Nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen sker digitalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

I ett miljöperspektiv är det helt uppåt väggarna, det borde vara tvärsom.

Finns det någon undersökning om hur pass mycket bättre det är för miljön med digitalt om man räknar in alla aspekter? Jag säger inte emot dig, jag är bara nyfiken. T.ex. att ha massa serverfarmar i flera datacenter världen över drar ju en massa ström och det går ju att återvinna plast och papper.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ändå fysiska skivor man kan låna mellan polare och sälja vidare när man ledsnat..

Samt köpa till rea när affärer vill bli av med lager..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gråtskriker de som pressar skivor, viker kartonger eller tillverkar spelkassetter "PIRATKOPIERING!" nu, eller är de mer sansade än musik och filmbranschen månne?

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det händer rätt ofta om man jämför Steam emot svenska nätbutiker (Dustin, Komplett, Webhallen, etc). Nu är det ett bra tag sedan mitt exempel gäller, men när Borderlands 2 släpptes kostade det, om det var 50 euro på Steam, jag köpte det vid samma tillfälle för 220 Kr på Dustin, inkluderat med frakt. Detta händer dock än idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Yeap! Tycker det är konstigt att spel är billigare i affär.

Jag köper ibland spel i min lokala gamestop. Men det är för att jag vill supporta dom
Då jag tycker det är bra med en spelbutik och dom är väldigt bra och snälla ^^.
Dock suger det när man köper ett spel som exempelvis som bf1. Man får en super
Tunn fodral med en jävla kod i för att ta hem digital bara. Sen kan man inte typ stänga
Fodralet igen för det är så dåligt kvalité för fodralet finns där bara för att ha koden i.
Dock var det typ 150 kr billigare än på origins när det släpptes.
Dock ska jag ej klaga för mycket på det då jag ej har en dvd läsare i datorn xD.

Dock gillar jag fortfarande att ha många spel i fysisk kopia. Exempelvis så köpte jag
Starcraft 2 legacy of the void igår för 49 kr i blizzards snygga boxar,kunde ej låta bli. Så nu har jag en
Oöppnad sc2 box på min hylla : p

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånande, köper i princip alla mina spel från GMG, steam, gog osv.

Eftersom jag inte har tid att spela dem vid release blir det ofta på rea dessutom, ka-ching!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Många år sedan man köpte ett spel eller liknande i fysisk form! Tror trenden kommer fortsätta i samma riktning särskilt när det oftast är dyrare med fysiska kopior och många inte ens har en läsare i sin dator nuförtiden..

Jag har typ, 400-500 spel på Steam, köper absolut de mesta digitalt, men när jag väl har köpt fysiska kopior har det ändå varit Steam koder. (har köpt när spel har sålts för typ under 100kr osv)

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha en fysisk kopia! Känns helt enkelt bättre! Vem vet vad som händer om 2 år , Någon som läst det finstilta, Hur länge finns spelen man betalat för online?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Jag vill ha en fysisk kopia! Känns helt enkelt bättre! Vem vet vad som händer om 2 år , Någon som läst det finstilta, Hur länge finns spelen man betalat för online?

Åtminstone Steam har klargjort att de kommer göra spelen tillgängliga offline om de skulle lägga ner i framtiden. Tyvärr är ju många spel ändå beroende av att vara uppkopplade mot specifika tjänster för att slutföra installationen från fysiska skivor, så det är ju möjligtvis äldre spel man kan tjäna på att ha som fysiska kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Finns det någon undersökning om hur pass mycket bättre det är för miljön med digitalt om man räknar in alla aspekter? Jag säger inte emot dig, jag är bara nyfiken. T.ex. att ha massa serverfarmar i flera datacenter världen över drar ju en massa ström och det går ju att återvinna plast och papper.

Utan en undersökning så är det nog svårt att säga.

Men en fysisk kopia har en fast kostnad på miljön, resurser, tillverkning och transport sedan har den igen miljöpåverkan förrns den dagen den ska kasseras och då kan den återvinnas antigen till ny råvara eller som energi vid förbränning.

Jag vet inte vad dagens mobiler kostar i energiåtgång men för några år sedan sas det att varje uppkopplad Iphone kostade ca 100W it timmen alltså 2.4KW per Dygn.
Då talar vi inte om telefonen utan infrastrukturen, det folk bara tar för givet, master och server hallar.
Telefonen är bara en skitsak i det hela och lågt ifrån så miljövänlig folk vill tro då man itne kan gämför energiförbrukning av enhet VS enhet då en telefon är avsevärt mer beroende av servrar för sin fuktionalitet än tex en Desktop maskin.
Digitala kopior kostar därmed hela tiden, fysiska anläggningar och deras konstanta behov av energi som konsumerar resurser.

Så ja är en fysisk kopia miljövänligare än en digital? Jag vet inte för man måste faktorer in miljöpåverkan en vis data mängd har och det förändras allt eftersom tekniken utvecklas, samma sak med bandbredd sedan måste man ju faktorisera in hur läge man anser datan kommer hostas på servern.

En sak är säker, skicka ut koder i kartonger är slöseri, skivor däremot kanske inte så mycket.

Personligen föredrar jag fysiska kopior, dock hatar jag skivor men det finns ju andra media. Hade hellre set någon form av solid state kassett lösning, typ SD koret format, lite, smidigt och helst med säg 20 år hållbarhet i alla all så billigt TLC nand, nej tack.

Men digital distrubution handlar ju både om nya marknader, kontroll och möjlighet till att nå kunder mer än det handlar om miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Utan en undersökning så är det nog svårt att säga.

Men en fysisk kopia har en fast kostnad på miljön, resurser, tillverkning och transport sedan har den igen miljöpåverkan förrns den dagen den ska kasseras och då kan den återvinnas antigen till ny råvara eller som energi vid förbränning.

Jag vet inte vad dagens mobiler kostar i energiåtgång men för några år sedan sas det att varje uppkopplad Iphone kostade ca 100W it timmen alltså 2.4KW per Dygn.
Då talar vi inte om telefonen utan infrastrukturen, det folk bara tar för givet, master och server hallar.
Telefonen är bara en skitsak i det hela och lågt ifrån så miljövänlig folk vill tro då man itne kan gämför energiförbrukning av enhet VS enhet då en telefon är avsevärt mer beroende av servrar för sin fuktionalitet än tex en Desktop maskin.
Digitala kopior kostar därmed hela tiden, fysiska anläggningar och deras konstanta behov av energi som konsumerar resurser.

Så ja är en fysisk kopia miljövänligare än en digital? Jag vet inte för man måste faktorer in miljöpåverkan en vis data mängd har och det förändras allt eftersom tekniken utvecklas, samma sak med bandbredd sedan måste man ju faktorisera in hur läge man anser datan kommer hostas på servern.

En sak är säker, skicka ut koder i kartonger är slöseri, skivor däremot kanske inte så mycket.

Personligen föredrar jag fysiska kopior, dock hatar jag skivor men det finns ju andra media. Hade hellre set någon form av solid state kassett lösning, typ SD koret format, lite, smidigt och helst med säg 20 år hållbarhet i alla all så billigt TLC nand, nej tack.

Men digital distrubution handlar ju både om nya marknader, kontroll och möjlighet till att nå kunder mer än det handlar om miljö.

Tack för ditt svar. Intressant läsning!