst bra att ha gamla drivrutiner i systemet och installera ny hårdvara, när du säger tog bort allt använde du någon uninstaller http://www.wagnardsoft.com ?

Sen som sagts redan borde du kunna kolla snabbt med datorn avslagen ifall det ligger någon sladd mot fläktarna.

Permalänk
Medlem

@anon34443: Nej, men den fråga om jag vela avinstallera alla gamla drivrutiner innan jag installera de nya

kollat det redan, inget som är synligt iallafall, men när jag "trycker" ner chassite så minskas ljudet, har en pet flaska med vatten i som står på för att dämpa ljudet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lalapoo:

@Perssonabbe: Nej, men den fråga om jag vela avinstallera alla gamla drivrutiner innan jag installera de nya

kollat det redan, inget som är synligt iallafall, men när jag "trycker" ner chassite så minskas ljudet, har en pet flaska med vatten i som står på för att dämpa ljudet

Om jag förstod dig rätt så ominstallera igen då med länken.
Har du testa vrida fläkthastigheten upp å mer på grafikkortet för att höra om ljudet ändras ifall något tar i fläkten?

Permalänk
Medlem

@anon34443: Okej, ska göra det innan jag lägger mig.

Näe men det låter mer desto mer datorn jobbar så det borde vara något i fläktarna, fungerar inte med speedfan å dra upp dom har jag märkt iallafall. Men ser inget som kan ta i, har kollat i datorn och plockat loss dom också

Permalänk
Medlem

@anon34443: DDU påstår: https://gyazo.com/796c7bdab6259df5c2e31b47062c74d1

Är det bara ta att den ska bootas i safemode och göra som DDU säger eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

visst det spelar ingen roll med FPS'en eftersom människor inte ser mer än 60

Offtopic; vem har lurat i dig detta ^^

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Angående FPS så:
https://gyazo.com/189b520e066c77e78d4ef1f1102703e9
Drog upp den till 20% då låg jag på 200~ fps när jag spelar, googlade runt lite men dom säger att jag ska dra upp den till 100% men det går ju inte, 20% är max för mig (Global WattMan på Radeon settings programmet)

Och när jag spelar ligger min dator på 35-45c~ enligt SpeedFan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lalapoo:

@Perssonabbe: DDU påstår: https://gyazo.com/796c7bdab6259df5c2e31b47062c74d1

Är det bara ta att den ska bootas i safemode och göra som DDU säger eller?

Ja ta safe som är recommended och välj catalyst, den ställer sen om settings så windows ej installerar något. Borde ju finnas något annat program för fläktfart, oftas brukar överklockningsprogram kunna ändra grafikkortsfläkten

Permalänk
Medlem

@anon34443: Gjorde det där med DDU, men FPS vart inte högre alls. Fortfarande liggandes på 100~

Permalänk
Inaktiv

Om du vet att ljudet kommer ifrån kortet så skicka det tillbaka för att kolla upp alternativ få ett nytt då.
Bara att skriva i din retur att kortet har ett onormalt ljud samt presterar dåligt.

Permalänk
Medlem

Har du petat på alla fläktar än? Säkert att den får tillräckligt med ström? Du har inte råkat ändra något när du bytte grafikkort, typ smällt till cpukylare av misstag? Vad har du för temps?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@anon34443: Ljudet har försvunnit tror jag, har inte hört det på en dag nu, öppnade chassit och kollade men såg inget. Sen råkade jag dunka i chassite på toppen, har en fet katt som brukar hoppa upp där. Och efter det hörs inte ljudet haha. Tror att katten har gjort något som vart fixad med en liten dunk

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har du petat på alla fläktar än? Säkert att den får tillräckligt med ström? Du har inte råkat ändra något när du bytte grafikkort, typ smällt till cpukylare av misstag? Vad har du för temps?

https://gyazo.com/f1539ac3a94fb714a6a4ca116d077342 - temps när jag spelar (auxtin1 och 2) vettefan varför dom är sådär, har varit så hela tin. Enligt google så har jag inte ens något på dom två så ska inte bry mig i det. Lika sa en datorbutik när jag lämnade in datorn förr, dom kollade det.

och gpu fläktarna dras inte igång förens de blir 60c i min dator därför dom inte snurrar.
Ja, den får tillräckligt med ström, beställde grafikkortet igenom en datorfixar butik i min gamla hemstad som kollade allt först också.
Råkade inte smällt till cpukylare, är stensäker på det. De enda jag nästan råkade göra var att nästan bryta av fästet man sätter det i, men det gjorde jag inte.

Men när jag satte i kortet först så låg jag på 450-500~ FPS medans jag spelade. Sen uppdaterade jag kortets drivrutiner och då sänktes det. Kan vara något med dom också har jag googlat, kan gå in på min WattMan (radeon settings program) och dra upp en sak till 20% och då höjdes min fps till 200-250~ Var på något annat forum jag såg att man kan göra något för att höja det till 100% utan att det ska "skada datorn". Normalt sitter den på 0%, då har jag 100~ fps. Drog den till 20% och fick 200-250~ fps

Permalänk
Medlem

Ljudet är helt borta nu, är bara FPS som är "låg" nu.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat koppla skärmen till moderkortets bildanslutning och kör på cpuns integrerade grafik? Detta är en klassiker.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Garvey: Borde inte vara så, min hdmi kabel passar bara in på 1 utav dom 4 portarna där bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

@Garvey: Borde inte vara så, min hdmi kabel passar bara in på 1 utav dom 4 portarna där bak

Märkligt, ditt kort har två hdmi-anslutningar och moderkortet har eventuellt en till. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Garvey: asus p8z77-V LX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

visst det spelar ingen roll med FPS'en eftersom människor inte ser mer än 60

Triggered!

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

@Garvey: asus p8z77-V LX

Det moderkortet har stöd för integrerad grafik. Ta en titt på den här bilden och försäkra dig om att du har anslutit till "graphics card video output" och inte något av allt ovanför. https://artiesrpcblog.files.wordpress.com/2014/04/computer-ba...

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Det moderkortet har stöd för integrerad grafik. Ta en titt på den här bilden och försäkra dig om att du har anslutit till "graphics card video output" och inte något av allt ovanför. https://artiesrpcblog.files.wordpress.com/2014/04/computer-ba...

Mitt moderkort är ikopplat "där uppe" och där sitter inte min hdmi kabel, den sitter "där nere" och där är min hdmi kabel inkopplad, den passar i 1 utav dom 4 hålen där. Dom andra hålen är för stor för min hdmi kabel.
Så den sitter i den enda som passar i "graphics card video output"
Men när jag köpte kortet låg jag på högre fps som jag tidigare skrev, sen uppdaterade jag det med en drivrutin och hamnade på 100~

Men på mitt grafikkort finns det en liten "switch", 'är den något jag kanske borde trycka på? vet inte riktigt när den är on eller off, finns ingen lampa eller något som indikerar det så som jag har sätt iallafall. Vet inte riktigt vad den gör ens