Fick hem avbeställd TV

Permalänk
Avstängd

Tror det räknar som stöld om man behåller den då den inte är din och det är @Elgiganten som äger varan så klassas det nog som stöld.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Behåll skiten, se om dom hör av sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Absolut, men kabeln kommer inte att göra så att alternativet inte finns att välja. Det finns t.ex. inga HDMI 1.4a- eller HDMI 2.0-kablar.

Permalänk
Medlem

Skullle kontaktat Elgiganten och tagit upp att det är de som gjort fel och skickat ut den trots att den är avbeställd. Och att de därför bör se till att den kommer tillbaka till dem med minsta påverkan på dig.

De har annars tre år på sig att skicka en faktura för TV:n.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Medlem

Hade avbokat teven från Webhallen och väntat på faktura från Elgiganten. Kommer det ingen så kan du vara nöjd eller kontakta Elgiganten om du känner för det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på puckona som säger att du bara skall behålla och inte bry dig.

Förr eller senare kommer de upptäcka det i bokföringen och de har 3år på sig att fakturera.

När det gäller dyrare saker är det svårt att spela "ovetandes" att man fått nåt som man inte betalt.

Dessutom är det olagligt och faller under "ond tro" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Lite jobbig kan det bli då det kan komma och begära pengar i efterskott i upp till två år efter leverans.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Slå en pling och berätta vad som hänt. Det kommer inte kosta dig något då de förmodligen vill ha tillbaka den. Sen fixar Elgiganten med transporten från din dörr tillbaka till lagret. Då det är fel från deras sida. Det jag kan tänka mig att du behöver göra är att packa ner tv:n i lådan igen.
HDMI-kabeln skulle jag inte bli förvånad om du fick behålla.

Kallduschen som du eventuellt kan få om Elgiganten upptäcker det är inte rolig.
Att så många skriver "behåll den" osv gör mig lite mörkrädd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade kontaktat dom och förklarat situationen. Men varit tydlig med att det är deras problem att hämta den, det är inte mitt fel att dom skickat iväg en vara som avbeställts. TVn står i vedboden, kom och hämta när ni känner för det.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

@Link2000: Jag hade avbeställt den på Webhallen.
Hör Elgiganten av sig och vill ha betalt så betalar man. Inte värre än att du betalar för en TV du från början tänkte köpa.
Hör dom inte av så är TVn gratis. Moralpoliser kan få tycka vad dom vill.

Angående sladden. Så vitt jag vet stöder HDMI 1.4 bara 4k 30Hz. En kabel som har stöd för HDMI 2.0 har fler ledare än äldre generationer och klarar 4k 60Hz.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av alatan:

Jag hade kontaktat dom och förklarat situationen. Men varit tydlig med att det är deras problem att hämta den, det är inte mitt fel att dom skickat iväg en vara som avbeställts. TVn står i vedboden, kom och hämta när ni känner för det.

Du behöver inte vara speciellt tydlig med det, de vet att det är en felleverans eftersom de kan se att den är avbokad. De är nog väldigt tillmötesgående när det gäller att få tillbaka sina grejer. Du ska inte behöva göra mycket mer än att se till att speditör kan plocka upp den vid överenskommen tid.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

@Link2000: Jag hade avbeställt den på Webhallen.
Hör Elgiganten av sig och vill ha betalt så betalar man. Inte värre än att du betalar för en TV du från början tänkte köpa.
Hör dom inte av så är TVn gratis. Moralpoliser kan få tycka vad dom vill.

Nej, eller de kommer att höra av sig förr eller senare. De skiter inte bara i ett antal tusenlappar liksom.

Citat:

Angående sladden. Så vitt jag vet stöder HDMI 1.4 bara 4k 30Hz. En kabel som har stöd för HDMI 2.0 har fler ledare än äldre generationer och klarar 4k 60Hz.

Nej. HDMI-kablar har ingen version.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nej. HDMI-kablar har ingen version.

Självklart har HDMI kablar olika versioner, precis som HDMI kontakter. I övrigt enbart HDMI 2.0 som stödjer 4K@60Hz.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, eller de kommer att höra av sig förr eller senare. De skiter inte bara i ett antal tusenlappar liksom.

Det är skillnad på att skita i det och inte veta om det.
Det finns massor med trådar om folk som har fått något extra utan att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är skillnad på att skita i det och inte veta om det.
Det finns massor med trådar om folk som har fått något extra utan att betala.

De kommer märka det till slut. När de inverterar eller bokför kommer de märkas att en det saknas en tv eller att siffrorna inte stämmer. Det handlar inte om att "inte veta" eller skita i det, utan det handlar om att skita i det eller ta betalt - och de kommer mest troligen inte skita i det eftersom att dom får ta betalt enligt lag.

Saken är att det är olagligt och de kan utöver fakturera för beloppet på tvn, även anmäla händelsen så att man får gå till rätten och bli dömd till böter. Det är ett enkelt juridiskt mål då GM medvetet begått brott, och kommer sluta med en sjukt dyr tv.

Oftast när folk fått saker gratis så har åf gjort ett medvetet beslut och givit bort varan för att frakt eller administration blir dyrare än förlusten av produkten.

Edit: Jag leker inte moralpolis, bara säger att den slutliga smällen kan bli 1 tv för priset av två om du gör det medvetna valet att få 1 för priset av 0...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Självklart har HDMI kablar olika versioner, precis som HDMI kontakter. I övrigt enbart HDMI 2.0 som stödjer 4K@60Hz.

http://assets.hardwarezone.com/img/2015/07/HDMI-versions-key-features.jpg

Nja, det finns certifieringar för kablar som garanterar att de klarar vissa överföringshastigheter, men inte versioner, och många kablar klarar mer än deras certifiering och det finns exempelvis massvis av kablar som tillverkades före exempelvis HDMI 1.4 som ändå klarar 4K eller så. Sen är inte HDMI-versionerna riktigt så fasta som många andra versioner på kontakter utan man kan exempelvis välja att stöda vissa funktioner som ingår i HDMI 2.0 men inte andra, på sin apparat alltså för kablarna har som sagt inga versioner.

Kabelcertifieringar:
- Standard Speed, som ingen använder längre, klarar garanterat 1080i eller 2.25 Gbps
- High Speed klarar garanterat 1080p 3D, 4K30 eller 10.2 Gbps
- Premium High Speed klarar garanterat 4K60 eller 18Gbps
- 48G, finns inte att köpa än vad jag förstår, klarar garanterat 10K120 eller just 48Gbps

Sen kan kablarna ha stöd för ethernet eller inte.

Certifieringen är alltså en etikett man betalar för som innebär ganska omfattande tester men som inte nödvändigtvis innebär att den är bättre än en utan certifieringen eller med en lägre certifiering.

Däremot har ni rätt i att man inte klarar sig med en billigare kabel för 4K60 om man inte har tur. Men en kvalitetskabel brukar klara det i alla fall även om den är tillverkad före 4K gick över HDMI eller så.

Permalänk

Helt rätt TS ska höra av sig till leverantören!

Helt rätt TS ska höra av sig till leverantören!
Det är bra att dokumentera sin kontakt för svaret kan undantags fall kan nämligen leverantören blå neka till att skickat varan, så för att skydda sig dokumentera!

En av mina bröder tecknade ett nytt abonnemang med Tele2 för ett par år sedan, i abonnemanget in gick en ny Iphone och surf. Men när han fick telefon räkningen så blev han debiterad mer än 500kr för det surf som enl. ny avtalet skulle ingå. Tele2 nekade till att det nya avtalet var tecknat och den nya telefonen han talad i hade levererats.
Förnekandet upprepades i tre månader varje månad med den extra debiteringen för data trafiken. Så min bror gav upp och bytte operatör, det tog ett par månader innan han kunde låsa upp telefonen och använde sin gamla under tiden.
Så förneka tre gånger är ju bibliskt, inga frågor om telefonen kom, det kan inte ändra sig, det typiska karta eller verklighet, våra register är ofelbara resonemanget!

Så vikten av dokumentera kontakten med leverantören!

Skrivet av Fextreme_fa:

De kommer märka det till slut. När de inverterar eller bokför kommer de märkas att en det saknas en tv eller att siffrorna inte stämmer. Det handlar inte om att "inte veta" eller skita i det, utan det handlar om att skita i det eller ta betalt - och de kommer mest troligen inte skita i det eftersom att dom får ta betalt enligt lag.

Saken är att det är olagligt och de kan utöver fakturera för beloppet på tvn, även anmäla händelsen så att man får gå till rätten och bli dömd till böter. Det är ett enkelt juridiskt mål då GM medvetet begått brott, och kommer sluta med en sjukt dyr tv.

Oftast när folk fått saker gratis så har åf gjort ett medvetet beslut och givit bort varan för att frakt eller administration blir dyrare än förlusten av produkten.

Edit: Jag leker inte moralpolis, bara säger att den slutliga smällen kan bli 1 tv för priset av två om du gör det medvetna valet att få 1 för priset av 0...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snackade med dom idag, de kommer komma och hämta upp den hos mig om ett par dagar helt kostnadsfritt. TVn från webhallen kom idag med så nu har jag 2 stycken tv apparater i några dagar, what a time to be alive

Hade dock velat veta vad som skulle hända om jag inte gjorde någoting, men inte värt att chansa

Permalänk
Medlem

@Link2000:
Självklart ska du höra av dig till Elgiganten (annars begår du ett brott) och meddela vad som hänt med en trevlig ton. Det är sedan Elgigantens business att avgöra hur de vill få tillbaka varan. Du ska varken drabbas ekonomiskt eller behöva börja hävda saker som öppet köp, distansavtal etc. De har skickat en vara som redan är avbeställd (innan leverans) och allt borde egentligen vara klappart och klart.

Är man trevlig och behjälplig så kan du även tänkas få en kompensation för denna "olägenhet". Något väldigt liknande hände mig för ett par år sedan. Jag hade beställt en Samsung S6 Edge från just Elgiganten och blivit lovad leverans till releasen. När det sedan några dagar innan release stod klart att jag inte skulle få den till release, men att den fanns i lager på flera lokala Elgiganten-butiker, så avbeställde jag telefonen, fick pengarna laddade på ett presentkort (så jag slapp vänta flera dagar på cash-back) och gick och bokade i närmaste butik istället. Någon vecka senare så hade jag ett paket att hämta på posten, en till S6 Edge. När jag ringde och meddela dem att jag råkat fått en extra telefon, så fick jag en retursedel och ett presentkort på 500 kronor för mitt "lidande"!

Så det är aldrig fel att vara trevlig och hjälpsam i situationer som denna, det kommer inte att vara till din nackdel!

Permalänk
Medlem

ungefär som min granne han beställde en mobil från telia, han skulle ta den på avbetalning och gjorde endast 2 betalningar. sedan efter 4 månader ringde han telia och frågade vart fakturan tog vägen. dom sa dom hittade inget han fick mobilen gratis och detta hörde jag med mina öron. jag sa det " låter bra för och vara sant " helt otroligt allså hur man kan vara så slarvig för att vara sån stor företag som telia kan förstå att företag gör bort sig. likaså elgiganten i hans fall. har man avbeställt så ska dom väl inte skicka tv endå och sedan komma o kräva han på pengar då bryter dom ju mot lagen

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Gick rätt smidigt, behövde bara nämna att jag fick hem en avbeställd tv som jag även packade upp, de gick in och kollade i deras system och sa direkt att det skulle komma och hämta den åt mig, inga konstigheter.

Vad det gäller hdmi kabel, jag testade med den från webhallen nu och får fortfarande inte över 30hz så vettifan vad jag gör fel. den från elgiganten ska klara av 18gbs, säkert någon gömd inställning på datorn man måste göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

ungefär som min granne han beställde en mobil från telia, han skulle ta den på avbetalning och gjorde endast 2 betalningar. sedan efter 4 månader ringde han telia och frågade vart fakturan tog vägen. dom sa dom hittade inget han fick mobilen grattis och detta hörde jag med mina öron. jag sa det " låter bra för och vara sant " helt otroligt allså hur man kan vara så slarvig för att vara sån stor företag som telia kan förstå att företag gör bort sig. likaså elgiganten i hans fall. har man avbeställt så ska dom väl inte skicka tv endå och sedan komma o kräva han på pengar då bryter dom ju mot lagen

På vilket sätt bryter dom mot lagen menar du?

Antagligen har lagret redan adresserat paketet och kommit så långt att systemet inte hunnit stoppa leveransen.
El-Giganten har gjort fel och skall ta tillbaka TV utan kostnader för kund.

Mottagaren däremot begår ett brott om han behåller en vara som han uppenbarligen inte har rätt till och har skyldighet att
meddela säljaren detta.

Varenda gång detta hänt på Swec tror folk det är en gåva från rika företag som de har rätt att behålla som pris.

Permalänk

En polare köpte ett 980ti av någon butik typ "Inet" och fick hem två st. Han sa inget och det var aldrig någon som hörde av sig...

Sen om det är rätt eller inte det går ju att diskutera.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mikeyland:

En polare köpte ett 980ti av någon butik typ "Inet" och fick hem två st. Han sa inget och det var aldrig någon som hörde av sig...

Sen om det är rätt eller inte det går ju att diskutera.

Ptja, nu när du skrivit det här lär de dubbelkolla alla sina ordrar och efterfakturera de där 6-7000 kronorna, eller vad det nu rörde sig om, eftersom det är inom tre (eller var det två?) år efter köptillfället, enligt KKL.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Som jag sa tidigare, bara att sitta still i båten. Bollen låg på Elgigantens sida.

Permalänk
Medlem

Vad säger ditt samvete? Svaret är uppenbart vad du ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hände en polare fast med en dator, var några år sedan, ingen har hört av sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@RVX: Mitt samvete säger att två tv appareter är bättre än en.

Men lite sent att försöka nu om jag seriöst ville göra det efter jag har startat en tråd och säger exakt vad jag har köpt och vilket datum, hade inte varit så svårt för elgiganten att lista ut vem jag är.

Permalänk
Medlem

Jämför det lite med att du får 20000kr insatt på ditt konto pga felaktig överföring. Du använder pengarna. Du kommer att få betala tillbaka dessa pengar...

Samma sak här. Du har fått en tv som du ej ska ha. Du använder den...du kommer att få betala (förutsatt att man kommer på det så klart).

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

En polare till mig köpte ett Xbox spel, han fick hem en systemkamera för 15k istället med minneskort samt en iMac Pro.

De hörde aldrig av sig ang det utan han betalade "spelet" på 299kr och såg glad ut.
3 år senare hade han fortfarande inte hört någonting.
Vet inte om man ska kalla det tur eller vad, men i den frågan gäller det väl att ha moral eller inte, upp till hur man är

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB