Permalänk
Medlem

Microsoft Surface Book - Diskussion

Idag släpptes Microsoft Surface Book på den svenska marknaden.

Den kan inhandlas från bl. a Microsoft här:
https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Surface-...

Ligger själv och velar om jag ska slå till på denna pengaslukare. Apple's Macbook Pro uppgår numera i en liknande prisglass, med jämförelsebar prestanda vilket har fått mig att titta på andra alternativ.

Någon som har lagt en beställning eller har erfarenhet av maskinen tidigare?

Permalänk
Medlem

Den har funnits ett tag i Hongkong och jag provade på den och kan säga att hade jag haft råd så hade jag köpt denna direkt.
Det är en 2 i ett dator där du med en enkel knapptryck kan ta bort skärmen och göra den till en surfplatta och med magneten enkelt montera tillbaka den.
Externa grafikkortet finns i "tangentbordet", så när du behöver de mer krävande programmen så är det bara att montera tillbaka och utnyttja dess fulla potential.
Dessutom är skärmkvalitén riktigt grym och är du en designer så kommer du ha stor användning av deras penna med multifunktions lägen för att enkelt arbeta med det du vill.

Enkelt sagt så är den en blandning mellan en surface pro och surface studio

Obs! Detta är bara när jag fått känna och klämma i butiken under min tid i Hongkong. Ett tips är att kolla recensioner i USA då de funnits där ett tag också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Var och pillade på denna i butik och kände inte att den var värd pengarna. Några aspekter som jag ogillar och som är avgörande för mig (även fast det är en riktigt sexig produkt).

- Alldeles för framtung i.o.m att hela datorn är i skärmen
- För dålig batteritid i plattan
- Den maximala vinkeln på skärmen är för liten, i princip funkar det bara om du sitter på ett riktigt skrivbord.
- Ingen USB-C (VA?!? detta är ett måste för framtidens USB-C skärmar så man bara behöver en kontakt)
- Första gen av någon produkt är alltid buggig

Avvaktar gen2 och ser hur dessa punkter står sig då. Den lär väl vara på ingång snart vilket som.

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Tack för svar!

I vilken butik var du och pillade? Vill gärna känna på en själv. Bor i Stockholmsområdet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dfi:

@Hugligan:

Tack för svar!

I vilken butik var du och pillade? Vill gärna känna på en själv. Bor i Stockholmsområdet.

Det var i en butik (Digitec) i Schweiz. Men jag antar att de större butikerna i Stockholm kommer ha den utställd snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det var i en butik (Digitec) i Schweiz. Men jag antar att de större butikerna i Stockholm kommer ha den utställd snart.

Jag hittade faktiskt en basmodell på elgiganten på Kungsgatan precis nu. Verkade vara en trevlig maskin, dock är jag lite orolig över att det inte går att fälla bak så långt, vilket kan vara en dealbreaker.. Skulle vilja få prova en i knät, men det gick inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dfi:

Idag släpptes Microsoft Surface Book på den svenska marknaden.

Den kan inhandlas från bl. a Microsoft här:
https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Surface-...

Ligger själv och velar om jag ska slå till på denna pengaslukare. Apple's Macbook Pro uppgår numera i en liknande prisglass, med jämförelsebar prestanda vilket har fått mig att titta på andra alternativ.

Någon som har lagt en beställning eller har erfarenhet av maskinen tidigare?

Ja har beställt från msstore. Ska komma idag. De har kampanj nu på cashback 2000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem

@hadiraja:

Vilken modell tog du?

Skriv gärna lite första intryck när du haft lite tid med den!

Permalänk
Medlem

Ähh ska jag betala så mycket pengar så är en x1 yoga trevligare. 3 års garanti med möjlighet till 5 års utökad garanti med penna, samma batteritid och trackpoint (väldigt trevligt . Aldrig att jag betalar 22k för 1 års garanti

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@dfi: av pengaskäl så tog jag den billigaste. funderade in i det sista på att ta ett snäpp upp till 256gb ssd och dGPU men pallade inte att den kostnaden är 4000 till. Jag resonerade på samma sätt när macbook slog igenom. Jag är ju fullt medveten om att jag betalar för mycket för hårdvaran jag får, men så får jag en extremt snygg dator som jag planerar att ha länge.
Om jag köper en dator att gamea på så blir det ett nytt försök, detta blir min allround studie/arbetsdator.

Jag delar mer än gärna med mig av mina intryck när jag fått känna på den

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem

@hadiraja: Låter rimligt! Studsar också mellan basversionen och den med 256GB och dGPU men lutar just nu mer åt dGPU för att jag även håller på en del med grafik.

Ska bli spännande att höra dina intryck. Beskriv gärna hur den känns att ha i knät, vilket det är främst där den kommer vara för mig. Om den inte går att vika bakåt tillräckligt kan det bli problem..

Tack!

Permalänk
Medlem

@dfi: Hallå där.
En liten liten resumé. Den får egentligen börja med att jag personligen gärna hade velat att skärmen kunde fällas ner mera, framför allt om man sitter i soffan. vid ett skrivbord eller arbetsyta = helt okej. Utöver det känns prestandan för att vara en pc av denna storleken helt fantastisk. Det borde den dock vara om man ser på prisklassen. En stor fördel är framför allt att datorn och tillika fläkten sitter i skärmen. Jag tror inte MSFT tänkt på det, men när man har datorn i knät så blir i vanliga fall datorn varm. och ännu varmare på grund av kontaktytan. Utöver det är den fantastisk tunn och liten, inte alls så tung som alla klagar på, snygg och stabil. Jag fullkomligt älskar att skärmen går att ta av, samt ritpennan och skärmen.

Har ännu inte så mycket program inlagda och har inte testat se film under längre tid eller liknande.

Minus
flexibiliteten i skärmen
Appar
Priset

Plus
Högupplöst skärm
Pennan och touchskärm
snygghet
ansiktsigenkänning vid inloggning

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem

@hadiraja: Tack för det! Låter verkligen intressant, och hoppas att skärmflexibiliteten inte är allt för trälig. Hoppas jag kan hitta någonstans där jag kan få prova och sitta med den i knät för att se hur det skulle vara.

Hittar du något mer att prisa eller klaga på så får du gärna peta in det i din recension

Permalänk
Medlem

Var också och pillade i butik häromdagen, är såld på hårdvaran. Visst är den lite framtung och skärmen är inte still om man använder penna/touch i laptop läget men det är ett pris jag är villig att betala för de funktionerna i och med att skärmen fortfarande är stabil så länge man använder de som vanlig laptop.

Dock osäker om jag kan klara mig med Windows som enda operativ system, ska börja jobba som frontend utvecklare och sysslar med backend/creative cloud på fritiden. Man har ju vant sig vid UNIX när man har använt en MBP senaste 3 åren..

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem

Sitter på en SP2. Den fungerar bra.

Knske blir en SP5 eller SB2 i höst.

Känns som dåligt köp att köpa nuvarande modeller när de är så pass gamla. SB har ju dessutom lite design flaws som förhoppningsvis är förbättrar i tvåan

Jag har dock inte lika stort behov av pennan som när jag pluggade. Så det kanske blir en mer vanlig ultrabook. Eller så hänger SP2 kvar längre än planerat.

Skickades från m.sweclockers.com