Installera Ubuntu på en ny SSD

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu på en ny SSD

Jag kör idag en 120GB SSD med Windows och en 1TB HDD med diverse filer.

Jag vill köpa en ny SSD och installera Ubuntu på den, och tanken är att jag vill kunna "dual boot:a" mellan Windows (för att spela) och Ubuntu (för att koda). Tidigare har jag partitionerat min HDD (på min laptop) och installerat Ubuntu på den. Jag får då upp en grub(?) meny där jag kan välja att boota från Windows eller Ubuntu.

Fungerar det på samma sätt om OS:n är installerad på olika diskar? Eller måste jag in i BIOS varje gång jag startar datorn?

ÖVRIGT:
Tips på bra SSD är välkomna

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Fungerar på samma sätt med Grub på fler diskar

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt, kör själv med en 120gb SSD med Win10 och en 3tb hårddisk med Kali linux

Permalänk
Medlem

Se bara till att Ubuntu-disken startar först för enkelhetens skull, men du kan i princip använda vilken disk som helst som första, bara du anger vilken när du installerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Fungerar utmärkt, kör själv med en 120gb SSD med Win10 och en 3tb hårddisk med Kali linux

Skrivet av saturday_sun:

Se bara till att Ubuntu-disken startar först för enkelhetens skull, men du kan i princip använda vilken disk som helst som första, bara du anger vilken när du installerar.

Hur gör jag det? Ska jag koppla ur båda mina diskar? Tänker följande:
1. Endast ha den nya SSD:n inkopplad.
2. Boota från USB (med installationsfiler) och installera Ubuntu.
3. Koppla in alla diskar igen.

Kommer detta ge mig den grubmenyn där jag kan välja vilken disk jag vill boota ifrån? Eller är det något mer jag måste ändra?

Tack!

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

1. Koppla bara i disken du vill ha Windows på och installera Windows på den först.
2. Anslut alla diskar och välj den du ska ha Ubuntu på som första boot-disk i UEFI.
3. Installera Ubuntu på disken du vill ha den på, så ska den hitta Windows på den andra och skapa en multiboot-meny automatiskt.

Följ detta till punkt och pricka så ska du se att det blir kanon!

Permalänk
Medlem

sudo update-grub

Med alla diskar ikopplade, ifall du installerade Ubuntu med bara SSD inkopplad.

Självklart ska BIOS vara satt att boota från Ubuntu-disken först.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

1. Koppla bara i disken du vill ha Windows på och installera Windows på den först.
2. Anslut alla diskar och välj den du ska ha Ubuntu på som första boot-disk i UEFI.
3. Installera Ubuntu på disken du vill ha den på, så ska den hitta Windows på den andra och skapa en multiboot-meny automatiskt.

Följ detta till punkt och pricka så ska du se att det blir kanon!

Förlåt för väldigt sent svar...

Har köpt en ny SSD nu, och vill bara dubbelkolla innan jag sätter igång. Jag har för nuvarande en SSD och en HDD inkopplad i datorn. Tanken är alltså att jag ska koppla in min nya SSD och installera Ubuntu på den. Hur gör jag det på det enklaste sättet nu? Jag kommer ju behöva boota från ett USB för att installera Ubuntu på SSD:n.
Borde jag inte välja att den ska boota från USB först och därifrån borde den hitta alla övriga diskar?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Förlåt för väldigt sent svar...

Har köpt en ny SSD nu, och vill bara dubbelkolla innan jag sätter igång. Jag har för nuvarande en SSD och en HDD inkopplad i datorn. Tanken är alltså att jag ska koppla in min nya SSD och installera Ubuntu på den. Hur gör jag det på det enklaste sättet nu? Jag kommer ju behöva boota från ett USB för att installera Ubuntu på SSD:n.
Borde jag inte välja att den ska boota från USB först och därifrån borde den hitta alla övriga diskar?

De flesta BIOS/UEFI idag har något som kallas "Boot-meny" (som oftast aktiveras genom att du trycker på F12, eller mer sällan någon annan knapp, när datorn precis börjat starta, alltså vid BIOS/UEFI-skärmen). Denna meny låter dig välja ett engångs-bootalternativ och ändrar alltså inget permanent i bootordningen, utan endast för den uppstarten. Därifrån väljer du då USB-minnet för att kunna installera Ubuntu från det. Om ditt system mot förmodan inte skulle ha den funktionen får du ställa om till USB-enheten som första bootalternativ tills installationen är klar, och sen ställa om den till den nya SSD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

De flesta BIOS/UEFI idag har något som kallas "Boot-meny" (som oftast aktiveras genom att du trycker på F12, eller mer sällan någon annan knapp, när datorn precis börjat starta, alltså vid BIOS/UEFI-skärmen). Denna meny låter dig välja ett engångs-bootalternativ och ändrar alltså inget permanent i bootordningen, utan endast för den uppstarten. Därifrån väljer du då USB-minnet för att kunna installera Ubuntu från det. Om ditt system mot förmodan inte skulle ha den funktionen får du ställa om till USB-enheten som första bootalternativ tills installationen är klar, och sen ställa om den till den nya SSD:n.

Så, om jag kopplar in min nya SSD och USB-sticka med installationsfiler, ska jag först välja att den ska boota från USB:n, installera filerna på SSD:n och därefter välja att datorn ska boota från den nya SSD:n?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

@Naruori: Yes. Sen följer du bara instruktionerna från Ubuntu. Den kommer själv fixa så att dualboot fungerar, bara du sätter din SSD som bootdisk. Se bara till att du är noga och väljer rätt disk så du inte skriver över Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

De flesta BIOS/UEFI idag har något som kallas "Boot-meny" (som oftast aktiveras genom att du trycker på F12, eller mer sällan någon annan knapp, när datorn precis börjat starta, alltså vid BIOS/UEFI-skärmen). Denna meny låter dig välja ett engångs-bootalternativ och ändrar alltså inget permanent i bootordningen, utan endast för den uppstarten. Därifrån väljer du då USB-minnet för att kunna installera Ubuntu från det. Om ditt system mot förmodan inte skulle ha den funktionen får du ställa om till USB-enheten som första bootalternativ tills installationen är klar, och sen ställa om den till den nya SSD:n.

Skrivet av cheben:

@Naruori: Yes. Sen följer du bara instruktionerna från Ubuntu. Den kommer själv fixa så att dualboot fungerar, bara du sätter din SSD som bootdisk. Se bara till att du är noga och väljer rätt disk så du inte skriver över Windows!

För säkerhetens skull så tänkte jag koppla bort alla andra diskar jag har, och endast har i den SSD:n som jag tänkte installera Ubuntu på. När Ubuntu är installerat och jag stänger av datorn, kopplar in mina andra diskar och startar igen (förutsatt att jag har valt rätt den nya SSD:n som boot-disk, kommer grubmenyn där jag kan välja mellan Ubuntu eller Windows att lösa sig själv?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

För säkerhetens skull så tänkte jag koppla bort alla andra diskar jag har, och endast har i den SSD:n som jag tänkte installera Ubuntu på. När Ubuntu är installerat och jag stänger av datorn, kopplar in mina andra diskar och startar igen (förutsatt att jag har valt rätt den nya SSD:n som boot-disk, kommer grubmenyn där jag kan välja mellan Ubuntu eller Windows att lösa sig själv?

Om du inte har hårddisken med Windows inkopplad så skapas ingen dualboot meny när du installerar Ubuntu, men du kan välja boota Windows eller Ubuntu genom att gå in i BIOS och ändra på boot ordningen.

Nu är det många år sedan jag körde Ubuntu och Windows dualboot så jag var tvungen att googla lite och hittade denna video som visar hur man kan installera Ubuntu och samtidigt har windows på en annan HDD/SSD https://www.youtube.com/watch?v=oOgQE3KF_2I

Nu vet jag ej vilket moderkort som du använder men för ASUS moderkort är det funktionstangenten F8 som man skall trycka på när datorn startar för att få upp en boot meny där man kan välja boota USB minnet.

Det finns många olika lösningar på hur man fixar dualboot meny med Ubuntu och Windows, du kan läsa mer i denna tråd http://www.ubuntu.se/threads/28570-dualboot-ubuntu-14-04-Win7

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du inte har hårddisken med Windows inkopplad så skapas ingen dualboot meny när du installerar Ubuntu, men du kan välja boota Windows eller Ubuntu genom att gå in i BIOS och ändra på boot ordningen.

Nu är det många år sedan jag körde Ubuntu och Windows dualboot så jag var tvungen att googla lite och hittade denna video som visar hur man kan installera Ubuntu och samtidigt har windows på en annan HDD/SSD https://www.youtube.com/watch?v=oOgQE3KF_2I

Nu vet jag ej vilket moderkort som du använder men för ASUS moderkort är det funktionstangenten F8 som man skall trycka på när datorn startar för att få upp en boot meny där man kan välja boota USB minnet.

Det finns många olika lösningar på hur man fixar dualboot meny med Ubuntu ocht

Jag har googlat väldigt mycket och tänkte följa denna https://www.youtube.com/watch?v=Xw__bTvQKsY

Mitt problem nu är att min nya SSD inte dyker upp under "Boot Options Priority", där inne ser jag endast min SSD (med Windows på), min USB sticka och "Disable" alternativ. Min vanliga HDD syns inte heller.

Dock kan jag se samtliga diskar inne i Enhetshanteraren i Windows. Kan någon hjälpa mig komma vidare?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Jag har googlat väldigt mycket och tänkte följa denna https://www.youtube.com/watch?v=Xw__bTvQKsY

Mitt problem nu är att min nya SSD inte dyker upp under "Boot Options Priority", där inne ser jag endast min SSD (med Windows på), min USB sticka och "Disable" alternativ. Min vanliga HDD syns inte heller.

Dock kan jag se samtliga diskar inne i Enhetshanteraren i Windows. Kan någon hjälpa mig komma vidare?

Du kan testa att boota USB minnet som innehåller Linux installationsfilerna, den hittar kanske din nya SSD.

Vad heter moderkortet eller datorn som du använder?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan testa att boota USB minnet som innehåller Linux installationsfilerna, den hittar kanske din nya SSD.

Vad heter moderkortet eller datorn som du använder?

Jag har en ASUS H87-PRO.

Jag stängde av nätaggregatet igen och startade datorn men då fick jag (av någon skum anledning) problem med att komma åt Windows. Jag kom in på loading-screen där det stod "Vänta.." och sedan blank skärm. Nu har jag kopplat bort SSD:n igen och Windows verkar fungera.

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Jag har en ASUS H87-PRO.

Jag stängde av nätaggregatet igen och startade datorn men då fick jag (av någon skum anledning) problem med att komma åt Windows. Jag kom in på loading-screen där det stod "Vänta.." och sedan blank skärm. Nu har jag kopplat bort SSD:n igen och Windows verkar fungera.

Dom enda förslagen som jag har just nu är att testa andra SATA och ström kablar till din nya SSD och endast ha den inkopplad när du testar, och även om alla SATA portar är kopplad till samma Intel 6Gbit/s SATA kontroller så kan det vara något fysiskt fel på SATA porten som du kopplar SSD till.

Men det kan naturligtvis vara något fel på din nya SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Dom enda förslagen som jag har just nu är att testa andra SATA och ström kablar till din nya SSD och endast ha den inkopplad när du testar, och även om alla SATA portar är kopplad till samma Intel 6Gbit/s SATA kontroller så kan det vara något fysiskt fel på SATA porten som du kopplar SSD till.

Men det kan naturligtvis vara något fel på din nya SSD.

Kan det vara fel på SSD:n även om jag kan se den under "boot override" menyn inne i BIOS? Jag tänker att jag kanske har missat någon inställning som gör så att samtliga diskar ska hamna under "boot option priority".

Ska testa dina förslag så fort jag får tid över, hoppas att det inte är något fel på kabeln eller SSDn - allt är ju nyinköpt

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Va du ska tänka på enligt mig.

  1. kolla så att disken med grub körs först i boot ordningen -> visa dator måste du kolla att grub disken är fysiskt inkopplad på disk port1 i ditt moderkort, medan andra räcker en UEFI/BIOS inställning för välja disk.

  2. Se till så grub är updaterat och känner till rätt ubuntu/windows på dina diskar -> om ej går det att fixa med live-OS som till exempel boot repair (tror de även går med ubuntu live-OS).

  3. (om du installera om båda OS tips) om du väljer att installera om båda operativsystemen är det att rekommendera Ubuntu sist, Så slipper man sedan gå in och fixa grub som boot target.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Kör så på den stationära huvuddatorn.
Fast på skilda SSD:er
Tog först bort alla diskar ur datorn, förutom den SSD som Win7 skulle installeras på (Win7 inte lade filer överallt).
Efter att ha installerat Win7.
Kopplade jag in alla diskar och bootade datorn med Mint Live på USB.
Började installerade Mint men såg till att att välja "Någonting annat" på frågan om var Linux skulle läggas.
Valde den SSD jag ville ha Linux på och såg till att Grub/bootdisk lades på samma disk som Linux.

Nu kan jag välja mellan att ha Linux disken som första boot disk i datorn=Datorn frågar om Linux eller Win7 disken skall bootas, på Linux disken kan flera Linux distron läggas, de kommer att synas i listan.
Alt. kan jag välja Win7 disken som första boot disk (i BIOS/UEFI) så kommer Win7 startas som om det inte fanns någon Linux-disk på datorn.

Mycket smidigt...

Red: Om man lyckas lägga Grub, i mitt fall på Win7 disken, kommer Grub alltid fråga vilket OS som skall startas och skulle man ta bort Linux disken kommer även Win7 sluta fungera (går visserligen att redigera tillbaka).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!

Nu har jag fixat min dual boot. Det krävdes lite mer än att bara koppla in den nya disken och installera. Jag behövde även partionera vissa delar av hårddisken. Grub-menyn dök upp efter en update, så kan jag äntligen dual boot:a!

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.