Stora Problem. 1TB m.2 SSD hittas inte av Z170i Pro Gaming.

Permalänk
Medlem

Stora Problem. 1TB m.2 SSD hittas inte av Z170i Pro Gaming.

* Z170i Pro Gaming
* Samsung 960 EVO 1TB m.2

Jag behöver verkligen hjälp med detta. Jag har byggt systemet. Testat det. Allt fungerar förutom att mitt moderkort inte hittar min splitternya m.2 SSD av någon anledning. Går in i UEFI och inget syns där what so ever. Försökte installera Windows 10 men så klart samma problem. Moderkortet hittar vanliga SATA SSD utan problem.

* Har inga andra enheter inkopplade
* Har senaste BIOS uppdateringen
* Har läst manualen, ingen hjälp där

Vad ska jag ta mig till Snälla hjälp! Det handlar om en hel del pengar så vill gärna få igång det. Har läst om en del andra som också haft samma problem men har inte hittat någon lösning än så länge. Börjar misstänka att jag på något sätt måste aktivera m.2 slot'en eller åtminstone konfigurera något. Någon professionell som kan med detta?

Visa signatur
Permalänk

Ladda ner drivrutiner och lägg på en sticka. Sedan i win10 installationen när du ska välja disk så finns det val för drivrutiner.
Men även i BIOS finns det val för m2.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ladda ner drivrutiner och lägg på en sticka. Sedan i win10 installationen när du ska välja disk så finns det val för drivrutiner.
Men även i BIOS finns det val för m2.
Skickades från m.sweclockers.com

Va? Drivrutiner till vad exakt? I BIOS visas ingen m.2 enhet alls.

Tack jag läser där just nu. Verkar ju vara exakt bökigt att få igång om det ens lyckas för killen säger att han kan se sin SSD vid vissa inställningar medans min inte syns alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är lite färsk inom detta område. Behöver jag boota in på en SATA driven SSD med Windows 10 först och installera drivrutiner där?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:

Testa att bara köra .exe-filen till o börja med om du inte redan installerat den drivrutinen.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Först måste du uppdatera BIOS så du kan se disken där. Kan man inte se disken i BIOS, så lär man inte se den någon annan stanns heller. Kan du se en inställning för NVMe någonstans i BIOS?
Jag installerade nyligen 500GB varianten i min dator med ett gammalt Z97 moderkort. ASUS hade dock släppt ett BIOS med stöd för NVMe till kortet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Är lite färsk inom detta område. Behöver jag boota in på en SATA driven SSD med Windows 10 först och installera drivrutiner där?

Drivrutiner behövs förr att få disken att jobba optimalt. Men att se den, installera windows osv skall gå utan drivisar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@ggalaxyy:

Testa att bara köra .exe-filen till o börja med om du inte redan installerat den drivrutinen.

Alltså köra .exe filen vart menar du?... På en separat enhet?? Jag satte i en Intel 180GB SSD SATA precis och försökte installera .exe filen därifrån. Då säger den att min NVME SSD inte är installerad. Stänger av datorn, installerar den i moderkortet, testar igen - samma felmeddelande.

Skrivet av Turbonisse:

@ggalaxyy: Först måste du uppdatera BIOS så du kan se disken där. Kan man inte se disken i BIOS, så lär man inte se den någon annan stanns heller. Kan du se en inställning för NVMe någonstans i BIOS?
Jag installerade nyligen 500GB varianten i min dator med ett gammalt Z97 moderkort. ASUS hade dock släppt ett BIOS med stöd för NVMe till kortet.

Har senaste uppdateringen. Inget sådant alternativ finns i BIOS.

Skrivet av Turbonisse:

Drivrutiner behövs förr att få disken att jobba optimalt. Men att se den, installera windows osv skall gå utan drivisar.

Du behöver vara mer tydlig än så här. Jag vet vad drivrutiner gör men jag kan inte installera Windows på M.2 enheter då den inte existerar enligt BIOS! Satte nu i en separat 3,5" SSD Intel 180GB som kör Windows 10. Försöker köra drivarna från denna sida men som jag skrev ovan, det går inte för den hittar ju inte M.2 enheten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Vilket moderkort?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@ggalaxyy: Vilket moderkort?

Men sluta nu. Jag har tydligt skrivit det i både titeln och i inlägget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Men sluta nu. Jag har tydligt skrivit det i både titeln och i inlägget.

Alla ASUS moderkort sedan Z97 har stöd för NVMe.
I mitt uppdaterade BIOS ser man det bara på ett enda ställe, inte självklart hur man hittar dit.
Sedan hade jag problem att få den aktiverad, så den syns och slutligen problem att få den som första val.
Men till slut fick jag den att synas vid boot. ALLT detta i BIOS/UEFI.

Lycka till!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Alla ASUS moderkort sedan Z97 har stöd för NVMe.
I mitt uppdaterade BIOS ser man det bara på ett enda ställe, inte självklart hur man hittar dit.
Sedan hade jag problem att få den aktiverad, så den syns och slutligen problem att få den som första val.
Men till slut fick jag den att synas vid boot. ALLT detta i BIOS/UEFI.

Lycka till!

Jag förstår att man kan behöva gå in och manuellt ändra inställningarna i UEFI/BIOS för att moderkortet skall läsa M.2 sloten men jag har inga såna alternativ. CMS av/på spelar ingen roll. Moderkortet hittar inte disken helt enkelt.

Någon annan som kan hjälpa mig med detta? Fruktansvärt problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill bara stryka under att denna kille inte har samma problem som mig. Han kan klart och tydligt se sin M.2 som ett boot alternativ (men kan inte boota i från den pga något annat problem vilket gör att hans dator rebootar av sig självt)

Jag kan inte se den alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma PROBLEM här

@ggalaxyy:

Hej
Jag tror att det är ett systemfel i vissa batchar av Samsung 960 pro nvme m.2.

Jag köpte en 256 GB på netonnet webb för ca 1,5 månad sedan. Hittade ett ASUS TUF Z270 MARK 1 på inets fyndhörna. Testade med m.2 disken onsdag innan påsk. Det gick segt men uppdaterade bios och hittade läget för x4 istället för x2. Jag använde den vertikala m.2 slotten med m.2-kylare från Inet men samsungen gav olika felmeddelanden vid start (boot)
ett par gånger på ett nyinstallerat WIN 10 PRO (flyttad!).
Därefter försvann den i biosen.

Googlade lite och förstod att med nya prylar får en del bli försökskaniner.
Googla

"960 pro m.2 nvme problem" räckte för mig. Lämnade tillbaks M.2 och köpte en Samsung 850 EVO 500 GB istället. Nu fungerar det...

/cuagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuagn:

@ggalaxyy:

Hej
Jag tror att det är ett systemfel i vissa batchar av Samsung 960 pro nvme m.2.

Jag köpte en 256 GB på netonnet webb för ca 1,5 månad sedan. Hittade ett ASUS TUF Z270 MARK 1 på inets fyndhörna. Testade med m.2 disken onsdag innan påsk. Det gick segt men uppdaterade bios och hittade läget för x4 istället för x2. Jag använde den vertikala m.2 slotten med m.2-kylare från Inet men samsungen gav olika felmeddelanden vid start (boot)
ett par gånger på ett nyinstallerat WIN 10 PRO (flyttad!).
Därefter försvann den i biosen.

Googlade lite och förstod att med nya prylar får en del bli försökskaniner.
Googla

"960 pro m.2 nvme problem" räckte för mig. Lämnade tillbaks M.2 och köpte en Samsung 850 EVO 500 GB istället. Nu fungerar det...

/cuagn

Tack för svar. Jag har uppdaterat BIOS men hittar fortfarande ingen M.2 SSD enhet. SSD enheter är ny ur förpackning och jag tvivlar rent spontant på att det är några fel på den. Visst om det kan uppstå kompabilitetsproblem men i så fall borde ju någon ha en lösning tycker man...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag förstår att man kan behöva gå in och manuellt ändra inställningarna i UEFI/BIOS för att moderkortet skall läsa M.2 sloten men jag har inga såna alternativ. CMS av/på spelar ingen roll. Moderkortet hittar inte disken helt enkelt.

Någon annan som kan hjälpa mig med detta? Fruktansvärt problem

Har du stängt av oanvända PCIe slottar i bios?
M.2 är ju igentligen en del av PCIe busen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid fundera (jag allså) varför en m.2 (som passar bäst i laptop då liten och energisnål) är så svåra att få tag på fastän så dyra. Man kan ju misstänka att det kanske är problem med produktionen. De blir ju varma så att de kan börja trottla, i en laptop sätter tillverkarens firmware en gräns utifrån energi och kylning. Nu talas det om Intels nya octane.
I nya Z270 vissa modeller så sätter man i en m.2 minnesslot på 32 GB istället för på ordinarie minnesplatser. Kommer nog inom kort. Jag tänker använda 2,5 " Samsung SSD. Det finns ju plats i en stationär dator...

/cuagn

Permalänk
Medlem

DOA kanske?

testa hos någon kompis om möjlighet finns

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

@Toivo83:

Och så finns det ju RMA-siffror som oftast är lite hemliga.

Googla om dessa nya M.2 i stationära datorer så hittar man ju en hel del andra problem ochså, förutom de som jag har nämnt...

Och tar man sig tid att läsa alla trådar i ämnet så är den verkliga prestandaskillnaden försumbar!

/cuagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuagn:

[...] Det finns ju plats i en stationär dator...

Inte i min.

Skrivet av Toivo83:

DOA kanske?

testa hos någon kompis om möjlighet finns

Kanske... Men den blir faktiskt varm när den är inmonterad... Yes jag tar med mig disken förhoppningsvis i morgon till en kompis. Är så ledsen över det här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:

Och du har BIOS version 3020?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@ggalaxyy:

Och du har BIOS version 3020?

yes

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:

Hej!
Nu har jag hittat artikeln som fick mig att skippa Samsung 960 EVO M.2 nvme:

https://tinkertry.com/supermicro-superserver-bios-change-can-...

Läsvärd!

PS Missade att det va ett miniATX du skulle ha ssd i. Har en MILO som har plats för tre ssd 2,5" så då måste ditt case vara litet. DS

Den som jag hade hemma var tillverkad i januari och hade den firmware som näms i artikeln.

Så du är inte ensam med dina stora problem. Artikelförfattaren har ju fått rapporter från hela världen. En bra video från en IT Pro också.

Efter själv ha läst igenom det hela och sett videon, så verkar det som att författaren löst problemet med en länk till en firmware jag ej sett tidigare samt flashat med minst 30 GB flashminne med ett speciellt program. Det är lite förvirrande för det finns en firmware med ett X och en utan. Det var nog den utan X som kom upp i magican software för mig.
Enligt författaren så verkar problemet bero på en kombination av ny standard nvme-protokollet och firmware bug. Lite lustigt att en del fått den att boota genom att stänga av nätaggregat!

/cuagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

* Z170i Pro Gaming
* Samsung 960 EVO 1TB m.2

Jag behöver verkligen hjälp med detta. Jag har byggt systemet. Testat det. Allt fungerar förutom att mitt moderkort inte hittar min splitternya m.2 SSD av någon anledning. Går in i UEFI och inget syns där what so ever. Försökte installera Windows 10 men så klart samma problem. Moderkortet hittar vanliga SATA SSD utan problem.

* Har inga andra enheter inkopplade
* Har senaste BIOS uppdateringen
* Har läst manualen, ingen hjälp där

Vad ska jag ta mig till Snälla hjälp! Det handlar om en hel del pengar så vill gärna få igång det. Har läst om en del andra som också haft samma problem men har inte hittat någon lösning än så länge. Börjar misstänka att jag på något sätt måste aktivera m.2 slot'en eller åtminstone konfigurera något. Någon professionell som kan med detta?

Kan detta ev hjälpa?
http://endspacevr.com/install-windows-m-2-sm951-z170/

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuagn:

Tack för länken. Ska sätta mig i lugn och ro någon dag nu snart och se videon och läsa artikeln och försöka mig på detta.

Läste guiden och testade apply'a settingen på mitt modekort men vissa val finns inte ens att hitta i mitt BIOS. Så som exempelvis

M.2/SATA Express Detect Mode

Jag tog ett screenshot[/url] på en tab i mitt BIOS nyss där jag ser några alternativ jag är osäker på. Något ni känner igen här som eventuellt borde ändras?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Googlade respektive post i bilden. Vilken är det som är oklar?

PCI Express Native Power Management - "PCI Express Native Power Management is recommended to be Disabled to prevent PCI Express devices from entering standby state to enhance both the device compatibility and performance as not all desktop based PCI Express devices support ASPM specification."
Disabeld = Påverkar inte din disk.

PCH = Platform Controller Hub

ASPM = Active_State Power Management
Disabeld = Påverkar inte din disk.

DMI Link ASPM Control - "DMI Link ASPM Control to Enabled, to allow DMI connection to the PCH chipset to enter low power state to reduce power consumption. However, this also introduces the trade-off of some performance considering latency exists to transition from lower to fully powered state."
Borde inte påverka din disk.

PEG - "PCI Express Graphics, PEG link mode is a patented ASUS motherboard technology that automatically tunes graphics card performance"
Automatisk grafikkorts trimning. Borde inte påverka din disk.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

firmware 16 MB ISO 2B7QCXE7

En sammanfattning som jag har fått fram:

På Samsungs sida finns exklusivt för 960 EVO (liknande för övriga modeller)

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

finns 1. firmware 16 MB ISO 2B7QCXE7

finns 2. En viktig instruktionsguide där det beskrivs en bootenhet på minst 30 GB och vilket program som skall laddas på den. I manualen skall en massa rutor fyllas i. Varnas för att strömavbrott kan förstöra enheten permanent. UPS kan vara bra att ha.

finns Samsung NVM Express Driver 2.2.zip 3,34 version 2.2.

men drivrutinen är ju för att få en bättre än den som installeras i WIN 10 från början.

Så om det framgår av asken att din 960 EVO är tillverkad före slutet av januari 2017 och ej har denna firmware så tror jag det är det enda sättet att lösa det på. Då enheten är så dyr så hade jag personligen returnerat den för att få en ny med sista firmware.
Om jag hade vetat det jag vet nu så hade jag testat på den 256 GB som jag lämnade tillbaka.
Den låg på 1359:- Då hade jag tagit en 40 GB SSD Intel som jag har liggande för bootprogrammet (en linuxvariant).

/cuagn

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Läste i byggtråden att datorn är klar. Trevligt och grattis.
Om man antar att det var ditt bygge disken skulle sitta i, gissar jag att du löste problemet med disken?
Något du kan tänka dej dela med dej? Flera kommer säkert råka på liknande problem.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!