Varför funkar inte micen i mitt externa (usb) ljudkort?

Permalänk

Varför funkar inte micen i mitt externa (usb) ljudkort?

Hej!

Jag får inte min mic att funka med mitt externa ljudkort, någon som vet varför?

Har ett externet ljudkort; Steinberg ur22 mk2 - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3390021 Där gitarr funkar så ingångarna är inte trasiga.

Micen; AntLion ModMic V4 Uni-directional - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2971169 funkar i datorns inbyggda ljudkort men vill helst använda det externa.

Kan det vara adaptern som måste vara mono?

Permalänk
Avstängd

Har du inaktiverat det inbyggda så att det är det externa som används?

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i att du kopplar in en stereokontakt in i en balanserad linjeingång som är mono (fungerar inte, blir knas med impedanser).

Om du ska ha en mikrofon till ditt externa, köp en med XLR-kontakt. Annars kör på ditt interna ljudkort i datorn som är anpassat för just sådana mikrofoner.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Bamsebjörn:

Problemet ligger i att du kopplar in en stereokontakt in i en balanserad linjeingång som är mono (fungerar inte, blir knas med impedanser).

Om du ska ha en mikrofon till ditt externa, köp en med XLR-kontakt. Annars kör på ditt interna ljudkort i datorn som är anpassat för just sådana mikrofoner.

Mvh

Där ser man! Ok bugar o bockar för svaret!

Permalänk
Medlem

@jsdapocnma: Ursäkta om jag stör men hur löste du problemet? Sitter i samma sits där jag vill använda mitt komplete audio 6 ljudkort. Har förstått att man måste ha en XLR kontakt men spelar det någon roll vilken man köper? Måste det vara en specifik 3.5mm mono hona till XLR hane eller? Funkar denna tex? https://www.emusic.se/product/28524/R%C3%B6de-VXLR?gclid=Cj0K...

Någon som vet om miken är stereo eller mono btw?För om jag köper en 3.5mm stereo till XLR adapter och miken är mono så funkar väl inte det? Eller spelar det någon roll?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AkoSpelar:

@jsdapocnma: Ursäkta om jag stör men hur löste du problemet? Sitter i samma sits där jag vill använda mitt komplete audio 6 ljudkort. Har förstått att man måste ha en XLR kontakt men spelar det någon roll vilken man köper? Måste det vara en specifik 3.5mm mono hona till XLR hane eller? Funkar denna tex? https://www.emusic.se/product/28524/R%C3%B6de-VXLR?gclid=Cj0K...

Någon som vet om miken är stereo eller mono btw?För om jag köper en 3.5mm stereo till XLR adapter och miken är mono så funkar väl inte det? Eller spelar det någon roll?

Det visas inte hur adaptern är kopplad.
Det finns fler saker som kan påverka också, ingångarna på musikljudkort kan skilja sig mot spelljudkort både med avseende på impedans och hur en eventuell strömförsörjning till mikrofonen sker, musikmikrofoner använder aldrig biasmatning utan fantommatning eller så har man en mikrofon som inte behöver matning från ingången tex kan den ha egna batterier eller extern strömförsörjning eller vara av en typ som inte behöver strömförsörjas.
Impedanserna kan spöka och tex en humbucker skiljer sig mycket från en kondensatormick eller en linjesignal och därför har man reglage av nån typ vid mikrofoningången såvida den inte bara är avsedd för en specifik typ av insignal, det brukar ju finnas reglage typ gain, high/low Z och för fantommatning på ljudkort som klarar alla signaltyperna. reglagen kan se ut nått likt detta, observera gitarrsymbolen, +48V och gaininställningen.

Har man de inställningarna så kan man oftast koppla in allt utom just mikrofoner som behöver biasmatning av ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AkoSpelar:

@jsdapocnma: Ursäkta om jag stör men hur löste du problemet? Sitter i samma sits där jag vill använda mitt komplete audio 6 ljudkort. Har förstått att man måste ha en XLR kontakt men spelar det någon roll vilken man köper? Måste det vara en specifik 3.5mm mono hona till XLR hane eller? Funkar denna tex? https://www.emusic.se/product/28524/R%C3%B6de-VXLR?gclid=Cj0K...

Någon som vet om miken är stereo eller mono btw?För om jag köper en 3.5mm stereo till XLR adapter och miken är mono så funkar väl inte det? Eller spelar det någon roll?

Jag fick bita i det sura och använda mitt interna ljudkort för micen

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jo vet att strömen kan vara ett problem i vissa fall men det står på Antlions hemsida (de som gjort micken) att det går att koppla det till ett externt ljudkort och att de rekomenderade att man köper en vanlig 3.5mm till XLR adapter men då undrar jag om det spelar någon roll om 3.5mm ingången på adaptern är Mono Eller Stereo?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AkoSpelar:

@mrqaffe: Jo vet att strömen kan vara ett problem i vissa fall men det står på Antlions hemsida (de som gjort micken) att det går att koppla det till ett externt ljudkort och att de rekomenderade att man köper en vanlig 3.5mm till XLR adapter men då undrar jag om det spelar någon roll om 3.5mm ingången på adaptern är Mono Eller Stereo?

De begreppen är inte tillämpliga i en xlradapter men adaptern bör vara 3 polig så man kan koppla den på olika sätt, det finns flera olika kopplingar beroende på hur ingången fungerar och det kan även behövas nån resistor.
Man ska helst göra om signalen aktivt eller använda en transformator men det går ju att labba med en passiv adapter också men kom ihåg att fantommatningen inte ska vara aktiv för då kan nått gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.