Bästa köp tips för high end Headphones

Permalänk
Medlem

Bästa köp tips för high end Headphones

Hejsan alla Sweclockers, ja har haft qpad 1339 headset sen tidigare, varit hur nöjd med dom som helst. Men jag fattar att dom är överprisade 3000kr, som man kan få mycket mera för ljudpengarna om man köper headphones.
Användnings område film,spel,musik. Gillar klassisk musik, pop, hårdrock.
Pris som ja hade tänkt och lägga är nog högst runt 5000 - 6000kr. Jag har tittat och lyssnat på Hd 650 som låter väldigt fint och är grymt sköna i komforten. Ett annat par ja tittat på är Monolith M1060 Planar Headphones men nack delen är att ja måste beställa dom från usa, med alla dessa extra kostnader som medför, men dom kostar 3000kr och har fått gryma resenationer.
Ett annat par jag testat är DT 1990 PRO som har bra ljud något obekväma headbans.
Så vill gärna ha flera tips vad ni tycker man ska titta på och vilka som är dom bästa inom dom områdena film/musik,spel headphonen.
Jag använder just nu ljudkortet Xonar Essence STX, men som ja fattar de behöver ja en bättre ljudförstärkare? i så fall vilken tycker ni?
jag tittade på DS-DAC-100 som kostade runt 3000kr men som reas ut nu för 1000kr, nån som har erfarenhet av dom?
Mvh Mjölk

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Avstängd

Hifiman´s 400i är bäst i sin prisklass och kan även jämföras med lurar som kostar över 10000kr. Har ägt hd650 som är bra men kommer inte i närheten av välljudet i 400i.
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar/grupptest_10-slutna-h...
Driver lurarna med utmärkta HiFime Sabre 9018 DAC.
http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/hifime-sabre-9018

Permalänk
Medlem

Beyer-Dynamic DT1990 Good for gaming?

Tjaa alla, ja har införskaffat Beyer-Dynamic DT1990 tycker ni dom är bra gaming hörlurar? Ja använder dock inte dom bara till detta utan lyssna på musik och film...
Annars tittar ja på kanske skaffa ett annat par som enbart är tillför gaming, pris runt 4000kr. Så va tycker ni?

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

Eftersom andra öppna lurar från Beyerdynamic är bra för gaming, se http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gami...
så gissar jag på att DT1990 är toppen för ändamålet.

Permalänk
Medlem

För egen del så finns det inte såpass mycket att hämta inom lurar för gaming att jag skulle känna att det var värt att lägga 4000. Måhända värt inom musik-segmentet, men gaming? Vettefan. Men det finns säkert diverse audiofiler som vill påvisa mig ha fel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Bra ljud är väl bra ljud. Vad förväntar du dig skulle vara bättre med ett par gaminglurar, om du nu känner dig nöjd med dessa?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Bra ljud är väl bra ljud. Vad förväntar du dig skulle vara bättre med ett par gaminglurar, om du nu känner dig nöjd med dessa?

För gaming är det väl ofta så att det är att föredra ett par öppna hörlurar med stor ljudbild för pinpointing av motståndare osv. Finns ju även "bra ljud" i slutna lurar men kanske inte lämpar sig lika bra för FPS gaming.

Permalänk
Medlem

Det är ett par hörlurar för 4k från ett respektabelt märke. De funkar antagligen grymt bra att spela på

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT 1990 PRO

Allstå ser ut som ett litet missförstånd här, Beyerdynamic DT 1990 PRO kostar 4700kr. Men till sak är om nån har nån erfarenhet av dessa lurar, och om jag skulle behöva lägga ut mera pengar, högst 4000kr till på ett bra gaming hörlurar om de skulle finnas några bättre för detta ändamål.
Just nu använder ja asus xonar essence stx ljudkort, om nån som vet om ja skulle behöva lägga ut mera pengar på ljudkort, eller förstärkare för att få Mina Dt 1990 att sjunga ut bättre?
Mvh Mjölk

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mjölk:

Allstå ser ut som ett litet missförstånd här, Beyerdynamic DT 1990 PRO kostar 4700kr. Men till sak är om nån har nån erfarenhet av dessa lurar, och om jag skulle behöva lägga ut mera pengar, högst 4000kr till på ett bra gaming hörlurar om de skulle finnas några bättre för detta ändamål.
Just nu använder ja asus xonar essence stx ljudkort, om nån som vet om ja skulle behöva lägga ut mera pengar på ljudkort, eller förstärkare för att få Mina Dt 1990 att sjunga ut bättre?
Mvh Mjölk

Du frågar om du ska köpa ett par lurar för 4000kr att ha till spel istället för dina lurar för 4700kr?

Köp ett par Beyerdynamic DT 1990 Pro på rea för 4000kr, då har du ett par du köpt för 4700kr till musik och film och ett par du köpt för 4000kr till spel.

Permalänk
Medlem

@anon176726: Jag vill bara vara säker på att få dom bästa spel hörlurarna också. Men om nån som har erfarnehet av dt 1990 är top off the line på spel också nöjer jag mig där. Annars har ja en budget på 4000kr och spendera ut på ett par nya spel headphones och då vill ja i så fall ha tips på dom bästa.
Andra frågan va om mitt ljudkort duger, ja har Asus Xonar Essence STX.
Mvh Mjölk

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Inaktiv

Du har bra ljudkort och bra lurar.

Färdig med tråden.

Permalänk
Medlem

Går det inte att ha en equalizer inställning för musik och film och en annan inställning för spel? I spel vill man väl främst höra mellanregistret och därmed dra ner på bas och diskant en aning så att dessa inte stör så mycket.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna video, dina lurar är tyvärr inte med men han pratar allmänt om gaminglurar.

https://www.youtube.com/watch?v=63BxrNuXnYg

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att du vill ha ett annat par lurar att spela med?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Mjo det går och ändra detta något på ljudkortets programvara, finns de inställningar hur nära du hö ljud och bas osv som du nämnde.
Men det blir större skillnad mellan olika headphones så klart.

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

@Maarlow: Tja, jupp har tittat igenom den, gillar han brukar alltid titta på hans videos, var faktiskt därför ja köpte dessa lurar dt 1990 pro efter ja tittat på hans video här, https://www.youtube.com/watch?v=-18wp68JHHs Han gav dom bra betyg, men de var mera prat om musik och ljudet för just det ändamålet. Jag vill gärna höra vad andra som har dessa lurar tycker om dom passar för gaming eller om det finns några bättre.
Mvh Mjölk

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

@moonblase: Vill ha det bästa möjliga lurar för spel, vet inte riktigt om dt 1990 är det. Är nyfiken vad andra tycker som har samma lurar tycker, om kanske hd650 är bättre eller kanske dt770 premium.
Mvh Mjölk

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjölk:

@moonblase: Vill ha det bästa möjliga lurar för spel, vet inte riktigt om dt 1990 är det. Är nyfiken vad andra tycker som har samma lurar tycker, om kanske hd650 är bättre eller kanske dt770 premium.
Mvh Mjölk

Är nästan helt säker på att dina 1990 är bättre än både HD650 och DT770 då de ska ha en större ljudbild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 800s värt för gaming?

Är det nån som har Sennheiser HD 800s eller Sennheiser HD 800 som tycker det är värt och hosta up 12.000 - 15.000kr för spel/50% musik och film 50%.
Äger just nu Beyerdynamic DT 1990 Pro. Skulle gärna vilja ha tips på bra förstärkare till hörlurarna. Använder just nu Asus Xonar Essence stx.
Mvh Mjölk

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

@Mjölk: Köp en bra amp/dac kombo.

Permalänk
Medlem

Jag har HD800 och den är riktigt, riktigt bra för spel och film. Finns att få tag på beggad i bra skick för 700 Euro eller så, kika på ebay i england eller tyskland eller head-fi. Funkar utmärkt med Essence STX till spel och film. Sedan kan man köpa bättre dac och amp senare om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjölk:

Är det nån som har Sennheiser HD 800s eller Sennheiser HD 800 som tycker det är värt och hosta up 12.000 - 15.000kr för spel/50% musik och film 50%.
Äger just nu Beyerdynamic DT 1990 Pro. Skulle gärna vilja ha tips på bra förstärkare till hörlurarna. Använder just nu Asus Xonar Essence stx.
Mvh Mjölk

Vad gillar du inte med dina 1990? HD800 låter väldigt olikt dem. Sen behöver du inte starta massor av trådar varje gång du har en fråga..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På vilket sätt låter dina DT1990 dåligt med ditt ljudkort du har nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Onödigt att spendera 12-15000kr på HD800S när Hifimans 400i ger t.o.m mer välljud när det gäller musik. Hembiobutiken säljer både Hifiman 400i och HD800S på öppet köp, prisskillnaden är enorm och rättfärdigar inte priset som HD800S kostar.

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt subjektivt ändå. Jag behöll inte HD 800n men visst är det en hygglig hörlur skam att säga annat

Kör Focal Elear nu och den är kul med det mesta kan va ett alternativ om man har noll behov av isolation. Är fortfarande kär i Audeze LCD-2n men inte nummer ett när nacken börjar kännas nött

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

@Mjölk *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samme ämne. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns. Du är välkommen att pm:a mig ifall du behöver hjälp med att uppdatera rubriken och/eller trådstarten.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjölk:

Är det nån som har Sennheiser HD 800s eller Sennheiser HD 800 som tycker det är värt och hosta up 12.000 - 15.000kr för spel/50% musik och film 50%.
Äger just nu Beyerdynamic DT 1990 Pro. Skulle gärna vilja ha tips på bra förstärkare till hörlurarna. Använder just nu Asus Xonar Essence stx.
Mvh Mjölk

Alltså jag vet inte riktigt hur jag skall svara så du förstår. Gör ett försök.

Det du har köpt är lurar som fokuserar på musik i första hand och det resterande i andra hand. Skall du inte analysera musiken eller lyssna på musik i CD kvalitet så kommer de lurar som är över DT1990 att vara bortkastade pengar.

De dyrare lurarna över 10k har ett helt annat fokus än en Qpad Brandao lur som i vissa fall är ämnade för studio bruk eftersom många utav dem lurar har en jämnare ljudkurva än den billigaste du kan hitta.

Alla märken har en så kallad ljudsignatur och låter därmed olika även fast alla lurar är ubbygda utifrån samma grundprincip.

Dyrare lur betyder inte automatiskt bättre utan kan också ha sina brister däremot är det svårare att se bristerna med en gång.

En dyrare lur kräver även sin kringutrustning. Glöm att köra en lur för 20k med en amp för 2k. Det kommer fungera däremot kommer det vara som att köra en Ferrari med en enda växel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Alltså jag vet inte riktigt hur jag skall svara så du förstår. Gör ett försök.

Det du har köpt är lurar som fokuserar på musik i första hand och det resterande i andra hand. Skall du inte analysera musiken eller lyssna på musik i CD kvalitet så kommer de lurar som är över DT1990 att vara bortkastade pengar.

De dyrare lurarna över 10k har ett helt annat fokus än en Qpad Brandao lur som i vissa fall är ämnade för studio bruk eftersom många utav dem lurar har en jämnare ljudkurva än den billigaste du kan hitta.

Alla märken har en så kallad ljudsignatur och låter därmed olika även fast alla lurar är ubbygda utifrån samma grundprincip.

Dyrare lur betyder inte automatiskt bättre utan kan också ha sina brister däremot är det svårare att se bristerna med en gång.

En dyrare lur kräver även sin kringutrustning. Glöm att köra en lur för 20k med en amp för 2k. Det kommer fungera däremot kommer det vara som att köra en Ferrari med en enda växel.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, Sonar STX går långt, men annars är det bara köpa en O2 dac som klarar att driva rejäla lurar i high end segmentet. Sen visst känner man för rörförstärkare mm så.... Priset brukar inte spela någon större roll när man kommer upp till 3k för en amp, snarare är man ute efter ett speciellt ljud då.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju rätt subjektivt ändå. Jag behöll inte HD 800n men visst är det en hygglig hörlur skam att säga annat

Kör Focal Elear nu och den är kul med det mesta kan va ett alternativ om man har noll behov av isolation. Är fortfarande kär i Audeze LCD-2n men inte nummer ett när nacken börjar kännas nött

Lånar tråden lite...

Visst hade du ett par HE-560 tidigare? Skulle du kunna ge mig en jämförelse av ljudet i dem och Elear?

Hälsningar,
Magnus