Detta löste mitt coilwine

Permalänk
Medlem

Detta löste mitt coilwine

Hej!

Tänkte dela med mig av min lösning på tjutande ASUS 1080ti strix oc.

Lösningen på detta var att byta PSU, innan hade jag ett EVGA G3 750w gold som fungerade perfekt till mitt Gainward 1080 GLH
men efter uppgradering till 1080ti så började det tjuta vid höga fps men också vid "låga" fps i mer tunga spel.

Så lätt desperat beställde jag ett Seasonic Prime 850w Titanium och nu är det HELT tyst!

Är ju såklart inga garantier att det fungerar för alla med helt klart något att överväga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eyeless1983:

Är ju såklart inga garantier att det fungerar för alla med helt klart något att överväga.

Precis.

Så det var en dyr och tursam lösning för din del, för många andra lär det inte fungera. Det är ganska känt att olika nätaggregat genererar olika mycket coil whine på olika kort, det är därför coil whine är ett så jobbigt fenomen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har också haft coil whine som löst sig/blivit bättre när jag bytt nätagg. Gick då från ett Bronze-agg till ett Gold-agg.

Det är dock en smula dyrt att byta nätagg för lite oljud, kan jag tycka.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Hej!

Tänkte dela med mig av min lösning på tjutande ASUS 1080ti strix oc.

Lösningen på detta var att byta PSU, innan hade jag ett EVGA G3 750w gold som fungerade perfekt till mitt Gainward 1080 GLH
men efter uppgradering till 1080ti så började det tjuta vid höga fps men också vid "låga" fps i mer tunga spel.

Så lätt desperat beställde jag ett Seasonic Prime 850w Titanium och nu är det HELT tyst!

Är ju såklart inga garantier att det fungerar för alla med helt klart något att överväga.

Finns en del olika faktorer när det kommer till Coil-whine. Att den ena har det betyder inte att den andra också har det. Jag böt moderkort utan att röra PSU/GPU och fick då coil-whine vid väldigt hög FPS/belastning.
En annan gång var när jag sålde ett GTX 770 till en polare som då hade riktigt högt tjut när jag själv aldrig hört något ö.h.t.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Har också haft coil whine som löst sig/blivit bättre när jag bytt nätagg. Gick då från ett Bronze-agg till ett Gold-agg.

Det är dock en smula dyrt att byta nätagg för lite oljud, kan jag tycka.

Visst blev det dyrt, men för mig är det tveklöst värt det.
Hade dessutom tur att killen som köpte mitt 1080 var ute efter ett nytt nätagg så han köpte även senare mitt EVGA

Permalänk
Medlem

@Eyeless1983: Har också coilwine på mitt Zotac 1080Ti AMP Extreme när mina fps drar iväg mycket. Det låter inte mycket men man hör det.
Kör med ett Corsair RM750x nu, det kanske är i gränslandet att inte palla med riktigt. Står att det rekomenderas att man har minst ett 600w till detta 1080Ti.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q