Permalänk
Medlem

Rx 5xx?

Vad tror ni om 5xx linjen? Är det värt pengar eller ska jag (vi) vänta på Vega/ köpa Nvidia?

Permalänk

Om det kostar ungefär vad RX 480 gör idag så är det ju det snabbaste i den prisklassen eftersom RX 580 är i princip ett överklockat 480. Behöver du mer prestanda så är det Nvidia GTX 1070 eller högre som gäller alternativt vänta på vega.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag vänta på Vega!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det kostar ungefär vad RX 480 gör idag så är det ju det snabbaste i den prisklassen eftersom RX 580 är i princip ett överklockat 480. Behöver du mer prestanda så är det Nvidia GTX 1070 eller högre som gäller alternativt vänta på vega.

True. Jag undrar vad Vega kommer att erbjuda...

Permalänk
Medlem

I stort sett, har du en dator i dagsläget och ett grafikkort med okej prestanda från de senaste generationerna är det inte värt det. Det är ett kort för nybyggen i medelklassen till personer som antingen sitter på väldigt utdaterade datorer (GTX6**/AMD7***) eller inte har någon dator i dagsläget. Finns inget nytt med RX580.

Funderar du på att vänta på Vega är RX580 definitivt inget kort för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

I stort sett, har du en dator i dagsläget och ett grafikkort med okej prestanda från de senaste generationerna är det inte värt det. Det är ett kort för nybyggen i medelklassen till personer som antingen sitter på väldigt utdaterade datorer (GTX6**/AMD7***) eller inte har någon dator i dagsläget. Finns inget nytt med RX580.

Funderar du på att vänta på Vega är RX580 definitivt inget kort för dig.

cough cough jag har en i7 950 med en HD5770... lol

Permalänk
Medlem

@iknight:
Du kommer känna av en stor uppgradering med bara RX580 då, men om du förväntar dig hög prestanda på ultra grafik i 1080P kommer du bli missnöjd. Beror på vilka förväntningar du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Knight2200:
Du kommer känna av en stor uppgradering med bara RX580 då, men om du förväntar dig hög prestanda på ultra grafik i 1080P kommer du bli missnöjd. Beror på vilka förväntningar du har.

Jag förväntar att jag kommer att kunna spela vadl som helst idag och få typ 60FPS (även om det är Low inställning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag förväntar att jag kommer att kunna spela vadl som helst idag och få typ 60FPS (även om det är Low inställning).

Behöver du inte ha precis allting på max så kommer det att räcka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Behöver du inte ha precis allting på max så kommer det att räcka.

Beror väl på vad man kör, tror att 2x1080Ti i SLI fortfarande skulle köra GW2 WvW i 20 fps på low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Beror väl på vad man kör, tror att 2x1080Ti i SLI fortfarande skulle köra GW2 WvW i 20 fps på low.

Sant, det spelet använder inte många kärnor, 3st om jag inte minns fel. Man får ha hög ipc/klock på cpun för att mästra den gröten av beräkningar. Cpun kommer flaska 1080Ti korten x).

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Beror väl på vad man kör, tror att 2x1080Ti i SLI fortfarande skulle köra GW2 WvW i 20 fps på low.

Okej, så allt utom GW2 WvW?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Okej, så allt utom GW2 WvW?

Får man 20fps med 2x1080ti så räknas ju inte GW2 WvW som ett spel, utan ett interaktivt bildspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

RX5xx-serien är fruktansvärt avtändande även om det är förhållandevis "prisvärt" i dagsläget.
Å andra sidan presterar RX 580 ungefär som ett R9 390X som i sin tur presterar likvärdigt som ett R9 290X och det kortet lanserades 2013. Ett snart 4 år gammalt grafikkort som bara några månader efter lansering gick att få tag på för någon tusenlapp mer än vad RX 580 kostar idag. Och ser man till ett överklockat R9 290 så är skillnaderna heller inte stora varken prestanda eller pris... Det kortet verkligen gav bang for the buck på den tiden när det begav sig. Med den vetskapen känns det lite som att köpa ett kort från stenåldern om man idag slår till på ett kort ur RX 5xx-serien.
Det är inga dåliga kort för 1080p på något sätt. Men vid det här laget borde det ha hänt mer vad gäller pris/prestanda. Av den anledningen skulle jag vänta på en ny arkitektur.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...