Permalänk
Medlem

Efterlyser BTX-chassi

Hej!

Det har uppstått ett litet nödläge. Jag har just köpt en begagnad HP-dator som varit utleasad på ett företag. Tänkte ha den som speldator och bara slänga i ett grafikkort som jag redan har. Problemet är att det är chassit är small form factor, så det går bara att stoppa i lågprofil-grafikkort.

För att slippa köpa ett halvdassigt lågprofilkort tänkte jag att jag kunde lyfta över alla grejer i ett större chassi som klarar fullstort grtafikkort. Problemet är att det är BTX-moderkort och det verkar vara lite svårt att få tag i ett sådant chassi.

Därför tänkte jag kolla om det är någon på forumet som har en idé om hur jag kan lösa problemet. Finns det begagnade BTX-chassin att köpa nånstans? Jag finns i Stockholmstrakten.

Permalänk
Medlem

I värsta fall så går det fixa med en borr och gängtap. Fixa borrmall från nätet och gör borra korrekt hål i ett vanligt atx chassi

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det har du rätt i. Har ett par gamla ATX-chassin att utgå ifrån. Problemet är väl mest urtag (skåra) för grafikkortet hamnar där det finns hål för USB, nätverk etc. Och Vice versa. Men det kanske kan gå om man sågar upp hela bakstycket.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Dock är det ju värt att dubbelkolla på tillverkarens hemsida så att chassina verkligen stödjer BTX, då de jag tittade på är ifyllda fel på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Hej och tack!

Jag kollade in några igår utifrån Prisjakts lista (kollade företagens hemsida, recensioner och bilder på nätet) och det verkade ytterst tveksamt om de verkligen stödde BTX. Verkar som det mest är kontorsdatorer från typ Dell och HP som kör på BTX. Jag borde varit tydlig med detta, ursäkta! Därför jag tänkte att det kanske var någon här som visste något annat tips.

Verkar som att jag får modda lite med bågfilen.

Permalänk
Medlem

Hände något helt osannolikt idag som jag måste dela med mig av.

Började kika på ebay och hittade en Dell Optiplex 760 minitower BTX i tyskland för typ 150 kr. Perfekt, tänkte jag. Sedan gick jag förbi en container med elektronikskrot i källaren på jobbet, och vad ligger där? En kasserad Dell Optiplex 760! Tur som en tokig

Skickades från m.sweclockers.com