Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Sänka pingen

Hej! Är det möjligt att sänka pingen i spel? Ligger nämligen runt 60-70 MS vilket jag tycker är högt jämfört med många andra. Använder i dagsläget 100/10 av Comhems bredband via telejacket. Skulle t.ex 250/10 bredband resultera i lägre MS eller finns det några andra sätt att gå till väga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2001

Att öka bandbredden på ditt bredband ska inte påverka pingen. Kör du trådlöst eller trådbundet nätverk?

- 2500k @ 4.4GHz | GTX 1080 | Intel 320 120GB - Samsung EVO 850 500GB | 16GB RAM -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2012

Det är högt tycker jag för den uppkopplingen.

Jag sitter på ett 30mbit 4G modem och har 36 vilket jag tycker är högt (dock med externa antenner). Du borde ligga på under 30.

Var är det för router? är du ensam på den dvs inga youtube streams, netflix osv osv.

i7-6700K | Asus Z170 Pro Gaming | 16gb DDR4 | Asus Strix GTX1070 | EVGA 650W Gold | OCZ 250 + 480 GB SSD | WD 1TB | Fractal Design S | Razer Mamba Tournament ed. | Xtrfy xg1-r led | Acer Predator 27" G-sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Hybenos:

Det är högt tycker jag för den uppkopplingen.

Jag sitter på ett 30mbit 4G modem och har 36 vilket jag tycker är högt (dock med externa antenner). Du borde ligga på under 30.

Var är det för router? är du ensam på den dvs inga youtube streams, netflix osv osv.

Yes, det finns bara mig i lägenheten. Routern är jag osäker på vilken den är, men det är den man fick av Comhem när man beställde bredbandet. Hade kunnat prova att koppla bort den om det inte var Comhem så man måste ha den

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Schluug:

Att öka bandbredden på ditt bredband ska inte påverka pingen. Kör du trådlöst eller trådbundet nätverk?

Det var det jag misstänkte, det är givetvis trådbundet. Om jag kör bredbandskollen så får jag 32ms mot server i Sundsvall. Det ska väl kanske tilläggas att jag bor långt upp i Norrland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2012

Att du måste använda comhems router är en sanning med modifikation. Du kan nog köra ett bryggat läge i comhems teknik för att sedan ha en "riktig" router bakom.

Att du bor långt upp i norrland ska inte betyda så mycket, iaf inte 60-70ms! jag har 3.5 mil till min 4g mast

i7-6700K | Asus Z170 Pro Gaming | 16gb DDR4 | Asus Strix GTX1070 | EVGA 650W Gold | OCZ 250 + 480 GB SSD | WD 1TB | Fractal Design S | Razer Mamba Tournament ed. | Xtrfy xg1-r led | Acer Predator 27" G-sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2013

@rubbelito12: Jag bor i Umeå och sitter på 100/100 delat på fyra personer och har 10-14 ping i spel, mest troligen så är det routern.

GPU: RX 480 CPU: I7-4790K. PSU: EVGA supernova 750W. Mobo: GA-Z87X-OC. RAM: 16GB (8x2).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Traceroute mot servern skulle kanske hjälpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Hur kan ni sitta och säga att det är högt när ni inte vet vad det är han pingar mot? Sitter man i nordligaste Norrland och lirar på en server i Skåne är det klart att man får sämre ping än någon som sitter i Lund. Han kanske inte ens lirar på servrar i Sverige.

3570k @ 4,4 // Zotac 980 ti Amp Edition // 16GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Att bara säga att det "troligen är routern" känns inte som ett helt hundra svar. Traceroutes skulle vara bra att för att se varför den höga pingen uppstår, om det är i ett specifikt steg på vägen eller om det är rent generellt. Det skulle kunna vara din egen uppkoppling som är problemet (t.ex stor mängd packetloss), routern eller just routingen inom Comhems nät.

Stationär: Dan A4-SFX, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz, (GPU, RX 580?), Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 9.10

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Ja, det är ju viktigt att förstå vad ping är. Det är helt enkelt svarstiden mot en annan nätverkspunkt. Hur lång tid det tar för dig att skicka ett meddelande och få svar tillbaka. Det har i princip noll med bandbredd att göra och allt med vilken väg paketen tar och möjligen vilken utrustning man har.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Som tidigare nämnt, VAD är det du får hög ping mot? Är det servrar i utlandet?

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008

Det här är ganska standard resultat för mig i Gällivare

Ligger runt 50ms i spel t ex overwatch och battlefield, lägre än så kommer jag nästan aldrig.

Edit: fick 14 ms till Sundsvall med bredbandskollen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av MoNkeY-05:

Som tidigare nämnt, VAD är det du får hög ping mot? Är det servrar i utlandet?

Jag har utgångspunkten att han har hög ping i spel som han själv skriver i första inlägget. Därmed har jag även utgått från att han menar "normala" spel som t ex Overwatch, Battlefield X eller kanske CS:GO. Har även utgått från att han spelar normalt på eu-servrar där det finns att tillgå.

Men visst har du rätt i att det är viktigt att veta om han spelar lite annorlunda spel och spelar kanske på asiatiska servrar eller amerikanska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Har du testat bredbandskollen? Vad får du för ping då mot mätstationen?

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Silverstone Temjin TJ08-E, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2013

När jag hade min gammla router (netgear för typ 300kr) så hade jag dålig ping till och från och det med 100/100 lina fick ut typ 50/70.
Men nu med min Asus RT-AC55U så gick pingen ner och jag fick ut mer ur nätet. (hastigheten dippade aldrig.)
Resultatet nu på speedtest.net när jag testade är 17ms 95/95

Spec Dator:
Chassi: Fractal Design Define S Mobo: MSI Z170A GAMING PRO CPU :Intel Core i5 6600K 4.5Ghz @ 1.3v ~60 °c Kylare: Deepcool captain 120 RAM: 16Gb DDR4 2400mhz GPU: ASUS GeForce GTX 1070 ROG STRIX DC3 OC SSD: 128gb Adata SX900 HDD: 1TB Seagate Baraquda 7200RPM PSU: Corsair RM750x 80+ Gold OS: Windows 10 pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2012

Oftast då man kör via koaxiallösning så har du en högre ping jämfört med fiber det. Gäller även andra aktörer på marknaden som levererar tjänster via koax inte bara Com Hem. Värt att ta kontakt med Com Hem för att kolla vad som finns att göra.:)

Dator: Intel i7 4770K | EVGA GTX 780 | Z87 G.1 Sniper | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO.
Kylning: EK Supermacy EVO | EK Fullcover GTX 780 | Alphacool ST30 240 | EK XTX 240.
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Cambridge DacMagic XS | Argon 7460.
Övrigt: Canon EOS 70D | Samsung S7 Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Du säger via telejacket men comhem brukar ju köra sitt via antennjacket, vilket är det? Är det adsl via telejacket så är det där svagheten sitter.
Hade själv BBB via telejacket och jag fick en hemsk pibg på 60+, men efter jag ringt och fått prata med en förstående och kunnig tekniker så lyckades han fixa ner pingen till 40+ vilket gjorde stor skillnad i spelet jag lirar mest.

Skickades från m.sweclockers.com

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•Masterkeys Pro S RGB•G Pro•QH-90•
•One+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Oj, det är Comhem via Antennjacket, har inte sovit så är lite seg. Men samma uttag där man kopplar in TVn (inte för att jag har en sådan Radiotjänst). Det är även Overwatch jag tänker på främst.

32ms via bredbandskollen mot server i sundsvall.

Router: Comhems egna router, vet inte riktigt vad det är för en.

Använder kabel, inte Wifi.

Får även ut ca 112 ned och 11 upp enligt bredbandskollen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av rubbelito12:

Oj, det är Comhem via Antennjacket, har inte sovit så är lite seg. Men samma uttag där man kopplar in TVn (inte för att jag har en sådan Radiotjänst). Det är även Overwatch jag tänker på främst.

Har du pratat med Comhem om problematiken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Hybenos:

Har du pratat med Comhem om problematiken?

Nej, det har jag inte. Antog att det var normalt. Men om det är högre än det ska vara så kanske jag får ta och göra det, om det inte finns något jag kan göra på egen hand dvs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Mar 2005

Det är bara Comhem som har dålig peering utomlands, har själv Comhem och har haft i många år, man får leva med hög ping till de flesta utländska servrar när man har koax Comhem.

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Testa med detta och se om det hjälper

https://www.cfos.de/sv/cfosspeed/cfosspeed.htm

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av fermia:

Och om det mot all förmodan inte fungerar så kan man alltid ladda ned lite extra ram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Jonny Myran:

Och om det mot all förmodan inte fungerar så kan man alltid ladda ned lite extra ram.

Mogen kommentar...Körde själv med det där då jag hade adsl och det hjälpte till en viss del..Men du kanske har annat förslag att komma med??

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av fermia:

Mogen kommentar...Körde själv med det där då jag hade adsl och det hjälpte till en viss del..Men du kanske har annat förslag att komma med??

Absolut: spela på servrar som ligger så geografiskt nära som möjligt eller smörja in routern i gepardolja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av rubbelito12:

Vad får du mot de andra BBK mätpunkterna då?

Jag sitter i södra Uppland och får 9 ms mot Sundsvall, 10 ms mot Oslo och Göteborg, 13 ms mot Malmö och 3 ms mot Stockholm. Nu har ju jag iofs INTE Comhem...

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX 480 4GB | EVO 850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8 GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Ja du får flytta 50 mil, iallafall om du använder Valve's tjänster, bor du i Stockholm har du alltid minst ping i matcherna.

Ping har ingenting med bandbredd att göra, som skrivits här längre upp. Använder du INTE wifi och allt tekniskt sätt är OK hemma hos dig, ja du kan du inte göra mycket. Comhem är inte sämre än något annat bolag, kan ofta leverera en högre hastighet nedströms (500mbit koax) än många äldre 100mbit stadsnät, med det sagt så är det en annan teknik, fiber = mediaomvandlare = IP, Koax = Fiber = Koax = Modem = IP, du får alltid en högre svarstid med modem/docsis, då stationen enbart pratar med ett modem åt gången = Ni är flera hundra på samma lina. Fördelen är tv, med valfri tv kan du jacka i en antenn-kabel och titta, med ip behöver du en särskilt box för att ta emot i stadsnät. (Nu menar jag abonnemang med tv-kanaler som 1-2-3-4-5-6, inte streaming över netflix/youtube...)

Tv@telefon@strömmatning@internet sker samtidigt i samma koaxial-kabel men stationen pratar med ett modem åt gången av flera hundra, ganska fascinerande att det går så fort att du som användare kan prata i telefon utan att märka avbrott, samtidigt som tv sänds och 200 personer surfar på internet.

På en simpel koax ;=)

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i = Benq 144hz 1920-1080 24tum

i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3

c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Ladda ned och installera pingplotter. Intervallet ska vara 1 sekund.

Testa mot ping.sunet.se och mot din server som du spelar på. Kör i minst 30 min.
Ladda sedan upp en bild så att vi kan se.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av StuntmanMike:

Du säger via telejacket men comhem brukar ju köra sitt via antennjacket, vilket är det? Är det adsl via telejacket så är det där svagheten sitter.
Hade själv BBB via telejacket och jag fick en hemsk pibg på 60+, men efter jag ringt och fått prata med en förstående och kunnig tekniker så lyckades han fixa ner pingen till 40+ vilket gjorde stor skillnad i spelet jag lirar mest.

Skickades från m.sweclockers.com

På dsl har man interleave som vanligtvis ligger på 8 eller 16 ms . Denna kan tas bort med risk för crc.

Nätverksnörd