Permalänk

Bil garanti "Dacia"

Hejsan

ber om ursäkt för dåligt formulerad rubrik men visste ej vad jag skulle skriva..

köpte en dacia förra året bilen fungerar utmärkt och jag är jättenöjd!

men... har haft den inne på lack garanti nästan 6 ggr nu
å dom har lackat om den eller något det är typ som att lacken spricker upp eller typ som att det har legat
damm under färgen när dom lacka den..

Kort å gott nu ska bilen in för 6e gången för något med lacken snart har dom nästan lackerat om hela bilen....

börjar bli extremt tröttsamt att åka in med bilen på garanti ärende pga samma fel varje gång
på olika ställen på bilen.

bör dom inte ta nån annan åtgärd om man har lämnat in den nästan 6 ggr?
det är ju uppenbarligen något fel på lacken på min dacia då ingen annan jag känner

eller vad jag kan hitta på google har samma fel...

så min fråga är

är det bara bita i det sura äpplet å acceptera att dom får lacka om den eller har dom inga andra skyldigheter om man
nu har gjort den nästan 6ggr?

Permalänk
Medlem

Sälj fort...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sälj fort...

En Dacia? De bilarna är ju knappt värda att sälja. Man kör slut på dem under ett antal år och köper en ny.
TS: Du bör kontakta din återförsäljare, för det här är ju inte acceptabelt. De kan säkert komma fram till en lösning, t.ex. att du får byta in den mot en ny bil. Det är uppenbarligen ett produktionsfel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Häva köpet med hänvisning till KKöpL (om du köpte den som privatperson av en näringsidkare)!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

En Dacia? De bilarna är ju knappt värda att sälja. Man kör slut på dem under ett antal år och köper en ny.
TS: Du bör kontakta din återförsäljare, för det här är ju inte acceptabelt. De kan säkert komma fram till en lösning, t.ex. att du får byta in den mot en ny bil. Det är uppenbarligen ett produktionsfel.

Ja, det är nog det bästa. Den bilen kommer aldrig bli bra hur mycket de än sminkar.. vem vet var rosten börjar äta sen.. ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det finns några punkter att tänka på:
Om lackproblemen började inom 6 månader från nybilsköpet så har säljaren ansvaret för att bevisa att felet inte var ett fabrikationsfel utan något som du har påverkat genom t.ex. stenskott, extrem användning etc.
Oavsett garantitid så har du rätt att reklamera en vara inom 3 år, dock så skall du ha påpekat det för säljaren inom 2 månader från att du upptäckt det för att du inte själv skall ha orsakat onödig fördröjning. Beroende på tid från när du först upptäckte felet så ligger bevisbördan antingen hos säljaren eller köparen.
I det här fallet så får det anses tämligen extremt med 6 försök till att ordna lacken, säljaren måste nämligen ges möjlighet att ordna felet och 6 gånger måste absolut ses som mer än tillräckligt.
Det finns många parametrar att ta hänsyn till beroende på felets omfattning, att det är en såpass dyr vara som en bil och dylikt.

De närmsta åtgärderna som jag kommer att tänka på är:
#1 Om du fortfarande har kredit på bilen så prata med kreditbolaget muntligt först och därefter rent skriftligt att du bestrider fortsatta betalningar tills dess att bilen har ordnats till ett fullgott skick. Så länge du bestrider ärendet skriftligt så riskerar du inte att få betalningsanmärkningar, det värsta som kan hända är att det går vidare till rätten där utslaget blir att du måste betala.
#2 Den andra åtgärden är att häva köpet, detta kräver en hel del mer från dig eftersom det inte rör sig om en rakapparat eller diskmaskin (alltså en billig konsumentvara). Prata med konsumentombudsmannen och rådfråga, du har väldigt ett väldigt starkt lagskydd i ryggen i och med konsumentköplagen.
#3 Det finns även möjlighet att kräva omleverans, alltså att du får en likvärdig Dacia (alltså inte ny utan likvärdig i ålder/mil fast utan fel på lacken) samt att kräva ersättning för att ordna felet själv via någon annan lackerare.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

En Dacia? De bilarna är ju knappt värda att sälja. Man kör slut på dem under ett antal år och köper en ny.
TS: Du bör kontakta din återförsäljare, för det här är ju inte acceptabelt. De kan säkert komma fram till en lösning, t.ex. att du får byta in den mot en ny bil. Det är uppenbarligen ett produktionsfel.

Ja, dom på bilia börjar också tro att det är något fel just på min.
men dom har hitills bara följt vad Dacia har meddelat dem
ska höra efter om detta.

Skrivet av PeCe:

Häva köpet med hänvisning till KKöpL (om du köpte den som privatperson av en näringsidkare)!?

Ja köpte den från Bilia.

Skrivet av Spektra:

Det finns några punkter att tänka på:
Om lackproblemen började inom 6 månader från nybilsköpet så har säljaren ansvaret för att bevisa att felet inte var ett fabrikationsfel utan något som du har påverkat genom t.ex. stenskott, extrem användning etc.
Oavsett garantitid så har du rätt att reklamera en vara inom 3 år, dock så skall du ha påpekat det för säljaren inom 2 månader från att du upptäckt det för att du inte själv skall ha orsakat onödig fördröjning. Beroende på tid från när du först upptäckte felet så ligger bevisbördan antingen hos säljaren eller köparen.
I det här fallet så får det anses tämligen extremt med 6 försök till att ordna lacken, säljaren måste nämligen ges möjlighet att ordna felet och 6 gånger måste absolut ses som mer än tillräckligt.
Det finns många parametrar att ta hänsyn till beroende på felets omfattning, att det är en såpass dyr vara som en bil och dylikt.

De närmsta åtgärderna som jag kommer att tänka på är:
#1 Om du fortfarande har kredit på bilen så prata med kreditbolaget muntligt först och därefter rent skriftligt att du bestrider fortsatta betalningar tills dess att bilen har ordnats till ett fullgott skick. Så länge du bestrider ärendet skriftligt så riskerar du inte att få betalningsanmärkningar, det värsta som kan hända är att det går vidare till rätten där utslaget blir att du måste betala.
#2 Den andra åtgärden är att häva köpet, detta kräver en hel del mer från dig eftersom det inte rör sig om en rakapparat eller diskmaskin (alltså en billig konsumentvara). Prata med konsumentombudsmannen och rådfråga, du har väldigt ett väldigt starkt lagskydd i ryggen i och med konsumentköplagen.
#3 Det finns även möjlighet att kräva omleverans, alltså att du får en likvärdig Dacia (alltså inte ny utan likvärdig i ålder/mil fast utan fel på lacken) samt att kräva ersättning för att ordna felet själv via någon annan lackerare.

tack så hemskt mkt för svaret nu har jag lite grund.

Ska tala med Bilia imorgon hitills har dom hjälpt mig helatiden med extremt bra kundservice.
ska höra efter vad deras tankar kring detta är.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att höra en uppdatering om hur det gått.

Har också en Dacia så är lite nyfiken på vad för modell och vart dessa lackproblem uppstår? Vad för färg har du?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Vore intressant att höra en uppdatering om hur det gått.

Har också en Dacia så är lite nyfiken på vad för modell och vart dessa lackproblem uppstår? Vad för färg har du?

En sen uppdatering då

Det är en Dacia Sandero stepway.

Dessa lack problem har kommit lite överallt - å varken dom som lackar om bilen eller bilia förstår inte vad det är.
problemet uppstår underlacken sen typ spricker det upp på något vis.

Totalt nu har jag lackat om:

Bakluckan, båda bak dörrarna, höger framdörr, samt huven.
Enligt utdraget från bilia fick för mig det var 6 ggr men det var 5ggr.

Varje gång jag har lämnat in bilen så har det gått till så här:

Åka till bilia så får dom ta bilder på skadan
sen får man vänta upp till 1 - 2 veckor för dacia ska svara.
har du otur så måste du in igen å ta en ny bild då den första inte var bra.
så då får du vänta ytterliga 1 - 2 veckor.

När bilen kommer in så blir du utan bil iaf ca 2 - 3 dagar.
nån fråga om lånebil har ej kommit på tal eller erbjudits.

Sen jag tog upp detta med Bilia att jag borde kompenseras på något vis för alla
ggr man har åkt fram och tillbaka varit utan bilen å sådant.

så har dom liksom.... ja skyllt på varandra... han tog inte kontakt med mig.... fel mail adress 4ggr....
han har inte ringt mig..... inte svarat när man har sökt personen i 2dagar......
dom drog ut på det hela i nästan 2 - 3 månader.

Tills idag då svarade själva

Dacia/renault att dom har ju återgärdat felet på bilen varje gång
å tycker det borde räcka.

Redan när jag köpte bilen så såg jag dessa små prickar på lacken när jag skulle hämta bilen
å frågade vad det var, å då sa dom det är något som kommer försvinna i en tvätt vilket det inte gjorde.

När jag köpte bilen så var den helt ny "gjordes på beställning" gått 0 mil med andra ord utav årsmodell 2016.

Så då talade jag med själva firman att jag ville ev göra ett återköp på bilen då
å då svara dom mer eller mindre att det kan bli svårt/krångligt.

Att dom kanske måste dra av en hel del på summan jag betala då den har använts å så.

eller att jag kan få ev byta mot en annan bil "utav pengarna jag har betalat"

på denna bil har jag betalat

(av rundat neråt då jag inte riktigt har papperna framför mig)

  • 80.000kr i handpenning.

  • 18.000kr i Delbetalningar.

Samt köpt extra tillbehör under bilens tid.

  • 8500kr dragkrok.

  • 2600kr i högtalare.

  • 1300kr för armstöd i mitten av bilen

så har totalt har jag lagt ut ca

110.000kr

om jag väljer att göra ett återköp

får jag även tillbaka pengar som jag har lagt ut på extra tillbehör?
alla dessa har gjorts på bilia varav högtalarna är gjord hos en annan firma.

och hur mycket kommer dom dra av för jag har använt bilen? har ca kört 2000mil.

Låter lite surt att dom ska dra av pengar inte så att jag lämnar tillbaka bilen för att
den inte var min smak eller något.

utav att det är fel på lacken, men fine förstår att det är säkert normalt att dom gör.

Tråkiga är att jag gillar bilen verkligen drar lite bensin billig att äga å så.
men tanken att det kanske händer fler ggr oroar mig.

Så nu sitter jag å funderar på vad jag ska göra vet inte hur det går till å så.

Permalänk
Medlem

Du kan kräva en ny bil då de redan har försökt fixa bilen så många gånger. Sedan brukar man vara rimlig i kostnad för den tiden du brukat din bil. Då du fått lägga mycket tid för alla gånger du varit tvungen att reklamera din bil. För övrigt så är Dacia en driftsäker och bra bil för lite pengar.

det du skriver i stycket över låter helt sjukt. så här funkar det inte där jag jobbar. Boka tid hos försäljnings chefen ta med all dokumentation du har på papper. Gå sedan sakligt igenom varje garanti ärende och ur du tycker att det funkat. (du får inte bli arg) sedan frågar du vad han tycker är rimligt. Då han måste se ta reda på vad Dacia kan ge i stöd för ett återköp så kommer du inte få svar direkt. men kan gissa på att de erbjuder ny bil för ca 10000kr om den är 12 månader gammal

Skulle du inte komman någonstans kolla med konsumentombudsmannen eller använd advokat

Lycka till

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Blåbärspaj:
Om det blir ett återköp kommer dom som du är inne på inte ta hänsyn till den utrustning du lagt till i efterhand.
Dom gör ett avdrag på hur långt den gått och hur länge du haft den.

Tror dom måste typ "misslyckas" med att reparera samma fel flera gånger för att du ska kunna kräva ett återköp.
Här verkar det som dom av snålhet bara tagit en bildel i taget när dom borde lackerat om hela bilen första gången (Men det gör dom ju såklart inte)

Jag skulle dock inte ge upp, var på dom och försök reklamera bilen och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

De får chansen att åtgärda samma fel två gånger, sedan har du rätt att eskalera:
http://www.lawline.se/answers/15123

Som ovanstående sagt så kanske de hävdar att de gjort varje reparation på olika plåtdelar och
inte misslyckats med sin reparation där, men det är ju inte din utgångspunkt de kanske också är trötta på att lacka om din bil.

Permalänk
Medlem

Om köpet hävs, du får pengarna tillbaka och de vill göra ett nyttoavdrag så föreslå att det kvittas mot räntan på dina pengar (du har rätt till ränta för den tid de haft dina pengar). Om de vill göra ett större nyttoavdrag än att det kan kvittas mot räntan, ta det till ARN för att pröva om nyttoavdraget är rimligt. Du har även rätt till ersättning för alla kostnader som detta ärende medfört för dig (resa till/från verkstad, utebliven arbetsinkomst om du behövt ta ledigt för verkstadsbesöken etc.).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Prata med PLUS.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av sesese:

Du kan kräva en ny bil då de redan har försökt fixa bilen så många gånger. Sedan brukar man vara rimlig i kostnad för den tiden du brukat din bil. Då du fått lägga mycket tid för alla gånger du varit tvungen att reklamera din bil. För övrigt så är Dacia en driftsäker och bra bil för lite pengar.

det du skriver i stycket över låter helt sjukt. så här funkar det inte där jag jobbar. Boka tid hos försäljnings chefen ta med all dokumentation du har på papper. Gå sedan sakligt igenom varje garanti ärende och ur du tycker att det funkat. (du får inte bli arg) sedan frågar du vad han tycker är rimligt. Då han måste se ta reda på vad Dacia kan ge i stöd för ett återköp så kommer du inte få svar direkt. men kan gissa på att de erbjuder ny bil för ca 10000kr om den är 12 månader gammal

Skulle du inte komman någonstans kolla med konsumentombudsmannen eller använd advokat

Lycka till

Skrivet av Cadtekniker:

@Blåbärspaj:
Om det blir ett återköp kommer dom som du är inne på inte ta hänsyn till den utrustning du lagt till i efterhand.
Dom gör ett avdrag på hur långt den gått och hur länge du haft den.

Tror dom måste typ "misslyckas" med att reparera samma fel flera gånger för att du ska kunna kräva ett återköp.
Här verkar det som dom av snålhet bara tagit en bildel i taget när dom borde lackerat om hela bilen första gången (Men det gör dom ju såklart inte)

Jag skulle dock inte ge upp, var på dom och försök reklamera bilen och se vad som händer.

Skrivet av pacc:

De får chansen att åtgärda samma fel två gånger, sedan har du rätt att eskalera:
http://www.lawline.se/answers/15123

Som ovanstående sagt så kanske de hävdar att de gjort varje reparation på olika plåtdelar och
inte misslyckats med sin reparation där, men det är ju inte din utgångspunkt de kanske också är trötta på att lacka om din bil.

Skrivet av PeCe:

Om köpet hävs, du får pengarna tillbaka och de vill göra ett nyttoavdrag så föreslå att det kvittas mot räntan på dina pengar (du har rätt till ränta för den tid de haft dina pengar). Om de vill göra ett större nyttoavdrag än att det kan kvittas mot räntan, ta det till ARN för att pröva om nyttoavdraget är rimligt. Du har även rätt till ersättning för alla kostnader som detta ärende medfört för dig (resa till/från verkstad, utebliven arbetsinkomst om du behövt ta ledigt för verkstadsbesöken etc.).

Kort å gott

Talade lite med dom för att höra vad dom var villig att göra.

Slutade med att dom var villig att lösa resterande skuld på bilen som ligger på 30.000kr.

samt skulle jag få 20.000kr tillbaka

hur får dom ihop detta?

Antar att jag får kontakta ARN eller något.

Permalänk
Medlem

automotorsport gillar att ta upp sådant här även vi bilägare. Vi bilägare kan ge dig bra tips kur du ska gå till väga de har hjälpt många.

CA 1 bil på 1000 sålda är en bil som skulle skrotas från början då de är problem bilar från början till slut.

Så bilfirman har gjort detta förut och vill komma undan så billigt som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåbärspaj:

Kort å gott

Talade lite med dom för att höra vad dom var villig att göra.

Slutade med att dom var villig att lösa resterande skuld på bilen som ligger på 30.000kr.

samt skulle jag få 20.000kr tillbaka

hur får dom ihop detta?

Antar att jag får kontakta ARN eller något.

Så du skulle få 50000 för en bil som gått 2000 mil som du betalat 110000 för ?
Svara och fråga om dom driver med dig

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

Så du skulle få 50000 för en bil som gått 2000 mil som du betalat 110000 för ?
Svara och fråga om dom driver med dig

Frågade redan igår om dom drev med mig.
nämde just att jag har betalat 110.000kr på bilen samt att den är ju bara 1 år gammal.

men fick svaret dom hävdade att dom måste tjäna lite på det också.

känns väldigt illa.

Skickat in ärendet till ARN

får ser hur det slutar där, hoppas det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåbärspaj:

Frågade redan igår om dom drev med mig.
nämde just att jag har betalat 110.000kr på bilen samt att den är ju bara 1 år gammal.

men fick svaret dom hävdade att dom måste tjäna lite på det också.

känns väldigt illa.

Skickat in ärendet till ARN

får ser hur det slutar där, hoppas det går bra.

Bra att du gick vidare till ARN, dock är handläggningstiden lång.
Men om man får fråga vad tänker du själv är vettig ersättning ?

Permalänk
Medlem

50k känns ju verkligen som ett skämt. Det är inte meningen att firmor ska göra vinst på garantiärenden (såvida de inte har sjuka marginaler till att börja med, men det är väl knappast inom bilbranschen).

Tycker 80-90k känns rimligt enligt sökning:
https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar?s%5Bbrands_models...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Men vad jag förstår är det olika delar som lackats på garanti, men de lackade delarna verkar funka.

Du är nöjd med bilen i övrigt, kräv en hellackering om det inte löser sig på annat sätt.

Men ska det göras ordentligt så är det väl dyrare än bilens värde om man ska lacka i dörrar och motorrum med mera.

Permalänk
Medlem

Enligt KKL så har en säljare två försök på sig att åtgärda samma fel, tre försök om det skulle vara olika fel. Så även om man nu skulle räkna varje omlackering som "enskilda" fel, så har du med råge passerat vad man som konsument ska behöva uthärda.

Om Bilia menar att de ska ge dig 50k och ta tillbaka bilen, så är detta det löjligaste jag hört! Det låter verkligen som att de inte har någon som helst koll på vad en reklamation är. Eftersom säljaren har fått flera chanser, så behöver du inte acceptera ytterligare reparationsförsök. Säljaren får därmed välja ifall han ska göra en omleverans (alltså leverera en annan likvärdig bil), eller om köpet ska hävas. Om köpet hävs gäller det som redan nämnts ovan, att köparen har rätt att göra avdrag för den tid du kunnat nyttja bilen. Men du har samtidigt rätt till ränta på dina pengar, samt eventuell ersättning för kostnader detta medför dig. Det innefattar till exempel kostnader för hyrbil fram tills att du kunnat ordna en ny bil, dina omkostnader för att lämna bilen på verkstaden och eventuell förlorad arbetsinkomst.

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

Bra att du gick vidare till ARN, dock är handläggningstiden lång.
Men om man får fråga vad tänker du själv är vettig ersättning ?

Självklart är jag medveten om att få ut hela summan är inte realistiskt.

Men jag hoppas på minst 90.000kr.

Ja, dom bad mig kontakta konsumentverket pga att dom hade väldigt lång handläggningstid
så ska göra det imorgon å se vad som händer.

Skrivet av e1m1:

50k känns ju verkligen som ett skämt. Det är inte meningen att firmor ska göra vinst på garantiärenden (såvida de inte har sjuka marginaler till att börja med, men det är väl knappast inom bilbranschen).

Tycker 80-90k känns rimligt enligt sökning:
https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar?s%5Bbrands_models...

Jo 50.000kr känns som en skämt verkligen.

Det är en Dacia sandero "Stepway" (full utrustad) + med automat också.

Skrivet av backlulund:

Men vad jag förstår är det olika delar som lackats på garanti, men de lackade delarna verkar funka.

Du är nöjd med bilen i övrigt, kräv en hellackering om det inte löser sig på annat sätt.

Men ska det göras ordentligt så är det väl dyrare än bilens värde om man ska lacka i dörrar och motorrum med mera.

Jo precis olika delar å om jag förstår rätt så är det tydligen väldigt dyrt för Dacia att kosta på dessa garantin ärenden.

På pekade detta också (vid andra gången) att det är ju lika bra dom lackar om hela bilen men det gick dom inte med på.
Men även det känns ju lite surt att man ska behöva lacka om en helt ny bil.

Nånting är helt klart fel med lacken för den liksom spricker upp under ifrån på någotvis... å blir svart.

Permalänk
Medlem

Sprang på tråden av en slump och är nu nyfiken 😀.
Hur gick det, fick du någon anständig ersättning eller annan lösning 🤔🤔