Fick hem avbeställd TV

Permalänk
Medlem

Fick hem avbeställd TV

Beställde en TV och en hdmi kabel från elgiganten som jag sedan ringde och avbeställde för att jag hittade en annan lite bättre, båda samsung och ser exakt lika till utseendet. De på elgiganten sa att varan va avbeställd, har till och med fått tillbaka mina pengar.

Idag fick jag hem TVn som jag trodde va från webhallen(och hdmi-kabel) där jag beställde senare. Sitter nu här med TVn uppackad och installerad på väggen, efter jag har spenderat någon timme på att försöka få 4k@60hz från datorn till TV men fattade aldrig varför den bara stannade på 30hz. Först nu har jag insett att det är fel TV och fel jävla hdmi kabel från elgiganten som bara kan ge 30hz.

Pengarna tillbaka och en TV på köpet, tror det bästa jag kan göra nu är att fly landet med min gratis tv under armen.

Ska ringa dom imorgon, men för att min andra tv kommer imorgon så funderar jag nästan på att bara avbeställda TVn från webhallen och nöja mig med TV, dock är hdmi kabel skit så vill egentligen inte.

Det optimala skulle vara om Elgiganten kom tillbaka med lastbilen och tog tillbaka TVn utan kostnad efter att jag har tryckt tillbaka den i lådan så gott jag kan. Tror ni det kommer hända? Även när jag skrev under massa papper när de kom och lämnade TVn?

Permalänk
Medlem

Nope.

Permalänk

De har nog fan ingen koll eftersom de skicka TVn till dig trots avbeställning. Sen kan man diskutera moral etc

Permalänk
Medlem

Om du avbeställt tv och inte förstod att det var leverans från Elgiganten så möjligen ja då de har levererat något som du har avbeställt.
Framgick det inte vem det var ifrån på följesedeln?
Om det framgick på följesedeln så skulle du inte ha tagit emot varan utan nekat leveransen fast det är inte lätt att veta alla gånger står det inte på följesedeln.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

HDMI-kablar ska inte ha några såna begränsningar, det är nog något annat som gör att du bara får 30 Hz.

Permalänk
Medlem

Det borde ju gå att lämna tillbaka den med 14dagars distansköpslagen ändå. Om de nu även skickat en TV trots att du avbeställt framförallt

Permalänk
Medlem

kompis fick hem 2 stycken ps3or för några år sedan från just elgiganten..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Jo det står på fraktsedel att det är från elgiganten, men vafan sånt läser man ju inte igenom när de står och väntar på att man ska skriva under. Fick kvitto på avbeställningen och pengarna tillbaka dagen innan så tänkte inte ens tanken på att det skulle vara fel.

Kommer jag få betala en fet transportkostand nu för att få iväg tvn? Att lämna tillbaka tvn på distansköpslagen, hur går det till egentligen, kommer de och hämtar den då eller?

Permalänk

Äsch behåll den bara, de har nog med pengar ingen kommer sakna den 😂

Permalänk
Medlem

Ge den ena till mig? O:)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Behållder nog TVn, vill de ha tillbaka den så får de komma och hämta den, inte mitt bekymmer. Har varken tid eller ork till att fixa deras problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link2000:

Jo det står på fraktsedel att det är från elgiganten, men vafan sånt läser man ju inte igenom när de står och väntar på att man ska skriva under. Fick kvitto på avbeställningen och pengarna tillbaka dagen innan så tänkte inte ens tanken på att det skulle vara fel.

Kommer jag få betala en fet transportkostand nu för att få iväg tvn? Att lämna tillbaka tvn på distansköpslagen, hur går det till egentligen, kommer de och hämtar den då eller?

Tror snarare att det ligger i deras intresse att få tillbaka tvn, du kan nästan kräva ersättning för eventuella kostnader som kan uppkomma under du ska skicka tillbaka tvn. Förmodligen kommer de förse dig med gratis fraktsedel eller att en lastbil plockar upp den.
Du har absolut inte gjort något fel, har du avbeställt tvn och de skickar den hem den till dig. Elgiganten se till att få hem den efter att du har notifierat dem om misstaget.

Permalänk
Avstängd

Eller så kan du bara göra som företag gör när bollen ligger hos konsumenten, inte ett skit. Vill dom ha tillbaka den så får dom höra av sig till dig.

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat tills Elgiganten hörde av sig. Gör de ej det, synd för dem.

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det inte så att enligt lag är du skyldig att skicka tillbaka en vara som inte är din?
Om inte har Elgiganten lagen på sin sida att fakturera dig för detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@Lobocut: Bara jag inte bryter mot någon lag nu för att jag inte ens säger till att det har blivit fel, annars väntar jag hellre och ser hur elgiganten tänker lösa det här, eller inte lösa det, vilket som går bra för mig sålänge jag inte får hem någon slags böter efter några månader när de saknar sin tv. Har blivit lite nyfiken nu på att se hur det här skulle spela ut sig

Permalänk
Medlem

Jag skulle gjort rätt för mig och kontaktat elgiganten men de får givetvis stå för returkostnaden själva.
Men frågan är väl kanske också om du såg att den var från elgiganten varför packade du upp tv eller du kanske kollade mer noga på följesedeln efteråt.
Risken finns annars när de upptäcker felet att du får betala tvn eftersom du inte kontaktat dem.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

@TobaWan: Sant, de kanske bara kan slörpa tillbaka pengarna igen utan förvarning, att en vacker dag när jag loggar in på banken så stor det flera tusen kronor i röda siffror. Det hade nog varit det värsta, då hade jag suttit här med två stycken nästa likadana tv apparater, och då hade jag definitivt fått stå för fraktkosnaden.

Ringer och hör var det har att säga imorgon, ska dock kräva gratis frakt annars får det vara, då vet dom ju om det iallafall

Skrivet av dagbro:

HDMI-kablar ska inte ha några såna begränsningar, det är nog något annat som gör att du bara får 30 Hz.

@dagbro: tror det är kabeln, jag hoppas på det iallafall. Jag tror inte det är hdmi 2.0, står ingenting om det på deras hemsida https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapte....

Jag har ett r9 390 med Displayport till hdmi 2.0 adapter som ska klara av 4k@60hz. antar att det är hdmi 1.4 det har "sålt" men ändå skyltar det med "Highspeed kabel för 4K underhållningsenheter."

Permalänk
Medlem

Bara dumt att chansa, kommer de på dig vilket de antagligen kommer och du haft tv:en en längre tid lär du säkerligen få betala för den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

@Link2000: Troligen så har du precis fått en TV gratis och har du inga skrupler så behåller du den.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har varit snack om ett liknande fall här på sweclockers, men att det då handlade om spelet ters, hen fick 3 ex istället för 1. Eftersom en massa hobby-jurister (eller om dom är utbildade?) svarat så hörde ts id den tråden av sig till åf och de betalade frakten tillbaka.

Slutsatsen juristerna(?) drog var att om du nyttjar produkten och vet att du inte betalat för den så kan åf skicka en faktura när dom upptäcker felet, enligt lag. Och det är rätt uppenbart att man vet att man inte betalt nått i detta och liknande fall, ingen bara antar att man får något för flera tusen på posten helt gratis.

Edit: Vid lite noggrannare grävning så är det olagligt att bara låtsas som ingenting.

10 kap. 4 §. Brottet består i att någon, som (lagligen) fått egendom i sin besittning, vidtar en åtgärd, varigenom någon berövas sin ägande- eller säkerhetsrätt till egendomen, utan att detta kan klassas som förskingring eller trolöshet mot huvudman.

8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat.

Vilket kan tolkas som att om dom kommer på felet kan du dömas till böter. Det är deras tv som du just nu har i besittning, vilket du inte har rätt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Tack för bra information.

Fast jag har ju egentligen betalat för den, det hade mina pengar i någon vecka med deras sega leveranstider. Det finns ingen chans att pengarna de skickade tillbaka skulle räknas som en gåva? Om hela köpet går igenom, allt är som det ska i deras vilsna system bara att den nyanställde telefonsvararen råkade skicka iväg pengar som han inte skulle.

Nä det är nog inte så troligt, ska sluta med mitt önsketänk. Jag kör på den säkra sidan istället

Permalänk
Medlem

Kvittot jag fick efter jag avbeställde ser dock ut som att jag har handlat. Står ingenstans om att jag avbeställt

"Elektroniskt kvitto på ditt inköp"

"Bästa kund,

Tack för att du har valt att handla hos oss."

Sen har det listat upp det jag har köpt och skrivet dit priset men bara ändrat i det totala beloppet och skrivit det ett minustecken, som om jag har köpt något för -flera tusen.

Sen deras vanliga skit:

Elgiganten lämnar öppet köp i hela 30 dagar.
Har du använt produkten ska den återlämnas
komplett och oskadd. Öppet köp gäller ej
på produkter med abonnemang, presentkort, tjänster,
måttanpassade produkter såsom bänkskivor samt "på köpet" erbjudanden.
För spel, film, programvaror och mobiltelefoner
gäller öppet köp vid obruten förpackning.
Återköp sker på samma kort som vid köptillfället
alternativt erhålls presentkort på motsvarande belopp.
Fullständiga villkor för öppet köp samt återköp till
Elgiganten Phone House se www.elgiganten.se
KVITTOT ÄR EN VÄRDEHANDLING och skall uppvisas vid
byte, återköp, garanti- och reklamationsärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link2000:

@swetox: Tack för bra information.

Fast jag har ju egentligen betalat för den, det hade mina pengar i någon vecka med deras sega leveranstider. Det finns ingen chans att pengarna de skickade tillbaka skulle räknas som en gåva? Om hela köpet går igenom, allt är som det ska i deras vilsna system bara att den nyanställde telefonsvararen råkade skicka iväg pengar som han inte skulle.

Nä det är nog inte så troligt, ska sluta med mitt önsketänk. Jag kör på den säkra sidan istället

Din skyldighet i detta läget är att meddela el-giganten om att du har deras tv hemma hos dig. Sen kan du känna dig relativt bekymmersfri vad gäller lagen.

Ska bli spännande att se hur el-giganten handskas med det här däremot, det är rätt ofta som man läser om att det är för många varor, avbeställa varpr eller fel varor, och då är det nästan alltid el-giganten eller cdon som varit i farten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link2000:

Kvittot jag fick efter jag avbeställde ser dock ut som att jag har handlat. Står ingenstans om att jag avbeställt

"Elektroniskt kvitto på ditt inköp"

"Bästa kund,

Tack för att du har valt att handla hos oss."

Sen har det listat upp det jag har köpt och skrivet dit priset men bara ändrat i det totala beloppet och skrivit det ett minustecken, som om jag har köpt något för -flera tusen.

Sen deras vanliga skit:

Elgiganten lämnar öppet köp i hela 30 dagar.
Har du använt produkten ska den återlämnas
komplett och oskadd. Öppet köp gäller ej
på produkter med abonnemang, presentkort, tjänster,
måttanpassade produkter såsom bänkskivor samt "på köpet" erbjudanden.
För spel, film, programvaror och mobiltelefoner
gäller öppet köp vid obruten förpackning.
Återköp sker på samma kort som vid köptillfället
alternativt erhålls presentkort på motsvarande belopp.
Fullständiga villkor för öppet köp samt återköp till
Elgiganten Phone House se www.elgiganten.se
KVITTOT ÄR EN VÄRDEHANDLING och skall uppvisas vid
byte, återköp, garanti- och reklamationsärenden.

Ja, dom har behandlat det som en retur, dom köper tillbaka tv'n av dig för samma belopp. Därav är produkten listad fast med omvänt värde på kvittot.

Hade du handlat på faktura hade dom utfört en avbeställning och makulerat fakturan. Men nu hade du redan köpt och betalt för varan men bara inte fått den levererad. Vilket gör att dom istället får köpa tillbaka tvn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

HDMI-kablar ska inte ha några såna begränsningar, det är nog något annat som gör att du bara får 30 Hz.

HDMI kablar har visst begränsningar. Finns mycket skit som inte klarar av >30hz i t.ex. 4K.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Okej ska ringa och upplysa dom om det.

Tack för alla svar, kommer in här imorgon efter jobbet och skriver hur det har gått

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Link2000:

@TobaWan: Sant, de kanske bara kan slörpa tillbaka pengarna igen utan förvarning, att en vacker dag när jag loggar in på banken så stor det flera tusen kronor i röda siffror. Det hade nog varit det värsta, då hade jag suttit här med två stycken nästa likadana tv apparater, och då hade jag definitivt fått stå för fraktkosnaden.

Ringer och hör var det har att säga imorgon, ska dock kräva gratis frakt annars får det vara, då vet dom ju om det iallafall

@dagbro: tror det är kabeln, jag hoppas på det iallafall. Jag tror inte det är hdmi 2.0, står ingenting om det på deras hemsida https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapte....

Jag har ett r9 390 med Displayport till hdmi 2.0 adapter som ska klara av 4k@60hz. antar att det är hdmi 1.4 det har "sålt" men ändå skyltar det med "Highspeed kabel för 4K underhållningsenheter."

Angående teven så är det förstås bäst att höra av sig. Att du har använt den och det kanske finns skruvmärken och liknande kan du förklara genom att du har beställt en annan väldigt lik TV och att du missade vem som hade skickat denna.

Angående kabeln så finns det inga HDMI 2.0 kablar utan det finns High Speed och Standard Speed, standard klarar max 1080i så de finns typ inte att få tag i längre.

Permalänk

Elgiganten har en väldigt generös policy när de gäller sina 30 dagars öppet köp, de säger själva att du kan ta hem och prova produkten. Passar den inte i smaken, så är de bara att packa ner den å lämna tillbaka. (Givetvis i samma skick som när du fick den).

Om de dessutom är så att de skickat fel till dig, så är jag rätt övertygad om att de står för returfrakten, och skulle tro att de även ingår upplockning hemma hos dig (dvs, du får ringa speditören å bestämma en tid för upphämtning av paket hemma hos dig).

@Elgiganten här på forumet kan säkert hjälpa dig på traven! Självklart ska du kontakta dem å säga att de har råkat leverera fel till dig.

I övrigt är de helt obegripligt hur folk skriver under varenda papper som sticks under näsan på dem, utan att kontrollera va de är de faktiskt skriver på...

Permalänk
Medlem

Du har alltid 14 dagars ångerrätt så bara att packa ner det och köra tvn till närmsta elgigantenbutik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V