Hack tillåter Windows 7 och 8.1 att köras på nya processorer och få uppdateringar

Permalänk
Inaktiv

Hack tillåter Windows 7 och 8.1 att köras på nya processorer och få uppdateringar

Sug på den här Microsoft: http://news.softpedia.com/news/hack-allows-windows-7-to-run-o...

Sade inte Microsoft att det var tekniskt omöjligt att köra 7 och 8.1 på nya cpu:er?

Bra att de får sina lögner nerkörda i halsen!

Permalänk
Medlem

Hm är nog upp till tillverkaren om dom lägger ut en fix för sina moderkort.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ja det var väl bara en tidsfråga innan ett sånt hack skulle dyka upp

Enda anledningen att MS blockerar uppdateringar för Win7 och 8.1 på nya processorer är att pusha över folk till Windows 10. Det har aldrig handlat om att de äldre operativsystemen inte fungerar på dessa processorer, även om MS vill få det att låta så.

Windows 10 är i min mening totalt överlägset både 7 och 8.1 och borde vara självklart att köra på en ny dator, men låt folk göra som de vill. Att lägga till features i äldre system som aktivt saboterar för de som kör på en ny dator är riktigt fult.

Permalänk

W10 är ju tydligen riktigt bra,modernare och snabbare, men problemet är ju all datainsamling.
Oavsett om du har nåt att dölja eller ej så är det inte rätt att samla in allt du gör på din dator inklusive knapptryckningar. Jag menar oavsett om nu ms inte gör nåt med datan (varför skulle dom då samla in den) så kan den ju hackas,antingen hos ms eller på vägen dit.

Skulle dom släppa en "Pro" betalversion där INGET skickas till ms om man så önskar,utan att det aktiveras igen vid nästa uppdatering osv då kanske jag skulle vara intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

W10 är ju tydligen riktigt bra,modernare och snabbare, men problemet är ju all datainsamling.
Oavsett om du har nåt att dölja eller ej så är det inte rätt att samla in allt du gör på din dator inklusive knapptryckningar. Jag menar oavsett om nu ms inte gör nåt med datan (varför skulle dom då samla in den) så kan den ju hackas,antingen hos ms eller på vägen dit.

Tycker det är ett större problem att man sprider antaganden som fakta. Mig veterligen så skickas det ingen personlig information (utom vid ev. krasch) och inga tangentnedtryckningar från Windows 10.

Det som skickas är information om hårdvara - så MS kan skriva stabilare drivrutiner och anpassa OS:et. Information om applikationer och deras resursnyttjande - för att åtgärda buggar och förebygga angrepp från skadlig kod. mm. Information som knappast kan kompromettera min integritet ifall den blir "hackad"... vilket vore högst osannolikt att någon någonsin kommer orka bry sig om att göra. Riktade attacker är betydligt enklare och mer framgångsrika än att snappa upp en telemetri-sträng från en random computer på internet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av BABOON_ASS:

W10 är ju tydligen riktigt bra,modernare och snabbare, men problemet är ju all datainsamling.
Oavsett om du har nåt att dölja eller ej så är det inte rätt att samla in allt du gör på din dator inklusive knapptryckningar. Jag menar oavsett om nu ms inte gör nåt med datan (varför skulle dom då samla in den) så kan den ju hackas,antingen hos ms eller på vägen dit.

Skulle dom släppa en "Pro" betalversion där INGET skickas till ms om man så önskar,utan att det aktiveras igen vid nästa uppdatering osv då kanske jag skulle vara intresserad.

Helt ärligt... Hur vet vi att ms inte övervakat vår dataanvändning från 98-8.1?
Det smögs ju faktiskt fram den här gången.

Permalänk

@Travhäst: Det vet man inte,det finns ju i W7 med till viss del, hur mycket och när det infördes vet jag inte,det är ju först i sista updaten dom går ut o faktiskt säger vad dom samlar in.

En jobbarkompis till mig hävdade redan på XP tiden att det försökte ringa hem,men vad som skickas vet man ju inte,det blandas ju med uppdateringar osv.

Jag skulle gissa på att det inte har varit så mycket i tidigare OS,för om det var fullt utvecklat redan i W7/8 så skulle dom inte vara så offensiva med att vilja "skänka" W10 till hela världen.

Min personliga teori som antagligen är 100% fel så loggas allt i samband med myndigheter,sen är det inte alla som gillar det tex Kina och Frankrike har ju sagt ifrån.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker det är ett större problem att man sprider antaganden som fakta. Mig veterligen så skickas det ingen personlig information (utom vid ev. krasch) och inga tangentnedtryckningar från Windows 10.

Det som skickas är information om hårdvara - så MS kan skriva stabilare drivrutiner och anpassa OS:et. Information om applikationer och deras resursnyttjande - för att åtgärda buggar och förebygga angrepp från skadlig kod. mm. Information som knappast kan kompromettera min integritet ifall den blir "hackad"... vilket vore högst osannolikt att någon någonsin kommer orka bry sig om att göra. Riktade attacker är betydligt enklare och mer framgångsrika än att snappa upp en telemetri-sträng från en random computer på internet.

Permalänk
Medlem

Bra video! Barnacules jobbade med telemetri på Microsoft och har efterråt fått höra saker av folk han känner som fortfarande jobbar där.

I och med att listan publicerats så har Microsoft också sagt att de samlat in runt dubbelt så mycket i tidigare revisioner av Windows 10 -- men de har inte publicerat någon lista över vad det skulle kunna vara.
Det är också känt att Windows 7, 8 och 8.1 också fått uppdateringar då och då som inneburit mer telemetri-insamling än tidigare.

Det finns heller ingen laglig begränsning för vad Microsoft kan och inte kan använda informationen till. Som Barnacules säger, de kan dela den med sina partners, som kan korskoppla informationen med annan information.
Microsoft har delat information med USA:s underrättelsetjänster tusentals gånger -- och det är känt att vissa av dessa inte bara arbetar för landets säkerhet utan också ibland utfört industrispionage för amerikanska företag. Man behöver bara leta upp betydelsen av ordet "bananrepublik" för att sluta vara naiv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

W10 är ju tydligen riktigt bra,modernare och snabbare

Försöker fortfarande hitta något som stärker påståendet ovan.

Jag blir emellanåt förvånad över hur bra Windows 10 är, men vad som är bra blir snabbt begränsat till ett par specifika versionsnummer. Just nu är 10.0.14393.953 (?) för Anniversary Update samt 10.0.15063.138 för Creators Update som gäller för mig.

Det är betydligt lättare att hålla koll på Windows 7 SP1 samt Windows 8.1 Update 1.

Väntar med spänning på testresultat där Windows 10 faktiskt är snabbare än 8.1 Update 1.

Roade mig för övrigt med att stänga av ett gäng med services i Windows 10 på min platta igår. Fick ner minnesanvändningen till ca 700MB från 1,1GB vid uppstart. Har enbart 2GB totalt. Nu får jag bara se hur länge Microsoft låter mig ha dessa inställningar i fred.

Permalänk
Medlem

Relevans? Jag kommenterade ditt inlägg om W10 och datainsamling, inte vad Edge gör. Två helt skilda saker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Mycket bra jobbat.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kanon. Väntat lite på ett sådant hack.

Man börjar bli trött på MS desperata försök att vara idioter. Hade annars hoppats att någon stämt dem för 8.1 inte stöds, då den tekniskt sett är under support från dem än och de har ålagt sig att stöda det. De behöver verkligen få en känga av detta så de fattar att de inte kan hålla på med sånt skit.

Men vi får väl se om de fortsätter att jävlas eller inte. Som sagt, CPUerna stöds. Alla är X86-64 och alla stöder de instruktions-set som Win 7/8.1 behöver. Sen att man kanske inte får den lika "optimalt" på tex Win 7 är väl en helt annan sak. Innebär inte att man bör nekas dock, utan bara att man får offra den "skillnaden".

Oh btw... för en som fortfarande tycker Win 10 är bättre... ta en titt på Creative datainsamlings mängd, tom på basic nivå, och på hur jävla mycket MS faktiskt både kan knyta till er dator, och även till er personligen. De vet mer om er än flickvän/frugan och er mor gör tillsammans... är detta verkligen så ni vill ha det i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Sug på den här Microsoft: http://news.softpedia.com/news/hack-allows-windows-7-to-run-o...

Sade inte Microsoft att det var tekniskt omöjligt att köra 7 och 8.1 på nya cpu:er?

Bra att de får sina lögner nerkörda i halsen!

Nej, det har de inte sagt, det är ju dessutom rätt uppenbart att så ej är fallet. Däremot så säger de att de inte supportar detta.

Så vad detta hack gör är att gå runt spärren så man får uppdateringar trots att OSet kör på hårdvara som inte supportas av Microsoft. Det är väl lite "på egen risk" över det hela, om något ej fungerar som det ska nu eller senare så lär ju inte MS bry sig.

Man är väl i lite motsvarande läge som med "Hackintosh".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Nej, det har de inte sagt, det är ju dessutom rätt uppenbart att så ej är fallet. Däremot så säger de att de inte supportar detta.

Så vad detta hack gör är att gå runt spärren så man får uppdateringar trots att OSet kör på hårdvara som inte supportas av Microsoft. Det är väl lite "på egen risk" över det hela, om något ej fungerar som det ska nu eller senare så lär ju inte MS bry sig.

Man är väl i lite motsvarande läge som med "Hackintosh".

Jo, det har de sagt: http://www.theverge.com/2016/1/16/10780876/microsoft-windows-...

"Microsoft says new processors will only work with Windows 10"

Alltså ljuger de! Här har du ett klipp från killen som jobbat 15 år på MS som säger samma sak: https://www.youtube.com/watch?v=u5mFI9spp10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Jo, det har de sagt: http://www.theverge.com/2016/1/16/10780876/microsoft-windows-...

"Microsoft says new processors will only work with Windows 10"

Alltså ljuger de! Här har du ett klipp från killen som jobbat 15 år på MS som säger samma sak: https://www.youtube.com/watch?v=u5mFI9spp10

Nu är det ju dock rubriken som The Verge valt till en artikel som du hänvisar till, vilket kanske inte är den bästa källan för vad Microsoft faktiskt har sagt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Nu är det ju dock rubriken som The Verge valt till en artikel som du hänvisar till, vilket kanske inte är den bästa källan för vad Microsoft faktiskt har sagt?

Herrejösses! Hur många fler sidor ska man behöva referera till innan MS-kramare blir övertygade?

Här är en till där Terry Myerson från Microsoft uttalar sig: http://www.computerworld.com/article/3023533/microsoft-window...

"Microsoft says PCs based on new CPU[s] will require Windows 10."

Har du ens sett videon från Barnacules som jag länkade?

Tror jag säger over and out efter detta, eftersom det inte verkar spela någon större roll vad jag skriver här. Vissa vill verkligen inte se.

Ha en fortsatt trevlig kväll annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Herrejösses! Hur många fler sidor ska man behöva referera till innan MS-kramare blir övertygade?

Här är en till där Terry Myerson från Microsoft uttalar sig: http://www.computerworld.com/article/3023533/microsoft-window...

"Microsoft says PCs based on new CPU[s] will require Windows 10."

Har du ens sett videon från Barnacules som jag länkade?

Tror jag säger over and out efter detta, eftersom det inte verkar spela någon större roll vad jag skriver här. Vissa vill verkligen inte se.

Ha en fortsatt trevlig kväll annars

Du misstar att jag ifrågasätter ditt påstående angående vad Microsoft sagt för att jag skulle tycka att det Microsoft gjort är bra, det är två helt olika saker. Jag tycker det är dåligt, direkt konsumentfientligt är vad det är.

Däremot har jag inte sett var de skulle ha sagt vad du påstår.

(Edit: Det senaste citatet du tog upp är inte heller från någon på Microsoft utan introduktionen till en Zdnet-artikel.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Helt ärligt... Hur vet vi att

Hur vet vi att världen inte styrs av utomjordiska ödlor i mänsklig form?

Det finns en andel individer som antingen redan har eller väljer att utveckla mental ohälsa, vilket leder till paranoida vanföreställningar och en nedsatt förmåga att fungera normalt i samhället. Det är inte värt tiden eller energin att argumentera med dem, eftersom det aldrig går att lägga fram några bevis som övertygar dem om att Microsoft inte är det nya Illuminati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Jo, det har de sagt: http://www.theverge.com/2016/1/16/10780876/microsoft-windows-...

"Microsoft says new processors will only work with Windows 10"

Alltså ljuger de! Här har du ett klipp från killen som jobbat 15 år på MS som säger samma sak: https://www.youtube.com/watch?v=u5mFI9spp10

Är inga problem att köra Windows 7 eller Windows 8.1 på nya CPU, har heller aldrig sett att MS har påstått nått sånt heller.
Och är ingen MS kramare, kör hellre Linux också, men rätt ska vara rätt..

vad som INTE fungerar med win7, 8.1 med nya CPU är nya funktioner och egenskaper i dessa nya CPU, som inte fanns när dessa OS var aktuella, just dessa nya egenskaper supportas inte av de äldre OS, och det är just detta som MS menar när de skriver att Windows 7, 8.1 inte har support för nya CPU.

Men som sagt vill man köra Windows 7 med senaste CPU, så det bara tuta o köra, visst lite krångligare att installera kanske, men det går...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Du misstar att jag ifrågasätter ditt påstående angående vad Microsoft sagt för att jag skulle tycka att det Microsoft gjort är bra, det är två helt olika saker. Jag tycker det är dåligt, direkt konsumentfientligt är vad det är.

Däremot har jag inte sett var de skulle ha sagt vad du påstår.

(Edit: Det senaste citatet du tog upp är inte heller från någon på Microsoft utan introduktionen till en Zdnet-artikel.)

1. Jag fortsätter fråga om du sett videon från Barnacules?

2. Terry Myerson: https://en.wikipedia.org/wiki/Terry_Myerson

3. Terry har sagt detta: For Windows 7 to run on any modern silicon, device drivers and firmware need to emulate Windows 7’s expectations for interrupt processing, bus support, and power states- which is challenging for WiFi, graphics, security, and more.

Going forward, as new silicon generations are introduced, they will require the latest Windows platform at that time for support. This enables us to focus on deep integration between Windows and the silicon, while maintaining maximum reliability and compatibility with previous generations of platform and silicon.

Through July 17, 2017, Skylake devices on the supported list will also be supported with Windows 7 and 8.1.

Thanks,

Terry

Updated March 18, 2016 11:55 am

Här är källan till denna text: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/15/window...

Det framgår tydligt efter att ha sett videon från Barnacules, att dessa påståenden är felaktiga rent tekniskt eftersom Skylake i grunden är exakt samma som Kaby Lake.