Göra min egen musmatta? aluminium/metal

Permalänk

Göra min egen musmatta? aluminium/metal

Tjena!

har varit på jakt efter en aluminium matta men antingen är jag blind eller så går det inta hitta en i vettig storlek.

Idag har en logitech g640 och vill ha en aluminium pad i samma storlek.

Funderade på om man skulle göra en själv?

Nu kommer det ju kosta lite att få den CNCad och köpa materialet men jag tror det blir värt det i längden för att få något man vill ha.

hur trackar en mus på vanlig alu? behöver man coata den eller hur gör man där?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag har då använt en aluminummatta utan problem. Det enda negativa är väl att det sliter väldigt mycket på musens fötter, men å andra sidan så blir inte musmattan sliten i alla fall. Och det är ju väldigt enkelt att hålla mattan ren.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Varför skulle du behöva skicka en plåt på cncfräsning? e ju bara köpa en plåtbit i den tjockleken du vill ha å såga/fila till...? antar att du blästrar och eller anoidiserar för att få en fin yta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

har varit på jakt efter en aluminium matta men antingen är jag blind eller så går det inta hitta en i vettig storlek.

Idag har en logitech g640 och vill ha en aluminium pad i samma storlek.

Funderade på om man skulle göra en själv?

Nu kommer det ju kosta lite att få den CNCad och köpa materialet men jag tror det blir värt det i längden för att få något man vill ha.

hur trackar en mus på vanlig alu? behöver man coata den eller hur gör man där?

själv kör jag med en Corsair Vengeance MM600 Gaming Mousepad
Den är lite mindre än det du söker och vet inte om den säljs längre någon stans men den är i aluminium.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

OK att CNCa verkar kanske inte vara det bästa.

var hittar man lättast ALU? jag har ingen aning om art man hittar det. kanske skulle hört med far som köpt plåt för att laga bilar. han kanske vet!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Du kan köpa privat här blandannat:
https://www.maskindelen.se/category/aluminium-plat
Ganska dyrt men är ju en liten rackare du ska ha.
Om du har någon bekant som jobbar på verkstad så kanske de har någon spillbit eller så som du kan få köpa billigt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Kolla runt i mekaniska verkstäder och liknande de kan säkert ha spillbitar av aluminium, ta gärna med en påse fikabröd
Har du tur så kan du nog till och med få den tillklippt i de mått du söker.

Annars har nog ställen som Bauhaus/Hornbach små bitar ifall du behöver.

En liten varning dock när man går till en riktigt hård matta, beroende på hur du vilar handleden på den så kan du få en period som det gör väldigt ont innan du byggt upp en "förhårdnad" i huden för att kunna klara av trycket/slitaget. Var så för mig när jag skaffade min Icemat (glas) jag har nu för 15 år sedan..

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Jag tror att du ska försöka hitta någon verkstad i närheten av dig som laser eller vattenskär.
Jobbade tidigare med sånt och att få en musmatta utskuren kostar om du har tur bara en tårta eller liknande.
Det underlättar om du tar hjälp av någon att rita upp den så du kan komma men en färdig dxf fil. Då kan man bara lägga upp den direkt och skära ut.

Det bör finnas någon här på forumet som jobbar med laserskärning som kanske kan hjälpa till mot en mindre slant.

Lycka till!