Google drive eller NAS ?

Permalänk
Medlem

Google drive eller NAS ?

Vad jag vill kunna göra:

1. Ladda upp min bilder och filmer från smartphonen till "molnet" så fort bilden är tagen. (Endast via Wi-Fi)
2. Vill kunna lätt komma åt mina bilder och filmer genom någon smidig app, likt Google Foto. (Google foto hittar alla mina bilder på 1 sekund, vilket t.ex microsoft onedrive är sjukt dåliga på, det tar ca 10-15 sek att visa en bild genom deras app.)
3. Kunna spara "hela livets" bilder. Ta det med en nypa salt, blir ju många TB såklart

Ska jag köra Google Foto eller är NAS ett bättre alternativ och finns det isf någon smidig app som motsvarar Googles extremt SNABBA app, Google Photo. ?

Tack för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk

Jag kör google drive, sen har jag ett program på datorn som automagiskt synkar över google drive mappen till min nas.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Vad är det för program?

Kan du då komma åt alla bilder på NAS:en via Google Photo appen på mobilen då?

Exempelvis om du vill kolla på en gammal bild, den första som laddades upp, kan du göra det i Google Photos appen då?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem

Jag säger både och. Man kanske tappar bort lösenordet, de kanske stänger av ditt konto av okänd anledning o.s.v. Google drive kanske läggs ner. En NAS kan gå sönder, huset kan brinna upp o.s.v.

Med flera olika sorters lagring är man bättre skyddad mot saker man inte kan förutse. Risken är mindre att fler saker försvinner samtidigt.

Vill man ha google drive så är ett tips att skaffa Gsuite business för 8 EUR per månad och användare. Gränsen på 1TB per användare om man är färre än 5 användare verkar inte gälla i praktiken, många har lagrat mer än så även med endast 1 användare.
https://gsuite.google.se/intl/sv/pricing.html

Finns andra alternativ till google drive också. Amazon Cloud drive ger obegränsat lagringsutrymme för 60$ per år.

Permalänk
Medlem

NAS som automatiskt synkar vissa mappar till annan tjänst. Dropbox i mitt fall eftersom det har stöd för diffade uppladdningar. Google Drive måste ta emot hela filen igen vilket inte funkar så bra med VHD-filer på 100 GB...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag och frugan hade precis samma dilemma i höstas då vi sparade våra bilder på varsin google drive vilket blev problematiskt när man ville få tillgång till den andres foton.

Vi lagrar nu alla foton vi tar på en Synology DS12j med 2st 1tb diskar i raid 1 vilket ger en redundands på diskarna ifall en går sönder, och funkar klockrent för det vi var ute efter.

Operativsystemet är väldigt användarvänligt och dem har även en uppsättning appar som finns för både android och iOS, såsom videospelare (DSvideo) fotoalbum(DSphoto) mm.

DSphoto funkar vad jag märkt än så länge precis likadant som google foto.

Sen finns det även en app som heter DS cloud sync vilken gör det möjligt för NASen att säkerhetskopiera valda mappar på NASen till valfri cloudtjänst. Här kan man även välja om det ska vara dubbelriktad sync eller bara åt ena hållet. Vi använder google drive för detta och säkerhetskopierar våra foton och ar det inställt så att inga ändringar i google drive överförs till NASen, däremot dem ändringar vi gör på NASen tillämpas på google drive.

så simpelt beskrivet korten vi tar på telefonerna läggs på NASen som sen säkerhetskopierar det till google drive för "ett extra lager backup".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 3000 | MB: MSI Z97-G45 | CPU: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz | GPU: MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr | RAM: 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | HDD: 1TB WD Blue 7200rpm/Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | SSD: Samsung SSD EVO 850-Series 250GB | PSU: EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Nas och sedan molnspegling

Amazon tar obegränsat för drygt 600 spänn per år och jag har inte haft problem med att de inte tar vissa filer etc.

Permalänk
Medlem

Jag använder bara Google, funderar på att skaffa Dropbox igen (eller köpa PRO till mitt befintliga konto)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K