Manipulerar grafikkortstillverkarna marknaden?

Permalänk

Manipulerar grafikkortstillverkarna marknaden?

Hej.

Random fråga, men vad är eran åsikt om Nvidia och AMD. Tror ni dom håller tillbaka på sin teknik för att mjölka pengar? Dvs, släppa snäppet bättre kort varje år?
Var ett tag sedan jag var insatt i alla grafikkort så jag kan vara helt ute och cyklar, men tänkte ändå kolla läget

Permalänk
Medlem

Ja så är det nog absolut, pengar är ju prio 1. Vad man än vill tro

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

Nej det tror jag inte, om nåt tävlar dom o gör sitt yttersta för att vara först att lansera ny teknik.

Permalänk

@ChrisMANEY: Ja helt klart gör dem det för det enda som räknas för dem är mer pengar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@HazZarD: Det är så jag tänker också, men ändå - varje kort är typ 10% bättre varje år känns det som? Förutom nu nyligen när 1080ti sköt iväg. Dock kanske dom behövde det pga 4k och 144/240hz blir mer mainstream.

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart Nvidia håller tillbaka, medans AMD har ingen anledning att hålla tillbaka, om de kunde släppa ett prestandamonster så skulle dem.

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: händer ganska mycket varje generation. 4år gammal cpu hänger fortfarande med i alla lägen men kan inte säga samma sak om en 4år gammal gpu :).

Dock så är senaste nvidia generationen överprisad pga saknad konkurans. 1070 borde vara 1000kr billigare om man ser till var xx70 modellerna har kostat

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Självklart mjölkar dom pengar, dom skulle kunna släppa ett helt magiskt grafikkort som skulle vara mycket bättre än dagens om dom ville det men då tjänar dom mindre pengar. Det är så Intel gör, dom ökar lite i prestanda för varje ny generation då dom vill mjölka pengar då AMD har legat så långt efter på senare tid. Sen är det ju lite av deras grej, Nvidia är starkast, AMD släpper några kort som är starkare ett halvår senare, sen kontrar Nvidia med starkare, runt och runt det går.

Permalänk
Medlem

Mja... Nvidia kanske håller tillbaka lite, men tycker ändå de har tagit ett rätt bra skutt varje generation. Att sedan Ti-korten inte är något superhopp är inte så konstigt, man har ju bara finputsat sin tillverkning på samma sätt som man gör med refresh av CPU.

Hade du däremot frågat om Intel gör detsamma när det gäller CPUer så hade det det blivit ett glasklart ja.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

En bekant till mig som knappt alls använder dator sa till en annan bekant som använder datorer ännu mindre, att tillverkarna gör programmen mer krävande för varje år som går för att folk ska köpa nya datorer. Lite av detta argument ser jag på grafikkortsidan, då konkurrens där är tuff och det finns inga större marginaler.

Däremot på cpusidan så har intel fullkomligt skitigt i vanliga nördar de senaste åren p.g.a bristande konkurrens och prioriterat laptops och datacenters där de har legat i.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte alls varför man skulle misstänka det.
Det kan förstås heller inte uteslutas rätt upp och ner.

Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt kunnig inom ämnet, men att ett ledande företag skulle utgå från en affärsidé vars syfte var att släppa ordinära produkter låter i min värld, helt befängt. Så länge som ens produkter anses vara dem bästa på marknaden, så kommer folk köpa det. Att hålla på ny teknik äventyrar detta, något jag tror få företag gör. Om man som etablerat företag konkurrerar om marknadsandelar så är ny och bättre teknik ett ypperligt tillfälle att utöka detta, vilket i sin tur genererar mer pengar.

Mycket ligger nog dock i företagets ideologi. Vill man driva utvecklingen framåt, eller stå och stampa på samma plats?

Edit: Med det sagt, jag tror inte de håller någonting tillbaka, utan fördelar sina resurser på sådant sätt att de kan säkra sin plats på marknaden.

Permalänk
Medlem

Bägge har väl skalbara arkitekturer, så de kan producera vad de vill. men för att överleva har man en årsplan och prisstrategi för låg/mellan/högsegment/mobil etc etc.

Det är riskabelt att släppa en overkill produkt idag för att sedan ha många problem i efterhand, det kanske tar 5 år för mjukvaran att komma ikapp och under den tiden tar man från sin egen marknad. och det är bara två företag som kan det här nu för tiden, tror inte de har lust att riskera onödigt mycket.

Sedan görs andra, mindre förbättringar som inte alltid är strikt gpu relaterade som strömsnålhet och liknande, där tror jag inte att de håller igen.