Permalänk

Hjälp med slutsteg!

Hej!

Jag har en Hertz HCP 4 förstärkare till en boombox jag har byggt. Jag har två vanliga högtalare på front kanalerna och en sub/bas bryggkopplad över de två rear kanalerna. Då till det jag undrar över:

1. Vad menas med MONO IN L, FRONT IN R, MONO IN L, REAR IN R? Dessa syns längst till vänster på översta bilden vid lågnivå anslutningarna.

2. Varför finns det 2st anslutningar till lågnivå, räcker det inte med ett?

3. Knapparna längst ut till höger på övre bilden, FRONT (IN L) MONO och REAR (IN L) MONO.... Vad har dem för funktion?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Mono är om du vill köra en kanal för front och en för bakre. Det ser ut som ett fyrkanals slutsteg och då måste det ju självklart finnas fyra lågnivåingångar.. Med knapparna till höger ser det ut som du kan bryggkoppla L o R på framkanalerna respektive bakkanalerna. Om du vill ha stereo fram kör du ju lågnivå från stärkarn till L o R front samt sub Pre out från förstärkaren sätter du i L ingången på Rear och trycker in knappen för mono till höger för bakkanalerna.

2. Det finns fyra ingångar eftersom du har ett fyrkanalssteg. Sen har du två utgångar. En för L och en för R. Dessa bryggas med Front och Rear

3. Ifall du ska/vill brygga slutstegen. Fyra steg till två eller tre om du bara trycker in den ena knappen. Trycker du in knappen för Rear så får du mer kräm i den kanalen som blir kvar (L) Anslut då subben i Left rear.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

http://www.hertzaudiovideo.com/wp-content/uploads/2014/03/Her...

scrolla ner där så står de precis hur du ska göra

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk

Tackar för så snabbt svar! Dock är jag inte helt med på följande:

Skrivet av IRONBERG:

Om du vill ha stereo fram kör du ju lågnivå från stärkarn till L o R front samt sub Pre out från förstärkaren sätter du i L ingången på Rear och trycker in knappen för mono till höger för bakkanalerna.

2. Det finns fyra ingångar eftersom du har ett fyrkanalssteg. Sen har du två utgångar. En för L och en för R. Dessa bryggas med Front och Rear

3. Ifall du ska/vill brygga slutstegen. Fyra steg till två eller tre om du bara trycker in den ena knappen. Trycker du in knappen för Rear så får du mer kräm i den kanalen som blir kvar (L) Anslut då subben i Left rear.

Kan du ta de på ett lite mer "idiotsäkert" språk så till och med jag fattar? De kanske inte går att göra de tydligare men testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Mono är om du vill köra en kanal för front och en för bakre. Det ser ut som ett fyrkanals slutsteg och då måste det ju självklart finnas fyra lågnivåingångar.. Med knapparna till höger ser det ut som du kan bryggkoppla L o R på framkanalerna respektive bakkanalerna. Om du vill ha stereo fram kör du ju lågnivå från stärkarn till L o R front samt sub Pre out från förstärkaren sätter du i L ingången på Rear och trycker in knappen för mono till höger för bakkanalerna.

2. Det finns fyra ingångar eftersom du har ett fyrkanalssteg. Sen har du två utgångar. En för L och en för R. Dessa bryggas med Front och Rear

3. Ifall du ska/vill brygga slutstegen. Fyra steg till två eller tre om du bara trycker in den ena knappen. Trycker du in knappen för Rear så får du mer kräm i den kanalen som blir kvar (L) Anslut då subben i Left rear.

Subben ska ha lågnivå alternativt högnivå in till både L och R och sen bryggkopplas mellan L + och R - på rear utgången.
Mono används om man ska ha mera effekt exempelvis endast till framhögtalarna, alternativt om man har en HU med endast en kanal (mono) för sub out.

Och kör man med mono så ska man ändå bryggkoppla och inte koppla in sig på Left Rear.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan98778:

Tackar för så snabbt svar! Dock är jag inte helt med på följande:

Kan du ta de på ett lite mer "idiotsäkert" språk så till och med jag fattar? De kanske inte går att göra de tydligare men testa

Skickades från m.sweclockers.com

Ja som du skriver så vill du ju köra två vanliga högtalare och en sub. Då kopplar du pre out L och R från din förstärkare (huvudenheten) till Front Left (vita längst upp till vänster) och Front Right (röda längst ner till vänster. Sub out från din huvudenhet kopplar du till Left rear (den andra vita kopplingen från upp och vänster)

Sätt lågpassfiltret på ca 100 hz för Rear kanalen (den nedre ratten du skruvar med mejsel) Tryck in den nedre monoknappen.

Koppla in fronthögtalrna på skruvterminalerna på andra sidan av ingångarna och koppla subben på Left rear på samma sida.

Det här förutsätter ju att basen du har använder en talspole. Ganska vanligt att bilbasar kör med dubbla idag. D.v..s två kanaler till ett element för ännu mer omph....

ANVÄND EN RÄTT DIMENSIONERAD STRÖMKABEL ANNARS KAN DET BLI ELDSVÅDA!!!!!!!!!! KABELN SKA VARA NÄSTAN LIKA TJOCK SOM ANSLUTNINGEN HELT ENKELT. SKRÄMMANDE VANLIGT NYBÖRJARFEL!!!

Fixar du det inte nu får du be någon kunnig eller firma fixa

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

Tack för svaren gubbar! Men dock blir det inte helt solklart när man får 2 olika svar, ett där någon säger att man ska koppla subben på rear L + o rear R - (så har jag det kopplat för stunden, ger mer powaah) och den andra skriver att jag ska koppla basen bara över tex rear L men klicka in knappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johan98778:

Tack för svaren gubbar! Men dock blir det inte helt solklart när man får 2 olika svar, ett där någon säger att man ska koppla subben på rear L + o rear R - (så har jag det kopplat för stunden, ger mer powaah) och den andra skriver att jag ska koppla basen bara över tex rear L men klicka in knappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan koppla på flera sätt eftersom det är ett 4 kanals slutsteg som dessutom innehåller ett aktivt delningsfilter, det är inte "bara ett slutsteg"
Ska du ha 3 kanaler ut så kolla på sidan 44 och 48 i manualen, där visas stereo in med stereo till topparna och 2 kanaler bryggat till en monobas och det som skiljer är hur man ställer in det aktiva filtret.
Hur du ska filtrera beror på hur bygget ser ut och det har du inte berättat nått om så om du behöver mer förklaringar än de i manualen måste du berätta om vilka högtalare du har och hur filterlösningen ser ut för en boombox kan ju betyda ganska mycket olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan98778:

Tack för svaren gubbar! Men dock blir det inte helt solklart när man får 2 olika svar, ett där någon säger att man ska koppla subben på rear L + o rear R - (så har jag det kopplat för stunden, ger mer powaah) och den andra skriver att jag ska koppla basen bara över tex rear L men klicka in knappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Kopplar du in basen på exempelvis rear L så får du endast ut effekten som den kanalen ger fastän du har tryckt in Mono-knappen.
Och belasta inte lägre än 4 ohm när du kör bryggkoppling.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire